Informacje

15.08.2012 19:19 II LINIA METRA

Kilka tygodni bez Wisłostrady. Budowa metra opóźniona

SERWISY:

Tunel Wisłostrady będzie zamknięty co najmniej kilka tygodni, a może nawet miesięcy - ustalił portal tvnwarszawa.pl. Takie samo opóźnienie złapie budowa metra. To oznacza gigantyczne problemy komunikacyjne warszawiaków.

Do awarii na budowie II linii warszawskiego metra doszło w nocy z poniedziałku na wtorek. Zalało powstającą stację Powiśle. W ostatniej chwili podjęto decyzję o ewakuacji budowy. Ludzie zdążyli opuścić stację - maszyny zostały i w tej chwili są zalane wodą.

>> SPRAWDŹ, CO SIĘ STAŁO NA BUDOWIE METRA <<

Natychmiast zamknięto dla ruchu most Świętokrzyski i tunel Wisłostrady. Z mostem wszystko jest w porządku i może już zostać otwarty. Nie ma też uszkodzeń w samym tunelu. Największy niepokój budzi jednak sytuacja pod jego dnem. Nie wiadomo, jak dużo ziemi zabrała ze sobą woda wlewająca się na stację. A bez odpowiedzi na to pytanie, nie można wpuścić tam samochodów.

Kliknij na obrazek, aby powiększyć:

- Potrzebujemy więcej czasu, by ustalić, ile ziemi wypłukało i skąd. Dopiero wtedy będzie można powiedzieć, ile zajmie przywrócenie przejezdności Wisłostrady - tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP, wykonawcy centralnego odcinka II linii metra.

- Sytuacja jest poważna - ocenia w rozmowie z tvnwarszawa.pl wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Tymczasem, jak ustaliliśmy w źródłach zbliżonych do budowy metra, zamknięcie może potrwać kilka tygodni, a nawet kilka miesięcy.

Warszawie grozi paraliż

To fatalna wiadomość dla całego miasta. W połączeniu z zamknięciem ulicy Marszałkowskiej, też związanym z budową II linii metra, oznacza bowiem, że przejazd z północy na południe miasta zamieni się w koszmar. Kierowcy odczuli to już we wtorek - al. Jana Pawła II była zakorkowana do późnego wieczora. A przecież mamy wakacje - jeśli problemy potrwają do września, miastu grozi prawdziwy paraliż.

- Będzie ciężko - przyznaje wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. I dodaje: - Postaramy się, by kierowcy mogli w miarę swobodnie jeździć przez Powiśle. To jednak oznacza ograniczenie liczby miejsc parkingowych w tym rejonie miasta - dodaje.

Metro już na pewno opóźnione

To nie jedyna konsekwencja awarii. Opóźni się też budowa samego metra. Stacja Powiśle ma dla niej kapitalne znaczenie - to tu do ziemi wprowadzone miały zostać dwie kolejne tarcze TBM. Stumetrowe maszyny drążące tunele miały wyruszyć pod dnem Wisły w kierunku stacji Stadion i Dworzec Wileński na prawym brzegu rzeki.

Tarcze potrzebują jednak szybu startowych. Tę rolę na Powiślu pełnić miał właśnie korpus stacji. Bez niego nie ma mowy o drążeniu tuneli. Możliwe, że AGP zmieni harmonogram i tarcze będą drążyć w przeciwnym kierunku: zaczną na Pradze, a skończą na Powiślu. To jednak oznaczałoby kolejne zmiany - budowaną już stację dw. Wileński trzeba by było dostosować do roli szybu startowego. A to z kolei wymaga dziesiątek, jeśli nie setek nowych dokumentów i uzgodnień.

Jak to naprawić?

Teraz wszystko zależy od wyników badań prowadzonych na Powiślu. Optymistyczny scenariusz zakłada, że ubytek jest obok tunelu. Wtedy konstrukcja nie jest w ogóle zagrożona. Jeśli jest inaczej, naprawa będzie bardziej skomplikowana.

Póki co AGP zastanawia się, jak to w ogóle zbadać. Rozważanych jest kilka metod diagnostycznych. Najmniej prawdopodobna to wykorzystanie płetwonurków w zalanej stacji. Dużo bardziej prawdopodobne jest wykonanie odwiertów w jezdni tuneli Wisłostrady lub w jego fundamentach. - Gdy okaże się, ile ziemi brakuje, będziemy mogli dokładniej oszacować, ile potrwa uzupełnianie - tłumaczy Witczyński.

To nie będzie ani łatwa, ani krótka operacja. Beton trzeba będzie wstrzykiwać tak, by wypchnął wodę, która w tej chwili wypełniła ubytki. Na razie utrzymuje ją tam woda z Wisły, wpompowana do wnętrza stacji Powiśle. Gdy już uda się wypełnić ubytek, trzeba będzie poczekać, aż beton stężeje, a potem powoli wypompować wodę ze stacji, obserwując, czy konstrukcje stacji i tunelu są stabilne. Cały czas prowadzone będą pomiary, które odpowiedzi też nie przyniosą od razu.

- Priorytetem jest bezpieczeństwo. Nie wpuścimy samochodów do tunelu, dopóki nie będziemy mieć pewności, że nie ma żadnego ryzyka - podkreśla wiceprezydent Wojciechowicz.

Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • zeus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.09.2012 21:00 ~zeus

    Maszyny zalane wodą to już chyba szmelc,którego nie da się przywrócić do użytku.
    Co z tym fantem zrobić ?
    I jeszcze jedno.Czy jest możliwe do ustalenia kto (Nazwisko i IMIĘ)zmienił lokalizację Stacji Powiśle przesuwając ją bliżej brzegu Wisły.
    Ta cholerna polityka i głupota "rządzących" zaowocowała po tylu latach.
    A Zamówienia Publiczne i Przetargi ,Wybór Najtańszego Wykonawcy to jedna z podstawowych przyczyn nieszczęścia przy budowie Stacji Powiśle .
    Nie bez grzechu są tu przepisy Unii Europejskiej dot.kosztów budowy z dotacji Unijnych.

  • jarmulka jarka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.08.2012 22:10 ~jarmulka jarka

    najwazniejsze jest to, aby skodiczka pana prezesa bez przeszkod jezdzila z obstawa z Zoliborza na Nowogrodzka

  • babyc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.08.2012 23:59 ~babyc

    Ciekawe jest ze wprowadzenie wypozyczanych rowerow zbieglo sie z ta katastrofa tunelu. Moze to sabotaz ROWEROWEGO TARCZYNA?

  • babyc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.08.2012 23:54 ~babyc


    użytkownik tunelu~użytkownik tunelu

    a może władze miasta zdecydować powinny o puszczeniu ruchu Krakowski Przedmieściem i Nowym Światem.
    kilovolt~kilovolt

    Ten trakt nie nadaje się już do przyjęcia normalnego ruchu, zatem nie może być o tym mowy. Najprawdopodobniej nie poprawiłoby tylko pogorszyłoby to sytuację.


    A czemu sie nie nadaje? Nauczyloby sie hipsterow i pajacow tam urzedujacych ze do przechodzenia sa przejscia

  • babek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.08.2012 23:43 ~babek


    warszawiak~warszawiak

    A po cholerę w ogóle likwidowali ruch na górze na Wisłostradzie na wysokości mostu świętokrzyskiego. W tunelu trzeba było zrobić tranzyt na Gdańsk, a górą zostawić ruch lokalny - teraz nie byłoby problemu, a i w normalnej sytuacji lepiej bylby wykorzystany most świętokrzyski. Ale jakiś kretyn zlikwidował ruch "na górze" i jakiś drugi kretyn wybudował w tym miejscu centrum kopernika.
    Więcej takich genialnych pomysłów !!!
    P.s.
    A to metro pod Wisłą nie uda się nigdy w życiu....
    typowy osioł~typowy osioł

    Proponuję zlikwidować Wisłę. To pewnie jakiś kretyn z PO wymyślił, żeby rzeka płynęła przez środek miasta.


    Hahahah :)

    Co do pierwszego postu nie bardzo rozumiem co by dalo ze TRANZYT przejechalby te 100 metrow pod ziemia i zaraz wyjechal na powierzchnie

  • Alfista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2012 11:40 ~Alfista



    turysta~turysta

    Wystarczy pojechać do Wiednia (stolica o podobnej liczbnie mieszkańców) by się przekonać, że metro można przeprowadzićpo moście NAD rzeką, zamiast kopać pod nią tunel. Zwłaszcza, że o kurzawkach w rejonie koryta Wisły wiadomo od lat 50-tych ubiegłego wieku.
    Warszawiak~Warszawiak


    To nie pierwszy działający tunel pod wisła. Pierwszy był tunel ciepłowniczy z lat 60, drugi tunel ściekowy do oczyszczalni "Czajka" w 2010-2011. I oba działają.
    moncyk~moncyk

    Z tunelem ściekowym do Czajki - chyba nie do końca prawda. Bufetowa, HGW otworzyła go, ale ścieki dalej płyną do Wisły, zamiast do Czajki!!!



    Jest też tunel z Cytadeli na praski brzeg Wisły, zbudowany jeszcze w XIX w. Miał on umożliwiać ucieczkę z twierdzy gdyby dalsza obrona okazała się niemożliwa.

  • wolfenstein

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2012 06:58 ~wolfenstein

    Strażnik zyrandola, niejaki BUL, ma teren dla POdwodnego safari. Gdzie rekiny finansjery z płotkami będą POmykać, chyżo!

  • umcia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2012 06:44 ~umcia

    Jest okazja by spławić bufetową i jej bandę!!!

  • koleś_z_PO

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2012 06:38 ~koleś_z_PO

    Kiedy wreszcie banda szkodników z PO, z bufetową na czele, opuści Warszawę?

  • moncyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2012 06:34 ~moncyk


    turysta~turysta

    Wystarczy pojechać do Wiednia (stolica o podobnej liczbnie mieszkańców) by się przekonać, że metro można przeprowadzićpo moście NAD rzeką, zamiast kopać pod nią tunel. Zwłaszcza, że o kurzawkach w rejonie koryta Wisły wiadomo od lat 50-tych ubiegłego wieku.
    Warszawiak~Warszawiak


    To nie pierwszy działający tunel pod wisła. Pierwszy był tunel ciepłowniczy z lat 60, drugi tunel ściekowy do oczyszczalni "Czajka" w 2010-2011. I oba działają.

    Z tunelem ściekowym do Czajki - chyba nie do końca prawda. Bufetowa, HGW otworzyła go, ale ścieki dalej płyną do Wisły, zamiast do Czajki!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »