Informacje

26.10.2014 10:54 Nowe przepisy jeszcze w tym roku?

Kiedy rowerowe śluzy i kontraruch?
"Trwają prace nad rozporządzeniami"

Trwają prace nad kolejnymi rozporządzeniami do znowelizowanych przepisów o ruchu drogowym. Rowerzyści czekają m.in. na uregulowanie kwestii śluz i dwukierunkowego ruchu rowerów na ulicach jednokierunkowych.

O postępach prac nad zmianami przepisów o ruchu drogowym mówił ostatnio w Sejmie wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło.

- Trwają prace nad rozporządzeniami dotyczącymi kwestii części drogi przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów; na końcowym etapie są niezbędne wymagania wobec pasa ruchu dla rowerów – odpowiadał na pytania przewodniczącej Parlamentarnej Grupy Rowerowej Ewy Wolak.

Wiceminister podkreślił, że zmiany uwzględniają postulaty organizacji rowerowych, a robocze spotkania z udziałem pełnomocnika ministra infrastruktury odbywały się m. in. we wrześniu i październiku br. Przypomniał, że ostatnich latach wprowadzono nowe pojęcia, np. przyczepy rowerowej, dopuszczono też wyprzedzanie przez rowerzystę z prawej strony wolno jadących pojazdów.

Śluzy i kontraruch do wyjaśnienia

Według prezesa stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów Marcina Hyły pilnego wyjaśnienia wymaga m.in. kwestia śluz rowerowych, umożliwiających zatrzymywanie się na światłach przed samochodami. Dzięki temu rowery na zielonym ruszają wcześniej, są też lepiej widoczne dla zmotoryzowanych.

- Śluzy pojawiły się w znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym, trzeba je precyzyjnie opisać – powiedział Hyła. - Konieczne jest też określenie zasad dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych. Obecne przepisy są skrajnie odmiennie interpretowane przez zarządców dróg – zauważył.

Warszawa nie uznaje zmian

Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza podkreślił, że choć wszędzie obowiązują te same przepisy, to w Gdańsku i w Poznaniu udało się dopuścić ruch rowerów pod prąd na bardzo wielu ulicach, Radom planuje wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkich ulicach jednokierunkowych, tymczasem w Warszawie miejski inżynier ruchu inaczej interpretuje przepisy.

Jackowski zwrócił uwagę, że w wielu dzielnicach Warszawy propozycje dotyczące tzw. kontraruchu dla rowerów uzyskały duże poparcie w głosowaniu nad budżetem partycypacyjnym. - Dotychczasowe rozporządzenie zawiera horrendalne błędy, które formalnie uniemożliwiają stosowanie przepisu: dopuszczają dwukierunkowy ruch rowerów pod warunkiem wyeliminowania zatrzymywania się pojazdów. Ściśle biorąc, można to osiągnąć tylko zakazem ruchu, który wyeliminowałby także wjazd rowerów – zwrócił uwagę Hyła.

Podkreślił też, że przygotowywane rozporządzenie zostało pozbawione tych wad, a badania przeprowadzone przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej wykazały, że dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów na drodze jednokierunkowej to bezpieczne rozwiązanie.

Jak powiedział Zdziebło, część przepisów – przygotowywanych m.in. wspólnie z MSW – jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, który poprzedza skierowanie ich pod obrady rządu. Inne, po konsultacjach wewnątrz resortu, mają trafić do uzgodnień między ministerstwami na przełomie bieżącego i przyszłego roku.

Sprawą nowych przepisów zajął się również reporter programu "Polska i Świat", Łukasz Wieczorek:

PAP/jb

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Larus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2014 20:21 ~Larus

    Oj Polacy z klapkami na oczach !

    http://www.copenhagenize.com/2011/01/cycling-in-winter-in-copenhagen.html


  • jędruś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 19:59 ~jędruś

    Wypowiedź komendanta jest najlepsza, zburzy to porządek wśród kierowców nauczonych innych zasad. Innych czyli jakich?
    Jak dobrze pamiętam to przepisy nakazują nam jechać prawą stroną drogi i nie przy osi jezdni. Mogę się jednak mylić, w końcu prawko mam tylko od 11 lat i nie wszystko z kursu pamiętam.
    W wielu krajach Europy ten system się sprawdza więc czemu miałby się u nas nie sprawdzić? W Gdańsku jakoś się dało, a Warszawa i inne miasta się boją i czekają na specjalne rozporządzenia. To jest po prostu komedia.

  • Paweł73

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 14:40 ~Paweł73

    Bardzo dobre rozwiązanie. Jak widać bezpieczne, a do tego tanie.
    Miejsce rowerzystów jest na jezdni, na uspokojonej ulicy.

  • Rodowity Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 14:09 ~Rodowity…

    Kto odpowiada za te chore pomysły??Takie osoby trzeba rozliczyć!

  • MacQ

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 13:56 ~MacQ

    A w którym to kraju jest "przez pól roku jest minus 15 stopni"?
    Czy w Holandii jest lepsza, czy gorsza pogoda, czy lepsza do jeżdżenia rowerem? Czy stosunkowo niewielką liczbę rowerów na ścieżkach powoduje pogoda, czy też może tragiczna infrastruktura rowerowa w Warszawie?

    expert~expert

    a po co w polsce konkretnie w warszawie przystosowywac cale miasto kosztem milardow zl i zwezac wszystkie ulice zeby zrobic sciezki rowerowe po ktorych przez 9 miesiecy w roku bedzie hulal wiatr i zalegal snieg bo nikt nimi nie bedize jezdzil..w tym klimacie rower nigdy nie bedzie alternatywa nie jestesmy w amsterdamie. jak przez pol roku jest minus 15 stopni i snieg po pas to zapomnijcie o jakimkolwiek rowerze. puknijcie sie w czolo. w naszym klimacie - obwodnica, rozbudowac kolej, wiecej autobusow i najwazniejsze - TRAMWAJE!! wiecej tramwajow... a rower zawsze bedzie letnim weekendowym hobby.

  • PM1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 13:51 ~PM1

    dr inż Piotr~dr inż Piotr

    A w czym to komukolwiek przeszkadza?
    W całej Europie tak jest, chociażby w Belgii, Niemczech, a również w polskim Gdańsku. Jak widać w ciągu 5 lat potwierdziło się, że to rozwiązanie bezpieczne, a ułatwiające życie rowerzystą. ( ROWERZYSTOM !)


    dr inż Piotr~dr inż Piotr ktoś uczył Cię pisać po polsku?

  • Roberto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 12:23 ~Roberto

    Na Saskiej Kępie jest mnóstwo ulic jednokierunkowych podobnie jak na Grochowie. Na tych ulicach ruch kierunkowy został wprowadzony w tym celu aby maksymalnie zwiększyć ilość miejsc parkingowych. I tak na tych ulicach jest bardzo wąsko więc kontraruch jest praktycznie niemożliwy.

  • expert

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 11:25 ~expert

    a po co w polsce konkretnie w warszawie przystosowywac cale miasto kosztem milardow zl i zwezac wszystkie ulice zeby zrobic sciezki rowerowe po ktorych przez 9 miesiecy w roku bedzie hulal wiatr i zalegal snieg bo nikt nimi nie bedize jezdzil..w tym klimacie rower nigdy nie bedzie alternatywa nie jestesmy w amsterdamie. jak przez pol roku jest minus 15 stopni i snieg po pas to zapomnijcie o jakimkolwiek rowerze. puknijcie sie w czolo. w naszym klimacie - obwodnica, rozbudowac kolej, wiecej autobusow i najwazniejsze - TRAMWAJE!! wiecej tramwajow... a rower zawsze bedzie letnim weekendowym hobby.

  • ffdddsss

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 10:00 ~ffdddsss


    rodowity~rodowity

    proponuję odpowiedzialność finansową dla osób wprowadzających takie przepisy za ich skutki. Śluzy zatamują cały ruch w mieście i powiększą korki. Nie mają nic wspólnego z bezpieczeństwem. Wprowadza się u nas rozwiązanie które nie sprawdziły się w innych krajach np. Holandii gdzie naprawdę jest dużo rowerów na drogach ale tam jest inna specyfika miast ( nie wszystkich).
    qwerty~qwerty


    Nie zatamują CAŁEGO ruchu, bo ruch to nie tylko samochody, Także piesi i rowerzyści, których jest coraz więcej, a łącznie z tramwajami i metrem stanowią wręcz większość ruchu.


    śluzy na chodnikach??? Wracaj do lekcji

  • dssaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.10.2014 09:58 ~dssaa

    dr inż Piotr~dr inż Piotr

    A w czym to komukolwiek przeszkadza?
    W całej Europie tak jest, chociażby w Belgii, Niemczech, a również w polskim Gdańsku. Jak widać w ciągu 5 lat potwierdziło się, że to rozwiązanie bezpieczne, a ułatwiające życie rowerzystą.
    Im więcej rowerzystów, tym mniej korków i smogu.


    im więcej rowerzystów, tym mniej mieszkańców.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »