Informacje

04.03.2012 09:40 TVN24.PL: NAJWIĘKSZE KATASTROFY KOLEJOWE W POLSCE

Feralne miejsce. 18 lat temu też czołowe zderzenie

SERWISY:

Niemal dokładnie 18 lat temu, na tej samej trasie, zaledwie kilka kilometrów od miejsca sobotniej katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, doszło do bardzo podobnego wypadku. Wtedy też zderzyły się czołowo dwa pociągi osobowe, ale skutki tamtego zderzenia nie były tak tragiczne. Najgorsze w historii polskiego kolejnictwa wydarzenia rozegrały się wiele lat wcześniej. W katastrofie z 1949 roku zginąć mogło nawet 200 osób.

Wiadomo już, że sobotnie zderzenie czołowe pociągów pod Szczekocinami koło Zawiercia to najtragiczniejsza w skutkach katastrofa kolejowa od 22 lat. Według najnowszych doniesień w wypadku zginęło 16 osób, a 58 zostało rannych.

Niemal dokładnie 18 lat wcześniej, 25 lutego 1994 roku, w pobliżu Szczekocin, na tej samej trasie, doszło do bardzo podobnego - choć dużo mniej tragicznego w skutkach - wypadku. Wtedy także na jednym torze znalazły się dwa różne składy, które podążały w przeciwnych kierunkach.

Maszynista pociągu pospiesznego "Giewont" relacji Częstochowa-Zakopane, w gęstej mgle, nie zauważył sygnału "STOP". W chwili zderzenia ze składem jadącym z Krakowa do Warszawy pędził z prędkością około 100 km/h. Siła zderzenia była tak duża, że - podobnie jak w sobotę - część wagonów jednego pociągu znalazła się na dachach wagonów drugiego. Rannych zostało osiem osób, jedna zmarła.

Do ostatniego dużego wypadku kolejowego w Polsce doszło w sierpniu ubiegłego roku na stacji kolejowej Baby przy wsi Kiełczówka. W wyniku wykolejenia pociągu pasażerskiego TLK relacji Warszawa Wschodnia-Katowice zginął 52-letni mężczyzna i 63-letnia kobieta. 81 osób zostało rannych. Według prokuratury jedną z przyczyn wypadku była nadmierna prędkość pociągu, który wjechał na stację pędząc ok. 120 km/h przy dopuszczalnej 40 km/h.


Do najtragiczniejszej w skutkach katastrofy kolejowej w historii wolnej Polski (po 1989 roku) doszło w 1990 roku w warszawskim Ursusie. Wtedy to, także w wyniku zderzenia dwóch pociągów, zginęło 16 osób a 64 zostały ranne. Pociąg pospieszny "Silesia" z Pragi do Warszawy najechał wówczas na ostatni wagon pociągu osobowego relacji Szklarska Poręba-Warszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Prawdopodobną przyczyną katastrofy było wadliwe działanie sygnalizacji automatycznej "w warunkach zwiększonej wilgotności".

Po katastrofie w Ursusie aż do soboty tylko raz zdarzyło się by w wypadku kolejowym zginęło więcej niż 10 osób. Było to w maju 1997 r. w Reptowie pod Stargardem, w ówczesnym województwie szczecińskim. Pięć wagonów pociągu pospiesznego "Barbakan" jadącego ze Świnoujścia do Krakowa przeskoczyło na drugi tor i uderzyło w stojące tam puste platformy pociągu towarowego. W wypadku zginęło 12 osób, a 36 zostało rannych.

NAJPOWAŻNIEJSZE WYPADKI OD TAMTEGO CZASU:

Wrzesień 2000 r. Dwie osoby zginęły, a siedem zostało rannych w katastrofie kolejowej, do której doszło w Żurawicy pod Przemyślem. Czołowo zderzyły się wówczas dwa pociągi - skierowany na zły tor pociąg osobowy i towarowy.

Listopad 2006 r. Cztery osoby zginęły w wypadku na strzeżonym przejeździe kolejowym w miejscowości Gołaszyn (Wielkopolska). Pociąg osobowy relacji Gdynia-Wrocław uderzył w znajdującego się na przejeździe poloneza i żuka. Cztery osoby jadące polonezem zginęły. Jedna osoba z żuka została ranna.

15 listopada 2007 r. Katastrofa kolejowa w miejscowości Poledno. Na drodze powiatowej, na niestrzeżonym przejeździe kolejowym, pociąg pospieszny "Bachus" relacji Gdynia Zielona Góra zderzył się z ciężarową Scanią z naczepą. W wypadku zginęły dwie osoby 51-letnia kobieta (pasażerka pociągu) i 51-letni maszynista. Z obrażeniami ciała do szpitali przewieziono 16 osób.

6 kwietnia 2009 r. W katastrofie kolejowej w Białogardzie zginęła jedna osoba, a 30 zostało rannych. Do wypadku doszło przed godziną 15 na przejeździe kolejowym. Pociąg zderzył się z samochodem ciężarowym, w wyniku czego wykoleiło się kilka wagonów. Kabina ciężarówki została niemal całkowicie zniszczona i stanęła w ogniu. Ogień z ciężarówki przeniósł się na pobliski las.

8 listopada 2010r. Katastrofa kolejowa w Białymstoku. O godzinie 5:40 na pociąg towarowy relacji Białystok–Warszawa Praga najechał pociąg towarowy relacji Płock Trzepowo–Sokółka, w wyniku czego doszło do pożaru i wybuchu dwóch cystern z olejem napędowym. Ogromny pożar gasiło 30 jednostek straży pożarnej. Spaliło się 17 wagonów, dwie lokomotywy i nastawnia. Ewakuowano osoby z dwóch budynków znajdujących się w pobliżu miejsca zdarzenia. W zdarzeniu rany odniosły dwie osoby.

28 kwietnia 2011 r. Katastrofa kolejowa w Mostach koło Lęborka. Kilka minut po godz. 17 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym doszło do zderzenia samochodu ciężarowego z pociągiem osobowym. Pociąg składał się z siedmiu wagonów i lokomotywy. Cztery z nich wykoleiły się, gdy lokomotywa uderzyła w ciężarówkę. Dwie osoby zginęły, 25 zostało rannych.

26 lipca 2011 r. Katastrofa kolejowa w miejscowości Zwierzyn (woj. Lubuskie). Wagony wjechały w budynek PKP, zamieszkiwany przez co najmniej 10 osób. Do wypadku doszło po godz. 22. Na bocznych szynach stało siedem wagonów towarowych z kruszywem, które miało trafić do wytwórni mas bitumicznych w Owczarkach (woj. Lubuskie). Wagony przejechały ok. 2-3 km, zjechały ze wzniesienia i uderzyły w budynek należący do PKP, na którego parterze znajdował się dworzec, a na piętrach - mieszkania. Dwie ofiary to 75-letnia kobieta i 55-letni mężczyzna znajdujący się w mieszkaniu, w które wbił się jeden z siedmiu wagonów. Trzecia ofiara to 18-letnia dziewczyna, która w chwili wypadku stała na peronie.

NAJTRAGICZNIEJSZE W HISTORII

Oficjalnie za największą katastrofę w ruchu kolejowym w Polsce uważa się tę z 19 sierpnia 1980 roku. Doszło do niej w Otłoczynie koło Torunia. Pociąg pasażerski zderzył się tam z składem złożonym z pustych wagonów towarowych. Maszynista tego ostatniego z nieustalonych do dziś przyczyn ruszył na szlak w kierunku Torunia, zignorował sygnał "Stój!" na semaforze i wjechał na tor przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku. Służby zabezpieczenia ruchu kolejowego, choć odkryły zagrożenie, z powodu braku łączności radiowej z maszynistami nie były w stanie zatrzymać pociągów. Zginęło 67 osób, a 62 zostały ranne.

O dwóch - być może najtragiczniejszych w skutkach - katastrofach kolejowych w Polsce, do dziś wiadomo jednak bardzo niewiele. Wszystko dlatego, że pod koniec lat 40-tych i na początku 50-tych władze kraju nie były zainteresowane tym, by informować o nich społeczeństwo.

Do pierwszego z tych wypadków doszło pod Nowym Dworem Mazowieckim 22 października 1949 roku. Wzmianki o nim pojawiły się tylko w dwóch amerykańskich gazetach lokalnych. Polskie władze nigdy nie potwierdziły tych informacji. W katastrofie zginąć mogło ponad 200 osób. Około 150 ofiar śmiertelnych - także według nieoficjalnych źródeł - przynieść miał z kolei wypadek, do którego doszło w 1952 roku pod Rzepinem.

ŁOs//kdj//tvn24.pl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Polonista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.04.2012 22:08 ~Polonista

    zygmunt~zygmunt

    łącze sie w bulu i nadzieji.



    Ty się lepiej złącz ze słownikiem ortograficznym!!!!

  • Maszynista PKP IC

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 22:03 ~Maszynista PKP IC

    Wyrazy współczucia i szybkiego powrotu do zdrowia dla osób poszkodowanych w wypadku, oraz wyrazy głębokiego współczucia dla rodzin ofiar katastrofy, składa Maszynista PKP IC

  • zygmunt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 21:12 ~zygmunt

    łącze sie w bulu i nadzieji.

  • Motocyklista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 13:48 ~Motocyklista

    Hehe zobaczcie ze 18 lat temu rozwalil sie ten sam model lokomotywy. Jak to pkp sie rozwija...

  • Jan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 12:59 ~Jan

    ~Paweł zapoznaj sie z komentarzem pod zdjeciem.
    ~Michal, w tekscie jest informacja o Babach,ale rzeczywiście w "wykazie" jej nie podali.
    Brakuje natomiast 19 pażdziernika 2011 wypadek Sobieskiego koło Zebrzydowic.

  • Paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 12:17 ~Paweł

    Szkod tylko, że fotka SP45-160 pochodzi z zupełnie innej katastrofy..., katastrofy pod Otłoczynem...

  • Michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 11:36 ~Michał

    A 12 sierpnmia 2011 roku Baby?
    Katastrofa pociągu TLK Warszawa Wschodnia - Katowice, 2 ofiary śmiertelne, pona 70 rannych.

  • fjeihfoai

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 11:03 ~fjeihfoai

    Zamknijcie się juz z tymi komentarzami

  • i tyle

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 10:43 ~i tyle

    Ja do tej pory nie zapomnę wypadku we Włochach.Akurat na działce byłam z dziadkami.

  • bdsz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2012 09:50 ~bdsz

    18 lat temu jechałem tym pociągiem z Krakowa do Warszawy...udało się choć przepustka z wojska krótsz była...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »