Informacje

26.04.2014 11:35 W 1934 w otwarciu uczestniczył prezydent Mościcki

Kiedyś 3 hangary, warsztat i garaż, dziś nowoczesne terminale. Urodziny lotniska

Ukończone w 1933 r. i uroczyście oddane do użytku rok później nowe warszawskie lotnisko kosztowało skarb państwa ponad 10 mln ówczesnych złotych. Miało trzy hangary, warsztaty, garaże, kotłownię,  i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów, w 2013 r. ponad 10 milionów.

- Rocznica powstania lotniska obchodzona jest co roku 29 kwietnia, ponieważ tego dnia w 1934 r. prezydent Ignacy Mościcki osobiście dokonał uroczystego otwarcia aeroportu wybudowanego w podwarszawskim wówczas osiedlu Okęcie. Na pamiątkę tego wydarzenia przez cały bieżący rok organizujemy obchody jubileuszu 80-lecia portu - powiedział rzecznik portu Przemysław Przybylski.

Nawet 42 lądowania i starty w ciągu godziny

W sobotę z okazji jubileuszu lotniska odbędzie się impreza urodzinowa na terenie terminala, na którą mogą przyjść wszyscy fani lotnictwa, a także pasażerowie przed lub po podróży.

Jak powiedział Przybylski, na co dzień na Lotnisku Chopina pracuje około dziewięciu tysięcy osób, a przez dworzec portu lotniczego codziennie przewija się około 25 tysięcy pasażerów. Latem, w szczycie sezonu turystycznego, zdarza się, że odprawianych jest ponad 40 tys. osób w ciągu dnia.

- Lotnisko dysponuje własną strażą pożarną, uzbrojonymi służbami ochrony oraz służbą medyczną. Dwa krzyżujące się pasy startowe - o szerokości dziesięciopasmowej autostrady każdy - pozwalają na obsługę 42 lądowań i startów w ciągu godziny. Nad bezpieczeństwem lotów – oprócz ludzi – czuwa także 10 sokołów, które skutecznie odstraszają inne ptaki i małe zwierzęta mogące zakłócić operacyjną pracę portu - wyjaśnił.

Przypomniał, że w ubiegłym roku w porcie odprawiono ponad 10,6 mln pasażerów. W tym sezonie letnim z lotniska można polecieć do 87 portów na czterech kontynentach. - Aby spełnić oczekiwania w zakresie komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, lotnisko cały czas się rozwija. W sumie do 2015 r. na realizację inwestycji na lotnisku wydanych zostanie 1,2 mld zł - powiedział.

Przebudowa terminala

Największą obecnie inwestycją, jaka jest prowadzona na lotnisku, to przebudowa starego

"buraczkowego" terminala. Do końca 2014 r. budynek ma zostać zmodernizowany i połączony z nową częścią terminala. W ubiegłym roku przeprowadzono także remont dłuższej drogi startowej. Obecnie trwa przebudowa trzech płyt postojowych, a także budowa nowej płyty cargo oraz nowej płyty przeznaczonej do odladzania samolotów. W planie jest również budowa nowych dróg szybkiego zjazdu z drogi startowej. Po ukończeniu tych inwestycji przepustowość lotniska zwiększona zostanie z 15 mln do ok. 26 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Chopina obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. Na terminalu pasażerowie mają do dyspozycji 45 gate'ów, czyli wyjść z terminala, do których podróżny musi się udać po odprawie biletowo-bagażowej. Z gate'u podróżny udaje się do samolotu bezpośrednio tzw. rękawem, których lotnisko ma 23, lub autobusem lotniskowym.

Trzy hangary warsztat i garaż

Ukończone w 1933 r. i uroczyście oddane do użytku rok później nowe warszawskie lotnisko kosztowało skarb państwa ponad 10 mln ówczesnych zł. Wybudowano trzy hangary, warsztaty, garaże, kotłownię, a przede wszystkim nowoczesny i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów. Pozostałości pierwszego dworca istnieją do dzisiaj i wykorzystywane są częściowo jako powierzchnie biurowe, a częściowo jako magazyn.

Jak wyglądała Warszawa w 1934 roku? Zobacz zdjęcia również z nowootwartego lotniska:

PAP/ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Mr_Slick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 18:17 ~Mr_Slick

    załamany~załamany

    Wczoraj oglądałem w mieszkaniu beatyfikację papierzy


    Na polskim w podstawówce też chyba miałeś przerwy, co?

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 13:29 ~Adam

    załamany~załamany

    Wczoraj oglądałem w mieszkaniu beatyfikację papierzy i co 5 minut miałem przerwy w słuchaniu, bo lądowały właśnie samoloty, a mieszkam w Ursusie (oś. Niedźwiadek) - to że się rozwija wielkie lotnisko w Stolicy, jest wspaniałe.
    P.S. 15 lat temu pracowałem w PPL jako konserwator na terminalu 1 i było o połowę mniej kursów, stąd dało się wytrzymać w domu, teraz to dramat, ale będą niedługo wybory i może ktoś o tym pomyśli?!



    W tam, na Ursynowie tak jest prawie cały czas i jakoś nikt nic z tym nie zrobił.
    Lotniska nikt nie zamknie, bo nie ma dla niego alternatywy. Modlin miał odciążyć Okęcie (które z biznesowego punktu widzenia tego nie potrzebuje bo im więcej pasażerów tym większe zyski), ale jak to się skończyło sami widzimy, Modlin bez bezpośredniego łącznika kolejowego nie ma szans a Okęcie będzie rosło w siłę bo jeszcze ma duży zapas w przepustowości.

  • ja z Gołąbek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 10:34 ~ja z Gołąbek

    załamany~załamany

    Wczoraj oglądałem w mieszkaniu beatyfikację papierzy i co 5 minut miałem przerwy w słuchaniu, bo lądowały właśnie samoloty, a mieszkam w Ursusie (oś. Niedźwiadek) - to że się rozwija wielkie lotnisko w Stolicy, jest wspaniałe.
    P.S. 15 lat temu pracowałem w PPL jako konserwator na terminalu 1 i było o połowę mniej kursów, stąd dało się wytrzymać w domu, teraz to dramat, ale będą niedługo wybory i może ktoś o tym pomyśli?!

    a co do tego mają jakiekolwiek wybory?

  • okecie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 09:58 ~okecie

    Kupując mieszkanie w okolizy lotniska, czy to 40 lat temu, czy 4 - trzeba się spodziewać, że w miarę rozwoju ruch będzie się zwiększał. A jeżeli chodzi o wybory - nie sądzę, aby władza bardziej się zainteresowała tematem. Nie ma w tym przypadku niczyjej winy. Wystarczyło pomyśleć przed zakupem. '


    załamany~załamany

    Wczoraj oglądałem w mieszkaniu beatyfikację papierzy i co 5 minut miałem przerwy w słuchaniu, bo lądowały właśnie samoloty, a mieszkam w Ursusie (oś. Niedźwiadek) - to że się rozwija wielkie lotnisko w Stolicy, jest wspaniałe.
    P.S. 15 lat temu pracowałem w PPL jako konserwator na terminalu 1 i było o połowę mniej kursów, stąd dało się wytrzymać w domu, teraz to dramat, ale będą niedługo wybory i może ktoś o tym pomyśli?!

  • załamany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2014 07:47 ~załamany

    Wczoraj oglądałem w mieszkaniu beatyfikację papierzy i co 5 minut miałem przerwy w słuchaniu, bo lądowały właśnie samoloty, a mieszkam w Ursusie (oś. Niedźwiadek) - to że się rozwija wielkie lotnisko w Stolicy, jest wspaniałe.
    P.S. 15 lat temu pracowałem w PPL jako konserwator na terminalu 1 i było o połowę mniej kursów, stąd dało się wytrzymać w domu, teraz to dramat, ale będą niedługo wybory i może ktoś o tym pomyśli?!

  • Miro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2014 18:34 ~Miro

    Zarząd Ruchu Lotniczego i LK a potem PPL to firmy z którymi związany byłem od ...dzieciństwa. Szkoda, że też padną dorżnięte.

  • prowincjusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2014 11:11 ~prowincjusz

    motofan~motofan

    POLSKI FIAT 125p ---- wiele bym dał, żeby cos takiego dzisiaj zobaczyć.

    Fajne czasy kiedy na ulicach dominowały Maluchy, Polonezy i takie Fiaty, czasem Dacia, Zastawa, Łada lub niemiecki Trabant:) Każdy pojazd poznawało się po głosie;)

  • motofan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2014 10:47 ~motofan

    POLSKI FIAT 125p ---- wiele bym dał, żeby cos takiego dzisiaj zobaczyć.

  • PPL

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2014 10:32 ~PPL

    Szkoda,że autor artykułu nie napisał,że to prawdopodobnie ostatni rok funkcjonowania PPLu,gdyż mimo rekordowego ruchu w zeszłym roku,człowiek Bieńskowskiej,jak mówi"fajny naczelny" wykazał rekordowe straty,a nie zyski,co prowadzi do zwolnień,cięć płac & ostatecznie połączenie z bankrutem LOTem,żeby ostatecznie sprzedać wszystko za złotówkę,prawdopodobnie z góry ustalonym ludziom. POLSKA

  • Grzegorz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2014 06:06 ~Grzegorz

    Niemcy opuszczając lotnisko zniszczyli pasy startowe, wysadzili hangary i budynki portu lotniczego.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »