Informacje

20.06.2018 21:24 zgłosiło się pięciu chętnych

Jest nowy dostawca wagonów
dla warszawskiego metra. Z Czech

SERWISY:

Metro Warszawskie - po ponad roku od ogłoszenia - rozstrzygnęło przetarg na dostawę 45 nowych pociągów, które mają kursować głównie na II linii. Zwycięzcą została czeska firma - Skoda.

O wygranej Skody poinformował jako pierwszy transport-publiczny.pl. Mowa o ważnym i długo oczekiwanym kontrakcie, w ramach którego Warszawa chce kupić 45 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do obsługi rozbudowywanej drugiej linii metra i doposażenia pierwszej. Zamówienie podzielone jest na dwie części: podstawową i dodatkową. Pierwsza przewiduje dostawę 37 fabrycznie nowych pociągów. Druga natomiast - ośmiu elektrycznych pociągów.

Pięciu chętnych

Chętni mogli składać swoje oferty do października ubiegłego roku. Zgłosiło się pięciu oferentów: Skoda, CAF, Stadler, Siemens i Newag oraz Alstom Konstal. Skoda złożyła najtańszą ofertę równą 1,077 miliarda złotych. Najdroższą zaproponował Siemens i Newag - 2,213 miliarda.

Kryterium, które decydowało o wyborze najkorzystniejszej oferty, to przede wszystkim cena (50 procent punktów). Ale oceniane były także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.) i ekologia (4 proc.).

Nowe pociągi, podobnie jak najnowsze z jeżdżących obecnie pojazdy Inspiro Siemensa, będą jednoprzestrzenne. Oznacza to, że z jednego końca na drugi można będzie przejść bez wychodzenia na peron. Nowością mają być za to wysuwane rampy niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu a pociągiem. Realizacja całego zamówienia ma zająć 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

Długie postępowanie

Rozstrzygnięcie przetargu nie jest jeszcze ostateczne. Oferenci mają możliwość odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej i do Sądu Okręgowego. Mimo że postępowanie trwa już ponad rok.

Przetarg został ogłoszony w maju 2017 roku. Jego rozstrzygnięcie było niemożliwe ze względu na wniosek Siemensa, który domagał się odtajnienia ofert konkurentów. Skoda i Stadler nie chciały się na to zgodzić. Sprawa trafiła do Sądu Okręgowego. Ten w czerwcu stanął po stronie Siemensa.

 

ZOBACZ ZDJĘCIA Z DNIA OTWARTEGO NA BUDOWIE METRA NA TARGÓWKU:

kw/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Jedi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.08.2018 12:44 ~Jedi



    green_is_bad~green_is_bad

    Zbiorkom jest cholernie drogi 45 wagonów kosztuje ponad MILIARD a to metro co jakiś czas staje przez jakiegoś pieszaka na torach i wtedy wszystko stoi. Lepiej inwestować w drogi i ułatwienia dla kierowców
    green is good~green is good

    Spaliny samochodowe ci mózg zaczadziły i bredzisz.
    green_is_bad~green_is_bad

    CHyba ty na rowerku je wdychasz. Na rowerki też wydaje sie setki milionów na ścieżki z których nikt nie korzysta przez 9 miesięcy a teraz w lecie i tak jeździcie gdzie i jak chcecie i na vetrutillo na które co rok miasto daje 45 baniek


    9 miesięcy nikt nie korzysta? Ciepło jest od maja do września włącznie, daje to 5 miesięcy. A klimat się ociepla. W tym roku jeżdziłem już w kwietniu, myślę, że październik też będzie rowerowy. Czyli dla ciepłolubnych nierowerowe są tylko 4 miesiące. A przecież coraz więcej osób jeździ cały rok.

  • green_is_bad

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.06.2018 12:32 ~green_is_bad


    green_is_bad~green_is_bad

    Zbiorkom jest cholernie drogi 45 wagonów kosztuje ponad MILIARD a to metro co jakiś czas staje przez jakiegoś pieszaka na torach i wtedy wszystko stoi. Lepiej inwestować w drogi i ułatwienia dla kierowców
    green is good~green is good

    Spaliny samochodowe ci mózg zaczadziły i bredzisz.

    CHyba ty na rowerku je wdychasz. Na rowerki też wydaje sie setki milionów na ścieżki z których nikt nie korzysta przez 9 miesięcy a teraz w lecie i tak jeździcie gdzie i jak chcecie i na vetrutillo na które co rok miasto daje 45 baniek

  • red_eagle

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 20:56 ~red_eagle


    red_eagle~red_eagle

    W jaki sposób nowe pociągi znajdą się fizycznie na trasie 2 linii metra, zostaną składane z części już wewnątrz metra ? Jeśli tak to w którym miejscu części będą dostarczane do tunelu ?
    Pąk~Pąk

    Taaak a świstak zawija w sreberka

    Pomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska są tory łączące obydwie linie metra.

  • red_eagle

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 20:47 ~red_eagle


    red_eagle~red_eagle

    W jaki sposób nowe pociągi znajdą się fizycznie na trasie 2 linii metra, zostaną składane z części już wewnątrz metra ? Jeśli tak to w którym miejscu części będą dostarczane do tunelu ?
    poto~poto


    Na nastawni, czyli na końcu linii ustawia na torach pociąg w całości i cały wjedzie do tunelu.

    Spoko, to rozumiem, że dla 1 linii jest nastawnia na Kabatach, ale przecież na drugiej linii nie ma obecnie nastawni

  • Warszawianin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 16:04 ~Warszawianin

    Czyli jeszcze conajmniej przez dwa lata będzie kursował ten stary ruski złom bez żadnej wentylacji? Kpina..

  • fał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 15:22 ~fał

    ZnawcaCyrylicy~ZnawcaCyrylicy

    Przecież ten na obrazku to jest rosyjski pociąg a nie czeski, po czesku nie pisze się cyrylicą. Nawet stacja u góry jest "Pietrogradskaja". Autor tekstu źle podlinkował, wstawił nieprawidłowe zdjęcie.


    Bo to zdjęcie wagonu Skody dla metra w Petersburgu. Wpisz w google pociągi metra skody i przestań siać zamęt.

  • wlo3

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 15:04 ~wlo3

    "Pierwsza przewiduje dostawę 37 fabrycznie nowych pociągów. Druga natomiast - ośmiu elektrycznych pociągów".
    Czyli 37nowych ale nieelektrycznych i 8 elektrycznych starych?

  • Pepik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 14:53 ~Pepik


    PATRIOTA~PATRIOTA

    A dlaczego nie POLSKA PESA !!!!. Dlaczego Polacy nie wspierają własnego przemysłu i miejsc pracy.
    edu~edu


    A bo co, PESA to jedyna polska firma? Czemu PESA ma zaczynać produkcję czegoś na czym się nie zna, kiedy Newag ma już to opracowane? Zresztą, jeżeli chodzi tylko o miejsca pracy a nie arbitralną 'polskość' firmy, to jest jeszcze Stadler, który produkuje w Siedlcach.
    Owszem, nie podoba mi się kupowanie wagonów metrach w Czechach, gdzie nas nie znoszą. Poza tym, na tym obrazku to wygląda jak te stare ruskie wagony z I linii, a nie nowoczesny skład. Ale cóż, takie realia.


    Wygląda na to, ze we wszystkich ościennych krajach nas nie znoszą i nie tylko w ościennych. Ale żeby antypatia Pepików miała się odbić na wagonach Metra ? Nie sądzę !

  • ZnawcaCyrylicy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 14:34 ~ZnawcaCyrylicy


    PATRIOTA~PATRIOTA

    A dlaczego nie POLSKA PESA !!!!. Dlaczego Polacy nie wspierają własnego przemysłu i miejsc pracy.
    edu~edu


    A bo co, PESA to jedyna polska firma? Czemu PESA ma zaczynać produkcję czegoś na czym się nie zna, kiedy Newag ma już to opracowane? Zresztą, jeżeli chodzi tylko o miejsca pracy a nie arbitralną 'polskość' firmy, to jest jeszcze Stadler, który produkuje w Siedlcach.
    Owszem, nie podoba mi się kupowanie wagonów metrach w Czechach, gdzie nas nie znoszą. Poza tym, na tym obrazku to wygląda jak te stare ruskie wagony z I linii, a nie nowoczesny skład. Ale cóż, takie realia.


    Przecież ten na obrazku to jest rosyjski pociąg a nie czeski, po czesku nie pisze się cyrylicą. Nawet stacja u góry jest "Pietrogradskaja". Autor tekstu źle podlinkował, wstawił nieprawidłowe zdjęcie.

  • wddh

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.06.2018 13:29 ~wddh

    PATRIOTA~PATRIOTA

    A dlaczego nie POLSKA PESA !!!!. Dlaczego Polacy nie wspierają własnego przemysłu i miejsc pracy.


    A polskie firmy również mają nie eksportować niczego za granicę i dlaczego akurat PESA? Czy to jedyna polska firma produkująca tramwaje? Ja znam polskich firm produkujących tramwaje co najmniej 5 i pesa jest najgorszą z nich. Ciągle awarie, łamiące się pantografy, wysiadająca elektronika, tandetny i nieżyciowy design... Niech pesa produkuje na rynki trzeciego świata i do byłych republik zsrr, a my do siebie do Polski kupujmy produkty z wyższej półki, niekoniecznie polskie :) Nie mówiąc już o tym, że artykuł jest o wagonach metra a tych nie produkuje żadna polska firma. O montowni Newagu, gdzie cała technologia przyjechała z Austrii nie wspominam, bo za ten "pr-owy manewr" z montownią w Polsce siemens nieźle sobie policzył - najdroższa oferta! Ha! Ha!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »