Informacje

23.11.2017 19:28 nowy autobus

Elektryczny "jamnik" przyjechał do Warszawy. "To wstęp do przetargu"

SERWISY:

Pierwszy 18-metrowy autobus elektryczny jest już w Warszawie. Wkrótce zobaczymy go na stołecznych ulicach.

To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie.

- W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 milionów złotych, z czego 180 milionów dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.

Cichy, nie emituje spalin

Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, przegubowy "jamnik" jest cichy i nie emituje spalin, został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe.

- Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w  dwóch partiach: - 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – zapowiada Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.

Autobus będzie obsługiwał pasażerów na linii 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy Konwiktorskiej, będzie kursował na linii 503.

Autobusy elektryczne w Warszawie

Pierwsze "elektryki" na baterie w Warszawie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu takich autobusów. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. "Do lipca pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug in co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki" - tłumaczy ZTM.

Ponadto, od kilku miesięcy MZA ma w swoim taborze także autobusy Ursus CitySmile 12 Electric, które obsługują linie mokotowskie, a docelowo będą obsługiwały linię 178.

"Wiosną do Warszawy przyjedzie kolejna, już trzecia partia autobusów elektrycznych. Tym razem będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 Electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim" - podają urzędnicy.

Komunikacja w Warszawie

Jak przypomina Zarząd Transportu Miejskiego, w ciągu ostatnich jedenastu lat na stołeczne ulice i tory wyjechało 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1077 niskopodłogowych autobusów (w tym 4 hybrydy, 20 elektryków i 35 autobusów gazowych), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM.

"Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, sukcesywnie rośnie również liczba niskopodłogowych tramwajów. A miasto planuje już kolejne zakupy - 800 autobusów, 45 pociągów metra, 21 pociągów SKM oraz 213 tramwajów" - czytamy w komunikacie.

Czytaj więcej o elektrycznych autobusach dla Warszawy:

kz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Manex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 15:24 ~Manex

    [/cytat_2745987]
    Na chwilę zdaje się prawie cały prąd Warszawa bierze z EC Żerań i Siekierki, obie węglowe.
    [/cytat_2746085]
    EC Żerań i Siekierki to jak nazwa wskazuje elektro-ciepłownie - z naciskiem na ciepłownie - prąd produkują tylko na własne potrzeby. Warszawa potrzebuje go dużo więcej i ciągnie z Ostrołęki i Kozienic.

  • MRF

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 14:26 ~MRF


    MRF~MRF

    Dyskutujecie o prądzie z węgla, a tymczasem jeżdżące już po W-wie autobusy "elektryczne" mają SPALINOWE nagrzewnice wnętrz. Na olej napędowy, do tego prawdopodobnie bez oczyszczania spalin. "Elektryczne" autobusy już jesienią cuchną spalinami i są dalekie od "zero-emisyjności".
    nemesis~nemesis

    Zastosowana tam technologia nie powoduje powstawania sadzy

    A tlenki azotu powstają? Węglowodory zwykłe i aromatyczne? Tlenek węgla? Te związki są katalizowane w autobusach spalinowych, a w nagrzewnicach nie. Spaliny z nich mają dużo gorszy zapach. Dodatkowo w "elektrycznych" Ursusach te spaliny dostają się do wnętrza po otwarciu drzwi na przystanku!

  • PolKa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 14:24 ~PolKa


    MRF~MRF

    Dyskutujecie o prądzie z węgla, a tymczasem jeżdżące już po W-wie autobusy "elektryczne" mają SPALINOWE nagrzewnice wnętrz. Na olej napędowy, do tego prawdopodobnie bez oczyszczania spalin. "Elektryczne" autobusy już jesienią cuchną spalinami i są dalekie od "zero-emisyjności".
    trampek~trampek


    Żaden 'elektryczny' autobus, czy trolejbus nigdy nie będzie bardziej wydajny niż lekko sunący po szynach tramwaj. Tarcie opon o nawierzchnię jest bardzo duże i potrzeba dużej energii do napędzenia pojazdu. Nie mówiąc o innych problemach eksploatacyjnych. Tramwaj to najbardziej ekologiczny i najbardziej ekonomiczny środek transportu. Nie mówiąc już o tym, że między wąskimi szynami mogą sobie rosnąć kwiatki z trawką i nie trzeba asfaltować całych hektarów ziemi w mieście.

    A poza tym nowoczesne tramwaje hamując odzyskują energię, a zatem mogą "zasilać" inne, te które się akurat rozpędzają.

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 14:22 ~www

    sfg~sfg

    Tylko takie!!!! Wyrzucic wszystkie truciciele diesle i tylko takie! Na co czekacie???? warszwa ma pieniądze

    Przede wszystkim powinny być wysokie wyroki za wycinanie filtrów DPF. A dziś jest to całkiem legalne, przy ulicy Ostroroga reklamuje się warsztat który to robi. Reklama jest całkiem spora... A to jest niestety rak płuc.

  • trampek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 13:07 ~trampek

    MRF~MRF

    Dyskutujecie o prądzie z węgla, a tymczasem jeżdżące już po W-wie autobusy "elektryczne" mają SPALINOWE nagrzewnice wnętrz. Na olej napędowy, do tego prawdopodobnie bez oczyszczania spalin. "Elektryczne" autobusy już jesienią cuchną spalinami i są dalekie od "zero-emisyjności".


    Żaden 'elektryczny' autobus, czy trolejbus nigdy nie będzie bardziej wydajny niż lekko sunący po szynach tramwaj. Tarcie opon o nawierzchnię jest bardzo duże i potrzeba dużej energii do napędzenia pojazdu. Nie mówiąc o innych problemach eksploatacyjnych. Tramwaj to najbardziej ekologiczny i najbardziej ekonomiczny środek transportu. Nie mówiąc już o tym, że między wąskimi szynami mogą sobie rosnąć kwiatki z trawką i nie trzeba asfaltować całych hektarów ziemi w mieście.

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 12:48 ~nemesis

    MRF~MRF

    Dyskutujecie o prądzie z węgla, a tymczasem jeżdżące już po W-wie autobusy "elektryczne" mają SPALINOWE nagrzewnice wnętrz. Na olej napędowy, do tego prawdopodobnie bez oczyszczania spalin. "Elektryczne" autobusy już jesienią cuchną spalinami i są dalekie od "zero-emisyjności".

    Zastosowana tam technologia nie powoduje powstawania sadzy

  • MRF

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 12:14 ~MRF

    Dyskutujecie o prądzie z węgla, a tymczasem jeżdżące już po W-wie autobusy "elektryczne" mają SPALINOWE nagrzewnice wnętrz. Na olej napędowy, do tego prawdopodobnie bez oczyszczania spalin. "Elektryczne" autobusy już jesienią cuchną spalinami i są dalekie od "zero-emisyjności".

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 12:01 ~nemesis



    que~que

    No tak, przecież prąd rośnie na drzewach.
    mat3usz~mat3usz

    Chyba nie zrozumiałeś idei ekologicznych pojazdów...
    Wprost~Wprost

    To może nas uświadomisz, ja też chętnie posłucham.

    Na chwilę zdaje się prawie cały prąd Warszawa bierze z EC Żerań i Siekierki, obie węglowe.

    Skąd ten "ekologiczny" autobus weźmie prąd?

    I pytanie na gwiazdkę - co będzie się robiło z tonami zużytych akumulatorów?

    To są bardzo zueee pytania. Takich nie wolno stawiać.

    Jeszcze wyjdzie na to, że taki autobus sumarycznie oznacza więcej zanieczyszczeń niż diesel Euro 6

  • sfg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 11:48 ~sfg

    Tylko takie!!!! Wyrzucic wszystkie truciciele diesle i tylko takie! Na co czekacie???? warszwa ma pieniądze

  • Prawak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.11.2017 11:31 ~Prawak


    realista~realista

    Lewaku trolu jak Polska nie będzie w UE to nie będzie rocznie odprowadzać 19 mld PLN składki rocznie. O tym ci PO nie mówiło, co?
    Ile dostaje dofinansowania- ledwie kilkaset mln PLN rocznie.
    Ale ty i tak lubisz szczekać bo tak Ci mózg zbazowali na wiecach KODu.
    lewak~lewak

    Jak nie wiesz, to nie gadaj, prawacki trollu i głupcze.
    Mamy saldo dodatnie w rozliczeniach z Unią, czyli dostajemy więcej (i to duuużo więcej) niż wpłacamy. Zrzucają się na nas "frajerzy" z Europy zachodniej.

    Wierzysz, że to "frajerzy"? Dają nam kasę z dobrej woli!? :D Proszę cię! To dla nich business! Opłaca im się dawanie kasy, bo tacy jak ty wierzą w "saldo dodatnie". A oni później zajmują ziemie, które zbudowali; odwiedzają hotele, które zbudowali itp. itd. Podnoszą nam ceny (choćby masło, ostatnio) i koszty życia (zmuszając do nowszych pieców). Nakładają restrykcje choćby w autach, które wolno kupić. MNÓSTWO obostrzeń, droższych kosztów życie pojedynczego człowieka powoduje UE. Ale "saldo jest dodatnie". :D

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Parkowanie po warszawsku: bezpłatnie, nielegalnie, bezkarnie

Parkowanie po warszawsku: bezpłatnie, nielegalnie, bezkarnie

Miejsca, w których można zostawić samochód, zwłaszcza w centrum, są na wagę złota. I celowo nie piszemy tu o "miejscach parkingowych". Samochody... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »