Informacje

02.01.2012 10:59 WYDARZENIE ROKU 2011

Koniec samochodów z Żerania

Po 60 latach z mapy Warszawy zniknęła Fabryka Samochodów Osobowych. Kiedyś o samochodach ze znaczkiem FSO marzyła cala Polska. Dziś wiadomo - ciągu dalszego nie będzie. Dla mnie to najsmutniejsze wydarzenie minionego roku.

Gdy 6 listopada 1951 roku z taśmy zjeżdżała pierwsza Warszawa witały ją wiwatujące tłumy. Nikt nie dbał o to, że tak naprawdę była to radziecka pobieda ze znaczkami FSO. Mieliśmy pierwszy powojenny polski samochód. Był on jednak dostępny tylko dla wybranych.

Kochaj formę i treść

Ale w FSO nie rezygnowano z marzeń o masowej motoryzacji. Efektem był małolitrażowy samochód zaprojektowany już od początku do końca w Polsce - FSO syrena. Bohdan Łazuka i Jacek Fedorowicz śpiewali: "Syrenkę kochaj i pieść, w syrence kochaj formę i treść". I ludzie to robili. Na jej podzespołach powstało wiele prototypów w tym jeden, budzący najwięcej emocji; syrena sport. Nie wszedł on niestety do produkcji, "bo był za ładny i zbyt kapitalistyczny", jak głosi obiegowa opinia.

Czas mijał, warszawa straciła swój garb, a na Żerań zawitał fiat. Co prawda polski 125 nie był tak nowoczesny, jak jego włoski odpowiednik, jednak FSO znów dała polakom obiekt pożądania. W 1973 roku warszawa przeszła do lamusa, a rok wcześniej syrena "pojechała" do Bielska-Białej. Wolne moce fabryki zostały wykorzystane do produkcji zaprojektowanego w słonecznej Italii poloneza. Samochód ten powstał jako superbezpieczny concept car.

Nowe czasy, stare problemy

Przed 1989 rokiem polonezem jeździł m.in porucznik Borewicz. Po zmianie ustroju widywano w nim premiera Pawlaka. Chciał promować polską motoryzację, lecz na niewiele się to zdało - polonez nie podołał konkurencji innych marek, które stały się dostępne.

W roku 1996 na Żeraniu nastała epoka daewoo, a wraz z nią lanos i matiz. Produkcję FSO kończyła chevroletem aveo - to ostatni model, który zjechał z taśmy. Rok 2011 przyniósł koniec produkcji, a fabryczne hale już poszły pod kilof. Zniknie też unikatowy tor jazd próbnych. Za kilka lat tereny fabryki zostaną zabudowane i nie będzie już śladu po miejscu gdzie powstawały i były testowane prototypy, gdzie bito rekordy.

Nie będzie nawet śladu

Żałuję, że nie powstanie tu muzeum, takie jak np. w Mlada Boleslav, gdzie obejrzeć można wszystko, co nosiło znaczek skody. Na Żeraniu powinny znaleźć swoje miejsce samochody seryjne i prototypy, których różnorodność dała by wszystkim pojęcie o wszechstronności inżynierów z FSO. Nie będzie można jednak poznać historii fabryki, zwiedzić hal, obejrzeć maszyn, które tłoczyły błotniki i maski. Polska motoryzacja po drugiej wojnie światowej nie miała lekko. Tym bardziej żal, że kończy się historia fabryki która jest symbolem, a wyprodukowane w niej samochody można spotkać w każdym zakątku kraju.

Za kierownicą samochodów z Żerania, od warszawy do lanosa, przejechałem tysiące kilometrów. Czasem denerwowały mnie ich kaprysy, zdecydowanie częściej uśmiechałem się zmieniając biegi przy kierownicy. Nie wszystkie były nowoczesne, ale nasze, warszawskie, z logiem FSO na klaksonie.

Wiktor Paul

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ZIBI

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.12.2012 20:06 ~ZIBI

    Piękny ten fiacik na pierwszym zdjeciu

  • sej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.12.2012 09:36 ~sej

    suuuper fiacik:))

  • QWERTY

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2012 18:41 ~QWERTY

    Do ~Pracownik
    Nie pracowałem w FSO ale przez 4lata miałem praktyki już w Daewoo-FSO bo jestm absolwentem Technikum Daewoo-FSO i widziałem to partactwo na linii produkcyjnej (najbardziej Poloneza).
    A..i słój to ty jesteś! Słój mieszkający na Kowalczyka w W-wie!

  • ŻegnamyFSO

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2012 21:35 ~ŻegnamyFSO

    Sam nie wiem, z jednej strony pada FSO a z drugiej, polskie Solarisy podbijają europę... Może z polską motoryzacją nie jest wcale tak źle, tylko kierownictwo FSO dało ciała?

    Może jestem za młody i niewiele wiem, ale nigdy nie miałem dobrego zdania o produktach z FSO. Zawsze były dla mnie synonimem tandety i partactwa. Wiem, wiem, takie to były czasy, jednak dziś, dwadzieścia lat później infamia wciąż ciągnie się za marką.

  • Pracownik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2012 17:19 ~Pracownik

    do ~QWERTY
    Nie pracowałeś w FSO więc nie masz nawet pojęcia co było projektowane więc nie zabieraj głosu. Obejrzyj na Youtube polskie konstrukcje samochodów. Nic nie można wprowadzić do produkcji bo Kraj Rad nie pozwalał!
    A ty w ogóle jesteś z Warszawy czy słój?

  • Jerzyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2012 09:01 ~Jerzyk

    Podzielam opinię ~Kulfona!

  • Tfu!

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2012 14:14 ~Tfu!

    I tak właśnie polactwo buduje przyszłość swojego ukochanego kraiku. A wszystkiemu winni ruscy, niemcy i żydzi.

  • Kulfon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2012 14:08 ~Kulfon

    ZRÓWNAJĄ TO MIASTO Z ZIEMIĄ A SYRENKĘ W HERBIE ZASTĄPI SŁÓJ, ZAWEKOWANY JAK CHAMSKA MENTALNOŚĆ KOŁTUNERII ZAMIESZKUJĄCEJ SYRENI GRÓD.

  • słowniczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2012 14:01 ~słowniczka

    "dała by" by z czasownikami pisze się łącznie!!

  • QWERTY

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.01.2012 10:45 ~QWERTY

    Polskie samochody??? Jakie, które?
    Nie ma polskiego samochodu osobowego! Fiaty to myśl włoska! Polonez to Fiat 125 w innej budzie!
    Jak można było produkować coś takiego jak Polonez z myślą techniczną z lat 60tych XX-wieku??! Kto słyszał o tym, by w latach 2000 produkować silniki z trzema podporami (łożyskami głównymi) wału korbowego (silniki 1,5 i 1,6)?! To istna kicha! A do tego OHV, kibel i porażka!
    To musiało upaść! Po za tym tylny napęd na sztywnym moście (przeniesienie napędu) normalnie konstrukcja z Żuka i Nysy!
    I japy w kubeł! Miałem Poloneza 1,6MPI Atu Plus. To nie miało racji bytu na runku sprzedaży samochodów!
    Skoro polska myśl techniczna uzyskała już swój szczyt możliwości produkując poldka, to niech tak sie stanie - KONIEC Z FSO - zrównać i zapomnieć!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »