Informacje

24.04.2019 20:27 PROPOZYCJA FIRMY KONSULTINGOWEJ

III linia metra: z Białołęki
na Wilanów przez Mordor?

SERWISY:

 

Kampania się skończyła, wybory dawno za nami, a debata o przebiegu III linii metra nie ustaje. Propozycja firmy konsultingowej potwierdza to, co niedawno sugerowali aktywiści: kolejna nitka powinna być prowadzona tak, by odciążyła I linię.

Kilka miesięcy temu wyobraźnię warszawiaków rozpalały wizje kolejnych nitek metra obiecywanych przez kandydatów na fotel prezydenta stolicy. Rafał Trzaskowski i Patryk Jaki przedstawili kolejne propozycje rozwoju podziemnej kolejki. Jeden obiecywał budowę linii obwodowej i uzupełnienie istniejących, drugi chciał budować całkiem nowe trzecią i czwartą nitkę.

Kampania i wybory za nami, a tymczasem, jak podaje transport-publiczny.pl, jest kolejny pomysł na trzecią linię metra. Firma Multiconsult Polska opracowała koncepcję, według której miałaby ona przebiegać z Białołęki na Wilanów. W opracowaniu pomógł Model Transportu Aglomeracji Warszawskiej udostępniony przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu miasta stołecznego Warszawy.

Z północy na południe

Propozycja zakłada budowę (lub przebudowę) 28 stacji.

Trzecia linia miałaby się zaczynać na Białołęce, gdzie powstałyby stacje: Aluzyjna, Winnica, Nowodwory, Erazma, Tarchomin, Białołęka Ratusz, Modlińska, Żerań. Po przekroczeniu Wisły trasa biegłaby przez Żoliborz (osiedle Ruda, Marymont, Sady Żoliborskie), Śródmieście (Rondo Radosława) Wolę (Muranów, Okopowa, Rondo Daszyńskiego), Ochotę (Plac Zawiszy, Plac Narutowicza, Bitwy Warszawskiej, Rakowiec) i Mokotów (Woronicza, Postępu, Bokserska).

Dalej linia miałaby się rozdzielać na odcinek w kierunku lotniska ze stacją Lotnisko oraz w kierunku Wilanowa ze stacjami: Puławska, Ursynów, Ciszewskiego, Świątynia Opatrzności Bożej, Wilanów. Zakładana odległość między stacjami to co najmniej 700 - 800 metrów, maksymalnie 1,5 - 2 kilometrów.

Eksperci ustalali też częstotliwości kursowania. Jak czytamy w analizie "ze względu na proponowany odcinek do lotniska Okęcie oraz oddzielną część do Wilanowa ustalono, iż takt 2,5-minutowy zostanie zachowany na odcinku wspólnym od Aluzyjnej do Bokserskiej, natomiast na wspomnianych odcinkach końcowych częstotliwość kursowania będzie wynosiła 5 minut".

Najwięcej pasażerów na Ochocie

Brali też pod uwagę prognozy potoków pasażerskich. Wyniki odnoszą się do godziny szczytu porannego oraz popołudniowego dla roku 2030. Bazują na danych Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu, które zakładają wzrost ruchu oraz zmianę kierunku podróży, zgodnie z tym, jak będzie rozwijać się miasto.

Jak wyliczyła firma, w godzinach porannego szczytu w kierunku południowym proponowanej linii podróżowałoby od 10 do 14 tysięcy pasażerów. Zaś w czasie popołudniowego szczytu, w przeciwną – północną stronę, przemieszczałoby się od 4 do 11 tysięcy pasażerów. Z analizy wynika też, że najbardziej obciążonym odcinkiem byłby ten między stacjami Plac Zawiszy, Rondo Daszyńskiego i Okopowa.

- Ważnym punktem podczas prac było zaprojektowanie stacji, która pozwoli na zmniejszenie natężenia ruchu drogowego z Piaseczna do centrum. W badanym przebiegu uwzględniono także powstanie przystanku w okolicach placu Zawiszy, który umożliwi przesiadkę podróżnych korzystających z kolei, Tramwajów Warszawskich oraz linii autobusowych. Przewidziane zostały ponadto stacje, które umożliwią zmianę linii metra, zarówno na I, jak i na II. W analizie uwzględniono również północy fragment trasy zapewniający dojazd do i z centrum mieszkańcom Białołęki i Tarchomina oraz budowę krótkiego odgałęzienia linii na Lotnisko Chopina - powiedział portalowi transport-publiczny.pl Przemysław Panek z Multiconsult Polska.

Kierunki rozwoju miasta

Specjaliści zwracają uwagę na to, że powierzchnia biurowa w rejonie ronda Daszyńskiego, Towarowej oraz szerzej - Woli, będzie miała wpływ na rozkład podróży w przyszłości. Dodają też, że proponowany przebieg trzeciej linii zapewnia połączenie dużych osiedli mieszkaniowych z miejscami istniejących skupisk miejsc pracy takich, jak rejon ulic Postępu i Domaniewskiej oraz tworzących się centrów biurowych na Woli.

Ich zdaniem, wpłynie to na zmianę kierunków przemieszczeń części osób korzystających obecnie z pierwszej linii metra w dojazdach do pracy na Mokotów, która za wygodniejszą alternatywę uzna proponowaną trzecią nitkę podziemnej kolejki. Będzie to także rzutowało na nowe potrzeby podróżowania w rejony, które obecnie nie są zagospodarowane lub na których trwa zabudowa.

Jaki i MJN myśleli podobnie

Podobny pomysł na przebieg trzeciej linii metra miał Patryk Jaki. On również proponował trasę z Białołęki do Wilanowa. Od propozycji Multiconsultingu różniła się tym, że zaczynałaby się na Choszczówce. Co istotne, Jaki uwzględnił stację Stara Wola, jednak nie przewidział Okopowej, gdzie według proponowanej analizy, koncentrowałby się większy ruch pasażerski.

Od placu Narutowicza, propozycje kandydata na prezydenta rozkładały się już nieco inaczej: Ochota, Rakowiec, Wyględów, Służewiec, Wyczółki, Ursynów, SGGW i dalej Świątynia Opatrzności i Wilanów, jak w propozycji firmy konsultingowej.

Podobny pomysł miało też Miasto Jest Nasze. Według aktywistów, III linia też powinna biec z północy na południe. Oni również zakładali przebieg przez Bielany, Żoliborz i Wolę, co pozwoliłoby odciążyć I linię. Zwracali przy okazji uwagę, że część trzeciej linii można by zbudować nad ziemią.

Na tvnwarszawa.pl pisaliśmy też o propozycji budowy trzeciej linii metra na estakadach:

mp/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ramol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.05.2019 10:54 ~ramol

    tak sobie patrze na te propozycje tras i doznałem olśnienia którym chciałbym się podzielić z Wami.
    Po co budować kolejny kros linii metra pod powierzchnią gruntu, który co pokazuje SM Świetokrzyska ma za małą przepustowość, można postawić obok siebie na kabatach nową stacje na powierzchni za TESKO a linie metra puścić na zachód zmodernizowaną linią dojazdową do zajezdni. czyli linia miałaby przystanki na zachód TESKO-Puławska-Lotnisko, a obecne tory dojazdu do zajezdni zmodernizować i ogrodzić
    na wschód Tesko- Przyczółkowa- np dalej Zawady i mostem na Wawer. Czyli wszystko puścić trochę szerzej niż w obecnych propozycjach.

  • Legionowianin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2019 00:12 ~Legionowianin

    Metro do mojego ukochanego Legionowa i Jabłonny

  • korkow

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2019 10:53 ~korkow

    bez sensu za drogo

  • Andre

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.04.2019 02:22 ~Andre

    Prażanka~Prażanka

    III linia miała być na GOCŁAW!!!!

    Tzn. odnoga II linii z przesiadką do II linii na stacji Stadion Narodowy, bo nie wybudowano odpowiedniej komory rozjazdowej, żeby można było jechać dalej. W takim razie lepiej żeby tej kulawej odnogi nie było. Zamiast niej można wybudować III linię z Gocławia przez stację przesiadkową Wilanowska na Mordor.

  • mini

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2019 17:47 ~mini

    tradycyjnie PO-wskie rządy olewają prawy brzeg.. inwestycyjnie po prawej stronie wisły to trzeci swiat!... a oni dalej wala kasę tam gdzie ona juz jest, a Praski brzeg jak zwykle potraktowany jest po macoszemu.. przypomne ze metro na Bródnie konczy sie w srodku osiedla! przeciez bedąc tak blisko mozna było pociagnac linie na tarchomin

  • Ania

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2019 11:18 ~Ania

    A pomysł na tramwaj na Belwederskiej, Sobieskiego zamiast metra to nie kpina? Mieszkańcy tych ulic tkwiący w mega korkach, żeby dostać się do domów, będą mieli jeszcze wygodniej. Ale co tam mieszkańcy. Kogo obchodzą.

  • ole

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2019 09:26 ~ole

    ja rozumiem, że gocław, grochów, anin i wawer nie leżą w warszawie? to może odłączyć i zrobić tam inne miasto po prostu. po co udawać, że to warszawa, skoro żadne inwestycje tam nie trafiają.

  • Warszawka75

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2019 21:24 ~Warszawka75

    Najlepsze koncepcje w sprawie linii metra ma Trzaskowski, niech nie wymyślają zmian które wcale nie są lepsze!!!!

  • rozsądna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2019 16:19 ~rozsądna

    Ludzie, jak budowali I linię metra to na Kabatach były może ze 2 bloki i tylko krzaki. Najpierw planuje się drogi i transport i wtedy dany rejon może się rozwijać budować etc. Metro to szybki środek transportu dla tych dalej położonych dzielnic, czyż nie? Na Gocławiu blok na bloku, deweloperzy się prześcigają gdzie by tu wcisnąć coś jeszcze, to samo Grochów a na szarym końcu jeśli chodzi o jakiekolwiek drogi czy metro, ze o Wawrze już nie wspomnę, największej dzielnicy w Warszawie. Metro po prawobrzeżnej stronie Warszawy!!!

  • Prażanka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2019 15:10 ~Prażanka

    III linia miała być na GOCŁAW!!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »