Informacje

25.03.2014 19:35 MZA kupi 10 "elektryków"

Made in Poland czy made in China?
Elektryczne autobusy dla Warszawy

SERWISY:

MZA otworzyły koperty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy. Oferty złożyły dwie firmy – polska i holenderska. Obie okazały się tańsze niż kwota, jaką zakłady autobusowe mają zarezerwowaną na ten zakup.

Autobusy elektryczne mają być pierwszymi pojazdami na paliwa alternatywne w MZA.

Na dostawę pierwszych pięciu pojazdów wybrana firma będzie miała 24 tygodnie, a później tydzień na dostarczenie pozostałych pięciu.

Wybiorą polskie czy chińskie?

BYD Europe z Holandii za autobusy wyprodukowane w Chinach chce 15 576 346,94 złotych brutto, a polski Solaris Bus & Coach 21 894 000 złotych brutto. Różnica pomiędzy kwotami, jakie zaproponowały obie firmy jest spora.

Zapytaliśmy rzecznika MZA, czy cena będzie decydująca podczas wyboru.

- Nie chcę o niczym przesądzać, ale w tym przetargu 90-procentowe znaczenie ma cena, 8-proc. względy techniczne, a 2-proc. względy ekologiczne - mówi Adam Stawicki.

Obie oferty są tańsze niż kwota, jaką MZA zarezerwowało na ten zakup: 23 370 000 zł.

Elektryczne autobusy stolica testowała w 2013 roku:

Czytaj więcej o autobusie Solarisa.

Czytaj więcej o autobusie z Chin.

"Prawie bezgłośne"

Pojazdy zasilane energią elektryczną nie emitują spalin, a ich silniki pracują prawie bezgłośnie. MZA zapowiada, że będą też tańsze w eksploatacji.

Będą kursowały na linii 222 – z Mokotowa na Trakt Królewski.

- Zależy nam na tym, żeby zmiany były odczuwalne dla osób korzystających z traktu, by umożliwić przemieszczanie się cichymi i nie wydzielającymi spalin autobusami - dodaje Stawicki.

kś/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • gurgu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.10.2014 11:41 ~gurgu

    Aby pozbyć się szajsu z przetagrów wystarczy ustalić ważność ceny i jakości po 50%.

  • art

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2014 11:13 ~art


    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck

    Cena zakupu jako kryterium podstawowe to pomyłka.
    Po pierwsze, doliczyć trzeba koszty serwisowania, a te mają istotne znaczenie i mogą być droższe w przypadku produktów zagranicznych.
    Po drugie, oceniać należy jakość jako kryterium równie istotne.
    Po trzecie, warto myśleć także o polskim rynku pracy. Niedawno kilku smutasów na forum próbowało wyśmiewać projekt Meluzyny, nowego polskiego samochodu - że nie wypali. Rzeczywiście. Jeżeli będziemy zamówienia na pojazdy kierować do zagranicznych, a nie do polskich wytwórni, to polski przemysł motoryzacyjny padnie. Może dla kogoś jest to mniej ważne niż wycieczka do Holandii czy Chin na zaproszenie oferenta. Ale nie dla mnie i przypuszczam, że nie tylko nie dla mnie jednego.

    Rosomak~Rosomak

    Cena zakupu jako kryterium przetargu z góry przesądza o wyborze gorszego rozwiązania. Oferent musi na czymś zaoszczędzić. Oszczędza przeważnie na jakości. A kwestia lokowania zmówień w polskich fabrykach jest bezsporna, na całym świecie chroni się własny przemysł. Jak widać - tylko nie u nas.

    Mam nadzieję, że sprawa nie jest jeszcze przesądzona?

  • omg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2014 08:33 ~omg

    Ranybosskie, wybieżcie polskiego producenta, nawet jak bedzie troche droższy, czy nasza genialna władza nigdy sie nie nauczy wspierać rodzimych producentów docenianych w całej europie ?! :/

  • finans

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2014 00:59 finans

    kolejny bzdet ekoterrorystów i oszołomów od globalnego ocieplenia i nawiedzonych ograniczaniem emisji, Smiech bierze jak sie czyta ale płacz jak kupuje bilet.

  • hyuiug

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2014 00:36 ~hyuiug

    BYD - sprawdźcie w KRS, kolejna firma oligarchy od dawnych seatow a nie Holendrzy

  • CORK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2014 23:54 ~CORK

    hihihih i w taki sposób wykończą Warszaskie MZK jak wykończyli Żerańskie FSO, wdając się w układy z łapówkarzami z ze wschodu.. takie przetargi i tak są ustawiane pod zachodnie firmy w celu wykończenia konkurecji. W tym kraju urzędasy mają głęboko w du.. polski przemysł i polskie firmy. I co z tego że Solaris ma wyższą cenę, ale mają produkt sprawdzony w całej europie ,5O% w Niemczech taboru miejskiego i nie tylko, to Solaris. Serwis i obsługa na miejscu a nie w Chinach czy Holandii !!! Solaris swoimi atobusami już nie jednej zachodniej firmie utarł nosa,teraz dzięki polskim urzędasom zachodnie firmy dobiorą im się do tyłka ..!!!!

  • czarodziej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2014 22:47 ~czarodziej

    zupaidrugiedanie~zupaidrugiedanie

    Panie Rzeczniku MZA. Przy tych dwóch ofertach i tak ustawionych kryteriach wygrywa oferta tańsza. Nawet jeśli Solaris uzyska 8 pkt. za względy techniczne oraz 2 pt. za względy ekologiczne, to i tak nie przebije oferty chińskiej. Solaris może uzyskać co najwyżej 74 pkt (64 za cenę, 8 za wzgl. techn., 2 za wzgl. ekonom., podczas gdy oferta chińska uzyska co najmnie 90 pkt.- za cenę!

    Czyli, przetarg jak trzeba. A oferenci zawczasu rezerwują restaurację na oblewanie sukcesu. Swojego w zasadzie. Z góry znanego.

  • kilovolt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2014 20:15 ~kilovolt



    wasz~wasz

    Co za "baran" wymyślił przetarg. 2% ekologia??? To można było zgłosić dużo tańszy autobus, gdzie zwykły silnik spalinowy produkowałby prąd, który dawałby napęd.
    kilovolt~kilovolt

    Tylko, że taki autobus emitowałby spaliny na ulicach Warszawy, a dzięki elektrycznemu autobusowi będzie mniej spalin w Warszawie i o to chodzi :)
    pkpkp~pkpkp


    A prąd to skąd? Z nieba czy z opalanej węglem elektrowni? Warszawa nie ma problemu ze smogiem.

    Czytaj ze zrozumieniem zanim coś skomentujesz. Napisałem, że dzięki temu będzie mniej spalin w Warszawie, bo nie tu one będą emitowane. Zatem dla Warszawy jest to jak najbardziej ekologiczne.

  • Wawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2014 17:54 ~Wawiak


    asd~asd

    Może w końcu miłośnicy tramwajów przejrzą na oczy i pozwolą miastu pozbyć się przestarzałej i zawodnej technologii. Pierwsze do likwidacji to linie w Alejach Jerozolimskich (dublowane przez kolej) i na Marszałkowskiej (dublowane przez metro). Zamiast tego można puścić kilkanaście linii autobusowych, dzięki którym możnaby zbudować coś na podobnieństwo sieci komunikacji.
    Bo pomysł oparcia komunikacji "na szynie" jest delikatnie mówiąc: chybiony...
    kubatkubat

    A w Dreźnie to Ty był, a?

    I co tego że w Dreźnie jeżdżą. To nie jest racjonalny argument.
    Buspasy i ich wielofunkcyjne wykorzystanie to jest argument.
    Likwidować linie tramwajowe, które są marnotrawstwem miejsca!

  • zupaidrugiedanie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2014 16:43 ~zupaidrugiedanie

    Panie Rzeczniku MZA. Przy tych dwóch ofertach i tak ustawionych kryteriach wygrywa oferta tańsza. Nawet jeśli Solaris uzyska 8 pkt. za względy techniczne oraz 2 pt. za względy ekologiczne, to i tak nie przebije oferty chińskiej. Solaris może uzyskać co najwyżej 74 pkt (64 za cenę, 8 za wzgl. techn., 2 za wzgl. ekonom., podczas gdy oferta chińska uzyska co najmnie 90 pkt.- za cenę!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »