Informacje

09.01.2015 13:13 Do końca roku w 2 godz. 37 minut

Koleją jeszcze szybciej z Warszawy nad morze

SERWISY:


Przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu ze stolicy na wybrzeże do 2h 37 min – na takie zmiany mogą liczyć pasażerowie kolei do końca 2015 roku. Wszystko dlatego, że trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty.

Działanie systemu zarządzania ruchem kolejowym polega na przekazywaniu z pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów.

- Pomoże to zwiększyć prędkość pociągów, bowiem według ekspertów pociąg, który jechałby ponad 160 km/h nie mógłby zareagować odpowiednio szybko za sygnały, które dopiero zobaczył – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie  Kolejowe S.A.

Dzięki nowemu systemowi prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a ewentualne jej przekroczenie powoduje automatyczne wymuszenie hamowania. - Niemożliwe jest również pominięcie przez maszynistę sygnału "stój" na semaforze, ponieważ system automatycznie zatrzyma pociąg – dodaje Dutkiewicz.

Jak zapewnia, do końca 2015 roku pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni, na wybranych odcinkach, pojadą z prędkością powyżej 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie do 2h 37 minut.

Obecnie - od połowy grudnia - podróż z Warszawy do Gdańska po tym jak na tory wyjechały długo oczekiwane pociągi pendolino skróciła się do blisko 3 godz.

Automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów

Na magistrali do Gdańska działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów. - Urządzenia te mierzą bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują koła na szyny. Nieprawidłowości, np. przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce, czy nadmierne oddziaływania dynamiczne pociągu na tory są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu – wyjaśnia Dutkiewicz.

Koszt inwestycji tych urządzeń wyniósł ponad 26 mln zł brutto.

Przebudowa i wymiana 850 km torów, 150 nowych peronów

Montaż systemu to już to ostatni etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia. Kompleksowa modernizacja 350 km linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, objęła przebudowę i wymianę 850 km torów wraz z siecią trakcyjną, budowę 150 nowych peronów, ponad 600 obiektów inżynieryjnych takich jak, wiadukty kolejowe, drogowe, przejścia dla pieszych, przepusty.

W POŁOWIE GRUDNIA NA TORY WYJECHAŁ PIERWSZY POCIĄG PENDOLINO:

 

CZYTAJ TEŻ NA TVN24.PL

ws

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • chewbacca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 13:11 ~chewbacca

    xxx~xxx

    Może trzeba było od tego zacząć a nie od Pendolino?


    To byście potem jazgotali że są systemy za grube miliony żeby śmigać 200 a nie ma czym śmigać! Strata pieniędzy!

  • Daniel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 11:53 ~Daniel

    Super.Pendolino swietny pociag.

  • jaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 09:35 ~jaa

    Do autora wiadomości.
    Czas przejazdu pendolino do Gdyni to 3.30 h.

  • Mika

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 08:06 ~Mika

    I żyli długo i szczęśliwie... Bła ha ha ha. A dhugą linię metha dla pasasażehów uhuchomimy 14 ghudnia 2014 hoku. Bła ha ha ha. Inforacja o pociągach pędzących 200 km/h jest z tej samej półki co o metrze - z półki samo-nie-ziszczającej się przepowiedni :-)

  • QAZ

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 22:59 ~QAZ

    DAREK~DAREK

    Według rozkładu Pendolino a normalny IC z EP-09 do Trómiasta róznią tylko o 3 minuty... Gratuluję zakupu... Podejrzewam że składy 27WE i wzwyż ( rodzimej produkcji ) pokonają ją w tym samym czasie...

    Nie przeczytałeś tego artykułu, czy go nie zrozumiałeś?. Dopiero będzie instalowany system, który umożliwi pociągom Pendolino poruszanie się z prędkością powyżej 160 km/h. Póki co pociągi Pendolino, podobnie jak składy wagonowe z EP-09 poruszają się z prędkością maksymalną do 160 km/h, więc jakim cudem mają pokonać tę trasę szybciej?

  • DAREK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 21:18 ~DAREK

    Według rozkładu Pendolino a normalny IC z EP-09 do Trómiasta róznią tylko o 3 minuty... Gratuluję zakupu... Podejrzewam że składy 27WE i wzwyż ( rodzimej produkcji ) pokonają ją w tym samym czasie...

  • TomaszZ

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 18:55 ~TomaszZ

    "bowiem według ekspertów pociąg, który jechałby ponad 160 km/h nie mógłby zareagować odpowiednio szybko za sygnały, które dopiero zobaczył "

    Dobrze, że mamy pociągi, które reagują:)

  • mazowszanka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 17:09 ~mazowszanka

    No to szybciej dojedzie na morze niż koleją do Grodziska Maz.

  • real

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 16:38 real

    Mały Miś~Mały Miś

    Niestety dzis w Mławie na przejeździe pod Pendolino zginęła kobieta! Gdzie te obiekty inżynieryjne(wiadukty tunele). Na wsiach są porobione. Widziałem odcinki 10km a 7 wiaduktów/tuneli często do jednego gospodarstwa a w mieście Mława brak.

    bo zapomnieli pobudować progów zwalniających

  • Paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.01.2015 16:00 ~Paweł

    Fajnie by tak było:
    Obudzić się w sobotę o 7:00 rano i powiedzieć "poleżałbym sobie na plaży". Szybki prysznic, ręcznik do plecaka, parasol w rękę, wyjście o 8:00 z domu i nad morzem przed 11:00. Nadal wierzę, że kiedyś zejdziemy z czasem do dwóch godzin. Jeździłem też biznesowo nad morze. Długi czas przejazdu sprzyja lepszemu przygotowaniu się do prezentacji :-)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »