Informacje

08.09.2015 13:35 rozmawiali o wariantach przebiegu trasy

Kłótnia o inwestycję. Gocław chce tramwaju, Saska Kępa spokoju

SERWISY:

- Trzeba znaleźć alternatywę dla autobusu, bo Gocław to jedno z najbardziej rozwijających się osiedli miasta - mówił burmistrz Pragi Południe, który w poniedziałek dyskutował na ten temat z mieszkańcami. Na spotkanie przyszło ok. 150 osób. Atmosfera była gorąca, bo inwestycja wypatrywana z wielką nadzieją na Gocławiu, na Saskiej Kępie budzi nie mniejsze obawy.

Mieszkańcy Saskiej Kępy boją się przede wszystkim hałasu i związanego z nim spadku ceny mieszkań. Nie dali się przekonać urzędnikom twierdzącym, że nowe tramwaje są ciche i przywołującym przykład Tarchomina. Druga strona wolała pozostać przy odwołaniu do mostu Poniatowskiego i Alej Jerozolimskich, gdzie, faktycznie, remont torowiska i nowe składy w kwestii akustyki nic nie poprawiły.

- Musimy patrzeć na całą dzielnicę, nie tylko tych, którzy mieszkają obok przebiegu nowej linii. Trzeba znaleźć alternatywę dla autobusu, bo Gocław to jedno z najbardziej rozwijających się osiedli miasta. Musimy patrzeć na interes wszystkich mieszkańców, Warszawa musi się rozwijać – tłumaczył Tomasz Kucharski, burmistrz Pragi Południe i dodał, że tramwaj na Gocław pomoże także Saskiej Kępie, permanentnie zakorkowanej po zamknięciu mostu Łazienkowskiego.

Wtórował mu jeden z saskerów. - Kiedyś poziom ambicji na Saskiej Kępie był wyższy. Państwo patrzą wyłącznie na czubek własnego nosa – stwierdził Jan Kossakowski, który przedstawił się jako "obecnie najstarszy mieszkaniec Kępy". – Musimy podzielić się smrodem i hałasem. Gdyby sto lat temu mieszkańcy Powiśla, zachowywali się tak jak państwo, nie powstałby ani most Poniatowskiego, ani most Średnicowy. Wyobrażacie sobie Warszawę bez linii średnicowej? – dopytywał. Ale reakcją na apel o solidarność było główne buczenie.

Dlaczego nie metro albo metrobus?

Mieszkańcy dopytywali urzędników, dlaczego miasto zrezygnowało z budowy metra na Gocław. Usłyszeli, że tramwaj można zbudować znacznie szybciej (a potrzeba rozwiązania na już), 10-krotnie taniej (300 mln zamiast 3 mld) i jest większa szansa na dofinansowanie unijne (bo Unia Europejska wspiera rozwój transportu ekologicznego, niskoemisyjnego).

Pojawiły się też pytania, dlaczego miasto zrezygnowało z koncepcji metrobusu? Jak tłumaczył wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, jeśli taki środek transportu miałby być szybki, musiałby mieć trasę wytyczona dla siebie aż do Śródmieścia, bo byłoby bardzo trudne.

Tramwaj 20 metrów od bloku

Wiele pytań dotyczyło możliwości zmiany przebiegu trasy we fragmencie prostopadłym do al. Waszyngtona. W tej chwili najbardziej realne wydaje się, że tramwaje pojadą po wschodniej stronie Kanału Wystawowego. Będzie to wymagało likwidacji ok. 50 działek, co dla urzędników nie wydaje się większym kłopotem, ale obecna na spotkaniu przedstawicielka zarządu jednego z ogrodów już zapowiedziała, że działkowcy tanio skóry nie sprzedadzą. Mieszkańców bardzo interesowało w jakiej odległości od bloków znajdą się tory. Mieczysław Reksnis, szef biura drogownictwa w ratuszu odpowiedział, że precyzyjnego projektu jeszcze nie ma. Dociskany przez mieszkańców stwierdził, że "będzie to ok. 20-20-kilka metrów od budynków".

Reksnis wyjaśniał też, dlaczego odpadł drugi z rozpatrywanych wariantów, czyli wzdłuż Międzynarodowej i Afrykańskiej. – Przy wiadukcie nad al. Stanów Zjednoczonych linia byłaby zbyt blisko punktowców, ludzie mieliby tramwaje 10-15 metrów przed oknami – tłumaczył.

Niektórzy domagali się wyrzucenia linii jeszcze dalej na wschód . – Przy wariancie ul. Kinowej ten tramwaj traci sens – stwierdził Wojciechowicz dowodząc, że trasa byłaby zbyt okrężna. Przyklasnął mu założyciel inicjatywy Tramwaj na Gocław. – Państwo chcieliby mieć zieloną enklawę, a to niemożliwe – mówił w kierunku mieszkających na Saskiej Kępie.

Jeden obywatelski pomysł znalazł uznanie urzędników – to odsunięcie tramwaju od zabudowań przy ul. Afrykańskiej na tereny zarezerwowane pod Trasę Tysiąclecia, która nie powstanie. Wiceprezydent Wojciechowicz i prezes Karos zadeklarowali wyraźnie, że ta propozycja zostanie rozpatrzona jako jeden z wariantów dalszego przebiegu trasy.

Co z przepustowością mostu?

Wątpliwości budziła też kwestia obciążenia ciągu al. Waszyngtona  – most. Poniatowskiego – Al. Jerozolimskie, innymi słowy – czy zmieszczą się tu kolejne tramwaje?

– Tak, przepustowość tej linii, jej układ energetyczny jest przygotowany na 130 pojazdów na godzinę. Na ten cel zakupimy 18 nowych, cichych tramwajów – zadeklarował Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Zwrócił też uwagę, że część składów nie będzie wjeżdżała na most Poniatowskiego, bo wcześniej odbije w al. Zieleniecką i dalej w stronę dworca Wileńskiego. – Słyszę od ekspertów, że Gocław to najbardziej zaniedbane osiedle jeśli chodzi o transport zbiorowy. Ten tramwaj powinien powstać 15 lat temu – dodał.

Pojawił się także głos podający w wątpliwość ostatni odcinek trasy ul. Bora-Komorowskiego. – To północny Gocław rozwija się najintensywniej, czemu tramwaj nie pojedzie ul. Nowaka-Jeziorańskiego? – dopytywał jeden z mieszkańców, a inny krytykował brak skomunikowania linii z innymi, co w obliczu awarii czy kolizji oznaczać może całkowity paraliż trasy.

Ma być gotowy za 5 lat

Kiedy dojedziemy na torach na Gocław? Jak zapowiedział Krzysztof Karos do końca 2016 roku Tramwaje Warszawskie zamierzają zdobyć decyzję środowiskową dla inwestycji, a przeprowadzić ją w 2019-20 roku. Wcześniej zaplanowane są szerokie konsultacje społeczne. Tramwaj na Gocław znalazł się na liście priorytetowych inwestycji tramwajowych, które miasto zamierza zrealizować do 2020 roku dzięki środkom z UE.

Tak w czerwcu ogłoszono realizację inwestycji:

 

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • iwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.11.2016 09:50 ~iwa

    Totalny bezsens. Nie dość że pochłonie masę pieniędzy to degradacji podlega ogrom terenów zielonych. Niestety nie rozwiąże to zupełnie problemu. Nie wspomnę o ludziach którym zafunduje się dodatkowe atrakcje w formie hałasu od 4.00 rano. Lubimy załatwiać problemy chwilowymi rozwiązaniami, co niestety daje opłakane efekty. I oczywiście Polak mądry po szkodzie. Ale kogo to obchodzi ??? Na pewno nie Panią Prezydent która naprawdę powinna już chyba zakończyć swoją karierę!!!

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 16:19 ~xyz

    jak powstanie tramwaj to Gocław może zapomnieć o metrze. a jak zepsuje się w połowie kanału wystawowego to ludzie będą pieszo iść przez pół Saskiej Kęby by dojść do najbliższego autobusu.
    Zastanówcie się!
    tramwaj nie ma sensu.

    komunikacja ma być dla mieszkańców a nie dla HGW. Jak zaczniemy wycinać działki to za chwilę nie będzie ani działek ani parku Skaryszewskiego. Dbajmy o zieleń w mieście bo zostanie nam tylko betonowa dżungla ...

  • łukasz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.06.2016 11:21 ~łukasz

    fyx~fyx

    Pomyślcie jakby się zmienił układ komunikacyjny gdyby powstała linia metra łącząca lotnisko z gocławiem, a po drodze zahaczyła o biurowce na mokotowie, a przez wisłę przebiegła by mostem pomiędzy siekierkowskim i łazienkowskim, a przy okazji ten sam most mógłby rozładować ruch samochodowy na pobliskich przeprawach. To tylko takie marzenia, bo nigdy nikt u władzy nie wpadnie na taki pomysł.

    niestety to tylko marzenia, budowa trwała by dłużej ale inwestycja przyniosła by długookresowe korzyści. Proponowany tramwaj jest chwilowym 2-3 letnim zakopaniem problemu. Dalej pozostaje problem mostu poniatowskiego zarówno pod wzgledem przepustowości jak i tego że jest to najbardziej wysunieta na południe przeprawa szynowa w Warszawie która de'facto łączy centralne części Warszawy. Na pólnoc są jeszcze 3 przeprawy szynowe.

  • iza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.01.2016 17:33 ~iza

    Przydałby się tramwaj też do Łomianek i może kiedyś będzie. Póki co takie osiedla jak Arkadia Łomianki są oazą spokoju, ciche i pachnące zielenią. A komunikacja tak jak na Gocław dobra, nie ma na co narzekać.

  • Miał o być Metro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.11.2015 14:58 ~Miał o…

    Nie chcemy tramwaju bo nic on nie zmieni a wręcz przeciwnie zlikwidują nam autobusy !!!

  • Pomrov

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2015 10:56 ~Pomrov

    Goclaw chce tramwaju buduja sie kolejne blokowiska ulice sie przytykaja !!!!!!!

  • Uwaga Bufetowa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2015 15:11 ~Uwaga Bufetowa

    kombinuje jak działki na ul Kinowej rozwalić i oddać je deweloperom !!! Ma gdzieś tramwaj rura stara ona chce ziemi !!! Hajka ja ci dam jej worek !!!

  • METRO

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2015 15:06 ~METRO

    Gocław chce metra a nie tramwaju !

  • tere

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.10.2015 10:14 ~tere

    co za bzdury piszecie...Gocław też nie chce tramwaju...wszyscy mówimy jednym głosem...tylko metro!!!!

  • grzegorz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2015 08:51 ~grzegorz


    Ja nie chcę tramwaju, ja chcę metro.
    [/cytat_2252112]Wiesio Kolesio~Wiesio Kolesio

    Ależ nikt się nie pyta, czego chcesz. Byli kolesie z Jaspers i wypowiedzieli się: na Gocławiu mieszka za mało ludzi. Bez (albo z małą) pomocą z Unii Warszawa może budować metro o u... śmierci. Wybór na dziś jest jest prosty: tramwaj albo nic (tzn. utrzymanie stanu obecnego) i czekanie na cud.
    [cytat_2252112]
    Największa mogiła jak się takim tramwajem utknie w połowie drogi i nie ma alternatywnych połączeń autobusowych,

    Bo metro nie jeździ po szynach... Pewnie, że nie jest wrażliwe na czynniki atmosferyczne i zajeżdżanie drogi. Ale to kosztuje...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »