Informacje

05.07.2011 07:00 STANĘŁO KILKADZIESIĄT POCIĄGÓW

Kolejarze na dwie godziny zatrzymali pociągi

SERWISY:

Związkowcy na dwie godziny wstrzymali kursowanie pociągów Przewozów Regionalnych. Strajk kolejarzy to efekt braku porozumienia związków i przedstawicieli władz spółki w sprawie podwyżek płac dla załogi. Akcja protestacyjna zakończyłą się o godzinie 9 rano.

Pociągi były zatrzymywane na stacjach węzłowych, gdzie odbywały się akcje protestacyjne. Część pociągów wyjechało na trasy dopiero po zakończeniu protestu. W czasie protestu w całej polsce zatrzymano kilkadziesiąt pociągów.

W Warszawie protest dotyczył zaledwie dwóch pociągów - relacji Warszawa-Świnoujście i Warszawa-Kraków. Te dwa pociągi w ogóle nie wyjechały z dworca Warszawa Wschodnia.

Małe szanse na porozumienie

Kolejarze z Przewozów Regionalnych mają dwa główne postulaty. Po pierwsze domagają się podwyżek płac o 280 zł na osobę.

- Zasadnicza część pensji maszynisty wynosi średnio od 1,4 tys. zł do 1,6 tys. zł i od czterech lat pozostają na niezmienionym poziomie - mówi Sławomir Centkowski ze Związku Zawodowego Maszynistów. Związkowcy żądają od właścicieli spółki - marszałków województw - poważnego zaangażowania w jej rozwój.

Jak mówi jednak prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska, przewoźnika nie stać na spełnienie tych żądań. - Możemy zaproponować podwyżkę rzędu 130 zł, ale dopiero od początku października - powiedziała. Dodała, że na takie podwyżki spółka musiałaby do końca roku przeznaczyć ok. 11 mln zł, a i bez tego szacuje się, że zamknie rok 30 mln zł straty.

Kuczewska-Łaska szacuje, że obecne zadłużenie Przewozów Regionalnych sięga ok. 500-550 mln zł. Znaczną jego część - ok. 400 mln zł - stanowią długi wobec zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kłopoty lidera

Przewozy Regionalne to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Dziennie uruchamiają ponad 2,5 tys. pociągów, głównie na trasach lokalnych i regionalnych. Spółka należy do samorządów 16 województw i zatrudnia ok. 13,5 tys. pracowników. W wyniku restrukturyzacji, od grudnia 2008 roku zatrudnienie spadło o ok. trzy tys. osób.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w pierwszym kwartale 2011 roku spółka miała ponad 43-proc. udział w polskim rynku pod względem liczby przewiezionych pasażerów, a od stycznia do maja z usług przewoźnika skorzystało 47,5 mln pasażerów.

tvn24.pl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • miejscowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.07.2011 02:49 ~miejscowy

    Warszawy to nie dotyczy, bo nas obsługują Koleje Mazowieckie a nie żadne tam PKP.

    I marszałek województwa mazowieckiego to może się co najwyżej zaangażować w rozwój naszych kolei. W koleje państwowe niech się angażuje państwo. Zresztą jakiś czas temu wojewoda pogonił PKP z Mazowsza i jak się okazuje niegłupio zrobił :)

    Jakby się udało jeszcze odessać ich od mazowieckiej infrastruktury kolejowej to może Flirty jeździłyby 160 km/h nie tylko do Siedlec.

  • MeloMan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 19:58 ~MeloMan

    Kiedy ta kolej w końcu ruszy...???

  • Pasażer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 14:09 ~Pasażer

    Zgadzam się ~Ya. Strajkowały przewozy regionalne a nie Koleje Mazowieckie.
    Zdjęcie pociągu KM wprowadza w błąd, tym bardziej, że oprócz tego że pociągi KM jeździły normalnie to jeszcze punktualnie.

  • WuPe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 13:07 ~WuPe

    Koleje- wszystkie - to nieomal państwo w państwie. Jakość świadczonych usług żenująco niska, kultura nic lepsza. Osobiście zaczęłam korzystać z usług PKS. Różnica w cenach minimalna a o ile szybciej, pewniej i wygodniej. Są trasy kolejowe gdzie ludzie upchani jak sardynki w puszce i nikomu nie przyjdzie do głowy, że nalażało by podstawić większą ilość wagonów /trasa Chojnice - Tczew, Chojnice - Piła/ i zapewne wiele innych. Nieogrzewane wagony zimą, brudne toalety już od stacji początkowej itd. Najlepiej strajkować. Inna rzecz, że kierownictwa spółek kolejowych powinny mieć pensje kolejarzy to może zechciałoby się im wziąć za porządną reorganizację i i rozwój kolei, a płaca zależałaby od efektów a nia zajmowanych stołków.

  • tubylec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 12:15 ~tubylec

    Przewozy Regionalne mają tabor przeważnie w kolorach czarno-czerwonych i do Warszawy rzadko przyjeżdżają.
    Pociągi PR do Krakowa czy Świnoujścia z Warszawy nie powinny kursować bo od tego są inni przewoźnicy.
    "Słoneczny" KM to też nie jest obsługa Mazowsza tylko konkurencja dla Intercity.

  • Ya

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 10:47 ~Ya

    Przecież KM nie strajkowały. Dlaczego zdjęcie przedstawia pociąg KM. Jak zwykle informacje mało rzetelne :(

  • ala

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 10:35 ~ala

    Polska to kraj ludzi głupich i biednych.
    Zapierdzielaja za 1500 netto i sa zadowoleni, a ceny rosna, i opłaty...
    Ludzie obudzcie sie wstancie i zrobimy porzadek w tym posranym kraju

  • Luka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 10:15 ~Luka

    Ja mialem na mysli Koleje Mazowieckie...
    Nie PR - W KM zarabiaja za duzo najwyrazniej bo zero szacunku dla klienta.

    KM sa zdolne do tego by na stacji "ulegl awarii" pociag tylko dlatego, ze malo l;udzi nim jedzie i kurs nie jest oplacalny...
    Takie wrazenie sie odnosi jak kaza Ci wysiasc bo awaria... Czekasz az przyjedzie inny pociag za godzine, a ten w cudowny sposob odjezdza zaraz po tym jak Ty pojedziesz tym nastepnym...

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 10:08 ~Rotshild

    Jestem z WAMI. Proponuję dać im te podwyżki, przy czym trzeba zwolnić jakieś 50% załogi. Dostosować zatrudnienie do zapotrzebowania na świadczone usługi.

  • Luka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2011 08:36 ~Luka

    Ja to mam wraznie ze czesto jestem ofiara strajkow...
    Na trasie Warszawa - Siedlce moze 2 czy 3 razy w miesiacu jestem o czasie...

    Dla mnie za taka jakosc to zarabiaja za duzo nie wiedzac ile... Choc slyszalem, ze kierownik pociagu ma 1500...

    Nie wiem jak mozna sie na to godzic, ale jak sie czlowiek godzi to nie po to by zaraz robic strajk, ze za malo...

    Teraz moim zdaniem powinni zostac pozwani. Przez pracodawce i pasazerow.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »