Informacje

19.01.2018 19:45 po zawiadomieniu do UOKiK

Gorąco wokół lotniska w Modlinie. Zaskakująca propozycja dla LOT

SERWISY:

Lotnisko w Modlinie odpowiada na skargę Polskich Linii Lotniczych LOT. "Zawiadomienie skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione" - podkreślono w piątkowym komunikacie. Oświadczenie w tej sprawie opublikował także Ryanair, który "zaprasza LOT do Modlina".

W czwartek Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie dotyczące możliwego nadużycia pozycji dominującej przez Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Rzecznik prasowy UOKiK-u Małgorzata Cieloch przekazała, że Urząd analizuje pismo złożone przez narodowego przewoźnika.

W piątek swoje oświadczenie w tej sprawie wydały władze portu lotniczego.

"Zawiadomienie jest nieuzasadnione"

W ocenie przedstawicieli lotniska w Modlinie zawiadomienie PLL LOT skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione. "Tym bardziej w kontekście, że linia ta nigdy nie prowadziła regularnej działalności przewozowej z MPL (Mazowieckiego Portu Lotniczego - red.) Warszawa/Modlin" - podkreślono.

Odnosząc się do zarzutów zawartych w skardze, władze lotniska zwracają uwagę, że lotnisko jest spółką prawa handlowego, a nie przedsiębiorstwem państwowym.

"MPL w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Bieżąca działalność finansowana jest z posiadanego kapitału, środków własnych oraz środków obcych pozyskanych na warunkach konkurencyjnych (rynkowych)" - wskazano w piątkowym oświadczeniu.

Przypomniano, że otrzymane dotacje na rozbudowę i modernizację lotniska pochodziły ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. "Wkład własny, jaki musiała spółka wnieść do realizacji projektu, wyniósł 266 728 352,82 zł  (63 proc. wartości całego projektu)" - czytamy.

Jednocześnie podkreślono, że Mazowieckiemu Portowi Lotniczemu Warszawa-Modlin "nie jest znane" 95 milionów złotych dotacji państwowych. "Być może informacja ta dotyczy kwoty pomocy publicznej otrzymanej  ze środków europejskich (wartość ta wyniosła w rzeczywistości 93,5 mln zł - w ramach EFRR 79,5 mln zł , a z budżetu państwa 14 mln zł)" - wyjaśnia spółka.

Wyniki finansowe

Ponadto w oświadczeniu odniesiono się do zarzutów PLL LOT, jakoby od kilku lat lotnisko miało przynosić straty finansowe. Z danych, jakie otrzymała PAP od PPL wynika, że skumulowana strata z lat ubiegłych lotniska w Modlinie - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł.

"Podawane informacje dotyczące wysokości straty MPL na koniec 2016 r. są nieścisłe. Wskazywana kwota straty jest łączną kwotą w ujęciu narastającym za lata 2005-2016, czyli w całym okresie istnienia MPL, uwzględniającym okres, kiedy lotnisko nie prowadziło działalności" - czytamy w oświadczeniu.

"Istotne jest, że od ponownego pełnego uruchomienia lotniska w roku 2013, wynik spółki jest coraz lepszy. W roku 2016 był już dziesięciokrotnie lepszy niż w roku 2013. Zaznaczenia wymaga również osiągnięcie w roku 2015 zysku netto w kwocie 2,2 mln zł oraz fakt, że wyniki realizowane przez MPL są  lepsze niż zakładane w planach" - dodano.

Umowa z Ryanairem

W skardze wysłanej do UOKiK Polskie Linie Lotnicze LOT wskazały, że od kilku lat z lotniska korzysta jeden przewoźnik, jakim jest Ryanair.

Według przedstawicieli LOT warunki, na jakich obecnie korzysta Ryanair z lotniska w Modlinie "uniemożliwiają pozostałym przewoźnikom osiągnięcie pozycji konkurencyjnej" wobec irlandzkiego przewoźnika.

"Umowa zawarta przez MPL z Ryanair nie daje temu przewoźnikowi żadnych preferencyjnych warunków w stosunku do innych użytkowników lotniska. Na lotnisku obowiązuje jeden, opublikowany cennik opłat lotniskowych" - zastrzegają w oświadczeniu władze Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Wyjaśniono, że umowa z Ryanairem umożliwia stały rozwój liczby obsłużonych pasażerów i liczby połączeń. "Jest to standardowa umowa stosowana na wielu lotniskach" - wskazano.

Jednocześnie poinformowano, że władze portu lotniczego rozpoczęły procedury mające na celu zmianę cennika na nowy, który - zdaniem spółki - będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla nowych przewoźników. Nowy cennik powinien zostać ogłoszony w sezonie letnim 2018 roku.

Oświadczenie przewoźnika

W piątek głos w tej sprawie zabrali także przedstawiciele irlandzkiego przewoźnika. Jak zapowiedziano w specjalnym oświadczeniu, Ryanair w ciągu najbliższych pięciu lat chce podwoić liczbę pasażerów przewożonych na swoich lotach do Warszawy z 3 do 6 milionów rocznie.

Zastrzeżono jednak, że "aby obsłużyć taki poziom ruchu, w porcie lotniczym Warszawa Modlin niezbędna jest rozbudowa infrastruktury, którą od prawie dwóch lat bezprawnie blokuje konkurujące z Modlinem lotnisko Warszawa Chopin".

"W grudniu 2017 r. Ryanair złożył oficjalną skargę w Departamencie Konkurencji Komisji Europejskiej na naruszenie konkurencji przez Polskie Porty Lotnicze - udziałowca i konkurenta lotniska Warszawa Modlin - poprzez uniemożliwianie rozbudowy infrastruktury w Modlinie" - przypomniano.

"Przez najbliższe 5 lat Ryanair podwoi liczbę pasażerów w Warszawie. Co najmniej 25 nowych połączeń i dodatkowe loty na istniejących trasach będziemy oferować z Modlina, jeśli PPL przestanie blokować rozwój tego portu, lub z lotniska Chopina w bezpośredniej konkurencji z LOT-em" - zapowiada Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanair, cytowany w komunikacie.

Propozycja dla LOT

Juliusz Komorek zaznacza, że "jeśli LOT chce rozpocząć operacje z Modlina i płacić takie same stawki, jakie Ryanair płaci na podstawie oficjalnego cennika lotniska, LOT powinien przenieść część swojego ruchu do Modlina".

"Ryanair jest gotów bezzwłocznie przenieść połowę swojego ruchu na lotnisko Chopina, co pozwoli liniom LOT i Ryanair obsługiwać po 1,5 miliona pasażerów rocznie w Modlinie i płacić dokładnie takie same opłaty lotniskowe" - wskazuje Komorek.

CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL

mb//dap

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 14:15 ~stonka

    Warszawiak~Warszawiak

    PO-PSL w osobie Struzika wybudowała bubel, z przekroczonym budżetem o 80 mln zł (w sumie za ponad 380 mln), gdzie trzeba było natychmiast naprawiać beton na pasie startowym i teraz wymaga kolejnych 60 mln, który tak naprawdę nikomu nie jest potrzebny - ludzie (mieszkańcy Warszawy i okolic) i linie lotnicze wolą latać z Okęcia. Korzysta z tego Rynair, który jako jedyny przewoźnik korzysta z Modlina, ale ta firma traktuje ludzi jak bydło, więc jej wszystko jedno, byleby tanio. A jest tanio, ponieważ to my wszyscy dopłacamy do utrzymania tego portu - Radom przynajmniej nie generuje takich strat (nie dopłaca się do każdego pasażera - bo ich po prostu nie ma).

    Możesz napisać z jakiego tytułu i jakimi kwotami dofinansowano w ostatnich 3 latach lotnisko w Modlinie?

  • pablito

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 12:53 ~pablito


    zwnek~zwnek

    Mam proste rozwiązanie , nazwać lotnisko imieniem” Lecha Kaczyńskiego”, problemu nie będzie.
    Jest Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, dlaczego nie może być Port Lotniczy Warszawa-Modlin im. Lecha Kaczyńskiego

    Edmund~Edmund

    Imię Lecha Kaczyńskiego jest zarezerwowane dla CPL.


    LOTNISKO RADOM
    inwestycja = 90 mln
    2015 = 17,7 mln straty
    2016 = 23,9 mln starty
    2017 = 46 mln na remont pasa
    RAZEM ok. 180 mln i nikt stamtąd nie lata...

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 11:16 ~xyz

    waw~waw

    Zostawić Okęcie w spokoju, rozbudować Modlin. W nosie mam lotnisko w Radomiu i to drugie co ma być w Baranowie. Niech sobie decydenci sami się bujają do Radomia. Dojazd do lotniska będzie dłuższy niż sam lot. Bzdura,


    Nie rozumiesz sytuacji - Modlin posiadający rezerwę terenową pod rozbudowę o kolejne pasy startowe stanowi zbyt wysoką konkurencję dla Baranowa czy Radomia. Do tego sąsiedztwo a właściwie jego brak. Kwestie mgieł też byłyby do ogarnięcia z dzisiejszą technologią. Ale bez zaorania Modlina w Baranowie a tym bardziej w Radomiu tylko LOT będzie lądował. Do Modlina w perspektywie masz nową wylotówkę na Gdańsk (7), Trasę Olszynki Grochowskiej i podłączenie pociągu, a już dzisiaj przynajmniej starą siódemkę i równoległą "Modlińską". Do Radomia tylko siódemka. Do tego problematyczna rozbudowa lotniska w Radomiu w którą PPL chce władować wielokrotność tego co potrzebuje Modlin będący czwartym/piątym portem w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego. Uwalenie Modlina ma swoje uzasadnienie.

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 10:08 ~waw

    Zostawić Okęcie w spokoju, rozbudować Modlin. W nosie mam lotnisko w Radomiu i to drugie co ma być w Baranowie. Niech sobie decydenci sami się bujają do Radomia. Dojazd do lotniska będzie dłuższy niż sam lot. Bzdura,

  • Grzegorz Rokicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 09:55 ~Grzegorz Rokicki

    Hahaaa90~Hahaaa90

    Te same stawki? Rayan płaci 6 złotych a na Okęciu płaciłby 40....tanie linie niech latają z dziadowskich lotnisk...wara rayanowi od Okęcia

    Stwierdzenie "te same stawki" dotyczy tego samego portu lotniczego. W tym przypadku oznacza po prostu, że gdyby LOT chciał latać z Modlina, to płaciłby tyle samo, co Ryanair.

  • odlot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 09:11 ~odlot

    nemesis~nemesis

    tez tak uważam.
    Ryanair upokarza pasażerów nędznymi warunkami lotu i molestowaniem podczas podróży o dokonywanie zakupów jakichś zdrapek


    Ci którzy wolą stewardessy z przyklejonym uśmiechem i którym przeszkadza, że ktoś oferuje im zdrapkę do kupienia, niech latają sobie z LOTEM za dziesięć razy wyższą stawkę, hahahaha :))

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 08:41 ~nemesis

    Hahaaa90~Hahaaa90

    Te same stawki? Rayan płaci 6 złotych a na Okęciu płaciłby 40....tanie linie niech latają z dziadowskich lotnisk...wara rayanowi od Okęcia

    tez tak uważam.
    Ryanair upokarza pasażerów nędznymi warunkami lotu i molestowaniem podczas podróży o dokonywanie zakupów jakichś zdrapek

  • Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 08:14 ~Warszawiak

    PO-PSL w osobie Struzika wybudowała bubel, z przekroczonym budżetem o 80 mln zł (w sumie za ponad 380 mln), gdzie trzeba było natychmiast naprawiać beton na pasie startowym i teraz wymaga kolejnych 60 mln, który tak naprawdę nikomu nie jest potrzebny - ludzie (mieszkańcy Warszawy i okolic) i linie lotnicze wolą latać z Okęcia. Korzysta z tego Rynair, który jako jedyny przewoźnik korzysta z Modlina, ale ta firma traktuje ludzi jak bydło, więc jej wszystko jedno, byleby tanio. A jest tanio, ponieważ to my wszyscy dopłacamy do utrzymania tego portu - Radom przynajmniej nie generuje takich strat (nie dopłaca się do każdego pasażera - bo ich po prostu nie ma).

  • Edmund

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2018 12:51 ~Edmund

    zwnek~zwnek

    Mam proste rozwiązanie , nazwać lotnisko imieniem” Lecha Kaczyńskiego”, problemu nie będzie.
    Jest Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, dlaczego nie może być Port Lotniczy Warszawa-Modlin im. Lecha Kaczyńskiego


    Imię Lecha Kaczyńskiego jest zarezerwowane dla CPL.

  • zwnek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2018 01:07 ~zwnek

    Mam proste rozwiązanie , nazwać lotnisko imieniem” Lecha Kaczyńskiego”, problemu nie będzie.
    Jest Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, dlaczego nie może być Port Lotniczy Warszawa-Modlin im. Lecha Kaczyńskiego

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »