Informacje

05.08.2018 18:02 najnowsze dane

Krystyna i Maria finiszują. Zbliża się koniec drążenia tuneli metra na Woli

SERWISY:

Drążenie tuneli II linii metra na Woli dobiega końca. Tarczy Krystynie zostało jeszcze ponad 300 metrów, a Marii około 500. Budowniczy już szykują się do ich wyciągnięcia na powierzchnię.

"Krystyna na ostatniej prostej, a Maria wychodzi z łuku. Tarcze TBM drążące tunele metra na Woli zmierzają do szybu wydobywczego przy stacji Rondo Daszyńskiego" - poinformowała na Twitterze wiceprezydent Renata Kaznowska. Jak dodała, Krystynie zostało jeszcze 360 metrów do wydrążenia, a Marii - 573 metry.

Przy stacji Rondo Daszyńskiego (gdzie wolskie metro obecnie się kończy) trwają już przygotowania do wyciągnięcia tarczy na powierzchnię. Ma to się odbyć przy pomocy specjalnego dźwigu.

 

Drążą i budują

Tarcze zaczęły drążenie tuneli na początku tego roku. Wystartowały z przyszłej stacji Księcia Janusza w kierunku Ronda Daszyńskiego. Jako pierwsza - jeszcze w styczniu - ruszyła Krystyna, a trzy miesiące później dołączyła do niej Maria, która zaczęła budować równoległy tunel.

Obie tarcze to długie na niemal 100 metrów maszyny, które drążą grunt i równocześnie budują betonową obudowę tunelu. Ich potężne sześciometrowe głowice mielą wszystko, co zastaną na drodze. - Zdarzają się głazy narzutowe, ale ta maszyna radzi sobie z tego typu przeszkodami - mówił reporterowi TVN24 Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu na rozbudowę zachodniego odcinka II linii.

W efekcie, po przejściu maszyny tunel jest praktycznie gotowy. Trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra (na przykład szyny). Natomiast wygryziona przez tarcze ziemia trafia na taśmociąg i jest transportowana przez cały tunel, aż do olbrzymiego dołu, z którego pobiera ją dźwig. Jednorazowo może on podnieść około 15 ton ziemi.

W 12 minut do Świętokrzyskiej

Budowa metra na Wolę rozpoczęła się jesienią 2016 roku i ma się zakończyć pod koniec 2019. Kolejka pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską; dalej Młynów (C07) planowana pod Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod Górczewską w rejonie skrzyżowania z Księcia Janusza.

Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na Świętokrzyską będzie trwał około 12 minut.

 

Na Targówku tunele już są

Prace nad budową drugiej linii na Targówku są bardziej zaawansowane. Tam tarcze - Anna i Maria - dawno wydrążyły oba tunele. Wszystko trwało osiem miesięcy. Planowane stacje po stronie wschodniej to: "Szwedzka" (C16) pod Strzelecką po wschodniej stronie Stalowej; "Targówek" (C17) w okolicy skrzyżowania Pratulińskiej z Ossowskiego oraz "Trocka" (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Harmonogram prac przewiduje, że pociągi pojadą tam w maju 2019 roku.

kw

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ktos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 13:06 ~ktos

    Tomek~Tomek

    Będą wyciągać tarcze, a za chwilę - znów je wkładać do tuneli, żeby kopać dalej. Gdzie tu sens? Zamiast od razu polecieć dalej i pozostawić je poza budowanymi odcinkami, ale pod ziemią. Gdzie tu logika?

    Gdzie mają lecieć dalej? Na Daszyńskiego kończy się kopanie.
    Może mają skręcić w prawo lub lewo i realizować plan Jakiego :)

  • rachunek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 12:39 ~rachunek


    gość~gość

    Fajnie, a kiedy odnoga na Gocław?
    Grzegorz Rokicki~Grzegorz Rokicki


    Bardziej niż "kiedy?" zasadne jest pytanie "którędy?" Według mnie obecny esowato wygięty odcinek na Gocław przez Pragę Południe jest dość niedorzeczny: niepotrzebnie wydłuża dojazd z Gocławia do stacji przesiadkowej Stadion Narodowy.

    Dużo lepiej byłoby przeprojektować to tak, by tunele w kierunku Gocławia drążyć od strony obecnych torów odstawczych stacji Stadion - od razu mogłyby podążyć w kierunku Ronda Waszyngtona i w miarę prostą linią przez Saską Kępę na Gocław. Dojazd do przesiadkowego Stadionu skróciłby się znakomicie.



    "Znakomicie" skróciłby się dojazd o 2 minuty pozbawiając przy okazji ogromną część Pragi i Grochowa dostępu do metra. Nie każdy ma sprawy do załatwienia tylko w Centrum, połączenie metrem z Grochowem byłoby dla Gocławia także bardzo korzystne. Wszędzie na świecie "nagina" się przebieg kolei, autostrad, dróg ekspresowych czy metra, żeby obsłużyć najgęściej zaludnione miejsca. Nigdzie wyżej wspomniana infrastruktura nie przebiega promieniście w prostych liniach, żeby najkrótszą drogą dotrzeć do centralnego punktu.

  • Grzegorz Rokicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 11:39 ~Grzegorz Rokicki

    gość~gość

    Fajnie, a kiedy odnoga na Gocław?


    Bardziej niż "kiedy?" zasadne jest pytanie "którędy?" Według mnie obecny esowato wygięty odcinek na Gocław przez Pragę Południe jest dość niedorzeczny: niepotrzebnie wydłuża dojazd z Gocławia do stacji przesiadkowej Stadion Narodowy.

    Dużo lepiej byłoby przeprojektować to tak, by tunele w kierunku Gocławia drążyć od strony obecnych torów odstawczych stacji Stadion - od razu mogłyby podążyć w kierunku Ronda Waszyngtona i w miarę prostą linią przez Saską Kępę na Gocław. Dojazd do przesiadkowego Stadionu skróciłby się znakomicie.

  • tokaderro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 10:46 ~tokaderro

    Renia~Renia

    super! No to teraz powiedzcie ile miesięcy opóźnień jest w budowach stacji.....


    Napisz pismo do wojewody w tej sprawie

  • hansior

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 10:45 ~hansior

    gość~gość

    Fajnie, a kiedy odnoga na Gocław?


    Jak skończą drugą linię, może trochę szybciej, więc pewnie to perspektywa 3-4 lat jak zacznie się budowa.

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 10:08 ~Tomek

    Będą wyciągać tarcze, a za chwilę - znów je wkładać do tuneli, żeby kopać dalej. Gdzie tu sens? Zamiast od razu polecieć dalej i pozostawić je poza budowanymi odcinkami, ale pod ziemią. Gdzie tu logika?

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 10:00 ~gość

    Fajnie, a kiedy odnoga na Gocław?

  • qaz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 08:59 ~qaz

    Renia~Renia

    super! No to teraz powiedzcie ile miesięcy opóźnień jest w budowach stacji.....

    póki co nie ma opóźnień

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2018 08:36 ~Wawka

    A kiedy oddadzą zamkniętą dla normalnego ruchu Górczewską?

  • keram

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.08.2018 22:16 ~keram

    Brawo. Brawo Pani Hanko

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »