Informacje

29.06.2014 17:44 Budowa II linii warszawskiego metra

Kiedy przetarg na kolejne stacje metra? "Prawdopodobnie po wakacjach"

SERWISY:

Prawdopodobnie po wakacjach, czyli mniej więcej w terminie zakończenia budowy odcinka centralnego, będzie mógł zostać ogłoszony przetarg na budowę kolejnych sześciu stacji II linii metra - powiedział PAP w niedzielę prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk.

Lejk podkreślił, że projekt budowlany dla kolejnych sześciu stacji - trzech na lewym i trzech na prawym brzegu Wisły - jest już gotowy. Dodał, że stosowną uchwałę rada miasta podjęła 26 czerwca tego roku.

- Jest skończony projekt budowlany dla tych 6 kilometrów. Jeżeli wszystkie sprawy administracyjne będą gotowe, będziemy przystępowali do ogłoszenia postępowania. Czekamy tylko na formalne możliwości - powiedział.

"Następna stacja: Dworzec Wileński"

W niedzielę warszawiacy i dziennikarze mogli zwiedzać powstającą stację "Dworzec Wileński". To najdalej wysunięta na wschód stacja centralnego odcinka II linii metra. Trwają na niej prace wykończeniowe.

Na stację będzie prowadzić 13 wejść i 11 wind. Powstały one na każdym narożniku skrzyżowania al. Solidarności i ul. Targowej. Wiodąca barwa tej stacji to ciemny niebieski. Tego koloru są zarówno przeszklone wejścia na stację, jak i złożony z aluminiowych kubików falujący sufit oraz metalowe tafle na ścianach bocznych, na których umieszczono nazwę stacji według projektu Wojciecha Fangora.

Posadzka peronu została wyłożona szarym granitem strzegomskim. Szare są też podtrzymujące strop filary pośrodku peronu. Te zostały wykonane z betonu architektonicznego i pokryte żywicą, by łatwiej było je utrzymać w czystości.

Będzie galeria handlowa

Nad stacją, ale również pod ziemią, powstała galeria handlowa - największa spośród wszystkich na centralnym odcinku II linii. Ściany części handlowej są przeszklone, natomiast ściany przejścia - wyłożone czarnym, polerowanym granitem.

Peron stacji ma 120 metrów długości i 24 metry szerokości. Znajduje się na głębokości 11 metrów poniżej poziom gruntu i ok. metra powyżej lustra Wisły.

Budowa centralnego odcinka II linii metra ma zakończyć się 30 września. Przed oddaniem jej dla pasażerów musi odbyć się jeszcze ok. 250 odbiorów technicznych. Jak powiedział Lejk, niektóre z nich - około 30 - już się zakończyły.

"Pracujemy 24 godziny na dobę"

Najwięcej do zrobienia zostało na stacji "Centrum Nauki Kopernik" na Powiślu, której budowa w 2012 r. została zalana wodą. Rzecznik konsorcjum budującego centralny odcinek Mateusz Witczyński zapewnił w niedzielę PAP, że wszystkie roboty konstrukcyjne wykonano przed końcem maja.

- Wykonane jest tam już połączenie pod tunelem Wisłostrady, licowane są platformy peronowe, realizowane są podtorza, na których niedługo zobaczymy szyny. W tej chwili największą pracą, która została do zrobienia, to zamknięcie ostatniego otworu technologicznego. Jest to miejsce, w którym w przyszłości będzie główne wejście na stację. Ten otwór pozostaje otwarty tylko dlatego, że musimy dostarczyć na stację odpowiednią ilość materiałów budowlanych - powiedział.

- Mamy nadzieję, że pracując siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, będziemy w stanie dotrzymać tego terminu, który jest zapisany w naszej umowie z Metrem Warszawskim - dodał.

Siedem stacji centralnego odcinka

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Na drugiej linii pociągi są technicznie przystosowane do automatycznego sterowania - bez udziału maszynisty.

= Ten system pozwala na to, że można wykonywać szereg manewrów bez udziału maszynisty - jeżdżenie po torach odstawczych, zawracanie, hamowanie, uruchamianie. Jest to potrzebne po to, żeby wykonywać techniczne manewry, na przykład wtedy, kiedy maszynista ma przerwę. Wówczas dyspozytor z centrum na Kabatach ustawi pociągi w takie sekwencji, w jakiej potrzeba - powiedział prezes Metra Warszawskiego.

Lejk zaznaczył, że pasażerów będą jednak wozić pociągi kierowane przez maszynistów, którzy będą mieć nad nimi pełną kontrolę. W przypadku błędu człowieka pociągi będą jednak reagować automatycznie.

Testowe przejazdy pociągów

W sobotę na budowie centralnego odcinka rozpoczęły się techniczne przejazdy testowe pociągów - między stacjami "Rondo Daszyńskiego" i "Rondo ONZ".

Według ostatnich zapowiedzi do roku 2019 mają być gotowe po trzy stacje na wschód od odcinka centralnego - "Szwedzka", "Targówek 1" i "Targówek 2" i na zachód - "Wolska", "Moczydło" i "Księcia Janusza". W 2022 r. ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno", a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: "Wola Park" i "Powstańców Śląskich".

Budowa nowych stacji ma kosztować 8 mld zł.

Zobacz przejazd II linią metra prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz:

O postępie prac mówi rzecznik AGP Metro:


PAP/kś/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ńik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.07.2014 02:33 ~Ńik

    Jedna galeria handlowa przy Carrefourze, druga przy samych peronach, teraz trzecia przy metrze... coś czuję, że zaczną świecić puste lokale...

  • mały sklepik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.06.2014 06:45 ~mały sklepik

    Przetarg będzie do końca kadencji, bo nie metro a przetargi są dla urzędników najważniejsze.

  • ouickplay

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 21:14 ouickplay

    Kiedy przetarg na kolejne stacje metra?
    -KIedy odpowiedni ludzie beda pewni ze dostana pod stolem swoje nie zaksiegowawane miliony..-))

  • Pawel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 21:07 ~Pawel

    olexy~olexy

    czyli wszystko zgodnie z harmonogramem,
    oddanie na wybory + nowy przetarg.
    Nieważne ile czasy będzie w kontrakcie, pod stołem i tak ustalą że mają czas do następnych wyborów
    :)

    Pewnie, lepiej żeby wogóle nie oddali do użytku, żeby uniknąć takich komentarzy jak twój. A sorry wtedy byś narzekał, że nie ma metra. I tak polakowi cebulakowi nie dogdzi, bo albo źle że jest, albo źle że nie ma.
    A może lepiej, żeby zaczynać w środku kadencji, tak żeby następny włodarz wstrzymywał przetarg bo poprzednik to pewnie złodziej - już mieliśmy w Warszawie takich zarządców co tylko wycofywali decyzje poprzedników.
    Mam propozycję - jak ci nie pasuje, to nie musisz z tej linii korzystać.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 20:39 ~qwerty

    Teraz pomyślcie, gdyby nie 8mld zapłaconego w ciągu 10lat janosikowego to kończonoby właśnie nie 7 stacji a z min. 18.
    Zamiast tego mamy lotniska i aquaparki w każdym powiecie.
    Janosikowe wprowadzone przez SLD, popierane przez SLD, PIS, PSL i PO, bo nadal istnieje. Mają gdzieś duże miasta.

  • skorpion77

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 19:43 ~skorpion77

    Jeszcze wczoraj była mowa, że do 2022 roku II linia metra ma być gotowa w całości, a nie tylko do ulicy Powstańców Śląskich po zachodniej stronie. Oni sami już chyba nie wiedzą co mówią i chlapią tak co im ślina na język przyniesie bez zastanowienia. To już nawet nie jest śmieszne. Realnie patrząc to wątpię czy do 2030 roku skończą całą linię.

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 18:59 ~asd

    Jeszcze tydzień temu była mowa że do 2018 nie 2019.

  • olexy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2014 18:24 ~olexy

    czyli wszystko zgodnie z harmonogramem,
    oddanie na wybory + nowy przetarg.
    Nieważne ile czasy będzie w kontrakcie, pod stołem i tak ustalą że mają czas do następnych wyborów
    :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »