Informacje

26.06.2018 17:59 duże zmiany na ważnej ulicy

Górczewska jednak do zwężenia.
Zostaną po dwa pasy

SERWISY:

- Górczewska do tej pory niemal wtłaczała do centrum stolicy tysiące samochodów. Chcemy to zmienić. Podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka Górczewskiej do dwóch pasów - poinformowały we wtorek władze Warszawy.

Zmiany na Górczewskiej to, po pierwsze, efekt budowanego na Woli metra. Druga linia przedłużana jest na Bemowo. Już pod koniec przyszłego roku otwarte mają zostać trzy stacje: Młynów, Płocka i Księcia Janusza.

Po drugie - wynik konsultacji społecznych, które były przeprowadzane w kwietniu i dotyczyły wyglądu arterii po otwarciu podziemnej kolejki. We wtorek wiceprezydent Renata Kaznowska przedstawiła koncepcję "nowej" Górczewskiej, która - jak podała - jest wynikiem i konsultacji, i przeprowadzonych analiz.

Dwa pasy zamiast trzech

Podstawowa zmiana to zwężenie ulicy do dwóch pasów w każdym kierunku (zamiast trzech, jak obecnie). Na razie zwężenie będzie dotyczyło tylko wolskiego odcinka - między aleją Prymasa Tysiąclecia a ulicą Młynarską. "Dzięki temu ruch zostanie tam uspokojony, a ulica stanie się bardziej przyjazna warszawiakom" - zapewniają urzędnicy stołecznego ratusza.

Dodatkowo na skrzyżowaniu z ulicą Syreny ma pojawić się możliwość skrętu we wszystkich kierunkach. Wydzielone pasy do skrętu w prawo zostaną natomiast zlikwidowane na skrzyżowaniu z ulicą Płocką.

Wygodniej dla pieszych i rowerzystów

Władze miasta zapewniają, że po zmianach znacząco poprawi się komfort pieszych. Spacerujących od jezdni oddzieli pas zieleni, droga dla rowerów i kolejny ciąg zieleni. "Chodniki zaprojektowano tak, by jak najrzadziej krzyżowały się z ciągami rowerowymi. Dodatkowo wszystkie przejścia dla pieszych przez jezdnie Górczewskiej będą wyposażone w sygnalizację świetlną" - informują urzędnicy.

Lokalizacje obecnie istniejących przejść zostaną niemal w całości zachowane, ale też pojawi się nowe w rejonie Sokołowskiej (w obszarze przyszłej stacji metra Młynów).

Uzupełnione zostaną również drogi dla rowerów. W związku z przewidywanym większym ruchem cyklistów dwukierunkowe drogi rowerowe mają pojawić się po obu stronach ulicy. Ponadto przy Górczewskiej przewidziano dostawienie kolejnych stacji Veturilo. Pojawią się m.in. przy skrzyżowaniu z Konarskiego i w rejonie budowanych stacji metra.

Zielona Górczewska

Górczewska - zgodnie z deklaracjami ratusza - ma stać się również bardziej zielona. Pojawią się wysokie drzewa i krzewy, które będą miały za zadanie poprawić estetykę ulicy, ale też dodatkowo odseparować ruch pieszych i rowerzystów od jezdni.

Zieleń ma też chłonąć szkodliwe pyły i gazy. Dlatego ratusz zapewnia, że żadne cenne drzewo, które obecnie stoi przy jezdni, nie będzie wycięte.

"Przy Górczewskiej pojawią się również mocno postulowane przez warszawiaków miejsca parkingowe. Ulokowano je przede wszystkim w pobliżu punktów usługowo-handlowych, a także instytucji publicznych" - czytamy w komunikacie. Urzędnicy podkreślają, że tam, gdzie tylko było to możliwe, miejsca parkingowe przy jezdni zaprojektowano w układzie dwa miejsca - jedno drzewo. Aby utrzymać zielony, miejski charakter ulicy.

Dodatkowo w pobliżu stacji metra Płocka mają powstać miejsca chwilowego zatrzymania w formule "Kiss & Ride", aby kierowcy mogli wypuścić pasażerów chcących przesiąść się do podziemnej kolejki.

>>> Do konsultacji podano dwa warianty. zwyciężył, z drobnymi poprawkami, drugi <<<

Zwężenie razem z otwarciem metra

Wiemy już, jak będzie wyglądać nowa Górczewska. Pozostaje więc pytanie - kiedy nastąpią zmiany?

- Chcielibyśmy, aby obie inwestycje, czyli budowa drugiej linii metra i przebudowa Górczewskiej były ze sobą zsynchronizowane - mówi nam Bartosz Milczarczyk, rzecznik urzędu miasta. Co oznacza, że po otwarciu Górczewskiej (obecnie znaczna część ulicy jest zamknięta, stanowi plac budowy dla metra) na wolskim odcinku arteria będzie już zwężona i bardziej zielona.

Zmiany jednej z głównych wolskich arterii to temat, który wśród mieszkańców i radnych od dawna wywołuje liczne dyskusje. Wolscy radni w zdecydowanej większości sprzeciwiają się zmianom. Dwa tygodnie temu przyjęli stanowisko, by nie zwężać ulicy. Przekonywali, że jest to ważna trasa wyjazdowa z Warszawy i jedna z kluczowych arterii komunikacyjnych nie tylko dla Woli, ale też dla ościennych dzielnic i miejscowości.

Prawo i Sprawiedliwość i Platforma Obywatelska głosowali wspólnie za stanowiskiem, czyli przeciwko zwężeniu. Za zwężeniem opowiedziała się tylko niezależna radna Aneta Skubida.

"Górczewska wtłaczała tysiące aut"

Stanowisko radnych jest jedynie opinią, którą władze miasta mogą wziąć pod uwagę, ale nie muszą. W tym przypadku - nie wzięły.

- Wiemy, jak ulica Górczewska jest istotna dla mieszkańców Bemowa i Woli. Pokazały to konsultacje społeczne, ale także sesje rad dzielnic. Należy jednak pamiętać, że przy okazji tak dużych inwestycji warto wykorzystać szansę na zmiany - argumentowała Renata Kaznowska.

Wiceprezydent zwróciła uwagę, że arteria ta do tej pory niemal wtłaczała do centrum stolicy tysiące samochodów. - Chcemy to zmienić. Budowa drugiej linii metra, parkingów Parkuj i Jedź czy poprawa siatki połączeń komunikacji miejskiej to sposoby zachęcenia mieszkańców do tego, by korzystali z transportu zbiorowego. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka ulicy Górczewskiej do dwóch pasów - poinformowała.

Zobacz, jak wygląda budowa II linii metra na Woli:

kw/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Maciek 76

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.04.2019 15:15 ~Maciek 76

    czy ktoś to przemyślał ,jakie konsultacje,mieszkam przy Górczewskiej okna na ulicę ,przy trzech pasach były niesamowite korki,rano i po południu,owszem korków nie było w weekend,zapowiada się koszmar,spaliny ,korki itd....
    pozdrawiam wszystkich nietrzeźwo myślących.

  • nike32

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2019 08:44 ~nike32

    Ciągi dla pieszych i rowerzystów już teraz są szerokie. A co z miejscami do parkowania? Koszmar kierowców dopiero się zacznie. ścieżki rowerowe są szerokie.Chodniki po stronie południowej są szersze od pasa jezdni. Co jeszcze chcą poszerzać?

  • Rodowita mieszkanka Koła

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2018 10:06 ~Rodowita…

    Najpierw wycięto wszystkie stare drzewa na odcinku od Al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Deotymy, które tworzyły przepiękny tunel zieleni - aby poszerzyć ulicę Górczewską, a teraz się ją zwęża?
    Ta ulica powinna być szeroka, już w planach z 1961 roku była trzypasmowa w jednym kierunku.
    Rozwoju miasta się nie powstrzyma zwężeniem ulic.

  • Realiusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2018 09:53 ~Realiusz

    Moim zdaniem tu nie chodzi o ruch, mieszkańców czy wygodę. Przeceniacie "troskę" władz o dobro mieszkańców. Tu chodzi o wzrost atrakcyjności gruntów dla deweloperów, którzy zapłacą więcej za teren przy zielonej ulicy z metrem niż pray tranzytowej trzypasmòwce. Budujący wcisną tam więcej najdroższych "apartamentów" a ratusz zgarnie więcej kasy.

  • Lukasz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 19:42 ~Lukasz

    ~fonderal
    Nie chce mi się szukać i nie mam na to czasu ale wierzę, że bez trudu sam/sama sobie poradzisz.

    Ja szukam, jeszcze nic nie znalazłem. Może podeślesz kilka linków, dyskusja będzie miała więcej sensu?

  • Lukasz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 19:33 ~Lukasz

    Zdecydowanie ruch w dobrym kierunku. Jestem mieszkańcem Młynowa, od czasu jak Górczewska jest zamknięta, aspekt mieszkania w tej dzielnicy, bardzo się poprawił. Dojeżdża, się wszędzie zdecydowanie szybciej. Oby miasto nie zrezygnowało z tego planu. Miasto ma być dla mieszkańców, a nie dla jeżdżących na pusto samochodów.

  • fonderal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 15:40 ~fonderal

    stonka~stonka

    Podajcie proszę źródło do dowodu obalającego prawo Lewisa-Mogridge’a. Dzięki.

    Nie chce mi się szukać i nie mam na to czasu ale wierzę, że bez trudu sam/sama sobie poradzisz.

    Możesz też zainteresować się tym, jak na przestrzeni lat zmieniło się życie w niektórych miastach w Europie, np. w Sztokholmie, który dość dawno zachłysnął się tezami głoszonymi przez LM. Wnioski pojawią się same. Potem poczytaj o Wiedniu, mieście poprzecinanym autostradami (prawdziwymi) i ekspresówkami, a który od lat wygrywa wszelkie rankingi jakości życia.

    Warto również poczytać o tym, jak to dwa lata temu Berlin przyznał, że wprowadzenie osiem lat wcześniej umwelzone nie przyniosło absolutnie żadnych efektów. I że koszty w wysokości kilkudziesięciu miliardów euro (oidp 40) ponieśli mieszkańcy. Niepotrzebne koszty.

    Dlaczego my w Polsce zawsze musimy wymyślać koło od nowa, zamiast korzystać z doświadczeń innych? Przecież lansowane w Warszawie zwężanie znaczących ulic jest tym, co działo się na zachodzie lata temu i od czego dziś się wszyscy odcinają. A u nas grupki oszołomów z ZM i MJN, zwani dla niepoznaki "aktywistami" załatwiają jedynie własne interesy pod pozorem uszczęśliwiania mieszkańców. Pies ich ganiał, ale dlaczego wydawałoby się poważni ludzie w ratuszu nie gonią ich w cholerę? Mieszkańcy spróbowali (poprzez radnych), ale widać oszołomstwo ma większą siłę przebicia...

  • fonderal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 15:20 ~fonderal



    Rick~Rick

    Niestety, na sprawność działania systemów przemieszczania się po mieście wpływają nieco bardziej złożone zasady. Warto poczytać np. o prawie Lewisa-Mogridge’a, jak ktoś chce wgłębić się w temat.
    gość~gość


    Niestety, prawo Lewisa-Mogridge’a zostało już dawno temu obalone. Lewis i Mogridge tworząc swoje prawo przyjęli, że punkty początkowe i docelowe podróży są niezmienne, a decyzja podróźnego dotyczy tylko i wyłącznie wyboru środka transportu.
    Niektóre miasta uwierzyły w to prawo i Jak się okazało:
    - ludzie zaczęli wybierać inne miejsca pracy i inne szkoły - poza cenntrum
    - w ślad za ludźmi wyprowadziły sie firmy (Londyński M4 Corridor)
    - suburbia rozrosły się do gigantycznych rozmiarów
    - do centrów miast sprowadzają się imigranci (white flight)
    Peregrinus~Peregrinus


    To jest takie uszczęśliwianie ludzi, przez utrudnianie im życia. Po zwężeniu ulicy faktycznie ruch zmaleje, bo część kierowców przesiądzie sie do zbiorkomu, część wybierze inną drogę. Ale dlatego, ze ZOSTALI ZMUSZENI, A NIE Z WŁASNEJ WOLI. Lewis i Mogridke porobili sobie badania na modelach, powyciągali słuszne wnioski - a zapomnieli, że drogami przemieszczają się ludzie, a nie modele.

    Warto jeszcze dodać, że prawo LM działa, ale tylko na początku, przez rok czy dwa. To jest czas, w którym mieszkańcy dochodzą do wniosku, że samochód jest jednak o niebo wygodniejszym środkiem transportu. Wracają do samochodu i do niego dostosowują swoje życie. Oczywiście nie jest tak, że po dwóch latach metro będzie jeździło puste, ale ex kierowcy stanowią nic nie znaczący ułamek w ogólnej liczbie pasażerów.

  • minipudzianek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 10:56 ~minipudzianek

    TICTAC~TICTAC

    Trzeba głosować na rodowitych Warszawiaków mieszkających od pokoleń a nie od roku. Nikt nie zrozumie problemu życia w mieście jak tubylec. W małych miastach jest cicho i spokojnie bo wszyscy i tak pracują w Warszawie. Najlepiej niech pozwężają wszystkie ulice do jednego pasa i jeszcze zrobią jednokierunkowe. Jeżeli ktoś jedzie samochodem to ma jakiś cel i trudno żeby jechał innym środkiem transportu. Warszawa niedługo stanie się jak Manhattan nie masz miejsca pod blokiem to na ulicy zapomnij. Górczewska miała kilkanaście miejsc parkingowych, ciekawe czy po zwężeniu zrobią po całej długości.

    Zwłaszcza, że ludzie przesiadający się do zbiorkomu też będą musieli zostawić gdzieś samochody. Powstaną co prawda miejsca "kiss & ride", ale obstawiam, że powstanie jeszcze więcej miejsc "kiss & my ass", ludzie będą porzucać samochody na trawnikach ;)
    Sam pomysł zbiorkomu jest ok, tylko w pierwszej kolejności trzeba opracować koncepcję zbiorowego "odbierania pasażerów samochodowych", np. ogromny "park & ride" na obrzeżach stolicy i bezpośrednia linia na buspasie z ogromną przepustowością, np. co 3-5min.

  • min 3 znaki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2018 10:24 ~min 3 znaki

    J48~J48

    Walka pani prezydent z samochodami trwa w najlepsze.


    Tak to jest jak się nie ma prawa jazdy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »