Informacje

17.02.2017 22:08 MATERIAŁ PROGRAMU POLSKA I ŚWIAT TVN24

Gigantyczne badanie przejść
w stolicy. Nie są bezpieczne

SERWISY:

Tylko 3 procent przejść dla pieszych w Warszawie jest w stu procentach bezpieczne - to pierwsze wnioski z gigantycznego audytu w stolicy. Materiał programu "Polska i Świat".

Przejście dla pieszych przez ulicę Filtrową, to jedno z najniebezpieczniejszych przejść w Warszawie. Pieszy w tym miejscu ma do dyspozycji kilkadziesiąt centymetrów, z jednej strony jedzie tramwaj, z drugiej może nadjechać samochód. Aby dostać się na drugą stronę jezdni trzeba wciągnąć brzuch i liczyć, że kierowcy zwolnią. Dla pieszych przechodzenie w tym miejscu to ogromny stres.

Takich przejść są w stolicy setki. Co roku pod koła aut wpada w Warszawie 400 osób, 30 traci życie. Drogowcy powiedzieli "dość" i zorganizowali audyt wszystkich "zebr", na których nie ma sygnalizacji.

3 procent bezpieczne

Do tej pory eksperci sprawdzili prawie 1000 przejść w trzech dzielnicach. W Śródmieściu, na Ochocie i na Pradze Południe. Audyt prawie 1000 przejść kosztował 650 tysięcy złotych. Każde z tych przejść eksperci ocenili w skali od zera do pięciu. - Kryteriów było ponad 20. Dotyczyły widoczności, oznakowania oświetlenia, stanu technicznego - wyjaśniał Mikołaj Pieńkos, rzecznik ZDM w Warszawie.

Wyniki nie są dobre. W Śródmieściu tylko 3 procent przejść jest w stu procentach bezpieczne. Reszta nadaje się do przebudowy, a przynajmniej do poprawki. Są przejścia, które są zbyt długie i np. brakuje na nich azylu, bądź są zbyt ukryte za łukiem skrzyżowania.

Największą bolączką są jednak samochody, które utrudniają widoczność na przejściach. Sytuację mogą rozwiązać słupki, które uniemożliwią parkowanie w okolicach zebry, albo takie ograniczniki na które ciężko wjechać.

Zbyt duża prędkość

Ale poprawa widoczności na przejściach to nie wszystko. Jak twierdzi Prof. Piotr Olszewski z Politechniki Warszawskiej, w parze z przebudową skrzyżowań musi iść rozbudowa stref tempo 30. Prędkość w centrum ograniczyli już między innymi drogowcy z Gdańska i Katowic.

- Takie działanie, jest moim zdaniem bardziej kompleksowe niż tylko skoncentrowanie się na przejściach dla pieszych, bo ograniczenie prędkości jest istotnym elementem poprawy bezpieczeństwa pieszych - tłumaczy Olszewski.

Na strefę tempo 30 na dużą skalę w Warszawie na razie się jednak nie zanosi. Stolica stawia na przebudowę przejść i powrót fotoradarów. Wyłączone ponad rok temu urządzenia mają zacząć działać do końca marca.

Łukasz Wieczorek/md

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.02.2017 19:10 ~Piękny Roman

    daro~daro

    Samochody prywatne precz z centrum dużych miast.
    W centrum dużych miast tylko komunikacja miejska najlepiej eko.

    Primo: bo smog
    Secundo: bo hałas
    Tertio: bo zagrożenie życia (jeździsz priv - zabijasz siebie lenistwem, jeździsz priv - zabijasz innych swoją nieuwagą lub nietolerancją)

    Ale wychodzisz z domu? Przecież za drzwiami jest tyle niebezpieczeństw.

  • daro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 22:23 ~daro

    Samochody prywatne precz z centrum dużych miast.
    W centrum dużych miast tylko komunikacja miejska najlepiej eko.

    Primo: bo smog
    Secundo: bo hałas
    Tertio: bo zagrożenie życia (jeździsz priv - zabijasz siebie lenistwem, jeździsz priv - zabijasz innych swoją nieuwagą lub nietolerancją)

  • takaPrawda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 18:01 ~takaPrawda

    Na Gwiaździstej dzięki ścieżce rowerowej przejście jest na betonowy słup a przyciski są tylko dla rowerzystów ;)

  • radeks11

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 15:03 ~radeks11

    W Londynie są przejścia wymuszające obrócenie się pieszego w kierunku nadjeżdżających samochodów. U nas podobne przejścia są przy torach.

    Na ul. Conrada niedawno przesunięto o parę metrów przejście, bo kolidowało z wyjazdem z osiedlowej uliczki. Tak się złożyło, że przesunięcie idealnie wpasowało się w koncepcję przejścia z wymuszonym obróceniem.

    Tylko, że projektant pojechał sztampowo i o czymś takim nie pomyślał.

  • j23

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 14:21 ~j23

    W Warszawie pieszy się nie liczy. Wszystko dla samochodów. Co najwyżej zrobią mu kładkę i niech się wspina.

  • bemowo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 13:01 ~bemowo

    Istny horror jest na Bemowie na przejściu Powstańców Śląskich / Pirenejska. Brak świateł, szybka ulica, a ZDM głuchy na potrzeby mieszkańców. Rzadko które auto przepuszcza pieszych w tym miejscu. Niedawno auto stratowało tam barierki i zupełnie niczego to nie zmieniło. Wcześniej zniszczona wyspa po środku ulicy po wypadku. Dramat!

  • przyczyny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 10:22 ~przyczyny


    nowy~nowy

    W Polsce pasyprzejscia=pasy smierci!!!
    A moze by pomogly idiotentesty przed wydaniem prawka?!!!
    Dzięki~Dzięki

    Prawko dla pieszych, to jest pomysł.


    A może weryfikacja uprawnień, tym co projektują i odbierają, te "pasy śmierci"?

  • prawdziwie winni

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 10:20 ~prawdziwie winni

    A do tej pory, kto te przejścia robił? Krasnoludki?

    Czekam na pierwsze oskarżenie, urzędnika który dopuścił do użytku, przejście zagrażające życiu.

    To tak, jakby jakiś urzędni zdecydował, że zlikwiduje barierki na moście. A potem oskarżał ludzi spadających z niego o nieuwagę, wprowadzał tempo 5, i wystawiał mandaty za zbytnie zbliżenie się do krawędzi.

  • Leon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 09:47 ~Leon

    Najbezpieczniejsze są przejścia podziemne i sumarycznie przechodzi się najszybciej - bo nie czekasz nazmianę świateł. Ale niestety w wielu miejscch sa takie przejścia ale nie używane a jakiś imbecyl na jezdni namalował zebry!

  • facepalm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2017 08:45 ~facepalm

    najlepiej "tempo pachania samochodu 5kmm/h" będzie najbezpieczniej panie psorze.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »