Informacje

11.02.2019 21:09 problem ubóstwa energetycznego

Mazowsze wyda 100 milionów
na walkę ze smogiem

SERWISY:

Mazowsze przeznaczy dodatkowe 100 mln zł na walkę ze smogiem, w tym na wymianę pieców grzewczych - poinformowały w poniedziałek władze Mazowsza.

Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił na konferencji prasowej, że smog jest problemem dla większości polskich miejscowości, w tym tych na Mazowszu. - Uchwała antysmogowa to był pierwszy krok. Musi być ona obudowana szeregiem innych działań z wykorzystaniem środków krajowych i europejskich. Ludzie sobie sami nie poradzą - powiedział.

Zgodnie z mazowiecką uchwałą antysmogową od 1 lipca 2018 roku w kotłach, piecach i kominkach nie wolno spalać: mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem, węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, węgla kamiennego w postaci sypkiej oraz paliw zawierających biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20 procent, na przykład mokrego drewna.

Problem ubóstwa energetycznego

Struzik zwrócił uwagę, że jednym z głównych problemów, który jest odpowiedzialny za smog w mikroskali jest problem ubóstwa energetycznego. - Ludzie nie mają dostarczającej ilości środków na kupno lepszej jakości opału, czy wymianę instalacji. Często też palą w swoich piecach odpadami - mówił. Przyznał, że na Mazowszu problem ten dotyka od 200 do 300 tysięcy ludzi.

Marcin Podgórski, dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego poinformował, że na zlecenie władz Mazowsza przeprowadzono sondaż na temat wiedzy mieszkańców regionu o smogu, jego powstawaniu i zapobieganiu.

Wyniki sondażu

Według danych, 98 proc. respondentów deklaruje znajomość terminu smog, jednak wielu z nich nie wie, jakie są główne przyczyny powstawania zanieczyszczeń powietrza. 76 procent wskazuje na kotłownie przydomowe, 72 procent na elektrownie i zakłady przemysłowe, a blisko 70 procent na transport. Władze Mazowsza podkreślają, że szacunkowy wpływ przemysłu i elektrowni na powstawanie zanieczyszczeń powietrza w regionie nie przekracza 10 procent.

Z badania wynika, że mieszkańcy zauważają problem smogu głównie w sezonie grzewczym - tak odpowiedziało 64 procent ankietowanych.

Z badania wynika też, że 43 procent mieszkańców Mazowsza nie wie gdzie szukać informacji i wsparcia finansowego na termomodernizację i wymianę pieców. Jako powód nieefektywnej walki ze smogiem 70 procent ankietowanych wskazało zbyt wysokie koszty wymiany urządzeń grzewczych i zbyt małe dofinansowanie. Ponad połowa badanych wśród tych powodów wymieniło też nieprzestrzeganie uchwały antysmogowej, zaś niespełna połowa - brak wiedzy. 38 procent konkurencyjne ceny nieekologicznych paliw, a 38 procent dostępność pojazdów wysokoemisyjnych (czyli emitujących dużo spalin) i ich dobrą cenę.

Kwoty dofinansowania

Urząd poinformował, że w latach 2014-2018 na działania związane z przejściem na gospodarkę niskoemisyjną do mazowieckich nabywców trafiło prawie 1,5 miliarda złotych z Unii Europejskiej. Wartość programów przekroczyła 2 miliardy złotych, a pieniądze z Unii były wsparciem dla 244 inwestycji.

W 2018 roku urząd podpisał 88 umów na dofinansowanie o wartości 686,5 mln złotych. Wsparcie unijne sięgało 483,5 mln złotych.

Jak zapewniają urzędnicy, mazowieckie samorządy aktywnie zabiegają też o wsparcie na wymianę kotłów grzewczych czy podłączenie do sieci ciepłowniczej. Urząd poinformował, że w trwającym naborze (do początku maja) do rozdzielenia jest 12,4 mln złotych.

Dyrektor Marcin Wajda z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego poinformował, że samorząd będzie mógł przeznaczyć dodatkowe środki na walkę ze smogiem. Wyjaśnił, że będzie to 100 mln zł, które zostaną przeznaczone m.in. na dofinansowanie do wymiany pieców grzewczych.

Co roku na Mazowszu z powodu złej jakości powietrza umiera od 4 do 6 tysięcy osób, a miesięczne koszty związane z leczeniem chorób spowodowanych zanieczyszczeniami powietrza oraz nieobecnością chorych w pracy wynoszą 800 zł w przeliczeniu na mieszkańca.

PAP/ap/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • dase

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.02.2019 09:35 ~dase


    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.
    kamil~kamil

    Trzeba wprowadzić zasadę znaną już na Zachodzie: w dni parzyste mogą jeździć tylko auta z parzystą cyfrą na końcu numeru z tablicy rejestracyjnej, a w dni nieparzyste - z cyfrą nieparzystą. I ruch zmniejszy się o połowę.

    Bez sensu. Będę musiał kupić drugi samochód.

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 19:48 ~Zawiedziony



    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.
    Zawiedzionny~Zawiedzionny


    Nie zmniejszy się bo to nie samochody powodują smog. Pomoże za to zakaz palenia w piecach w okolicznych wioskach i miastach. Tylko kto będzie taki mocny?
    erw~erw

    Według badań Politechniki Warszawskiej za smog w Warszawie w ok. 70% odpowiada ruch samochodowy, więc zmniejszy i to dosyć znacząco.


    Pitu, pitu. Poza sezonem grzewczym smogu w Warszawie nie ma. Sprawdź sobie dane z czujników. Nie ma żadnych alertów smogowych takich jak zimą gdy przywiewa smród z okolic Warszawy lub takiego Wawra/Wesołej.
    A zeszłej zimy smog pojawił się po posypaniu ulic solą przed opadami śniegu.

  • zaorać

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 19:44 ~zaorać

    Czaskowski~Czaskowski

    Zlikwidować mosty ! To mosty są przyczyną zakorkowania stolicy !!!

    Raczej drogi :)

  • kamil

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 19:43 ~kamil

    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.

    Trzeba wprowadzić zasadę znaną już na Zachodzie: w dni parzyste mogą jeździć tylko auta z parzystą cyfrą na końcu numeru z tablicy rejestracyjnej, a w dni nieparzyste - z cyfrą nieparzystą. I ruch zmniejszy się o połowę.

  • litości dzieciaku

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 19:43 ~litości dzieciaku



    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.
    Zawiedzionny~Zawiedzionny


    Nie zmniejszy się bo to nie samochody powodują smog. Pomoże za to zakaz palenia w piecach w okolicznych wioskach i miastach. Tylko kto będzie taki mocny?
    erw~erw

    Według badań Politechniki Warszawskiej za smog w Warszawie w ok. 70% odpowiada ruch samochodowy, więc zmniejszy i to dosyć znacząco.

    ????????????

  • erw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 18:16 ~erw


    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.
    Zawiedzionny~Zawiedzionny


    Nie zmniejszy się bo to nie samochody powodują smog. Pomoże za to zakaz palenia w piecach w okolicznych wioskach i miastach. Tylko kto będzie taki mocny?

    Według badań Politechniki Warszawskiej za smog w Warszawie w ok. 70% odpowiada ruch samochodowy, więc zmniejszy i to dosyć znacząco.

  • Zawiedzionny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 17:54 ~Zawiedzionny

    erw~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.


    Nie zmniejszy się bo to nie samochody powodują smog. Pomoże za to zakaz palenia w piecach w okolicznych wioskach i miastach. Tylko kto będzie taki mocny?

  • Czaskowski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 17:46 ~Czaskowski

    Zlikwidować mosty ! To mosty są przyczyną zakorkowania stolicy !!!

  • energetyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 17:41 ~energetyk

    TRZEBA wprowadzić jedną małą zmianę w prawie, taką samą jak już od wielu lat funkcjonuje w przypadku kanalizacji - jeżeli rura z ciepłowni jest w ulicy to powinien być NAKAZ podłączenia się !
    Nie dość, że od razu jakość powietrza się poprawi to jeszcze koszty ogrzewania znacząco spadną (koszt utrzymania sieci będzie dzielony na większą liczbę podłączonych osób = niższe rachunki, po 2. w Warszawie ciepło jest niejako "odpadem" przy produkcji prądu (bardziej zyskownego dla ciepłowni) ciepłownie teraz ograniczają produkcje prądu bo nie mają co zrobić z ciepłem... jeżeli więcej osób podłączy się do sieci cieplnej, to będzie można produkować więcej prądu i koszty będą niższe)

  • erw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 17:16 ~erw

    Może wystarczy nie wpuszczać samochodów do Warszawy w godzinach szczytu? Od razu się smog zmniejszy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »