Informacje

09.05.2018 21:13 Kandydaci o transporcie publicznym

Jaki obiecuje bezpłatną komunikację dla rodzin, Trzaskowski - rozbudowę metra

SERWISY:


Najpierw Patryk Jaki proponuje darmową komunikacje dla posiadaczy karty dużej rodziny, później Rafał Trzaskowski występuje z lawiną obietnic inwestycyjnych: zapowiada nowe linie tramwajowe czy przedłużenie metra na Białołękę.

W kolejnym dniu "kampanii", która - jak przekonują zgodnie kandydaci - kampanią wcale nie jest, na tapecie pojawił się jeden z kluczowych tematów w mieście - transport publiczny. Obaj politycy zorganizowali konferencje prasowe poświęcone właśnie tej sprawie.

Dwie propozycje biletowe Jakiego

Zaczęło się wczesnym rankiem. Kandydat Zjednoczonej Prawicy Patryk Jaki spotkał się z dziennikarzami już przed godziną 8, przed wejściem do stacji metra Ursynów. Briefing nie był długi, ale padły na nim dwie, konkretne propozycje. Pierwsza - stuzłotowy bilet miesięczny na komunikację dla rodziny. - Bez względu na to, czy ma jedno, dwoje, czy troje dzieci - podkreślił Jaki.

I druga - bezpłatna komunikacja miejska dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. - Mamy silne przekonanie, że rodzina to nie wydatek, to inwestycja - oświadczył kandydat.

Przekonywał, że miasto musi zachęcać do korzystania z komunikacji zbiorowej, a Warszawa powinna stwarzać ku temu zachęty nie tylko infrastrukturalne (na poprzednim briefingu Jaki obiecał budowę nowych mostów), ale też cenowe. - Jeżeli więcej osób będzie korzystało z komunikacji zbiorowej, to siłą rzeczy będą mniejsze korki, mniej osób będzie korzystało z samochodów. Mniejszy będzie też smog - wyliczał.

Według Jakiego, wprowadzenie takich propozycji byłoby oszczędnością dla rodziny w wysokości około 2800 złotych rocznie. Pytany z kolei, ile pieniędzy musiałoby za to wszystko zapłacić miasto, kandydat odpowiedział nie bez złośliwości, że "nie mniej niż jedna działka na Chmielnej, którą oddała Hanna Gronkiewicz-Waltz".

Trzaskowski: skomunikować "Mordor"

Kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski nie pozostawił propozycji Jakiego bez kontry. Cztery godziny później zorganizował swoją konferencję - przy rondzie Unii Europejskiej, nieopodal Galerii Mokotów. Temat ten sam - sprawny transport publiczny. Miejsce briefingu też nieprzypadkowe. Trzaskowski stwierdził bowiem, że popularny "Mordor" wymaga wielu komunikacyjnych zmian.

"Jak najszybciej trzeba poprawić jakość chodników i dojścia do pętli tramwajowej (po zakończeniu remontu Marynarskiej) i do przystanku PKP tak, by pasażerowie nie tonęli w błocie jesienią i zimą. Musimy jednocześnie doprowadzić dodatkową nitkę tramwaju i intensywniej wykorzystać potencjał Szybkiej Kolei Miejskiej" - wyliczał kandydat w przesłanym po konferencji komunikacie.

Tyle w sprawie Służewca. W innych dzielnicach miasta, zwłaszcza tych najbardziej oddalonych od centrum, potrzeby inwestycyjne - według Trzaskowskiego - są znacznie większe.

Polityk stwierdził wprost: "transportowa wizja przyszłości Warszawy musi być odważna" i choć niecały miesiąc temu stwierdził w mediach społecznościowych, że "łatwo jest obiecywać wielkie inwestycje, 3. i 4. linię metra", we wtorek takie właśnie pomysły wstępnie zadeklarował.

Nowe linie tramwajowe i metro

Kandydat zapowiedział m.in. rozbudowę pierwszej linii metra poprzez zbudowanie stacji na placu Konstytucji i Muranowie (przypomnijmy: obecne władze Warszawy tę ewentualność odrzuciły) oraz dobudowanie - za końcową stacją Młociny - jednej lub dwóch stacji.

Co do powstającej obecnie drugiej linii, zadeklarował dokończenie jej budowy na Bemowie i Targówku do 2023 roku i - co ważne - rozpoczęcie prac nad wydłużeniem podziemnej kolejki w stronę Białołęki.

A to nie wszystko. Polityk wspomniał także o konieczności rozpoczęcia prac nad budową tzw. trzeciej linii metra, czyli odnogi na Gocław ze stacji Stadion Narodowy.

Poseł PO podkreślił także, że w Warszawie są potrzebne dodatkowe linie tramwajowe. W tym kontekście wskazał m.in. dokończenie budowy linii tramwajowych z Woli do Wilanowa oraz na Białołękę.

Zadeklarował też budowę nowego odcinka linii tramwajowej łączącego rondo Unii Europejskiej z metrem Wilanowska, a także budowę nowej linii między Wilanowem, Mokotowem, Ochotą i odnogą na Siekierki z rozwidleniem na wysokości Gagarina. - To są inwestycje kapitałochłonne, w które miasto powinno inwestować - stwierdził Trzaskowski.

Trzaskowski przyznał także, że więcej powinno być również ścieżek rowerowych. - Docelowo miasto ma mieć 800 kilometrów ścieżek rowerowych, czyli dwa razy tyle, ile ma Kopenhaga - stwierdził.

Bilet roczny i rodzinny

Co do propozycji cenowych, polityk zapowiedział wprowadzenie biletu rocznego na komunikację miejską. Podobnie jak Patryk Jaki, mówił o zniżkach dla rodzin, a konkretniej - o wprowadzeniu karty rodzinnej zapewniającej "tańsze przejazdy dla wszystkich członków rodziny". "Jeśli oboje rodziców będzie miało Warszawską Kartę Miejską, to ich dzieci uczące się w szkole średniej dostaną bilet za darmo" - zadeklarował w komunikacie Trzaskowski. Przypomnijmy, że obecnie z komunikacji darmowej korzystają uczniowie szkół podstawowych i wygasających gimnazjów.

Trzaskowski wspomniał też o warszawskich kierowcach (choć do tej pory jego kontrkandydat Patryk Jaki często wypominał, że polityk PO o nich zapomina). "Samochody są i będą ważnym elementem komunikacyjnego krwiobiegu miasta. Komunikacja publiczna będzie miała priorytet, ale Warszawa nie zapomni o tych swoich mieszkańcach, którzy chcą bądź muszą na co dzień korzystać z aut" - czytamy w komunikacie Trzaskowskiego.

Polityk zadeklarował, że w kolejnych latach dokończy budowę obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ronda Wiatraczna do ronda Żaba i zrealizuje kładkę pieszo-rowerową między Starym Miastem a Pragą. Zapowiedział też uspokojenie ruchu na takich ulicach jak Jasna, Szpitalna, Zgoda i Bracka oraz "więcej parkingów podziemnych, budowanych przez powołaną do tego celu spółkę miejską".

Wybory jesienią

Pierwsza tura wyborów samorządowych ma się odbyć jesienią, w jedną z trzech niedziel: 21 października, 28 października lub 4 listopada. Kampania wyborcza formalnie jeszcze się nie rozpoczęła. Ruszy dopiero wraz z zarządzeniem wyborów przez Prezesa Rady Ministrów – prawdopodobnie w sierpniu.

Szef Państwowej Komisji Wyborczej Wojciech Hermeliński krytycznie ocenia działania kandydatów i określa je jako niezgodne z prawem. Podkreśla jednak, że PKW nie ma uprawnień, by temu zapobiec.

We wtorek do wyścigu o fotel prezydenta Warszawy dołączył były wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Zdjęcie na stronie głównej: Leszek Szymański / Bartłomiej Zborowski / PAP

kw/PAP/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • wwww

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2018 08:10 ~wwww

    Metro na Białołękę TAK! i wszędzie indziej ale nie metro typu UBahn, Tube itd ale szybki tramwaj który zagłębia się po torach w tunel tam gdzie to konieczne a poza tym jeżdzi na powierzchni - patrz np Dusseldorf. Wszystko trzeba robić rozważnie. Powinien być bilet metropolitalny uprawniający połączony np z wydarzeniami kulturalno-sportowymi. Kupujesz bilet na mecz, do teatru do kina czy cokolwiek innego i musisz dojechać to powinien być w cenie biletu na imprezę.

  • wwww

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2018 08:06 ~wwww

    Każdy z nich powinien wprowadzić darmowe bilety dla licealistów, techników, zawodówek itp do 18 roku życia- chyba że semestr wykracza poza 18 rok. To dopełniłoby lukę z dzieciakami.

  • SSSS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.06.2018 21:52 ~SSSS

    JAKI DA BILETY DLA RODZIN. JAKI BĘDZIE BAWIŁ SIĘ W JANOSIKA I ZABIERAŁ BOGATYM BY DAĆ TYM CO MAJĄ DZIECI....

  • STOP METRO DLA SŁOIKÓW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2018 23:10 ~STOP METRO…

    Metro na "białałękę" to żart i wyrzucanie pieniędzy w błoto, gęstość zaludnienia to ok 1500os/km co jest jedną z niższych w Warszawie.

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 16:00 ~nemesis

    DOSYĆ ŚCIEŻEK ROWEROWYCH!!!!
    Dosyć marnowania miejsca i pieniędzy na te kretynizmy!

  • wyborca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 13:36 ~wyborca

    A co na to łosie z Kampinosu???

  • dic

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 13:23 ~dic

    Reality~Reality

    Jako mieszkaniec Bródna, czytam propozycje Panów następująco:

    1) Propozycja Jakiego: za pół-darmo będę mógł korzystać z nie istniejącej komunikacji publicznej (czas dojazdu do Centrum około 1,5 h to tak jakby jej w ogóle nie było). Czyli nic się nie zmieni - nie będę korzystał z transportu publicznego...

    2) Propozycja Trzaskowskiego: bilet będzie kosztował tyle samo, ale jest szansa, że dociągnięcie II linii metra i tramwaju skróci czas dojazdu do około 30 minut. Czyli szybciej i nawet taniej niż samochodem. OK - wtedy często wybiorę komunikację publiczną.


    Proponuję wybrać inne godziny na dojazdy, oczywiście w miar ę możliwości. Ja jadę do pracy 40 minut autobusem 20-25 samochodem. 1,5 godziny do centrum to chyba przez Nowy Dwór

  • kjnadjk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 13:07 ~kjnadjk

    Ech czy ten Trzaskowski wie co on mówi? Po co stacja na Placu Konstytucji, jak tuż obok jest stacja Metro Politechnika? Jak on chce przedłużyć pierwszą linię, jak na Młocinach jest cała infrastruktura zajezdni i zawrotni zbudowala? To jest tak żałosne, że aż śmieszne, rzucanie wzniosłych nie potwierdzonych z nikim hasełek. To samo z 3 i 4 linią metra - typowa kiełbasa wyborcza, każdy i tak będzie się za to równie szybko brał.
    Nikt z Panów nie wspomniał o uporządkowaniu Planów Zagospodarowania, których brakuje w wielu miejscach, np. Odolany, zero konkretów, tylko rozdawnictwo...

  • anna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 12:40 ~anna

    Jani jeden ani drugi mnie nie skusi. Żaden z Panów mi nie odpowiada.

  • wkurzona

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2018 12:19 ~wkurzona

    jestem bardzo ciekawa skąd weźmie forsę, cholerne obiecanki, tylko dzeciorobom się pomaga

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »