Informacje

22.09.2015 16:00 producent odpiera zarzuty

"Inspiro zbyt szybko zużywa tory". Metro żąda naprawy, Siemens idzie do sądu

SERWISY:

 


- Pociągi inspiro nadmiernie zużywają torowisko na I i II linii metra - twierdzi Metro Warszawskie. Miejska spółka ocenia, że także koła w nowoczesnych pojazdach Siemensa zużywają się zbyt szybko. Producent z tymi zarzutami się nie zgadza i kieruje sprawę do sądu.

- Po wprowadzeniu pociągów inspiro na I i II linię metra zaobserwowaliśmy nadmierne zużycie kół oraz torowiska. Powoduje to, że prace przy wymianie i szlifowaniu torów oraz wymiany kół, będą odbywały się szybciej i częściej - informuje Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Wcześniej metro obliczało żywotność torowiska na co najmniej kilkanaście lat. - Teraz jest trzykrotnie mniejsza - przekonuje Bartoń i przypomina, że na I linii są wciąż torowiska, które nie były wymieniane, mimo że od ich montażu minęły 22 lata.

Siemens idzie do sądu

W związku z tym spółka zleciła ekspertyzę. - Wskazała ona przyczynę zaistniałego problemu. Jest nią konstrukcja wózka pociągu - jest za sztywna i dlatego zbyt mocno wchodzi w interakcję z torowiskiem, co powoduje jego szybsze zużycie - wyjaśnia rzeczniczka.

Co na to producent pociągów, firma Siemens? - Niestety nie podejmuje on tematu o sposobie technicznym rozwiązania tego problemu - odpowiada Bartoń. Firma postanowiła, że właściwym miejscem dla rozstrzygnięcia sporu będzie sąd. - Wyznaczono biegłego do wykonania kolejnej ekspertyzy. W naszej opinii biegły nie miał wymaganych uprawień - uważa rzeczniczka.

Podobnego zdania był sam... biegły. - Wydaje nam się, że z biegły nie poczuł się w pełni kompetentny do wykonania tego typu badań. Sam zwrócił się do sądu, aby zwolnić go z tego obowiązku. Sąd się nie zgodził i ukarał eksperta grzywną - relacjonuje nasza rozmówczyni.

Ostatecznie ekspertyza została wykonana, ale jak uważa stołeczna spółka, jest niekompletna i nie podnosi wielu istotnych aspektów sprawy.

Metro ma plan B

Czy oznacza to, że pociągi Inspiro zostaną wycofane z I i II linii metra? Metro Warszawskie tego nie przewiduje. - Pociągi Inspiro są produktem dobrym, są energooszczędne, przystosowane dla osób niepełnosprawnych. W codziennej eksploatacji dobrze się sprawdzają. Problem leży w jego dłuższej eksploatacji - twierdzi Anna Bartoń.

W sierpniu pisaliśmy o wymianie kół w ośmiu pociągach inspiro.

Co jeśli Siemens nie będzie chciał poprawić pociągów albo sprawa utknie na lata w sądach. Metro przekonuje, że remont weźmie na siebie.

- Mamy zabezpieczenie w postaci gwarancji bankowej (65 mln złotych). Są to środki pieniężne złożone w jednym z banków, które możemy wykorzystać w przypadku wystąpienia pewnych problemów w realizacji. Szacujemy, że koszt tej zmiany będzie niższy niż wartość zabezpieczonej kwoty - zapewnia Bartoń i dodaj, że spółka nie przestaje apelować do firmy o "rozmowy techniczne".

Co na to firma Siemens? W poniedziałek nie chciała komentować sprawy. Na razie nie komentuje sprawy. – Jesteśmy na etapie analizy i zapoznawania się z materiałem, który metro udostępniło w poniedziałek. Musimy się z nim dokładnie zapoznać i wówczas będziemy się odnosić do sprawy – ucięła Kinga Jabłonowska–Hieronimczuk, dyrektor ds. public relations polskiego oddziału niemieckiej firmy.

We wtorek w mailu przesłanym do redakcji firma już mniej lakonicznie skomentowała zaistniałą sytuację.

- W nawiązaniu do otrzymanych informacji wnioskujemy, że Metro Warszawskie wyraża chęć powrotu do rozmów w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Zjawisko nadmiernego zużycia kół zostało stwierdzone w pojazdach obsługujących tę linię - poinformował Maciej Tomaszewski z biura prasowego Siemens.

Dodał, że firma jest zdeterminowana, by wyjaśnić rzeczywiste przyczyny nadmiernego zużycia kół wspólnie z Metrem Warszawskim.

Wycofane po pożarze

W listopadzie 2013 roku doszło do pożaru pociągu Inspiro. Po nim władze Warszawy zdecydowały o wycofaniu pociągów z użytkowania. Składy wróciły na tory w marcu 2014 roku.

Pierwsze Inspiro wyjechało na tory I linii metra w 2013 roku.


su/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • RAZR

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.09.2015 08:59 ~RAZR


    RAZr~RAZr

    Problemy pojawiły się dopiero po wprowadzeniu pociągów Inspiro
    Krzysiek~Krzysiek


    Nieprawda, kłopoty z kołami były też na początku eksploatacji Alstomów na I linii - raz koła były za miękkie, raz za twarde.





    Owszem problemy z kołami były także w Alstoamach ale problemy dotyczyły samych kół, nie było problemu ze wyjechanymi do granic mozliwości szynami

  • Szmelc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 18:14 ~Szmelc


    FaFiK~FaFiK

    Były przekręty na materiałach podczas budowy metra a co za tym idzie torowiska, wiec nie ma się co dziwić. Budujemy metro najdrożej i najwolniej, problem nie leży w kolejce tylko w tym kraju cwaniaczków. Przy budowie autostrad, też działy się cuda na kiju, więc tu na 100% jest to samo.
    RAZR~RAZR



    Dziwne że szyny w metrze wytrzymały ponad 20 lat ciągłej eksploatacji, dziwne że po tych szynach stare pociągi wyjechały ponad milion kilometrów bez potrzeby wymiany ekspreciku od siedmiu boleści
    Pracownicy metra od początku twierdzili że pociagi Siemensa to niespotykany dotąd ....

    Mimo, że to niespotykany dotąd .... Warszawskie władze ochoczo je odebrały od producenta, bo trzeba było czymś zabłysnąć na wybory ( Poprzednie ).

  • całaprawdacałądobę

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 18:06 ~całaprawd…

    Wzieliście przetarg na najtańsze składy od Niemców to teraz macie. Kupiliście najgorsze pociągi jakie się tylko dało i to za nasze pieniądze. A niemcy mają gdzieś Wasze skragi. Gratulacje. Nie można było kupić Alstomów tak jak 12 lat temu?

  • Janusz z Powiśla

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 15:42 ~Janusz z Powiśla

    Niedouczeni urzędnicy według OBOWIĄZUJĄCEJ ustawy, kupują co najtańsze, czyli tanie szyny od polskiego pośrednika - patrz spółka zoo a produkowane w azji z niskiej jakości stali - to owocuje szybkim radełkowaniem szyn i w efekcie szybszym zuŻyciem kół wagonów. To nie jest kosmiczna technologia, wystarczy pomyśleć - a zapomniałem u niektórcch powoduje to nagły skok ciśnienia wewnątrz czaszkowego i ucisk na przysadkę???

  • ekspert z PKP

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 15:07 ~ekspert z PKP

    szyny są złe a podwozia taż są złe cytując klasykę

  • Świadek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 12:17 ~Świadek


    Bzdury absolutne! Rosyjskie wagony są z innej epoki konstrukcyjnej niz inspiro.Znacznie, znacznie wcześniejszej. Sa po prostu prymitywne i dobrze się stało, że nowe dostawy są nowoczesne.
    ewa~ewa

    To dlatego tym "inspirem" jeździ się dłużej niż ruskimi wagonikami. Trzeba było ruskie wagony sprowadzić bo się lepiej sprawdzają. Kropka
    Yogi~Yogi




    Ani jedne ani drugie nie są dobre, to badziewie odpowiednie dla naszych czasów!
    Metro wystawiło na tory dojazdowe zużyte szyny i widok jest przerażający! Koła mają o 1/3 do nawet 1/2 mniejszą powierzchnię styku!!! Wyglądają gorzej niż te od 30 lat niewymieniane tory na których leżą! Jeśli to faktycznie wina Inspirio to kupiono złom!

  • Yogi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 10:13 ~Yogi

    Bzdury absolutne! Rosyjskie wagony są z innej epoki konstrukcyjnej niz inspiro.Znacznie, znacznie wcześniejszej. Sa po prostu prymitywne i dobrze się stało, że nowe dostawy są nowoczesne.

    ewa~ewa

    To dlatego tym "inspirem" jeździ się dłużej niż ruskimi wagonikami. Trzeba było ruskie wagony sprowadzić bo się lepiej sprawdzają. Kropka

  • mmpo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 08:57 ~mmpo

    jak sie zrobi za miekkie koła to znikną koła - jak sie zrobi za twarde to znikną tory.
    Robimy za twarde to niech se metro wymienia szyny a nie siemens na gwarancji.
    Startujac do przetargu napewno wiedzieli jaka jest norma metra i jakie jest Ra szyn

  • brawoty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 08:26 ~brawoty

    Jak wózki w wagonach się zużyją to nasze wspaniałe metro zastąpią ryksze i tuk tuki prowadzone przez imigrantów ... To się układa w logiczną całość ...

  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2015 00:17 ~Krzysiek

    RAZr~RAZr

    Problemy pojawiły się dopiero po wprowadzeniu pociągów Inspiro


    Nieprawda, kłopoty z kołami były też na początku eksploatacji Alstomów na I linii - raz koła były za miękkie, raz za twarde.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »