Informacje

05.04.2018 12:25 Ruszyły konsultacje społeczne

Górczewska do zmiany: dwa pasy,
więcej miejsca dla pieszych i rowerów

SERWISY:

Ruszyły konsultacje w sprawie wyglądu ulicy Górczewskiej po zakończeniu budowy II linii metra. Urzędnicy przedstawili mieszkańcom dwa warianty do wyboru. W obu zaproponowano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (zamiast trzech) i dwukierunkowe drogi rowerowe.

"Budowa II linii metra na Woli i Bemowie może zmienić Górczewską. Wielka arteria, która dziś często jest trudną do przekroczenia barierą, może stać się ulicą przyjazną pieszym, rowerzystom i kierowcom, z integrującymi przestrzeniami publicznymi, małą architekturą i dodatkową zielenią" - przekonują stołeczni urzędnicy.

Po zakończeniu budowy metra na Górczewskiej będzie w sumie aż pięć stacji. Urzędnicy nie mają więc wątpliwości. "Ruch drogowy się zmniejszy" - piszą. I dodają, że dzięki temu można myśleć o zmianę szerokości jezdni i przeznaczeniu większej przestrzeni dla rowerzystów i pieszych.

Czy tak się stanie? Głos decydujący ma należeć do mieszkańców. Rozpoczęte właśnie konsultacje społeczne trwają dokładnie cztery tygodnie (do 24 kwietnia). Urzędnicy chcą poruszyć takie tematy jak: liczba i lokalizacja miejsc postojowych, węzły przesiadkowe i przystanki oraz zieleń.

Dwa warianty zmian

Miasto przygotowało dwa wstępne warianty zmian.

Wariant numer jeden zakłada, że Górczewska będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (a nie trzy - jak obecnie).

Planuje się też dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy, dodatkowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe w zatokach, miejsca postojowe wzdłuż ulicy, miejsca reprezentacyjne o funkcji społeczno-integrującej, rzędy drzew i niskiej zieleni. Układ skrzyżowań ma być utrzymany bez zmian.

Wariant drugi również zakłada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale z dodatkowym (trzecim) pasem autobusowym między Powstańców Śląskich a aleją Prymasa Tysiąclecia.

Oprócz tego miasto proponuje: rozbudowę skrzyżowania z Syreny, budowę dwukierunkowych dróg rowerowych po obu stronach ulicy i dodatkowe przejścia dla pieszych. Przystanki autobusowe miałyby być wytyczone częściowo na jezdni (a nie w zatokach, jak w poprzednim wariancie). Powstałoby także więcej miejsc postojowych wzdłuż ulicy, ciąg pieszy o funkcji społeczno-integrującej (na odcinku między Wola Parkiem o skrzyżowaniem z Księcia Janusza i Jana Olbrachta), więcej przestrzeni dla pieszych, rzędy drzew i krzewów.

Powyższe dwa opisy to na razie tylko propozycje. Dopiero przeprowadzone analizy i wyniki konsultacji mają stworzyć wytyczne do szczegółowych projektów przekształcenia Górczewskiej. Prace w terenie mają ruszyć po zakończeniu prac nad kolejnymi odcinkami II linii metra.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

Jeśli ktoś chce wziąć udział w konsultacjach, może to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze - drogą mailową. Swoje uwagi można przesyłać na adres gorczewska@arup.com. Arup to nazwa firmy, która - na zlecenie miasta - przygotowała nowe pomysły na Górczewską.

Swoje spostrzeżenia można przekazać też osobiście - na spotkaniach konsultacyjnych. Tych w sumie jest sześc. Pierwsze w przyszły piątek 13 kwietnia, w Szkole Podstawowej numer 63 przy Płockiej 30. Ostatnie zaś we wtorek 24 kwietnia, w Szkole Podstawowej numer 388 przy Deotymy 25/33. Pełną listę można znaleźć na stronie miasta.

Spór o drzewa

Temat zagospodarowania Górczewskiej po budowie metra wzbudził w ostatnich dniach duże kontrowersje. Wszystko przez stanowisko burmistrza dzielnicy w sprawie przyszłej Górczewskiej, do którego dotarli aktywiści z Woli Mieszkańców.

Krzysztof Strzałkowski przekonywał, by nie sadzić drzew ani krzewów w pasie drogi, bo te zasłaniają znaki i niszczą ciężarówki (podobnych argumentów było więcej - opisywaliśmy je na naszym portalu). W mediach społecznościowych rozgorzała ostra dyskusja. Wiceprezydent Renata Kaznowska żartowała na Twitterze, by zapał i argumenty zachować właśnie na konsultacje. Sam Strzałkowski ostatecznie przyznał się do błędu i wycofał stanowisko.

Zapowiedział jednak, że konsultacje dotyczące Górczewskiej mogą być trudne. - Grupa osób, które chcą zwężania tej ulicy, jest głośna, ale wąska. Wola jest dość konserwatywna, jeśli chodzi o tego typu zmiany - mówił.

 

>> Zobacz jak wygląda budowa II linii metra na Woli <<


kw/mś

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • evk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2018 11:01 ~evk

    przecież kiedyś nie było samochodów i rowerów. Zwierząt nie WOLNO wykorzystywać (to na serio) więc końmi nie pojedziemy.
    proponuję zamknąć wszystkie ulice i wszyscy na piechotę. Sprawiedliwie, zdrowo, ekologicznie itd. Że absurdalne, tak samo jak wszystkie poprzednie głosy i ludzie, którzy nie mogą się za żadne skarby dogadać, jedynie potrafią OBRAŻAĆ innych.

  • nikos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.04.2018 18:12 ~nikos

    Kiedy wreszcie zlikwidujecie autostrady w centrum miasta?
    Mowa jest tu o JP2 i Solidarności - to dwie autostrady, które powinny zostać zwęzone do max 2 pasów !!!!

  • nikos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2018 15:34 ~nikos

    To samo zróbcie z "autostradą JP2" oraz aleja Solidarności - przywróćcie 2 pasy ruchu zamiast obecnych 3-5 !!!

  • o007

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2018 16:36 ~o007

    PprK~PprK

    Czy ktoś się orientuje co to są "miejsca reprezentacyjne o funkcji społeczno-integrującej" i jakie to funkcje będą dokładnie pełnić? Z góry dziękuję!


    Chcą walnąć 10-metrowy chodnik, bo przecież po Górczewskiej spacerują całe rodziny w niedzielne popołudnie. Co z tego, że to ulica wylotowa z miasta, co z tego, że na Chrzanów sprowadza się kilka tysięcy osób. trzeba mieć 10 metrów chodnika po każdej ze stron bo przecież tam takie tłumy chodzą, że korki nie są na ulicy a na chodnikach!

  • o007

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2018 16:33 ~o007

    caracale~caracale

    Ja proponuje 1 pas dla samochodów,
    1 buspas dla autobusów, więcej tam nie potrzeba !!!!!!!!!!!


    Ciebie tam nie potrzeba i Twojej opinii. Wracaj do Zamościa i tam sobie możesz mówić czego potrzeba a czego nie. Wara od Górczewskiej zieloni ekoterroryści

  • o007

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2018 16:32 ~o007








    Tomasz~Tomasz

    Puszczanie rowerzystów na zatłoczone
    i zasmrodzone spalinami ulice, to bardzo
    dobra koncepcja.
    samochodoaza~samochodoaza


    Bardzo dobra, tylko trzeba usunąć część samochodów. W Holandii, Danii udało się - nie ma smrodu, nie ma korków. Niemcy, Francja, Austria, Hiszpania też mają sporo sukcesów.
    Piękny Roman~Piękny Roman

    Skończ już klepać te bzdury o Holandii, to już jest nudne.
    user_53235~user_53235


    Nudne, ale prawdziwe :)

    Piękny Roman~Piękny Roman

    Skończcie klepać te bzdury.

    Amsterdam - Powierzchnia - 219,33 km²
    Warszawa - Powierzchnia - 517,24 (1.01.2017) km²

    Rozsądni zrozumieją, klepacze bzdur dalej będą klepać bzdury.
    samochodoza~samochodoza

    Amsterdam 14.5 * 14.5km
    Warszawa 22.5 * 22.5km

    Możesz zawsze podjechać rowerem to metra lub pociągu.

    Światowcze, powiedz gdzie jest takie miasto, które rozwiązało problem korków budując więcej dróg?
    Wprost~Wprost

    Po pierwsze nie umiesz wyciągać prostego pierwiastka:
    - z 219,33 to będzie 14,8
    - z 517,24 to będzie 22,7

    Po drugie miasto NIE JEST KWADRATOWE, jakbyś nie zauważył... Według wiki ma "ok. 30 km w kierunku pn-pd i ok. 28 km w kierunku wsch-zach"

    Po trzecie trasa samochodem, rowerem, busem - czymkolwiek - NIE ODBYWA SIĘ LOTEM PTAKA. Dystans się wydłuża wraz z pokręceniem trasy.

    Po czwarte, przejazd 15km czy więcej W JEDNĄ STRONĘ stronę oznacza, że do pracy przyjeżdża się "lekko" nieświeżym. Jak ktoś jest dozorcą to może nie szkodzi, ale jak ktoś ma poważniejszą pracę to już co innego.
    ech~ech

    Jak pracujesz jako dozorca to spoko, u mnie w pracy są prysznice i szatnia.


    No bo jak się wychodzi z budowy to wypada umyć paszki, nieprawdaż?

  • Remek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2018 15:15 ~Remek

    sarkazm~sarkazm

    Nie dziwię się, że chcą zmian.
    Obecnie na chodnikach i ścieżkach rowerowych tworzą się kilometrowe korki, za to jezdnie puściutkie i hula po nich wiatr.
    Koniecznie trzeba poszerzyć chodniki, by rozładować te korki pieszych i udrożnić ścieżki rowerowe, bo te miliony rowerzystów codziennie stojących w korkach to bardzo przykry widok i zaszczytu miastu nie przynosi.
    Udrożnić chodniki i ddry!


    10/10 kolego :)

  • Pan zagadka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.04.2018 13:15 ~Pan zagadka




    [cytat_2816771]
    [cytat_2816622]
    Skończcie klepać te bzdury.

    Amsterdam - Powierzchnia - 219,33 km²
    Warszawa - Powierzchnia - 517,24 (1.01.2017) km²

    Rozsądni zrozumieją, klepacze bzdur dalej będą klepać bzdury.
    [/cytat_2816771]samochodoza~samochodoza


    Amsterdam 14.5 * 14.5km
    Warszawa 22.5 * 22.5km

    Możesz zawsze podjechać rowerem to metra lub pociągu.

    Światowcze, powiedz gdzie jest takie miasto, które rozwiązało problem korków budując więcej dróg?

    Piękny Roman~Piękny Roman

    No tak, hyc do komunikacji, hyc z komunikacji, ale w pracy i przed sąsiadami to pozujemy na wielkiego "rowerzystę" i innym na siłę wciska swój styl.

    samochodoaza~samochodoaza


    Berlin 891.7 km2
    Wiedeń 414.65 km2
    Londyn 1572 km2

    Wszystkie te miasta inwestują w rowery i kuminikację miejską.

    Swój styl narzucają kierowcy osobówek, to jedynie 1/3 podróżujących która korkuje i truje całe miasto.

    Rowerem możesz przejechać 2-3 kilometry do metra/pociągu, i zostawić go przy stacji. To zajmuje mniej niż 10 minut, nie potrzebujesz żadnych specjalnych ciuchów, rower z supermarketu wystarczy.

    Nadal nikt nie odpowiedział gdzie jest takie miasto, które rozwiązało problem korków budując więcej dróg?

    Te fachowiec, a pokaż mi miasto gdzie zwęża się bezsensownie ulice i robi ścieżki rowerowe 2-3x szersze niż chodniki, bo tak to teraz u nas zaczyna wyglądać.
    Tak się to towarzystwo na 2 kółkach rozpasało, że nawet pieszych chce wygonić z ulic.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2018 10:23 ~Piękny Roman

    No i tradycyjnie cenzura górą.

  • sarkazm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2018 07:23 ~sarkazm

    Nie dziwię się, że chcą zmian.
    Obecnie na chodnikach i ścieżkach rowerowych tworzą się kilometrowe korki, za to jezdnie puściutkie i hula po nich wiatr.
    Koniecznie trzeba poszerzyć chodniki, by rozładować te korki pieszych i udrożnić ścieżki rowerowe, bo te miliony rowerzystów codziennie stojących w korkach to bardzo przykry widok i zaszczytu miastu nie przynosi.
    Udrożnić chodniki i ddry!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

11 godzin problemów ze studzienką. Przywieźli klapę, okazała się za mała

11 godzin problemów ze studzienką. Przywieźli klapę, okazała się za mała

Studzienka bez klapy zagraża samochodom pędzącym aleją Prymasa Tysiąclecia. Wydawałoby się, że taka sprawa powinna zostać załatwiona od ręki. Tymczasem... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »