Informacje

28.03.2019 20:19 MODERNIZACJA LINII ŚREDNICOWEJ

Kolej planuje nowe przystanki: rondo de Gaulle'a i Solec. Powiśle do likwidacji

SERWISY:


Stworzenie dwóch nowych stacji przy rondzie de Gaulle'a i Solcu, nowy przystanek WKD niedaleko dworca Śródmieście i połączenie tegoż ze stacją metra Centrum. To najważniejsze propozycje dotyczące remontu linii średnicowej przedstawione przez kolejarzy na czwartkowej konferencji prasowej. Zmiany przejdą też Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia.

Propozycje modernizacji linii średnicowej przedstawiał na czwartkowej konferencji prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

- Naszą propozycją jest utworzenie tak zwanego zintegrowanego węzła przesiadkowego w centrum Warszawy. Obecnie Warszawska Kolej Dojazdowa kończy się przed Warszawą Centralną - powiedział.

Wskazał, że podróżni, którzy udają się do stacji metra, muszą przejść kilkaset metrów. - Nasza propozycja pokazuje, że istnieje możliwość umiejscowienia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej, na wysokości stacji Warszawa Śródmieście - powiedział Merchel.

Prezes wyjaśnił, że dzięki temu powstałby nowy węzeł, który połączyłby WKD, koleje aglomeracyjne zatrzymujące się na stacji Śródmieście i warszawskie metro. Blisko znajdowałby się ponadto dworzec Warszawa Centralna, gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne.

Nowe przystanki, Powiśle do likwidacji

Merchel poinformował też, że wraz z modernizacją warszawskiej linii średnicowej spółka planuje wybudowanie nowych przystanków przy rondzie de Gaulle'a i przystanku Solec położonego bliżej Wisły, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim. To zaskakująca deklaracja, bo kolejarzy wydawali się sceptyczni wobec wizji budowania w centrum nowych przystanków.

- Analizując konieczność przebudowy tunelu średnicowego, mamy propozycję, która wskazuje na możliwość utworzenia dodatkowego przystanku zlokalizowanego przy rondzie de Gaulle'a. Mógłby też powstać nowy przystanek Solec blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Natomiast zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle - powiedział Merchel. Zaznaczył przy tym, że likwidacja przystanku Powiśle nie wiązałaby się z koniecznością fizycznej jego rozbiórki.

Prezes wyjaśnił też, że w nowej konfiguracji odległość między przystankiem Solec a rondem de Gaulle'a wyniosłaby około kilometra. Taka sama odległość dzieliłaby rondo de Gaulle'a od Warszawy Śródmieście. Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowania pociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też konieczności budowy przystanku przy Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem de Gaulle'a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.

Więcej pociągów, inny most

Merchel wskazał, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest konieczna, by zwiększyć o blisko połowę przepustowość trasy, która została zbudowana między 1926 a 1935 rokiem.

Po remoncie linią średnicową na linii podmiejskiej będą mogły jeździć 24 pociągi na godzinę (zamiast 16) oraz 20 par pociągów po torach dalekobieżnych (dziś maksymalnie 14).

Zmieni się też most średnicowy. Jak podali kolejarze, wróci do swojego przedwojennego wyglądu. Powojenna kratownicowa zostanie zastąpiona przęsłami w formie łuków.

WKD-ką do metra Centrum

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest kluczowa dla komunikacji kolejowej w Warszawie oraz bardzo ważna z punktu widzenia transportu mazowieckiego i ogólnopolskiego.

- To zadanie ważne, kluczowe. Modernizowany będzie najważniejszy odcinek linii kolejowej w Warszawie, łączącej wschód z zachodem, po którym porusza się do tysiąca pociągów dziennie - powiedział Bittel.

Podkreślił, że linia średnicowa jest bardzo ważna z punktu widzenia transportu warszawskiego, mazowieckiego i ogólnopolskiego. - Obecnie trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne. Oferta przebudowy kierowana jest również do władz samorządowych, do władz miasta stołecznego Warszawy - dodał.

Wiceminister wyjaśnił, że współpracy z miastem Warszawą wymagałoby przedłużenie trasy linii WKD do stacji Warszawa Śródmieście. Dodał, że dzięki temu stacja WKD znalazłaby się bliżej warszawskiego metra, co ułatwiłoby komunikację pasażerom. Obecnie linia WKD, która biegnie od Grodziska Mazowieckiego i Milanówka, kończy się przed dworcem Warszawa Centralna.

Bittel powiedział też, że po prawej stronie Wisły współpracy z miastem wymagałaby realizacja tunelu w ciągu projektowanej ulicy Tysiąclecia.

Łącznik do ronda Dmowskiego

W komunikacie prasowym spółka PKP PLK poinformowała ponadto o przebudowie stacji Warszawa Śródmieście, gdzie zamiast peronu wyspowego, pojawiłyby się dwa dwukrawędziowe, co pozwoli poprowadzenie tam czterech torów (dziś tylko dwa).

"Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej. PLK stworzą możliwość przedłużenia łącznika bezpośrednio na stację metra" - czytamy.

Remont Warszawa Zachodniej i Wschodniej

W komunikacie PKP czytamy, że remont przejdą także wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia.

"Zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i schody ruchome. Sprawniejszą  podróż zapewni nowy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów" - informuje.

Przebudowa torów ma umożliwić stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Dzięki inwestycji będzie też możliwa budowa tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia.

Zmiany ma przejść także Warszawa Wschodnia. Jak czytamy w informacji prasowej, stacja ta ma zostać w całości przykryta nowym dachem. PKP PLK planuje też przebudowę peronów oraz montaż ruchomych schodów.

Prace potrwają do 2026 roku

Harmonogram przewiduje, że główne prace modernizacyjne na podziemnej trasie potrwają od roku 2020 do 2026. Wcześniej zmodernizowane zostaną dworce Zachodni i Wschodni. PKP Polskie Linie Kolejowe nie przewidują zamknięcia trasy dla ruchu kolejowego.

Do propozycji szybko odniósł się stołeczny ratusz. Kilka godzin po konferencji biuro prasowe wydało oświadczenie, w którym informuje, że urząd miasta jest zaskoczony zmianą koncepcji przebudowy linii średnicowej, bo "wcześniej ramy tego przedsięwzięcia przedstawiano inaczej". Niemniej: "Przedstawiciele władz Warszawy z chęcią przystąpią do rozmów z kolejarzami o zmianie zakresu tej inwestycji".

Ratusz zaskoczony, ale popiera

Cytowany w komunikacie Rafał Trzaskowski zapewnił, że Warszawa od wielu lat prowadzi rozmowy z PKP PLK na temat modernizacji linii średnicowej. - Jednakże, zakres inwestycji też był jasno określony, informowano nas również, iż kluczową kwestią jest czas jej realizacji. Dotychczas nie było mowy o tak dużej przebudowie. W sytuacji, którą mieliśmy okazję poznać za pośrednictwem mediów, widzimy szansę na stworzenie nowych rozwiązań z ogromną korzyścią dla warszawiaków. To zmiany, które w pełni popieramy – skomentował prezydent Trzaskowski. I zapewnił, że miasto jest gotowe do rozmów i czeka na prezentację pomysłów.

Urząd miasta napisał, że popiera wybudowanie dodatkowego przystanku w pobliżu ronda Charlesa de Gaulle'a oraz przesunięcia przystanku Powiśle w rejon ulicy Solec.

PAP/mp/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ndof

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 19:40 ~ndof

    Kracho~Kracho

    Pomysł jest kompletnie bez sensu bo:
    1. Między wschodnim wejściem do Warszawa Śródmieście a zachodnim do Warszawa Powisle jest w prostej linii jest 1205 metrów. To jest bardzo mało. Dla porównania odległość między stacjami metra Politechnika a Centrum wynosi 1450 metrów, między Politechniką a Polem Mokotowskim 1248 metrów, między Świętokrzyską z Ratuszem 1128 m, a między Ratuszem a Dworcem Gdańskim aż 1534 metry.
    2. Między wschodnim wejściem do Warszawa Powiśle (hipsterska knajpa) a Wisłostradą definitywnie ograniczającą zabudowę jest 415 metrów. Cały Solec jest w bliskim zasięgu dojścia do tego punktu.
    3. Kolej regionalna to nie tramwaj, że ma stawać co 100 metrów. Jeśli jesteś między Kruczą a Nowym Światem i za daleko ci do kolejki to podjedź 9-ką lub 158 do Śródmieścia czy Powiśla.

    Techiczne trudności realizacji tego pomysłu:
    1. Między tunelem podmiejskim a dalekobieżnym jest tylko ściana. Pasażerowie mają wysiadać z pociągu wprost na tory dalekobieżne?
    2. Obydwa tunele biegną dokładnie pod jezdnią Alei Jerozolomskich. Jakiekolwiek poszerzanie sprawi że tunel czy nowy peron znajdzie się pod budynkami.
    3. W Alejach Jerozolimskich w pobliżu proponowanego pzystanku jest dosyć wąsko: chodnik, parking, 3 pasy, torowisko, 3 pasy, parking, chodnik. Gdzie chcecie zmieścić wyjścia z nowego przystanku?
    4. Od Powiśla aż do rzeki tory idą albo po bardzo wąskim nasypie, albo na wiaduktach. Serio ktoś chce tam jeszcze jakieś perony wcisnąć?

    Generalnie ten poroniony pomysł to kiełbasa wyborcza dodatkowo podsycana przez oderwanych od rzeczywistości dzieciaków z MJN czy Siskomu.

    Nic dodać nic ująć. Miałem to i owo napisać, ale w zasadzie wyczerpałeś temat.

  • ndof

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 19:36 ~ndof

    aaaa~aaaa

    Jak remontuje PKP można się przekonać na przykładzie stacji Włochy. Wszystko rozgrzebane, przebudowa przejścia podziemnego została porzucona i ludzie brną w potłuczonych szkłach, syfie i kurzu (bo wszyscy nim przechodzą mimo, że jest oficjalnie zamknięte), dookoła stacji syf, rozrzucone, walające się resztki materiałów budowlanych, wszędzie błoto, piach i BRUD (nieodłączny przyjaciel PKP). Strach się bać co będzie gdy na 15 lat rozgrzebią centrum miasta ...

    Ursus to samo...

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 17:24 ~nemesis

    świetny pomysł!

  • don

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 15:00 ~don

    oby ten łącznik nie był wzorowany na znanym na cały świat połączeniu pomiędzy M1 a M2 na Stacji Swiętokrzyska

  • Grzegorz Rokicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 13:54 ~Grzegorz Rokicki

    aaaa~aaaa

    Jak remontuje PKP można się przekonać na przykładzie stacji Włochy. Wszystko rozgrzebane, przebudowa przejścia podziemnego została porzucona i ludzie brną w potłuczonych szkłach, syfie i kurzu (bo wszyscy nim przechodzą mimo, że jest oficjalnie zamknięte), dookoła stacji syf, rozrzucone, walające się resztki materiałów budowlanych, wszędzie błoto, piach i BRUD (nieodłączny przyjaciel PKP). Strach się bać co będzie gdy na 15 lat rozgrzebią centrum miasta ...

    Jako antyprzykład remontów ze strony PKP PLK można też podać stację Wołomin. Po przebudowie peron wyspowy z wiatą poczekalni obsługuje tor dalekobieżny, przy którym pociągi się nie zatrzymują oraz kierunek dla przyjeżdżających z Warszawy, gdzie siłą rzeczy poczekalnia jest zbędna.

    Natomiast dla kierunku do Warszawy, gdzie gros ludzi właśnie czeka na pociąg, zbudowano nowy peron nawowy, z kiepściejszym dojściem i wiatą bez obudowanej z boku poczekalni.

    Na etapie projektu były co prawda organizowane spotkania władz miasta, mieszkańców i PKP, ale z tej ostatniej na nie nikt się nie zjawił. Dopiero po zakończeniu prac można było zobaczyć, że bez dodatkowego kosztu można to było lepiej zorganizować - przesunąć peron o szerokość jednego toru i przestawić tor z Warszawy na drugą stronę peronu wyspowego. Co więcej - dałoby to oszczędności wynikające z braku konieczności budowy drugiego peronu (obecnego do Warszawy) oraz braku konieczności wyginania toru z Warszawy w łuk. Za zaoszczędzone środku można by bez problemu zbudować drugi tunel wyjściowy pod torami - od strony Urzędu Pracy.

  • Grzegorz Rokicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 13:14 ~Grzegorz Rokicki

    Kracho~Kracho

    Pomysł jest kompletnie bez sensu bo:
    1 - (...)Dla porównania odległość między stacjami metra Politechnika a Centrum wynosi 1450 metrów, (...) między Ratuszem a Dworcem Gdańskim aż 1534 metry.
    (...)
    3 - Kolej regionalna to nie tramwaj, że ma stawać co 100 metrów. Jeśli jesteś między Kruczą a Nowym Światem i za daleko ci do kolejki to podjedź 9-ką lub 158 do Śródmieścia czy Powiśla.

    (...)

    Techiczne trudności realizacji tego pomysłu:
    (...)
    4. Od Powiśla aż do rzeki tory idą albo po bardzo wąskim nasypie, albo na wiaduktach. Serio ktoś chce tam jeszcze jakieś perony wcisnąć?


    Ad. 1 - dlatego właśnie już od czasu zbudowania tych stacji I linii metra mówi się o planach dobudowania stacji Pl. Konstutucji między placem a Hożą oraz stacji Muranów - żeby dogęścić stacje metra w śródmieściu.

    Ad. 3 - tyle, że właśnie obecne usytuowanie stacji Powiśle (zachodnie wyjście przy kasach) jest na tyle mocno oddalone od skrzyżowania Jerozolimskie/Nowy Świat, że dla wielu osób przesiadka jest niekorzystna.

    Ad. 4 - dobudowanie peronów do torów biegnących na wiadukcie PKP przećwiczyło już ok 30 lat temu budując przystanek Warszawa-Zoo przy rondzie Starzyńskiego, co bardzo się sprawdziło. Pamiętam, że kajtkiem będąc, by dojechać do rodzinki w Legionowie, musiałem dojechać do pociągu przy Gdańskim. Przystanek Zoo pojawił się coś w moich nastoletnich latach.

  • gisk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 10:41 ~gisk

    Niestety tak jak większość korzystająca z PKP nie wierzę że zdążą taki zakres zrobić w 6 lat. Remont linii i stacji w kierunku Grodziska trwa już ponad półtora roku (a miał trwać rok) a większość prac była przecież na powierzchni ziemi. To co będzie się działo pod ziemią...

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 10:35 ~Tomek

    zwawy~zwawy

    Jeszcze po wojnie EKD dojeżdżała do Marszałkowskiej. Jak dużo musi się zmienić "aby było tak jak było". Ale OK, przedłużenie WKD to słuszna koncepcja.


    Nie do końca - ostatni przystanek był na Nowogrodzkiej - dziś w okolicach Mariotta. Więc niewiele dalej od obecnego przystanku przy JPII. Przystanek końcowy nazywał się W-wa Chałubińskiego.

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 10:31 ~Tomek

    Wiele nie można zrobić na tym odcinku - przede wszystkim nie ma jak zwiększyć prędkości. Można zwiększyć przepustowość instalując tam blokadę 4-stawną, bo chyba tam jej nie ma. Wtedy częściej można puszczać składy. Dobrym rozwiązaniem byłoby dobudowanie po 1 torze w każdym kierunku na Śródmieściu - pociągi mogłyby jechać tam "na zakładkę", a na pozostałych przystankach czas postoju jest krótki, bo wymiana pasażerów niewielka.

  • freya

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2019 10:30 ~freya

    [cytat_2989615]
    [cytat_2989568]
    Tak samo bezsensowny pomysł, jak przystanek metra przy Wiśle, gdzie nikt z mieszkanców ani nie wsiada ani nie wysiada, bo ma kilometry do dojścia.

    [/cytat_2989615]

    Metro przy Wiśle bezsensowne???? Fakt, że:
    1. Tam nie mieszkasz
    2. Nie studiujesz i nie korzystasz z ulokowanych tam wydziałów (prawo, neofilologie) oraz z BUW-u
    3. Nie odwiedzasz bulwarów nad Wisłą
    4. Nie jest Ci znane Centrum Nauki Kopernik
    naprawdę nie świadczy o tym, że to bezsensowne. To tylko świadczy o tym, że mało wiesz o Warszawie. Oraz o tym, że masz raczej wąski horyzont życiowy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »