Informacje

18.05.2018 19:26 do 2025 roku

Jaki zapowiada wymianę miejskich autobusów na ekologiczne

SERWISY:


Kandydat na prezydenta Warszawy Patryk Jaki zapowiedział, że jeśli wygra wybory do 2025 roku wymieni miejską flotę autobusową na pojazdy niskoemisyjne. Zaproponował też powołanie funduszu termomodernizacyjnego dla osób ubogich.

Kandydat zaczął swoje wystąpienie od przypomnienia orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego smogu. - Stwierdził wprost, że w Polsce w latach 2007-15 nie stworzono systemu ochrony obywateli przed zanieczyszczeniem powietrza - powiedział Jaki. - Nasi konkurenci bardzo dużo mówią o smogu, ale nic w tej sprawie nie zrobili - dodał.

Jaki zadeklarował, że razem z pełnomocnikiem premiera do spraw programu "Czyste powietrze" Piotrem Woźnym (który był obecny na konferencji), będzie "bezwzględnie i z całą stanowczością walczył o czyste powietrze w Warszawie i w Polsce".

Wymiana taboru do 2025 roku

Kandydat na prezydenta stolicy przytoczył dane, z których wynika, że w ciągu roku, autobusy warszawskie pokonują 100 milionów kilometrów, spalając 40 milionów litrów oleju napędowego. Podkreślił, że jest to gigantyczny problem dla jakości powietrza w Warszawie

- Chciałbym podjąć zobowiązanie, że do 2025 roku wymienimy cały tabor autobusowy w Warszawie na autobusy, które będą zasilane systemem CNG, to znaczy gazem ziemnym - zadeklarował Jaki. Zwrócił uwagę, że w porównaniu do tradycyjnych autobusów, takie pojazdy "wydzielają o 80 proc. mniej tlenku azotu i o około 90 proc. mniej pyłów PM, które mają duży wpływ na powstawanie smogu".

- Wiem, że pod koniec 2017 roku Hanna Gronkiewicz-Waltz zadeklarowała, że każdy nowo kupowany autobus będzie ekologiczny. W takim tempie wymiana taboru potrwa dekadę, a my już nie możemy czekać - mówił.

Jaki przypomniał też, że rząd przyjął ustawę, która zapewnia dopłaty do takiego transportu. - W związku z tym, że akcyza na tego typu zasilanie będzie mniejsza, to koszty eksploatacji tego typu transportu będą o 30 proc. mniejsze niż tradycyjnego i to da oszczędności, które pozwolą na zakup nowego taboru - powiedział.

Fundusz termomodernizacyjny

Jaki złożył także obietnicę powołania funduszu termomodernizacyjnego. - Nie będziemy w stanie walczyć skutecznie ze smogiem, jeżeli nie pomożemy ludziom, którzy są poddani ubóstwu energetycznemu, których nie stać na to, żeby samodzielnie zapewnić sobie dobre ogrzewanie w domu - zaznaczył.

Podkreślił że będzie to jeden z najważniejszych elementów jego programu antysmogowego.

Pytany, ile kosztowałaby wymiana floty autobusów na niskoemisyjne, poinformował, że jeden autobus na gaz ziemny kosztuje około miliona złotych. - Jeżeli autobusów do wymiany jest około półtora tysiąca, to łatwo policzyć, że będzie to około półtora miliarda złotych - wyliczał.

Woźny powiedział z kolei, że bardzo go cieszy, iż kwestia jakości powietrza stała się tak istotnym tematem i że można bardzo konkretnie rozmawiać o tym, w jaki sposób działania samorządów powinny wspierać działania realizowane przez rząd.

Piątkowy pomysł Jakiego to de facto kontynuacja podjętych przez władze Warszawy działań dotyczących niskoemisyjnego taboru. Jaki deklaruje jednak wyższe tempo wymiany taboru i podaje konkretną datę - 2025 rok. Wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska zapowiadała rok temu, że że w ciągu 10 lat 50 procent autobusów jeżdżących po stołecznych drogach ma być nisko- lub zeroemisyjnych (czyli elektrycznych, gazowych lub hybrydowych).

Przypomnijmy, pod koniec kwietnia podpisano umowę z firmą Michalczewski na 25 12-metrowych autobusów o napędzie gazowym. Mają wyjechać na stołeczne ulice w październiku. W kwietniu wybrano również najkorzystniejszą ofertę w przetargu na obsługę komunikacyjną 50 pojazdami 18-metrowymi na gaz.

Po Warszawie jeżdżą też autobusy elektryczne, ale dominują wciąż te napędzane silnikami diesla.

Pakiet antysmogowy

Piątkowa konferencja Jakiego była trzecią i ostatnią dotyczącą jego pomysłów na walkę ze smogiem. We wtorek, na pierwszym briefingu, kandydat zadeklarował m.in. likwidację wszystkich miejskich kopciuchów w pierwszym roku kadencji oraz bon antysmogowy na wymianę pieców. Na drugim z kolei mówił o przywilejach dla aut elektrycznych). Zadeklarował m.in. powstanie 100 dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych do 2020 roku.

Przy okazji wystąpień kandydata Zjednoczonej Prawicy nie obyło się bez komentarzy polityków Platformy Obywatelskiej oraz miejskich aktywistów. Miasto Jest Nasze przypomniało, że w 2015 roku Jaki głosował przeciwko ustawie antysmogowej, w 2016 - poparł tzw. ustawę "Lex Szyszko".

kw/PAP/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Loading

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.05.2018 11:31 ~Loading

    Tak czytam czytam i chyba pora co nieco wyprostować. Po pierwsze. Oczywiście, że autobusy elektryczne są bardziej ekologiczne, co w wielkim mieście i tak już bardzo zanieczyszczonym jak Warszawa, ma kluczowe znaczenie. Mówienie o prądzie z węgla, no sorry bardzo. Różnica w emisji z samego autobusu jest kolosalna na korzyść elektryków i tyle. Druga sprawa. Już teraz miasto inwestuje w stacje ładowania baterii, więc infrastruktura jest i się rozwija. Trzy, polska firma Impact na której bateriach jeżdżą m.in. Solarisy ma na tyle rozwiniętą technologię szybkiego ładowania takich baterii, że szkoda tego nie wykorzystać. Nie będzie już problemu np. z tym że zimą autobusy spalinowe stoją na silnikach całą noc żeby odpalić. Zresztą - napędy spalinowe osiągnęły swój szczyt technologiczny już dawno, tzn lepiej nie będzie. Stawiajmy na elektryki i tyle w temacie.

  • hehe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 19:40 ~hehe



    prius~prius

    Ekologiczny transport!!! ogarnij się człowieku! jaka ekologia?! Spalinowe autobusy z euro6 lub hybrydy ale nie te elektryczne! Co to za ekologia gdzie obsługa takiego autobusu jest 3-4 razy droższa niż spalinowego! A wyprodukowanie prądu elektrycznego to w tym pięknym kraju chyba nadal z zatruwających powietrze elektrowni węglowych - prawda?
    wawa~wawa


    Sam się ogarnij. Koszt użytkowania autobusu elektrycznego jest właśnie 4-5 razy tańszy niż spalinowego.
    A prąd nawet jeśli produkowany przez elektrownie węglowe jest wytwarzany z dala od miast i nosów ludzi.
    Cały świat kupuje teraz elektryki nie tylko Europa ale i USA i Chiny. To postęp którego nie da się zatrzymać.
    poqyqo~poqyqo

    Ale żeś popłynął. Czyli jak trują w innym miejscu aby prąd wyprodukować to już jest OK?

    Nie jest ok. Na szczęście elektrownie węglowe trują mało ba mają (zazwyczaj) całkiem dobre filtry. Ale argument, że trują z dala od nosów ludzi to nadzwyczajnie zły argument.


    To jest ok, bo ludzie tego nie wdychają. Poza tym elektrownie mają filtry w przeciwieństwie do szrotów z wycietym DPF.

  • nihil novi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 15:51 ~nihil novi

    mk79~mk79

    O, jaki Jaki mądry! Zwłaszcza, że Wa-wa już jakiś czas temu zapowiedziała, że będzie wymieniać stopniowo flotę na ekologiczną...

    Nic nowego. Wśród obiecanych mostów jest też ten z obwodnicy. Nie dość że już w budowie, to jeszcze poza kompetencjami ratusza, tylko GDDKiA. Przywłaszcza sobie cudze osiągnięcia gorzej niż Morawiecki.

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 15:41 ~Jacek



    WEmokotów~WEmokotów

    Panie Jaki ciekaw jestem czy Pan czasem czyta takie rzeczy jakie my Warszawiacy tu piszemy.
    Pan wymyśla jakieś "kocopoły" za które My mieszkańcy tegoż miasta będziemy musieli zapłacić - Pan coś się "dorzuci" do autobusów,pieców...dopłaci Pan ludziom do elektrycznych samochodów?Łatwo rozrzucać Nasze pieniądze (a tych niemało - Warszawa - ot "porozrzucam" trochu).Pańskie Opole jest demograficznie ponad dziesięć razy mniejsze od Warszawy...da Pan radę ogarnąć Takie Miasto? nie sądzę.HGW jest jaka jest i mimo że jej nie lubię (powód osobisty) to nie można "powiedzieć" że nic nie zrobiła dla Warszawy....Pan sobie "twarzy" nie wyciera HGW...bo ciekaw jestem co o PANU będą mówić Warszawiacy po rocznej Pańskiej "bytności" w tym mieście.
    P.S.
    Ktoś kiedyś powiedział;
    - nie sztuką zacząć "ogłupić" ale sztuką skończyć - to chyba sensowne.
    Warszawiacy,Przyjezdni TU żyjący,pracujący,zarabiający - Wszyscy w Tym
    Mieście Chcemy żyć godnie i wygodnie .Czy Pan Panie Jaki "ogarnie" takie Miasto ???
    Jacek~Jacek



    Przecież on nic nie będzie ogarniał tylko ślepo wykonywał polecenia swoich szefów.
    sulp anmurt~sulp anmurt

    Chyba "szefa"??? Tam szef jest tylko jeden, na doooooopie. Już niedługo, bo kolanka puszczają, zęby wypadają, już coraz bliżej mu do programu "Dostępność+"



    Napisałem "szefów" bo jednak Ziobro jako koalicjant ma pewną drobną niezależność do prezesa.

  • dyskobolka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 15:30 ~dyskobolka

    Zastanawiam się jaką część mózgów mają piszący tutaj komentarza. Oni nie mają pojęcia o cyrkulacji powietrza więc uważają, EC Siekierki zanieczyszcza powietrze nas Siekierkami i Sadybą. I dalej tak można wyliczać. A niejaki Jaki Niech da nam święty spokój. Poradzimy sobie bez niego i jego genialnych pomysłów na ułatwianie życia w Warszawie.

  • poqyqo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 15:11 ~poqyqo


    prius~prius

    Ekologiczny transport!!! ogarnij się człowieku! jaka ekologia?! Spalinowe autobusy z euro6 lub hybrydy ale nie te elektryczne! Co to za ekologia gdzie obsługa takiego autobusu jest 3-4 razy droższa niż spalinowego! A wyprodukowanie prądu elektrycznego to w tym pięknym kraju chyba nadal z zatruwających powietrze elektrowni węglowych - prawda?
    wawa~wawa


    Sam się ogarnij. Koszt użytkowania autobusu elektrycznego jest właśnie 4-5 razy tańszy niż spalinowego.
    A prąd nawet jeśli produkowany przez elektrownie węglowe jest wytwarzany z dala od miast i nosów ludzi.
    Cały świat kupuje teraz elektryki nie tylko Europa ale i USA i Chiny. To postęp którego nie da się zatrzymać.

    Ale żeś popłynął. Czyli jak trują w innym miejscu aby prąd wyprodukować to już jest OK?

    Nie jest ok. Na szczęście elektrownie węglowe trują mało ba mają (zazwyczaj) całkiem dobre filtry. Ale argument, że trują z dala od nosów ludzi to nadzwyczajnie zły argument.

  • Ola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 14:47 ~Ola

    Podobno ten Pan nie prowadzi kampanii.... a tak przy okazji wymianę floty autobusowej na ekologiczne było zapowiedziane już jakiś czas temu więc to nie nowość proszę Pana. Zresztą większość Pana obietnic to nie Pana pomysły... może by Pan wymyślił coś od siebie jak na Elitę Rządzącą przystało, a nie powielał pomysły innych. Tylko nie to co w Opolu gdzie do dziś ludzie ponoszą konsekwencje Pana pomysłu.

  • mk79

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 12:27 ~mk79

    O, jaki Jaki mądry! Zwłaszcza, że Wa-wa już jakiś czas temu zapowiedziała, że będzie wymieniać stopniowo flotę na ekologiczną...

  • wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 12:14 ~wawa

    prius~prius

    Ekologiczny transport!!! ogarnij się człowieku! jaka ekologia?! Spalinowe autobusy z euro6 lub hybrydy ale nie te elektryczne! Co to za ekologia gdzie obsługa takiego autobusu jest 3-4 razy droższa niż spalinowego! A wyprodukowanie prądu elektrycznego to w tym pięknym kraju chyba nadal z zatruwających powietrze elektrowni węglowych - prawda?


    Sam się ogarnij. Koszt użytkowania autobusu elektrycznego jest właśnie 4-5 razy tańszy niż spalinowego.
    A prąd nawet jeśli produkowany przez elektrownie węglowe jest wytwarzany z dala od miast i nosów ludzi.
    Cały świat kupuje teraz elektryki nie tylko Europa ale i USA i Chiny. To postęp którego nie da się zatrzymać.

  • kilovolt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.05.2018 11:42 ~kilovolt


    prius~prius

    Ekologiczny transport!!! ogarnij się człowieku! jaka ekologia?! Spalinowe autobusy z euro6 lub hybrydy ale nie te elektryczne! Co to za ekologia gdzie obsługa takiego autobusu jest 3-4 razy droższa niż spalinowego! A wyprodukowanie prądu elektrycznego to w tym pięknym kraju chyba nadal z zatruwających powietrze elektrowni węglowych - prawda?
    piss na pis~piss na pis

    Oj tam, oj tam. Ciemny lud to kupi...

    Najważniejsze jest to że prąd z tych elektrowni jest głównie produkowany poza miastami, w naszym przypadku napewno będzie to z dala od Warszawy więc spowoduje to ograniczenie smogu w Warszawie, zatem jak najbardziej będzie to ekologiczne dla Warszawwy. Poza tym spaliny z nowoczesnych elektrowni są dużo bardziej ekologiczne od spalin z aut i napewno nie wpływają na smog w żadnym mieście, ale widzę nirktórzy nie mają o tym pojęcia a się wypowiadają. A jeśli chodzi o elektrownie podstawowe to obecnie jest tylko jedna alternatywa albo węglowe albo jądrowe, obie mają wpływ na środowisko ale każda zupełnie inne a opór przed jądrowymi wiadomo jaki u nas jest. Energia odnawialna oczywiście rozwija się również ale nigdy nie zastąpi elektrowni podstawowych, może być tylko dodatkiem.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »