Informacje

23.03.2019 12:30 MZA wybrały dostawcę

"Elektryki" wyprą z Krakowskiego stare autobusy. Kontrakt za 400 milionów

SERWISY:


Za niespełna 400 milionów złotych firma Solaris dostarczy Warszawie 130 przegubowych elektrobusów. Plan ratusza jest taki, by z Traktu Królewskiego zniknęły wszystkie autobusy z silnikami spalinowymi.

"Komisja przetargowa Miejskich Zakładów Autobusowych dokonała wyboru firmy Solaris Bus & Coach jako dostawcy 130 elektrycznych autobusów przegubowych" – poinformowały MZA na swojej stronie internetowej.

Ciche, nieemitujące spalin

Firma otrzyma 399 590 100 złotych brutto za wyprodukowanie elektrobusów. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431 milionów złotych.

Każdy pojazd ma mieć klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz niewidomych i niedowidzących.

"Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche. Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku" - zapewnia miejska spółka.

Dodatkowo wybudowana zostanie sieć pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w 20 punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwicach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Największy przetarg

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 roku. Wtedy wygrał Solaris. Kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny, w 2017 wygrał ponownie Solaris.

Po Warszawie jeżdżą już autobusy z napędem hybrydowym, elektrycznym i gazowym. Jak zapewniają urzędnicy, stolica inwestuje już tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny.

Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.

W maju informowaliśmy o umowie podpisanej przez ZTM na 25 autobusów:


ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • bob

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.03.2019 12:53 ~bob

    Misiek45~Misiek45

    Przecież każdy z tych autobusów emituje pokaźną dawkę spalin w okresie zimowym. Dlatego ponieważ cały układ ogrzewania centralnego w autobusie elektrycznym nadal jest na ropę, baniak bodaj ponad 60 litrów wystarczający na około 12 godzin grzania. Mało tego bez filtrów spalin, można zobaczyć jak za autobusem ciągnie się siwy dym. Bez tego pieca zimno w elektryku jak na dworzu. Więc z tą ekologią to nie jest tak zupełnie na 100% eko. Spokojnego popołudnia.

    Solaris ma w ofercie też ogrzewanie na gaz LPG. Czy wiesz jakie będzie w Warszawie?

  • wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.03.2019 11:21 ~wawa



    Mapet~Mapet

    Elektryczne auto czy też autobusy to ekościema.. Prąd i tak jest z elektrociepłowni na węgiel..
    Gdzie tu logika..
    Jacek~Jacek



    Logiki jest sporo z dwóch przyczyn.
    Raz mamy pojazd który nie kopci ludziom prosto w nos bo całe zanieczyszczenia puszczane są przez filtry na kominie elektrowni która jest w jednym miejscu.
    A dwa to i tak ilość zanieczyszczeń powstająca przy produkowaniu energii do naładowania akumulatora takiego autobusu żeby przejechał dany odcinek będzie niższa niż wytworzy ją diesel na tej samej trasie.
    nnn~nnn

    Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz. Poczytaj sobie o emisji CO2 do atmosfery przy produkcji baterii i co to jest "ślad węglowy". Na razie ogólna wartość wypada na niekorzyść dla aut elektrycznych. Badania firmy Berylls z Monachium wykazują że: cytat "przeciętny Niemiec mógłby jeździć swoim samochodem napędzanym benzyną przez trzy i pół roku lub pokonać nim ponad 50 tys. kilometrów, zanim Nissan Leaf z akumulatorem o energii 30 kWh, wyprodukowanym w państwie o wysokim zużyciu węgla, będzie bardziej ekologiczny od auta spalinowego. Taka bateria jest jedną z najmniejszych na rynku. W przypadku najcięższych akumulatorów ślad węglowy, czyli całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez samochody elektryczne, będzie jeszcze większy".

    Ślad węglowy to ściema, globalne ocieplenie to oszustwo. Liczy się to, że pojazd nie truje w mieście tuż pod nosami ludzi.

  • nnn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.03.2019 10:53 ~nnn


    Mapet~Mapet

    Elektryczne auto czy też autobusy to ekościema.. Prąd i tak jest z elektrociepłowni na węgiel..
    Gdzie tu logika..
    Jacek~Jacek



    Logiki jest sporo z dwóch przyczyn.
    Raz mamy pojazd który nie kopci ludziom prosto w nos bo całe zanieczyszczenia puszczane są przez filtry na kominie elektrowni która jest w jednym miejscu.
    A dwa to i tak ilość zanieczyszczeń powstająca przy produkowaniu energii do naładowania akumulatora takiego autobusu żeby przejechał dany odcinek będzie niższa niż wytworzy ją diesel na tej samej trasie.

    Nawet nie wiesz jak bardzo się mylisz. Poczytaj sobie o emisji CO2 do atmosfery przy produkcji baterii i co to jest "ślad węglowy". Na razie ogólna wartość wypada na niekorzyść dla aut elektrycznych. Badania firmy Berylls z Monachium wykazują że: cytat "przeciętny Niemiec mógłby jeździć swoim samochodem napędzanym benzyną przez trzy i pół roku lub pokonać nim ponad 50 tys. kilometrów, zanim Nissan Leaf z akumulatorem o energii 30 kWh, wyprodukowanym w państwie o wysokim zużyciu węgla, będzie bardziej ekologiczny od auta spalinowego. Taka bateria jest jedną z najmniejszych na rynku. W przypadku najcięższych akumulatorów ślad węglowy, czyli całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez samochody elektryczne, będzie jeszcze większy".

  • aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.03.2019 08:18 ~aaa


    wujek~wujek

    uuu to dopiero będą wałki jak 400 mln do wydania
    Zosia69~Zosia69


    Oj, widać nic nie wiesz o postępowaniach przetargowych.

    Wie, czy nie wie, ale mi słowo "przetarg" zawsze kojarzy się z patologią.

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2019 11:22 ~Jacek

    Mapet~Mapet

    Elektryczne auto czy też autobusy to ekościema.. Prąd i tak jest z elektrociepłowni na węgiel..
    Gdzie tu logika..



    Logiki jest sporo z dwóch przyczyn.
    Raz mamy pojazd który nie kopci ludziom prosto w nos bo całe zanieczyszczenia puszczane są przez filtry na kominie elektrowni która jest w jednym miejscu.
    A dwa to i tak ilość zanieczyszczeń powstająca przy produkowaniu energii do naładowania akumulatora takiego autobusu żeby przejechał dany odcinek będzie niższa niż wytworzy ją diesel na tej samej trasie.

  • Mapet

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.03.2019 06:44 ~Mapet

    Elektryczne auto czy też autobusy to ekościema.. Prąd i tak jest z elektrociepłowni na węgiel..
    Gdzie tu logika..

  • Zosia69

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2019 20:50 ~Zosia69

    wujek~wujek

    uuu to dopiero będą wałki jak 400 mln do wydania


    Oj, widać nic nie wiesz o postępowaniach przetargowych.

  • Zosia69

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2019 20:47 ~Zosia69

    Zuza~Zuza

    ojej, elektrobusy? to można liczyć że 128 zacznie jeździć z wyświetlonym numerem, zamiast nagminnie z tabliczką nonszalancko zatkniętą za szybe, mało widoczną po zmroku?


    Zgłaszaj takie rzeczy na 19115 (można też przez aplikację Warszawa 19115).

  • pat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2019 19:55 ~pat

    Barwy Rasta - będzie wesoło :) Ogrzewanie i klima na węgiel :)

  • coze

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.03.2019 17:51 ~coze

    Zepp~Zepp

    A ekologiczne podobno tramwaje wciąż wzniecają kłęby kurzu z niezamiatanych torowisk

    Ponadto w autobusach zazwyczaj silnika słychać nie było, za to skrzypienie i uderzenia wypracowanego zawieszenia i konstrukcji nośnej raczej nie da się wyłączyć przez silniki elektryczne. Ale dobrze, że chociaż tyle.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »