Informacje

11.03.2013 12:45 prace mają potrwać do końca maja

Lotnisko Modlin: zaczęli zrywać nawierzchnię

SERWISY:


Zgodnie z zapowiedziami, w poniedziałek ruszyła naprawa betonowych części drogi startowej Lotniska Modlin. Prace mają zakończyć się w maju, a polegają na zerwaniu i odtworzeniu wierzchniej warstwy betonu.

Pracownicy firmy Erbud, która jest głównym wykonawcą pasa, pojawili się w Modlinie już czwartek. Zaczęło się od przygotowań terenu. W poniedziałek rozpoczęły się właściwe prace, choć na razie front robót nie jest pełny. Na zdjęciach wykonanych z pokładu Błękitnego24 widać zaledwie kilku robotników, jedną maszynę i ciężarówkę.

Władze lotniska oczekują, że wszystkie prace zakończą się do 31 maja. - 67 dni roboczych to deklaracja wykonawcy, co nie oznacza 67 dni od dzisiaj. Wszystko zależy od tego, na ile inżynierom będzie sprzyjała pogoda - relacjonuje z zamkniętego lotniska Marta Klos, reporterka TVN 24 i dodaje, że temperatura poniżej 3 stopni Celsjusza oznacza autoamtyczne wstrzymanie prac.

Prace w ramach gwarancji

Proces naprawy dwóch skrajnych fragmentów pasa startowego będzie polegał na usunięciu 26 cm warstwy jezdni wykonanej w technologii betonu cementowego, odtworzeniu nawierzchni w tej samej technologii przy wykorzystaniu kruszyw granitowych oraz pokrycie nawierzchni warstwą hydrofobową, która chroni beton przed niekorzystnym działaniem wody i środków chemicznych.

Władze lotniska w przesłanym komunikacie zapewniają, że nad modernizacją, oprócz inwestora zastępczego, będą czuwać eksperci w dziedzinie technologii betonowych.

Wszystkie prace Erbud wykonuje w ramach gwarancji. Mimo podjęcia prac, wykonawca nie zgadza się z obciążeniem go winą, dlatego zlecił już kolejne ekspertyzy, które mają to udowodnić i być podstawą do odzyskania pieniędzy za remont. - Powinniśmy się spodziewać sądowej batalii, która rozstrzygnie, kto pokryje koszty remontu - mówi Marta Klos.



Seria nieporozumień

Decyzję o rozpoczęciu prac w poniedziałek poprzedziła seria zgrzytów pomiędzy władzami lotniska, a głównym wykonawcą.

Najpierw burze wywołała zapowiedź Erbudu, że modernizacja potrwa do grudnia. To dla władz lotniska było nie do zaakceptowania. Głównemu wykonawcy postawiono ultimatum – albo modernizacja zakończy się do maja, albo lotnisko wynajmie inną firmę, która - na koszt Erbudu - wykona naprawę w zadowalającym lotnisko terminie. Ostatecznie wykonawca przystał na termin 31 maja.

Później toczyła się dyskusja odnośnie wyboru metody naprawy progów. Lotnisko chciało, by zastosowano beton cementowy. Erbud przekonywał, że najlepszy będzie beton asfaltowy, który jest materiałem trwałym i sprawdzonym. Firma podawała przykład lotniska w Gdańsku, gdzie droga z tego materiału jest eksploatowana od 30 lat.

Ostatecznie jednak lotnisko, posługując się opiniami ekspertów, postawiło na swoim.

Kolejne niesnaski pojawiły się na początku marca. Poszło o zapisy porozumienia, które port lotniczy chciał podpisać z Erbudem. W końcu udało się wypracować kompromis zadowalający obie strony, co dało zielone światło do rozpoczęcia naprawy, która ruszy w poniedziałek.

TAK WYGLĄDAŁY PRACE NA PŁYCIE LOTNISKA W GRUDNIU:

Lotnisko nie działa od grudnia

Lotnisko w Modlinie nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich od grudnia zeszłego roku, kiedy to inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu dwóch skrajnych części pasa. Chodzi o betonowe odcinki, o długości 500 metrów każdy.

Droga startowa skróciła się do 1500 metrów, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam lądować.

Śledztwo prokuratury

Obecnie w Prokuraturze Okręgowej Warszawa-Praga prowadzone jest śledztwo w sprawie poświadczenia nieprawdy w dokumentach potwierdzających, że roboty zostały wykonane zgodnie z projektem budowlanym.

Śledztwo podjęto po doniesieniu złożonym przez władze lotniska. Mają one zastrzeżenia do pracy inwestora zastępczego, firmy Bud-Invent.

bf/roody//b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Xwar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.04.2013 23:11 ~Xwar

    Jakim samochodem jeździsz? Byłeś przy jego produkcji? Nie? Skandal, skandal, skandal. Może przyjść do głowy idiotyczna myśl, ale po co zaraz się tym dzielić z całym swiatem?

  • lotnisko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.04.2013 18:25 ~lotnisko

    Jak powodem jest "zanieczyszczone kruszywo" pewnie zabezpieczone w próbkach jako dowód, to też chyba jest jakiś dostawca takiego kruszywa i odpowiada za jakość materiału.

  • daff

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.03.2013 23:10 ~daff

    własnie robia piekne lotnisko

  • im idiot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.03.2013 10:58 ~im idiot

    mam głupie pytanie godne idioty. Czy nie mozna zrobic takiego pasa jak na Okeciu??? bo tam działa. Jak rowniez w Lublinie czy Radomiu

  • gość z oławy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.03.2013 18:27 ~gość z oławy

    SAT O.K

  • jasiu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.03.2013 14:34 ~jasiu

    dobrze że otworzą na wakację

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.03.2013 12:01 ~gość

    Relacja z remontu drogi startowej na stronie http://satpolska.com.pl/pl/projects/

  • Pasażer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.03.2013 10:43 ~Pasażer

    Jaki remont? Jest to naprawa bubla budowlanego.

    Co za epokowe odkrycie ? Do betonu, zastosowane będzie kruszywo granitowe. Należy to zgłosić do nagrody Nobla.

    Skandal, skandal i jeszcze raz skandal !!
    Ta inwestycja to książkowy przykład złego-nieudolnego prowadzenia procesu inwestycyjnego.

    Władze portu ograniczyły się do ogłoszenia przetargów na wykonawstwo i nadzór budowlany i zadowolone czekały na gotowy produkt-pas startowy. No i otrzymały, ale bubel. Niestety brak bieżącej kontroli technologii, materiałów i wykonawstwa kończy się jak wyżej.

    Skandal!

  • Pawel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.03.2013 08:17 ~Pawel

    Ciekawe czy mimo to wykonawcy ta inwestycja nadal sie opłacała - czy jest to przykład, że nie warto oszykiwać, czy wręcz przeciwnie - mimo, skandalu, konieczności wykonania prac jeszcze raz - wykonawca i tak jest na plusie??

  • lotnik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.03.2013 22:57 ~lotnik

    @PLL LOT
    A co ma ILS do naprawy pasa? ^^
    Na razie działa VOR a na ILSa to trzeba trochę kasy i trochę czasu musi pochodzić żeby można go było w papiery wpisać.

    Co do systemu oblodzenia.
    Znaczy ma pokazywać oblodzenie czego?
    Bo nie bardzo rozumiem, terminal jak jest zalodzony chcesz wiedzieć? Czy samoloty pod terminalem?
    Bo stan nawierzchni sprawdza się urządzeniem mobilnym, nie stałym/punktowym.

    Jak chcesz mówić o lotnictwie to trzeba coś wiedzieć, nie wystarczy lotniczy nick.


    Dzisiaj zaczęli już coś robić. Jeździła koparka, dźwig, ekipa (nie tylko polska) się kręciła.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »