Informacje

15.09.2017 08:45 spór właścicieli

Lotnisko Modlin do zamknięcia czy rozbudowy?

SERWISY:

Likwidacja czy rozbudowa? Dwie skrajne opcje pojawiają się w dyskusji o przyszłości lotniska w Modlinie. Dziennikarze "Dziennika Gazety Prawnej" zasugerowali możliwość zamknięcia portu. Lotnisko odpowiada, że takiego ryzyka nie ma. W tle jest konflikt właścicielski.

W czwartek "Dziennik Gazeta Prawna" w artykule "Zamkną lotnisko w Modlinie?" napisał, że przeciągający się konflikt między udziałowcami największego portu lotniczego dla tanich linii w Modlinie może doprowadzić do paraliżu lotniska. Drogi kołowania wymagają pilnego remontu, a na uruchomienie pieniędzy muszą zgodzić się wszyscy właściciele. Według gazety Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" jest przeciwne inwestycjom. Chciałoby przejąć kontrolę nad Modlinem i dąży do tego za wszelką cenę.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Rozbudowa i inwestycje

Tymczasem p.o. dyrektor lotniska Leszek Chorzewski prezentuje zupełnie inny scenariusz. W rozmowie z PAP powiedział, że port potrzebuje 60 milionów złotych na inwestycje: 50 na rozbudowę terminalu i 10 na remonty dróg kołowania. Pieniądze są konieczne do rozwoju lotniska, jednak na to zobowiązanie brak zgody jednego z właścicieli - mówi Chorzewski.

"O wszystkich naszych planach krótko i długoterminowych wiedzą właściciele. Znaleźliśmy bank, który jest gotowy dać nam kredyt w wysokości 60 milionów złotych. Z tej kwoty 50 milionów ma być przeznaczone na rozbudowę terminalu, a 10 milionów złotych na kompleksowy remont dróg kołowania. Bank ocenił nasz model biznesowy i uznał, że kwota o jaką się ubiegamy, może być zaciągnięta bez dodatkowych zabezpieczeń, co oznacza, że żaden z właścicieli nie poniesie dodatkowych kosztów z tego wynikających, a zaciągnięte zobowiązanie będzie spłacone z przychodów lotniska. Nie możemy jednak podpisać umowy z bankiem, ponieważ PPL się na to nie zgadza" - powiedział Chorzewski. Dodał, że PPL "podważa wszystkie wyliczenia i ekspertyzy". PPL zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina.

Remonty i nowe inwestycje

Jak tłumaczył, zgodnie z planem długoterminowym, na lotnisku mają być wyremontowane wszystkie drogi kołowania, płyty postojowe, a w przyszłości zbudowany nowy pas startowy równoległy do obecnego, o długości 3 km. "Mamy tę świadomość, że w ciągu 10 lat powinien powstać nowy pas. Taka jest potrzeba, ponieważ infrastruktura lotniska ma ponad 30 lat (lotnisko w Modlinie powstało na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego-PAP). Ona jest oczywiście cały czas monitorowana" - wyjaśnił.

Jak dodał, rozbudowa terminalu jest potrzebna nie tylko z powodu zwiększającej się liczby pasażerów - w tym tygodniu port obsłużył 10- milionowego pasażera od momentu swojego powstania - ale także ze względu na przychody z działalności pozalotniczej.

"Terminal jest potrzebny ze względu na zwiększającą się liczbę podróżnych, ale też żeby spółka mogła więcej zarabiać. Z działalności pozalotniczej pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na spłacenie zaciągniętego kredytu. Już w tej chwili dochody z działalności pozalotniczej są na poziomie ponad 56 proc. Potencjał zatem jest ogromny" - mówił Chorzewski.

Zapewnił, że lotnisko funkcjonuje bezpiecznie, a w spółce są środki, które są przeznaczone na bieżące remonty dróg kołowania. "Jesienią rozpoczynamy remonty poszczególnych fragmentów dróg kołowania. Lotnisku nic nie grozi. Oprócz tego, że w przyszłości wymaga dofinansowania. Te 60 milionów złotych przy naszym modelu finansowym, to jest kwota, którą możemy wziąć i obsłużyć z własnych przychodów" - mówił Chorzewski.

Nie inwestować, tylko zamknąć?

PAP poinformowała, że do czasu nadania depeszy PPL nie odpowiedziało na prośbę agencji o komentarz.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson powiedział w czwartek PAP, że obecnie nie ma decyzji o zamknięciu lotniska w Modlinie.

"Żeby zamknąć lotnisko musiałoby się okazać, że któraś z dróg kołowania, bądź płyty postojowej, czy pas startowy zagraża bezpieczeństwu operacji. Na dziś wyłączona jest jedna droga kołowania, jako ULC po audycie w lutym o tym zdecydowaliśmy. Ale to nie zagraża operowaniu lotniska, które funkcjonuje" - powiedział.

Podkreślił, że ULC cały czas nadzoruje stan wszystkich lotnisk w Polsce. "Pilnujemy tego, żeby było bezpiecznie. Lotniska mają wiele dróg kołowania. To, jak porty zarządzają tym, jak kołują samoloty - to jest kwestia zarządzającego lotniskiem i jest poza nami. My weryfikujemy pod względem bezpieczeństwa operacji lotniczych, jaki jest stan nawierzchni takich dróg, czy płyt postojowych. Lotnisko w Modlinie na dziś ma możliwości dróg kołowania dla samolotów. Niezależnie od tego, lotnisko cały czas prowadzi prace związane z renowacją tych dróg" - tłumaczył szef ULC.

Lotnisko w Modlinie powstało w 2012 r. Od tego czasu obsłużyło ponad 10 mln pasażerów. W samym 2016 roku było ich blisko 2 miliony 900 tysięcy. Na lotnisku operuje irlandzki Ryanair.

Zobacz materiał o planach dla lotniska w Modlinie:

PAP/mś

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kakaduczek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.09.2017 09:10 ~kakaduczek

    czesław~czesław

    jaki to wszystko ma sens jak ma powstać duże lotnisko pomiędzy Łodzią a Warszawa??


    Więc zrobią każdą dywersję by uzasadnić
    potrzebę powstania CPLu.
    To dlatego PPL blokuje rozwój Modlina.
    To lotnisko ma potencjał i co najważniejsze
    zarabia na siebie. Po dociągnięciu linii
    kolejowej (przez tereny miejskie w śladzie
    bocznicy) pasażerom czyli nam będzie łatwiej
    i wygodniej dojechać.

    CPL to megalomania. To dopiero będzie
    wyrzucanie pieniędzy w błoto. Do tego
    drogi, kolej (jak porządzą dłużej to KDP)
    i Bóg jedyny wie co jeszcze.
    I nikt spoza Polski nie będzie chciał
    z tego korzystać.

  • koniu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.09.2017 13:40 ~koniu

    Zamknąć Modlin a wszystkie rejsy przenieść do Radomia.

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.09.2017 10:53 ~Marek


    Warszawiak~Warszawiak

    W to lotnisko PO z PSL (Kierwiński i Struzik) władowało wpierw 300 mln, potem przekroczono budżet o 75 mln, potem zdzierano beton i wylewano pas jeszcze raz, a teraz ma być wydane kolejne 60 mln na lądowania dla Ryanair, bo chyba tylko ta linia korzysta z tego lotniska. Chyba kogoś pogrzało!
    Janek~Janek

    Spoko, za to PIS zrobi cpl w polu. Jedni i drudzy są siebie warci.


    Popatrzmy na lotniska w Europie Sztokholm - Arlanda oddalony od miasta, Heathrow - oddalony od miasta, budowany Berlin również...


    Pytanie czy zasadnym jest sam CPL (i co z Modlinem czy lotniskiem w Łodzi) ale odległość od miasta jest zrozumiała.

  • Janek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.09.2017 09:25 ~Janek

    Warszawiak~Warszawiak

    W to lotnisko PO z PSL (Kierwiński i Struzik) władowało wpierw 300 mln, potem przekroczono budżet o 75 mln, potem zdzierano beton i wylewano pas jeszcze raz, a teraz ma być wydane kolejne 60 mln na lądowania dla Ryanair, bo chyba tylko ta linia korzysta z tego lotniska. Chyba kogoś pogrzało!

    Spoko, za to PIS zrobi cpl w polu. Jedni i drudzy są siebie warci.

  • raszyn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 17:01 ~raszyn

    Modlin ma przyszłość , Chopin będzie studzony,leży w Warszawie.Dofinansowywqać Modlin i to obficie.

  • GlupiPociag

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 12:51 ~GlupiPociag

    To jeszcze ten pociąg dociągnijcie, będzie akurat na zamknięcie lotniska. Genialny pomysł na pozbycie się nikomu niepotrzebnych pieniędzy... pardon, wytransferowania do kolesi Struzika

  • Młoty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 11:25 ~Młoty

    jam~jam

    Kolejny cud Struzika z koalicji PO PSL, droga kołowania po kilku latach do remontu. Nie dziwne, że na 500+ im nie starczało.

    Przecież pas startowy tego pechowego lotniska był do remontu tuż po oddaniu do użytku.

  • czesław

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 10:30 ~czesław

    jaki to wszystko ma sens jak ma powstać duże lotnisko pomiędzy Łodzią a Warszawa??

  • realista2

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 09:49 realista2

    To problem wyłącznie tych, którzy koniecznie chcieli mieć własne lotnisko. A jeżeli mają problem, to w każdej chwili mogą pożyczyć kasę od "Prowidenta", "Stefczyka" czy innego parabanku. Mogą tez adaptować obiekt na tor kartingowy, Chętnych dzieciaków nie zabraknie.

  • jam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2017 09:15 ~jam

    Kolejny cud Struzika z koalicji PO PSL, droga kołowania po kilku latach do remontu. Nie dziwne, że na 500+ im nie starczało.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Przystanek autobusowy, a na nim... błękitne lambo

Przystanek autobusowy, a na nim... błękitne lambo

Właściciel niebieskiego lamborghini pomylił przestrzeń obok wiaty przystankowej z miejscem parkingowym. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »