Informacje

21.09.2012 09:15 Wiceprezydent Warszawy przekonuje

"Koszty błędów na budowie metra ponosi wykonawca"

SERWISY:


- Jeśli wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra podjął się prac, wiedząc o trudnych warunkach, ponosi konsekwencje popełnionych błędów - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski podczas czwartkowej sesji Rady Warszawy.

Wiceprezydent Warszawy udzielił radnym informacji nt. sposobu rozwiązania problemów budowy II linii metra. W sierpniu na budowanej stacji Powiśle doszło do awarii, stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady woda wypłukała grunt. Prace na stacji Powiśle zostały wstrzymane, a ruch w tunelu wstrzymany.

Radni pytali o koszty

Radni pytali m.in. o koszty awarii oraz opóźnienia w realizacji inwestycji. - Jeśli wykonawca podjął się realizacji prac, wiedząc o trudnych warunkach to w naszym rozumieniu ponosi konsekwencję błędów, które zostały popełnione - powiedział Olszewski.

Zaznaczył, że wymogiem dotyczącym budowy centralnego odcinka II linii metra było ubezpieczenie inwestycji i powiedział, że wynosi ono 400 mln zł.

Olszewski ocenił, że największym utrudnieniem w związku z awarią jest fakt, iż ze stacji Powiśle miały ruszyć tarcze drążące tunel pod dnem Wisły. Podkreślił, że zakładany jest scenariusz, iż prace ruszą z przeciwnego kierunku, czyli z pl. Wileńskiego.

Skończą prace w 2013 roku

Wiceprezydent mówił także, że do leja pod tunelem Wisłostrady codziennie wpuszczane jest 200 m sześc. mieszanki, a prace są prowadzone w cyklach i po wprowadzaniu każdej dawki sytuacja jest monitorowana. - Sprawdzane jest, jak zachowuje się most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady - powiedział.

Olszewski mówił też, że termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra to październik 2013 r. Zaznaczył jednak, że odbiory stacji mogą rozpocząć się wcześniej, gdyż dla każdej z nich udzielane było osobne pozwolenie na budowę. Podkreślił, że po zakończeniu inwestycji musi ona przejść procedury przed wydaniem pozwolenia na jej użytkowanie.

Wielka dziura pod tunelem

W nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy na budowie stacji Powiśle II linii metra natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady ubyło ok. 6,5 tys. m sześc. wody i ziemi; w związku z tym płyta jezdni została pozbawiona naturalnej podpory. Badania obszaru pod tunelem wykazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2 metrów od spodu płyty. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów.

W połowie września generalny wykonawca AGP Metro Polska rozpoczął stopniowe wypełnianie pustej przestrzeni pod tunelem, tak by go zabezpieczyć a następnie wzmocnić grunt wokół stacji metra Powiśle. Wykonawca zapowiadał wówczas, że nie jest możliwe określenie dokładnej daty, kiedy tunel Wisłostrady zostanie ponownie otwarty. Konsorcjum przewiduje, że zabezpieczanie tunelu potrwa od dwóch do czterech miesięcy.

Raport pod koniec września

Pod koniec września ma być gotowy pełny raport dotyczący awarii. Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk mówił pod koniec sierpnia, że dopiero wtedy będzie można mówić o kosztach awarii. Zaznaczył, że budowa II linii metra jest ubezpieczona na 400 mln zł. - Nie wskazujemy na razie źródeł finansowania, ale to, że jednym z potencjalnych źródeł są polisy - mówił wówczas Lejk.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji i połączy lewo- i prawobrzeżną część Warszawy.

PAP//b/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • budowniczy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2012 08:43 ~budowniczy

    W AGP ŻĄDZĄ WŁOSI I TURCY POLACY NIC NIE MAJA DO POWIEDZENIA,NADZÓR POLSKI JEST TYLKO POTO ABY PODPISYWAŁ DOKUMENTY!

  • aligator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2012 07:56 ~aligator

    dokladnie lepiej i taniej bylo by metro gora puscic tak jak jest to w berlinie w niektorych miejscach

  • beton

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.09.2012 08:01 ~beton

    agp to dziady i spece od 7 bolrsci

  • Marek z Bródna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2012 14:50 ~Marek z Bródna

    Czy ja czegoś nie rozumiem??
    To oni sie nie spodziewali Wisły w tym miejscu????
    Szacun
    Ona tu płynie od ponad 10tys. lat z małymi zmianami koryta.
    Może łatwiej Wam będzie metro górą puścić?

  • greg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2012 14:45 ~greg

    zdziwię się jak wykonawca zapłaci jakieś kary albo dodatkowe koszty !!!

    czy jakiś wykonawca autostrad czy stadionu zapłacił juz jakieś kary?

    predzej ogłosi bankructwo

  • Mirek Hłasko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2012 07:18 ~Mirek Hłasko

    Bardzo wygodne podjeśćie do sprawy. Taka postawa urzednika reprezentującego miasto jest kolejnym przykładem nowotwory, który toczy administracje publiczną. Zamiast dla wspólnego dobra jakim jest druga linia wspólnie pokonać problem, lepiej się odciąć i czekać aż wykonawca zbakrutuję, później przyjdzie kolejny i kolejny i będzie jak z autostradami.
    Skandal...

  • ioperator_eu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2012 22:52 ~ioperator_eu

    A w Wiśle niema wody, pewnie ktoś wyciągnął korek.
    Oj! Włosi fajnie projektują i tyle.

  • inż bud

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2012 21:16 ~inż bud

    Panie Olszewski! Jeżeli myślisz, że AGP dołoży Ci do budowy metra jakąś większą kasę to się mocno zdziwisz. To że AGP wzięło robotę w najlepszym wypadku "na zero" zysku to wiadomo od chwili otwarcia ofert ale jak będą musieli dołożyć większą kasę to sie skończy jak z chińczykami na A2. Zwinął się nie dokańczając budowy, pozostawiają nieopłaconych podwykonawców a z gwarancją dobrego wykonania miasto będzie się bujać tak jak GDKiA buja się z gwarancją COVECa w Bank of China. Zapamiętaj moje słowa Panie Olszewski!

  • wolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2012 20:47 ~wolak

    Mowilem, Edek ze śwagrem - jeszcze taniej by bylo !!!

  • ssb

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2012 20:25 ~ssb

    Lolek~Lolek

    A co z proejktem technicznym i warunkami geologicznymi? Wykonawca budował, bo miał projekt z którego wynikało, że budowa jest możliwa. Jak zwykle cygan zawinił a kowala powieszą.

    Ale projekt robiło to samo kosorcjum. Do jego obowiązków należało zaprojektować i zbudować metro.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »