Informacje

14.09.2014 11:45 Tysiące stron dokumentacji

Korupcja w Metrze Warszawskim? Prokuratura przedłuża "wielowątkowe śledztwo"

Prokuratura Apelacyjna we Wrocławiu przedłużyła do końca lutego 2015 r. śledztwo ws. korupcji, do której miało dojść w latach 1998-2002 podczas przetargu i dostawy taboru kolejowego dla Metra Warszawskiego. Do tej pory w sprawie postawiono zarzuty pięciu osobom. - Śledztwo jest wielowątkowe. Zgromadziliśmy tysiące stron dokumentacji w kilku obcych językach - tłumaczy prokuratura.

Śledztwo w sprawie korupcji w Metrze Warszawskim toczy się od lipca 2008 r. Dotyczy przyjęcia łapówek przez osoby pełniące funkcje publiczne w związku z przetargiem i dostawą taboru kolejowego dla Metra Warszawskiego przez firmę Alstom.

W październiku 2009 r. nawiązano ścisłą współpracę ze szwajcarskimi organami ścigania. Efektem tego było podpisanie umowy o utworzeniu wspólnego, polsko-szwajcarskiego zespołu śledczego, którego głównym zadaniem jest wyjaśnienie wszystkich wątków związanych z przetargiem na dostawę wagonów.

Międzynarodowa współpraca z organami ścigania

Jak powiedziała PAP Anna Zimoląg, rzeczniczka Prokuratury Apelacyjnej we Wrocławiu, śledztwo zostało przedłużone do końca lutego 2015 r. Jak jednak zaznacza - nie oznacza to, że wówczas się zakończy.

- To postępowanie jest wielowątkowe. Od czterech lat gromadzony jest materiał w ramach pomocy prawnej z kilku krajów europejskich - powiedziała prokurator. Zgromadzony do tej pory materiał dowodowy zawiera tysiące stron dokumentacji bankowej, finansowej i handlowej w obcych językach.

- Wymaga on wielomiesięcznego tłumaczenia oraz oględzin z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania w ramach analizy kryminalnej - dodała prokurator.

Łapówki w stołecznym urzędzie?

Zimoląg podała, że główne wątki śledztwa dotyczą wręczenia łapówek w latach 1998-2002 urzędnikom warszawskiego Ratusza w związku z trzema zamówieniami dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych.

Chodzi o zamówienie z 1998 r. na dostawę przez firmę Alstom Konstal SA z Chorzowa 108 wagonów I linii metra dla spółki Metro Warszawskie; zamówienie z 2000 r. dla spółki Tramwaje Warszawskie na 62 tramwajów oraz zamówienie na dostawę 60 tramwajów dla tej samej spółki z roku 2001.

Do tej pory łącznie w tej sprawie zarzuty usłyszało pięć osób.

Urzędnicy i były prezydent z zarzutami

W styczniu 2010 r. zarzut przyjęcia łapówki w związku z przetargiem na dostawę wagonów usłyszał Bogdan Z., były dyrektor Metra Warszawskiego. Pracował on w spółce od początku budowy pierwszej linii metra. Dyrektorem spółki był od 1991 r. Został zwolniony w 2003 r., kiedy prezydentem Warszawy był Lech Kaczyński.

Pod koniec marca 2010 r. w tej sprawie zatrzymano Tadeusza N., byłego stołecznego urzędnika, który miał pośredniczyć w przekazaniu łapówki b. dyrektorowi metra. Mężczyzna został zatrzymany przez hiszpańską policję w Barcelonie na mocy Europejskiego Nakazu Aresztowania, a następnie przewieziony do Polski. Usłyszał zarzut pośredniczenia we wręczeniu łapówki.

Z kolei w kwietniu 2011 r. zarzut przyjęcia łapówki w wysokości 400 tys. funtów brytyjskich od przedstawiciela firmy Alstom usłyszał b. wiceprezydent Warszawy Jacek Z.

"8,5 mln dolarów łapówek"

Podejrzanymi w śledztwie są również Teresa K., Dariusz D., ówcześnie pracujący w firmie Alstom Konstal SA.

- Usłyszeli oni zarzuty związane z niedopełnieniem obowiązków należytego dbania o interes ekonomiczny zarządzanego przez siebie przedsiębiorstwa, przez co wyrządzili temu przedsiębiorstwu szkody majątkowe w wielkich rozmiarach - powiedziała prokurator.

Ostatnio główny brytyjski prokurator ds. oszustw, poinformował, że brytyjska firma zależna francuskiego producenta pociągów i turbin Alstom miała zapłacić w ciągu sześciu lat ok. 8,5 mln dolarów łapówek, by zdobyć kontrakty w Indiach, Polsce i Tunezji.

Według brytyjskiego prokuratora spółka Alstom Network UK, którą w lipcu oskarżono o sześć przypadków korupcji i spiskowanie, miała zapłacić łapówki za zdobycie kontraktu na infrastrukturę z delhijskim metrem i tramwajami oraz kontraktów z Warszawą i Tunisem w latach 2000-2006.

PAP/balu/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ada

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.01.2017 15:13 ~ada

    Nieprawidłowości wykrył śp.L.Kaczyński

  • skorpion

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.12.2014 03:50 ~skorpion

    Lepiej przejść na piechotę i tylko mostem śląsko-dąbrowskim tymi nowymi POstawionymi za kadencji obecnej prezydent Warszawy nie radze ,jak jechać cieknącym tunelem pod wisłą

  • nickto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.09.2014 10:04 ~nickto


    chmiel75~chmiel75

    Te ruskie wagoniki przy Inspiro to cud wygody . Inspiro to blaszany bydłowóz ...
    qwerty~qwerty


    Te głośne trumny muszące mieć codziennie przegląd nazywasz cudem wygody?
    Inspiro jest najcichszy, najwygodniejszy a przeglądy musi mieć tylko raz na 3 miesiące (90 razy rzadziej).

    Jeszcze nie wiesz ile musi być przeglądów, ponieważ żaden jeszcze tyle nie pojeździł. Czyżbyś był jakimś "krewnym królika:, który wziął w łapkę za Inspiro?

  • Metrowiczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 23:02 ~Metrowiczka

    Wszystkie pociągi oprócz Inspiro są bardzo komfortowe. W Inspiro siedzenia są tak wąskie, że czuje się napieranie z dwóch stron. Nie raz widziałam przyjętą pozycje z łokciami opartymi o kolana. Nie wspomnę już o oparciach, które kończą się w połowie pleców. Jedynym plusem jest fakt, że jest bezprzedziałowy. Reszta to porażka.

    Ciekawa jestem ile za te pociągi poszło łapówki. Szkoda, że pani Gronkiewicz-Waltz nigdy nie jechała tymi wspaniałymi pociągami w godzinach szczytu.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 22:42 ~qwerty

    chmiel75~chmiel75

    Te ruskie wagoniki przy Inspiro to cud wygody . Inspiro to blaszany bydłowóz ...


    Te głośne trumny muszące mieć codziennie przegląd nazywasz cudem wygody?
    Inspiro jest najcichszy, najwygodniejszy a przeglądy musi mieć tylko raz na 3 miesiące (90 razy rzadziej).

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 22:40 ~qwerty

    No to teraz wiadomo dlaczego kupiono bubel z za miękkimi kołami...

  • Jans

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 22:19 ~Jans

    Łapówa~Łapówa

    A tak się kiedyś cieszyliśmy, jak zamiasr staroświeckich ruskich wagonów zaczęły w Metrze jeździć hiszpańskie " Alstomy "...


    To prawda :)

  • janosik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 18:58 ~janosik

    a kiedy info o przekręcie przy inspiro z chorobami wieku dziecięcego??

  • Hajda trojka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 16:52 ~Hajda trojka

    chmiel75~chmiel75

    Te ruskie wagoniki przy Inspiro to cud wygody . Inspiro to blaszany bydłowóz ...

    Może nie cud wygody, ale przynajmnie są naprawdę niezawodne. A takim " Inspiro " jedzie się z duszą na ramieniu, zmówiwszy uprzednio trzy zdrowaśki :)

  • bronka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 16:14 ~bronka

    czekamy kiedy dołącza do tego przetarg i nadzór nad budową centralnego odcinka II linii metra....ławka będzie dłuuuuga.....

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »