Informacje

04.10.2017 10:37 Dlaczego już się nie spieszą?

Inspiro wciąż na zużytych kołach.
Dwa lata temu obiecali wymianę

SERWISY:


"Niezwłocznie" miały zostać wymienione nadmiernie zużyte koła w ośmiu pociągach inspiro. Prawie dwa lata po tej deklaracji kół nie wymieniono w żadnym.

Problem zbyt szybko zużywających się kół Metro Warszawskie ujawniło w połowie 2015 roku. Wtedy to miejska spółka ogłosiła, że trzeba wymienić je w ośmiu pociągach. Winą obciążyła producenta - firmę Siemens. Ich nowoczesne pojazdy miały też nadmiernie zużywać torowiska, przede wszystkim na drugiej linii. Metro twierdziło, że problem leży w zbyt sztywnej konstrukcji wózka pociągu. Podpierało się szczegółowymi badaniami i ekspertyzą sygnowaną przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Ogłoszono też, zblokowanie ostatniej transzy gotówki za kontrakt (65 mln zł) i uruchomienie gwarancji bankowej (również 65 mln zł).

Ale Siemens te zarzuty odpierał i wszedł na drogę sądową. W sukurs producentowi składów przyszedł powołany przez sąd biegły, który opracował opinię o możliwych przyczynach problemu. Skupił się na infrastrukturze, zakwestionował twardość szyn (na drugiej linii są twardsze niż na pierwszej), brak prowadnic w łukach, niedostateczną liczbę smarownic i ich wadliwą pracę. Zastrzegł jednak, że metro nie udostępniło mu pełnej dokumentacji i nie wpuściło do tuneli jego współpracowników.

Ile trwa "niezwłocznie"?

Konflikt nabrzmiewał a tabloidy zaczęły straszyć, że bezpieczeństwo pasażerów jest zagrożone, a drugiej linii może grozić nawet zamknięcie. Wreszcie przedstawiciele przewoźnika i producenta usiedli do negocjacji, w grudniu 2015 roku ogłoszono porozumienie.

- Ustaliliśmy tak zwaną mapę drogową – zakres i zasady pracy zespołu. W jego skład wejdą przedstawiciele Siemensa, którzy maja pełne dane o pociągach, a także nasi pracownicy, którzy wiedzą jak te składy się zachowują – wyjaśniała wówczas Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego. Stwierdziła też, że Siemens zobowiązał się do "niezwłocznego procesu wymiany kół" w ośmiu pociągach, w których zaobserwowano największe zużycie.

22 miesiące po tych słowach inspiro wciąż jeżdżą na starych kołach. Dlaczego?

- Obserwowane na początku eksploatacji zjawisko nadmiernego i szybszego od zakładanych parametrów zużycia kół zostało zmniejszone. Zjawisko to dotyczyło ośmiu pierwszych składów włączonych do eksploatacji. W pierwszej kolejności wymiana kół zostanie przeprowadzona w dwóch składach, w których zaobserwowano największe zużycie – odpowiada dziś Anna Bartoń.

Nasze pytania, na czyj koszt zostanie wykonana wymiana i kiedy nastąpi, pozostają bez odpowiedzi.

Co z resztą składów, które kursują w warszawskich tunelach (łącznie jest ich 35)? - W pozostałych pociągach prowadzony będzie bieżący monitoring zużycia. W sytuacji, gdy koła osiągną określoną wartość, sukcesywnie będzie dokonywana ich wymiana, zgodnie z przyjętymi przez metro standardami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu – zapewnia rzeczniczka.

"Nie ma potrzeby wymiany"

Dwa lata temu obie strony były przekonane do swoich argumentów, po długich analizach i spotkaniach nie są już tak chętne we wskazywaniu przyczyn problemu. Oficjalnie wciąż są one poszukiwane. - Wypracowaliśmy mapę drogową rozwiązania problemów technicznych i mamy nadzieje, że zgodnie z nią w najbliższym czasie uda się wypracować wspólnie rozwiązanie – oświadcza Anna Bartoń. Ale szczegółów owej mapy drogowej nie zdradza.

Równie ogólnikowe są komunikaty Siemensa. - Ta sprawa się nie skończyła, cały czas debatujemy szukamy efektywnego rozwiązania tematu. To skomplikowane kwestie, są różne czynniki, różne argumenty, trwają dyskusje ekspertów – informuje Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, dyrektor ds. public relations Siemensa w Polsce.

Potwierdza, że dotychczas kół nie wymieniano, bo "ich obecne parametry do tego nie skłaniają". - Jeśli parametry zostaną przekroczone, czy dotrą do tej granicy, to koła zostaną wymienione. Na razie nie ma potrzeby, żeby na tym etapie wymieniać koła – twierdzi.

Metro nie podnosi już kwestii finansowych, którymi wcześniej mogło szachować firmę. Pociągi zostały w całości spłacone. - Kontrakt jest rozliczony w całości. Wypłata ostatniej transzy nastąpiła 29 lipca 2016 roku – przyznaje Anna Bartoń.

Nie uszczknięto też nic z gwarancji bankowej, choć wcześniej metro rozważało taką możliwość. Chodzi o 65 milionów złotych Siemensa, która zdeponowano na koncie metra w ramach zabezpieczenia kontraktu.

Kosztowały ponad miliard

Produkcja składów ruszyła w lutym 2012 roku. Warszawa jest pierwszym miastem na świecie, które wpuściło ten model na tory. W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pojazdów. Kosztowały 1 mld 69 mln złotych.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Felek menelek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 08:44 ~Felek menelek


    ech~ech

    Mapę drogową? To oni gubią się w tych dwóch raptem parach tuneli?

    A może chodzi o harmonogram prac/projektu?
    Obywatel Świata~Obywatel Świata


    "Roadmap" - popularny termin w korpo - wszyscy to wiedzą...

    Tragedia . A po serbsku jak bedzie?

  • Mechanic

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 08:42 ~Mechanic

    Dopompowac powietrza i bedzie dobrz.

  • Kuba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 06:33 ~Kuba

    Najpierw się zużywały, a teraz przez dwa lata nie ma problemu? TO chyba tak się nie zużyły. A może to wina użytkownika, coś przeoczyli, koła się trochę zużyły i od tego czasu eksploatują poprawnie i siedzą cicho. A wcześniej próbowali zrzucić winę na producenta.

  • Kierowca bombowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 00:10 ~Kierowca bombowca


    kubatkubat

    A co by się działo, gdyby to były rosyjskie wagony? Strach pomyśleć.
    konfabulator~konfabulator

    W rosyjskich koła zużyją się za 30 lat, a w tym badziewiu: SIEMENS Inspiro, trzeba podkreślić nazwę germańskiego producenta koła są chyba z drewna...


    Z drewna bo są EKOLOGICZNE i zatwierdzone przez ekologów ;)

  • Jurek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 21:21 ~Jurek

    Jak to jest, że w starych rosyjskich pociągach nie było nigdy takich problemów? Nowiutkie Inspiro na drugiej linii szybko zużywa koła, a na pierwszej niszczy szyny.

  • haha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 19:04 ~haha

    14:27 ~sadf

    Na której nitce tory mają podsypkę z kamieni?


    Na STP Kabaty ;-)

  • molek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 19:04 ~molek

    sadf~sadf

    Na której nitce tory mają podsypkę z kamieni?


    Na pierwszej, na STP Kabaty.
    Z tłucznia, nie kamieni.

  • konfabulator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 18:17 ~konfabulator

    kubatkubat

    A co by się działo, gdyby to były rosyjskie wagony? Strach pomyśleć.

    W rosyjskich koła zużyją się za 30 lat, a w tym badziewiu: SIEMENS Inspiro, trzeba podkreślić nazwę germańskiego producenta koła są chyba z drewna...

  • erfg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 17:31 ~erfg

    Była potrzeba wymiany i zniknęła potrzeba wymiany.... No to albo kontroler powinien dostać zarzuty za pierwszym razem albo za drugim razem bo jedna z opini musi byc błedna. Z drugiej strony ruskie składy mogą się nadawac tylko na złom a nadal jeżdżą - oczywiście jak to każdy warszawiak wie.... i nie niszczą torów?

  • Obywatel Świata

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 17:23 ~Obywatel Świata

    ech~ech

    Mapę drogową? To oni gubią się w tych dwóch raptem parach tuneli?

    A może chodzi o harmonogram prac/projektu?


    "Roadmap" - popularny termin w korpo - wszyscy to wiedzą...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »