Informacje

16.05.2012 06:15 porównujemy technologie budowy

Kiedyś słoma, dziś TBM.
Zobacz jak budowano I linię

SERWISY:


W środę ruszyła pierwsza z czterech tarcz, którymi będzie drążony centralny odcinek II linii metra. Choć stosunkowo niedawno zakończono budowę I linii, to obydwie inwestycje dzieli technologiczna przepaść. Warto przypomnieć, jak powstawała jedyna, jak dotąd, linia podziemnej kolejki.

Tuż po o godzinie 12 została po raz pierwszy uruchomiona "Anna" jeden z czterech TBM-ów zakupionych do budowy II linii metra. Właśnie dzięki tym maszynom budowa ma iść sprawnie i szybko. Czy tak będzie? Czas pokaże. Z okazji startu prac, postanowiliśmy porównać technologię budowy I i II linii podziemnej kolejki.

Są podobieństwa

Między starą i nowa tarczą drążącą tunele metra można znaleźć podobieństwa. Obie mają walcowatą głowicę, która zabezpiecza czoło tunelu przed zawaleniem. Również w starej tarczy występowało zaplecze tarczy przesuwane razem z nią. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Podstawową różnicą jest tarcza skrawająca. W urządzeniu używanym do budowy I linii zastępowali ją… górnicy drążący tunel kilofami, młotami pneumatycznymi, a czasem zwykłymi łopatami.

Obecnie tubingi są uszczelniane specjalnym spoiwem automatycznie wstrzykiwanym podczas układania elementów. Jeszcze 10 lat temu używano do tego… słomy.

Ważnym elementem w nowej technologii jest też tempo odbierania urobku. To ono tak naprawdę decyduje w dużym stopniu o tempie prac. Przy II linii ziemia będzie transportowana taśmociągami. Przy I linii byłą wożona w górniczych wagonikach.

Niezmienne utrudnienia

Na pewno jedno się nie zmieniło – budowa metra to wciąż ogromne utrudnienia dla mieszkańców. W latach 80. i 90 również były dotkliwe. Najdłuższe wyłącznie ulicy – al. Niepodległości, trwało aż 8 lat. Podczas budowy stacji Pole Mokotowskie cały rejon przy SGH był jednym wielkim placem budowy.

Spore utrudnienia napotykali też kierowcy jeżdżący Trasą Łazienkowską. Podczas drążenia tuneli niespełna 2 metry pod nawierzchnią ulicy, ruch samochodów był tam ze względów bezpieczeństwa dwukrotnie wstrzymywany na ponad trzy tygodnie (na przełomie stycznia i lutego oraz sierpnia i września 1988 roku).

25 lat budowy

W sumie odcinek od Stacji Kabaty do Młocin powstawał 25 lat. W tzw. międzyczasie dwa razy zmieniano technologię. Dwa skrajne odcinki: ursynowski i bielański – budowano odkrywkowo. Śródmiejski i żoliborski były już budowane przy użyciu ręcznej tarczy.

mjc/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • słoik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.05.2012 11:52 ~słoik

    Dziś też powinni używać słomy,na pewno tej z butów by im nie zabrakło.

  • Kristo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.05.2012 00:24 ~Kristo

    Byłem operatorem tarczy przy budowie pierwszej nitki metra.Była to przestarzała metoda stworzona przez Anglików do budowy pierwszego metra w londynie,a następnie sprzedana Rosji którzy ją nieco zmodernizowali.Metodą tą można było drążyć tunel 2m na dobę(na gotowo),przynajmniej tak było w Warszawie.Dla tych co nie wiedzą informuję że Metro Warszawskie budowało dwie firmy-z górnego Śląska"Mysłowice i z Dolnego Śląska firma PeBeKa-Lubin w której miałem zaszczyt pracować.Gdybyśmy mogli pracować na takim sprzęcie jaki widzimy teraz nasza stolica już dawno miałaby metro we wszystkich częściach Warszawy.Wiecie dlaczego stało się inaczej,ponieważ stara metoda była wolna ale tańsza.

  • jasiu69

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 14:33 ~jasiu69

    Jak ktoś ma chęć to prosze otworzyć link i zobaczyć jak marnotrawiło się pieniądze w polsce,przy budowie metra w latach 50.Metro w znacznym stopniu za awansowania zostało,przerwane i nigdy nie skończone http://www.warszawa1939.pl/strona_bez.php?kod=metro_04

  • efendi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 13:39 ~efendi

    pomijając ten bełkocik poniżej - czy zaglądają tu ludzie cokolwiek wiedzący o technologii drążenia tuneli przez takie tarcze?
    Nurtuje mnie pytanie jakie mogą być konsekwencje napotkania przez taką tarczę niewybuchu, a tych w ziemi po wojnie jest jeszcze sporo. Czy decydując się na taką technologię wzięto to pod uwagę ?

  • Hanna Montanna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 13:13 ~Hanna Montanna


    TR501~TR501

    Postęp olbrzymi - faktycznie?
    To dlatego zamykają pół Warszawy, bo kopią pod ziemią? A ludzie, którzy mieszkają obok, prowadzą biznes? Co z nimi? Co z dojazdami?
    Wybrano najtańszy wariant budowy, nie ma o czym pisać. Marszałkowska zamknięta, Świętokrzyska, to jest skandal. Przy I linii tak nie było a niby taki postęp. W głowach tego postępu tylko brak...
    ciekawy~ciekawy


    Ejże... było, było...
    ile czasu Aleja Niepodległości była zamknięta... i co z pamięcią?


    Z jaką pamięcią? Ma prawo nie wiedzieć. Gąski wtedy pasł pewnie.

  • greg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 12:56 ~greg

    no to na wyjściu mamy ponad dwa lata opoźnienia.

    HGW obiecała II linię na EURO !!!!

  • japaz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 12:37 ~japaz

    Dziadek tetryk~Dziadek tetryk

    A może by do tego materiału dołożyć informacje o technologii używanej przy budowie tej naprawdę PIERWSZEJ, nie dokończonej nitki metra z lat 50-tych ? Zastanawiające jest JAK MAŁO dopuszcza się do publicznej wiadomości wiedzy o tamtej inwestycji. W zasadzie wszystko jest skryte głęboką tajemnicą...


    Ponieważ nadal trwa propaganda sukcesu.
    Te ekstatyczne tekściki o nowych technologiach i cudownych tarczczach przypominają trochę słynne propagandowe PRLowskie kroniki filmowe.

    Problemy z przebiciem się pod Wisłą podczas budowy kolektora ściekowego do "Czajki" i dotąd niedokończona inwestycja to tylko przedsmak tego, co czeka Warszawę w najbliższych latach.

  • Maciej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 11:54 ~Maciej

    no dobra, a jak tarcza natrafi na 500kg bombę z okresu PW? Jak górnik kopał, to przerywał i wołał saperów, a teraz tarcza "wkręci" cały ten złom?

  • ciekawy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 11:45 ~ciekawy

    TR501~TR501

    Postęp olbrzymi - faktycznie?
    To dlatego zamykają pół Warszawy, bo kopią pod ziemią? A ludzie, którzy mieszkają obok, prowadzą biznes? Co z nimi? Co z dojazdami?
    Wybrano najtańszy wariant budowy, nie ma o czym pisać. Marszałkowska zamknięta, Świętokrzyska, to jest skandal. Przy I linii tak nie było a niby taki postęp. W głowach tego postępu tylko brak...


    Ejże... było, było...
    ile czasu Aleja Niepodległości była zamknięta... i co z pamięcią?

  • miki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.05.2012 11:43 ~miki

    pozdr~pozdr

    Widzicie, kto wam budował I odcinek? Specjaliści od ciężkiej roboty - górnicy z różnych miejsc kraju, ale głównie - Śląska.


    chyba specjaliści od strajkowania

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »