Informacje

12.04.2012 06:15 Dalekie plany rozbudowy podziemnej kolejki

Którą linią metra na Białołękę?

SERWISY:

I czy II linia powinna kursować na Białołękę? Taki problem postawili sobie urzędnicy w 2002 roku. Ostatecznie wybrano tramwaj, bo był tańszy. Czy to oznacza, że metro nigdy nie dojedzie do jednej z najprężniej rozwijających się dzielnic Warszawy? – Myślę, że dojedzie – mówi nieśmiało szef Zarządu Transportu Miejskiego.

- Nie bez powodu zaprojektowano tory za stacją Młociny w taki sposób, by można było wyprowadzić pierwszą linię dalej. Również wytrzymałość mostu Marii Skłodowskiej-Curie jest dostosowana do puszczenia po nim metra – zapewnia Leszek Ruta. Dyrektor ZTM podkreśla, że perspektywa budowy metra na Białołękę jest dość odległa, ale wciąż bardzo realna. Nadal aktualnych jest wiele dokumentów i koncepcji, zalegających w szufladach biura drogownictwa i komunikacji.

Najtańsze autobusy

W przygotowywanej w 2002 analizie komunikacyjnej obsługi komunikacyjnej północnych dzielnic Warszawy rozpatrywano kilka wariantów, m.in. właśnie przedłużenie I lub II linii metra. Badano potencjalne potoki pasażerskie, koszty budowy i lokalizację inwestycji (planowane w obu wariantach lokalizacje stacji prezentujemy na końcu tekstu).

Ostatecznie ustalono, że na razie wystarczy przedłużenie linii tramwajowej z węzła Młociny. Na przełomie 2012 i 2013 roku tramwaje mają wjechać na most Skłodowskiej-Curie. Docelowo mają dojeżdżać do ul. Mehoffera, ale po protestach mieszkańców nie wiadomo kiedy to się stanie.

Wiadomo natomiast, że decyzja o budowie trasy tramwajowej na Białołękę odsunęła budowę metra do tej dzielnicy o co najmniej kilkanaście lat. Urzędnicy przekonują jednak, że jej nie wykluczyła.

Młociny mają szansę

- Dużo zależy od tempa w jakim powstawać będą nowe osiedla. Czy z Młocin wycofa się huta, czy uda się szybko zabudować tereny wokół ul. Marywilskiej i fabryki samochodów osobowych na Żeraniu – mówi Michał Suliborski z SISKOM.

– To jest pytanie na które powinni odpowiedzieć sobie urbaniści. Ale myślę, że w perspektywie powiedzmy 15-20 lat, metro powinno rozwinąć się w stronę Młocin i przejść po moście Skłodowskiej-Curie na Białołękę, bo tu możliwości zabudowy są dużo większe – ocenia.

Musi się opłacić

Dlaczego rozwój osiedli jest tak ważnym wyznacznikiem? – Metro może przewozić w godzinach szczytu nawet 60 tys. pasażerów na godzinę. Ale jest bardzo drogie w budowie. Budowa linii tramwajowej jest kilkanaście razy tańsza, jednak jej wydajność to ok. 12 tys. pasażerów na godzinę. Rachunek jest prosty, trzeba mieć kogo wozić, żeby inwestycja byłą racjonalna ekonomicznie – tłumaczy Suliborski.

Metro na powierzchnię?

Jednak wyprowadzenie metra na zewnątrz, a tak musiałoby się stać w przypadku przedłużania I linii, wiąże się z dodatkowymi problemami. Przede wszystkim tabor wymagałby modernizacji – obecne pociągi metra oraz te, które są właśnie kupowane od Siemensa, nie są przystosowane do jazdy na powierzchni (chodzi m.in. o odpowiednie zabezpieczenie instalacji pociągu przed warunkami atmosferycznymi).

– Ale problem dotyczy też urządzeń sterowania ruchem, które dla metra są przewidziane jedynie do pracy w tunelach. Jest też problem własności, bo w obecnej sytuacji prawnej nie ma możliwości budowy metra pod Hutą Arcelor Mittal, bo wciąż nie ma ustawy o własności warstwowej (jest w przygotowaniu – red.). Problemów jest więc sporo, ale w perspektywie kilkunastu lat powinno udać się je rozwiązać – pociesza Leszek Ruta.

Radni nie chcą czekać

Radni Białołęki mają inny pomysł na doprowadzenie do swojej dzielnicy podziemnej kolejki. Chcą przesunąć ostatnią stację II linii metra. która ma się znajdować u zbiegu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej. Pod koniec marca radni zwrócili się do władz Warszawy, aby wykonać studium i analizę porównawczą dwóch propozycji przebiegu II linii: ze stacją końcową na Bródnie i Zielonej Białołęce.

Urzędnicy jednak z dużą rezerwą podchodzą do pomysłu radnych.

Wariant przedłużenia I linii przewiduje budowę sześciu stacji:

  • Marymoncka - przy węźle: Wisłostrada-Trasa Mostu Północnego-Marymoncka;
  • Myśliborska - przy ul. Myśliborskiej, na wysokości ul. Porajów;
  • Tarchomin - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Ćmielowskiej;
  • Nowodwory - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Topolowej;
  • Winnica - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Leśnej Polanki;
  • Dąbrówka - stacja końcowa przy ul. Modlińskiej.

Wariant przedłużenia II linii zakłada budowę siedmiu stacji:

  • Żerań - przy węźle Trasa AK - Marywilska - Wysockiego;
  • Płochocińska - przy skrzyżowaniu ul. Modlińskiej z ul. Płochocińską;
  • Henryków - na wysokości planowanej Trasy Mostu Północnego;
  • Tarchomin - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Ćmielowskiej;
  • Nowodwory - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Topolowej;
  • Winnica - przy ul. Światowida, na wysokości ul. Leśnej Polanki;
  • Dąbrówka - stacja końcowa przy ul. Modlińskiej.

Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Kriss

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.03.2013 23:14 ~Kriss

    Wszyscy jesteście zwykłymi polaczkami! Jak byście myśleli to byście wiedzieli, że prawie wszędzie powinno być metro, a nie sie klocicie jaj Polaczki.

  • zenek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.07.2012 10:43 ~zenek

    Niue no to tylko w Polsce takie rzeczy - miasto chce im doprowadzić transport - tramwaj, a ci protestuja. =] Genialnie. Niech dalej jeżdżą autami i stoiją w korkach.

  • ssss

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.07.2012 10:38 ~ssss

    Jakiś idiota to planował. Wystarczy na SKM zrobic wiecej porzystankow / przeniesc pod ziemię i juz 2ga linia metra gotowa. =]

  • zzz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.07.2012 07:29 ~zzz

    Najpierw na Tarchomin. Przedłużenie pierwszej linii. Krótszy kawałek znaczy szybciej i taniej. Most już jest. Nie musi cały czas jeździć pod ziemią, może wykorzystywać do przeprawy most po którym ponoć ma jeździć tramwaj z jednym przystankiem na Tarchominie.

  • Bolecki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2012 22:29 ~Bolecki

    Metro to przede wszystkim na Gocław, który jest mocniej zaludniony niż jakiś tam Tarchomin - przemysłowa dzielnica.

  • hyba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2012 22:27 ~hyba

    Metro na Gocław w pierwszej kolejności - ta mieszka duuuzo wiecej ludzi.

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2012 16:27 ~xyz

    qrwa~qrwa

    Jak się mieszka w "nowoczesnej dzielnicy podmiejskiej" (kiedyś taki typ zabudowy nazywano wsią), to trzeba sie liczyć z utrudnieniami (na wsi nie ma metra ani tramwajów).
    Nikt nikogo nie zmuszał, żeby kupować dom/mieszkanie niewiadomo gdzie, bo było taniej niż w normalnym, zubranizowanym miejscu.
    A potem pretensje, że godzinę jedzie się do pracy.


    wiesz ja na przykład mieszkam na białołęce od 13 lat i uwierz mi, że na prawdę metro jest tu potrzebne zwłaszcza, że z białołęki do pracy jeździ również dużo osób z przedmieści (z chotomowa, jabłonny).

  • ze_wsi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.07.2012 10:55 ~ze_wsi

    celowo i świadomie wybrałam Tarchomin na miejsce gdzie będę żyć:)i wcale nie zależy mi na tym czy to będzie warszawa czy nie- nie jest to wartością samo w sobie...tak jak mieszkanie w centrum tego miasta też nie jest dal mnie jakąś wartością.Pochodzę z małego miasta..zzawsze miałam przestrzeń..ogród..nie czułabym się wiec dobrze w klitce na 10 piętrze choćby to było centrum...nie być ze wsi tez nie jest już wartością samą w sobie...buraki!

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.07.2012 18:54 ~gość

    "Jak się mieszka w "nowoczesnej dzielnicy podmiejskiej" (kiedyś taki typ zabudowy nazywano wsią), to trzeba sie liczyć z utrudnieniami (na wsi nie ma metra ani tramwajów).
    Nikt nikogo nie zmuszał, żeby kupować dom/mieszkanie niewiadomo gdzie, bo było taniej niż w normalnym, zubranizowanym miejscu.
    A potem pretensje, że godzinę jedzie się do pracy. "

    Jaksie tatuś z wozem sprowadzili do odbudowy miasta, a potem zostali, to nie znaczy, że się rodowitym jest... Z pozdrowieniami

  • Amy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.05.2012 12:07 ~Amy

    eskalternative~eskalternative

    METRO DLA PRAGI POŁUDNIE!
    Gocław, Saska Kępa, Witolin, Grochów, Gocławek i Marysin potrzebują o wiele bardziej metra od Bialołęki...

    hahahahahaahahahaha :)
    a po co wam metro i tramwaj??? mata ciule wał miedzeszyński, kupić funkiel nówki sztuki bezwypadki od handlarzyny 20 letniego golfa z przebiegiem 160 tys. km (po dziadku czy jakimś doktorze co jeździł tylko do koscioła) co prawda przeszczep z 5 ćwiartek ale wygląda jak funkiel nówka nieśmigana bezwypadek

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »