Informacje

22.06.2011 20:03 Awaria na Dworcu Centralnym

Kolejarze oblali test

SERWISY:

Kilkaset osób ewakuowanych, totalny paraliż linii średnicowej i utrudnienia w całym kraju. Niestety to nie były ćwiczenia. Przedwczesny test przed Euro2012 zafundowała kolejarzom i służbom mundurowym poranna awaria linii energetycznej. Potrzeba by dużo dobrej woli, by uznać, że test został zaliczony.

Brak skutecznego planu awaryjnego i fatalny system informowania pasażerów – to dwa najpoważniejsze zarzuty, które po porannej awarii można by postawić kolejarzom. Nawet jeśli przyjąć ich wszystkie wyjaśnienia, to trudno uznać za sukces, blisko trzygodzinny paraliż kolejowy miasta i konieczność ewakuacji najważniejszego dworca w kraju.

Jeszcze trudniej byłoby do tego przekonać pasażerów zmuszonych po ciemku opuszczać dworce Centralny i Śródmieście:

Na obronę kolejarzy wypada przedstawić jeden mocny argument – Centralny i linia średnicowa są ciągle jeszcze w remoncie. Dlatego, po pierwsze, dzisiejsza akcja była utrudniona, a po drugie, można ją rzeczywiście potraktować jako ważny test i wyciągnąć z niego wnioski.

Zasilanie awaryjne

Wielu internautów obserwujących pasażerów opuszczających ciemny tunel, było zaskoczonych: - Jak to możliwe, że tak duży obiekt nie posiada awaryjnego zasilania - dziwili się na forum tvnwarszawa.pl.

- Dworzec ma zasilanie awaryjne, ale pozwala ono prowadzić ruch pociągów jedynie bez pasażerów – przekonuje jednak Łukasz Kurpiewski. Rzecznik Grupy PKP tłumaczy, że właśnie taki rodzaj zasilania włączył się już kilkanaście minut po awarii i umożliwił pociągom, które utknęły w tunelu średnicowym, dotarcie do najbliższych stacji.

Nie umożliwił jednak szybkiego uruchomienia oświetlenia. Ewakuacja była przeprowadzana po ciemku. Dodatkowo utrudniało ją to, że np. na Dworcu Śródmieście do wyjścia nie kieruje fosforyzujące oznakowanie.

Akcja ewakuacja

Sama akcja ewakuacyjna obu dworców przebiegała jednak raczej sprawnie. Strażacy szybko dotarli do centrum i wyprowadzili ludzi z dworców. Przez dworzec Śródmieście wyprowadzili pasażerów dwóch pociągów, które utknęły w tunelu. Obyło się bez żadnych paniki, ścisku czy przepychanek.

Komunikaty

Poza tym, że zarządzono ewakuację, pasażerowie wiedzieli niewiele. Łukasz Kurpiewski przekonuje, że czytano komunikaty w języku polskim i angielskim. Jeśli nawet tak było, to nie były one słyszalne przez cały czas, a na zewnątrz dworca nie było ich słychać w ogóle.

Gdy pasażerów ewakuowano, okazało się że na zewnątrz Centralnego... nie ma megafonów. – Dworzec jest w remoncie i na zewnątrz faktycznie nie ma jeszcze głośników – przyznaje Kurpiewski.

Zdezorientowani pasażerowie nie mogli się więc dowiedzieć czy i o której ruch pociągów zostanie wznowiony. Próbowali o to dopytywać m.in. krążących wokół dworca dziennikarzy.

Większość pasażerów nie dowiedziała się  też o decyzji Zarządu Transportu Miejskiego, który ogłosił, że bilety kolejowe będą honorowane w komunikacji miejskiej i otworzył bramki w metrze. Pasażerom oczekującym przed Centralnym nikt tego nie przekazał.

Na plus kolejarzom można policzyć to, że czekającym w słońcu pasażerom rozdawali butelki wody.

Nie ma planu "B"

Według specjalistów, kolejarzom trzeba postawić jednak zarzut znacznie poważniejszy: - Nie mają planu awaryjnego na wypadek takich sytuacji. Linia średnicowa, to najbardziej obciążony odcinek torów w Polsce, a kiedy coś się zepsuje, to nie wiedzą, co robić – ocenia Karol Trammer, wydawca branżowego pisma "Z biegiem szyn".

- W przypadku linii średnicowej powinniśmy mieć przygotowany nie tylko plan B, ale również plan C, a nawet plan D. Jednak zamiast korzystając z przygotowanych wcześniej procedur, gdzie ruch od razu jest kierowany na inne tory albo uruchamiana jest komunikacja zastępcza, pasażerów czeka za każdym razem improwizacja - dodaje.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • warszawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 14:43 ~warszawa

    Jak zwykle winni są kolejarze, konduktorzy, kierownicy pociągów, elektrycy, czyli tzw. szarzy pracownicy!!! Niech ktoś się weźmie w końcu za pana ministra, a nie on się ładnie uśmiecha i jeszcze kwiaty mu wręczją i mówia, że jest cudownie!!! Czy to jest kolejarza wina, że jeździ starymi pociągami, że jest brudno, że są stare dworce, stara elektryka? Ponarzekajcie na panów prezesów, którzy jeżdżą limuzynami, a nam każą jeździć starą koleją!!! Zostawcie kolejarzy w spokoju oni naprawdę są najmniej winni!!!! Pozdrawiam wszystkich pasażerów PKP!!!

  • PW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 13:14 ~PW

    do he?
    Byłeś wczoraj na dworcu? Jak byś był to byś zobaczył że takie znaki ewakuacyjne zasilane akumulatorowa gdzieniegdzie są. Co widać nawet na filmach zamieszczonych na stronie. Zaraz zapytasz czemu nie ma ich wszędzie. A dlatego ich nie ma, bo jest przebudowa dworca i będą one montowane na samym końcu przebudowy, gdy już wszystko będzie gotowe.
    Wszyscy wszystko wiedzą i się mądrzą tylko zapominają że jest remont i dopiero po jego zakończeniu wszystko będzie zapięte na ostatni guzik.

  • PW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 12:57 ~PW

    Do SYSTEM ERROR
    Jak jeste taki specjalista energetyk to czemu nie zatrudnisz się w PKP Energetyka?? Nie opowiadaj głupot jak nie wiesz jak działa sieć elektroenergetyczna na tym dworcu i na jakiej zasadzie działa zasilanie rezerwowe i awaryjne. A powiem Ci że zasilanie dworca jest zgodne ze wszelkimi polskimi normami i zgodne z obowiązującym w Polsce prawem, a że powstała taka wielka awaria i że padła nawet zasilanie awaryjne to już zbieg bardzo nieszczęśliwych wypadków.
    A ogrom i rozległość sieci i urządzeń energetycznych na dworcu Centralnym powoduje że lokalizacja i usunięcie tak skomplikowanej awarii trwa bardzo długo.
    I naprawą nie zajmowali się tacy teoretycy oderwani od rzeczywistości jak ty, tylko fachowcy z kilkunasto i kilkudziesięcio letnim doświadczeniem w energetyce kolejowej.

  • życie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 12:35 ~życie

    SYSTEM ERROR- dokładnie powinno być tak jak mówisz -jak w szwajcarskim zegarku . Musimy w końcu zdać sobie sprawę , że nasze życie zależy od szaleńców. Oni jeszcze za to oprócz wynagrodzenia dostają nagrody i premie.

  • he?

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 12:27 ~he?

    Gdzie oswietlenie awaryjne? W kinach i sklepach jest wymog montowania lamp z akumulatorami zeby w razie awarii wskazywaly droge ewakuacji. Ludzie odpowiedzialni za bezpieczenstwo i zarzadzanie tymi dworcami powinni wyleciec z roboty za stwarzanie zagrozenia dla zdrowia i zycia.

  • SYSTEM ERROR

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 12:01 ~SYSTEM ERROR

    Panie Kurpiewski: w ciągu tych kilkunastu minut do włączenia zasilania rezerwowego to na dworcu może być już kilka tysięcy trupów. Żeby nawet nie było oświetlenia rezerwowego? System oświetlenia rezerwowego powinien mieć dwa podsystemy, z których jeden pracuje cały czas i włącza się po 5 sekundach od zaniku głównego zasilania informując ludzi, żeby pozostali na swoich miejscach i że za chwilę włączy się oświetlenie awaryjne. To oświetlenie powinno być włączone już 15 sekund później. Podsumowując sytuację: całe kierownictwo PKP to banda idiotów, skończonych idiotów.

  • wielbicielka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 11:03 ~wielbicielka

    Chajzer- siedziałam wciśnięta w fotel , nie mogłam oderwać oczu , działo się , uwielbiałam jego relacje . Co się stało z TVN Warszawa?

  • łwieczorek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 10:12 ~łwieczorek

    Gdyby nie zdjęto Tvn Warszawa, na pewno wszytko przedstawiłby Pan Wieczorek. Byłoby jeszcze ciekawiej...

  • Glo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.06.2011 00:35 ~Glo

    A minister dostanie kwiaty ;]

  • błędy i wypaczenia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.06.2011 22:35 ~błędy i…

    papa- odpowiedział ci kamcio1124- strażacy mieli latarki na okularach czyli potrafią świecić oczami...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »