Informacje

07.10.2013 19:33 Sprawdź, gdzie go spotkać

Elektryczny 222. Trwają testy autobusu

SERWISY:

Przez najbliższe dni na linii 222 kursować będzie specjalny, szary autobus. Wyróżnia go nie tylko kolor. Napędzają go silniki elektryczne.

Pasażerowie którzy czekają na przystankach muszą wzmóc czujność. Wystarczy chwila nieuwagi, ciekawy fragment książki i można przegapić podjeżdżający niemalże bezgłośnie autobus. Solaris Urbino 8.9 LE pojeździ w ramach testów do 17 października, w godzinach porannego i wieczornego szczytu.

Autobus napędzany jest wyłącznie energią elektryczną. Zmagazynowana jest ona w litowo-jonowych bateriach, których pełne naładowanie zajmuje 1,5 godziny. Jak podaje producent ich moc oraz energia, jaką są w stanie zmagazynować, są dobierane odpowiednio do trasy, na której będzie kursował autobus.

Elektryczne testy

To nie pierwszy elektryczny pojazd, który przemierza Warszawę wożąc pasażerów i kolejny który wyjedzie z tablicami 222. W lipcu zeszłego roku na tej trasie kursował Solaris Urbino Electric. W czerwcu tego roku z numerami 222 wyjechał też chiński BYD K9.

Z kolei w sierpniu pasażerowie czekający na 107 mogli zostać zaskoczeni przez AMZ Kutno City Smile 10E. Ten autobus również jeździł dzięki silnikom elektrycznym.

Solaris Urbino 8.9 LE odjedzie z przystanków:

Dzień powszedni

Spartańska: 7.20, 8.40, 10.20, 15.20, 16.55, 18.39
Bielańska:  6.33, 8.05 ,9.45, 14.45 ,15.18, 18.03

Dzień świąteczny

Spartańska: 7.59, 9.20, 10.40, 15.00, 16.20, 17.40
Bielańska: 7.25, 8.45, 10.05, 14.25, 15.45, 17.05

A tak jeździł chiński Build Your Dreams:

wp//ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • AXX

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.10.2013 10:19 ~AXX

    Jak tylko wejdzie się na stronę to nic, tylko reklamy, reklamy i reklamy.

  • kkk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.10.2013 09:59 ~kkk

    Ciiiii!!!! Przestań takie herezje opowiadać! A kto będzie zarabiał na paliwie wtedy, kto na oponach, kto na naprawie taboru? Człowieku, myśl, tylu ludzi chcesz kasy pozbawić? ;)

    Kiedyś w sieci znalazłęm ciekawy artykuł jak to w USA lobby paliwowo i gumowe uwaliło transport szynowy/elektryczny - piękna historia na temat zasady "kasa, kasa, więcej kasy!"


    tramolub~tramolub

    @DEF
    A co z pojazdami zasilanymi bezpośrednio z sieci trakcyjnej, takimi jak tramwaje i trolejbusy? Tam nie ma strat układu ładowania ani strat na akumulatorach. Po za tym w przypadku elektrycznych pojazdów szynowych (np. tramwaje) wydajność jest znacznie poprawiana przez znikome opory toczenia stalowych kół po stalowych szynach. Widziałem na własne oczy jak dwóch motorniczych, bez większej zadyszki, pchnęło po szynach na pętli ZOO 15 tonowy wagon! Tak mało energii potrzeba żeby poruszyć ciężki tramwaj!!! Autobusu, chyba nie daliby rady popchnąć, choć sporo lżejszy :) Oczywiście nie ma nic za darmo, pojazdowi szynowemu znacznie trudniej jest się zatrzymać niż autobusowi :)

    Gdzieś wyczytałem też, że trzy hamujące tramwaje wytwarzają dość energii elektrycznej (silniki działają wtedy jak prądnice), żeby zasilić czwarty tramwaj. Nowoczesne wagony oddają podobno tą energię z powrotem do sieci trakcyjnej, co znaczyłoby, że co czwarty tramwaj jeździ w zasadzie za darmo. Wiem, że nowoczesne silniki spalinowe są naprawdę wydajne, ale nie słyszałem o takim, który potrafi podczas hamowania wytwarzać ropę naftową ;)


  • Taki sam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 22:28 ~Taki sam



    elektryczny~elektryczny

    Trakcja elektryczna ma przyszłość! Spalinowcy dogorywają :D
    mza~mza

    Ta elektryczna ekologia to bajka, a autobus pojeździ za darmo i wróci skąd przyjechał. Jak poprzedni.Nikt nie jest zainteresowany jego kupnem, ot reklama dla fabryki i darmowy autobus dla mza, dobry i na parę dni.
    alex~alex

    Hybrydy testowali i kupili aż cztery, ale są . Ja widziałbym taki elektrobus w Powsinie, Konstancinie,Wesołej czy Boernerowie. Choć przyszłość motoryzacji to silnik na spreżone powietrze.

    A ja widziałem na 222, i CO Z TEGO ???

  • mza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 22:27 ~mza



    elektryczny~elektryczny

    Trakcja elektryczna ma przyszłość! Spalinowcy dogorywają :D
    mza~mza

    Ta elektryczna ekologia to bajka, a autobus pojeździ za darmo i wróci skąd przyjechał. Jak poprzedni.Nikt nie jest zainteresowany jego kupnem, ot reklama dla fabryki i darmowy autobus dla mza, dobry i na parę dni.
    alex~alex

    Hybrydy testowali i kupili aż cztery, ale są . Ja widziałbym taki elektrobus w Powsinie, Konstancinie,Wesołej czy Boernerowie. Choć przyszłość motoryzacji to silnik na spreżone powietrze.

    Na naszych szkoleniach tłumaczą jaki to chybiony autobus.Ta hybryda. Fachowcy tłumaczą. Pytałem kolegę z ostrobramskiej . Potwierdził. Nie ma żadnych przesłanek by chcieli to kupić, możecie sobie pogadać i pomarzyć.

  • alex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 20:09 ~alex


    elektryczny~elektryczny

    Trakcja elektryczna ma przyszłość! Spalinowcy dogorywają :D
    mza~mza

    Ta elektryczna ekologia to bajka, a autobus pojeździ za darmo i wróci skąd przyjechał. Jak poprzedni.Nikt nie jest zainteresowany jego kupnem, ot reklama dla fabryki i darmowy autobus dla mza, dobry i na parę dni.

    Hybrydy testowali i kupili aż cztery, ale są . Ja widziałbym taki elektrobus w Powsinie, Konstancinie,Wesołej czy Boernerowie. Choć przyszłość motoryzacji to silnik na spreżone powietrze.

  • MarianX82

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 19:06 ~MarianX82

    mmm~mmm

    BYD K9 kosztuje ok 1.67mln zł a więc tylko jakieś 50% więcej niż "śmierdziel" benzynowy czy cng, a może przejechać aż 250km.
    http://www.samochodyelektryczne.org/byd_k9.htm
    Warszawa powinna kupić przynajmniej z 50 takich autobusów.


    > Mamy w Polszy co najmniej 3 (o ile nie więcej) duże fabryki autobusów. Co najmniej jedna z nich eksportuje nawet swoje pojazdy za granice do wielu wielu zamożniejszych krajów. Ale tak tak, Warszawa będzie kupować u Chińczyków. A potem Warszawa zaprosi tych Chińczyków żeby tutaj mieszkali, płacili podatki, pracowali na emerytury starzejącego się społeczeństwa.

    > Czekam na moment w którym Polacy wreszcie zrozumieją, że kraj który wszystko importuje NIGDY nie będzie bogaty ani nawet średnio zamożny. Nie wiem czy się doczekam. Ot, podstawy nauczania na lekcjach geografii, po czy ekonomii.

  • tramolub

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 18:31 ~tramolub

    @DEF
    A co z pojazdami zasilanymi bezpośrednio z sieci trakcyjnej, takimi jak tramwaje i trolejbusy? Tam nie ma strat układu ładowania ani strat na akumulatorach. Po za tym w przypadku elektrycznych pojazdów szynowych (np. tramwaje) wydajność jest znacznie poprawiana przez znikome opory toczenia stalowych kół po stalowych szynach. Widziałem na własne oczy jak dwóch motorniczych, bez większej zadyszki, pchnęło po szynach na pętli ZOO 15 tonowy wagon! Tak mało energii potrzeba żeby poruszyć ciężki tramwaj!!! Autobusu, chyba nie daliby rady popchnąć, choć sporo lżejszy :) Oczywiście nie ma nic za darmo, pojazdowi szynowemu znacznie trudniej jest się zatrzymać niż autobusowi :)

    Gdzieś wyczytałem też, że trzy hamujące tramwaje wytwarzają dość energii elektrycznej (silniki działają wtedy jak prądnice), żeby zasilić czwarty tramwaj. Nowoczesne wagony oddają podobno tą energię z powrotem do sieci trakcyjnej, co znaczyłoby, że co czwarty tramwaj jeździ w zasadzie za darmo. Wiem, że nowoczesne silniki spalinowe są naprawdę wydajne, ale nie słyszałem o takim, który potrafi podczas hamowania wytwarzać ropę naftową ;)

  • DEF

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 17:36 ~DEF


    Trylobitka~Trylobitka

    A co w nim ekonomicznego? Przecież Polska nadal pozyskuje prąd ze spalania węgla! Kopci tyle że w innym miejscu....
    elektryczny~elektryczny

    A dla mnie ma znaczenie, czy za oknem mieszkania jeżdżą elektryczne tramwaje, czy spalinowe autobusy. Nie trzeba nawet robić pomiarów, to się da wyczuć węchem.

    Komin elektrowni węglowej jest wysoko i jest wyposażony zaawansowane filtry. Rury wydechowe autobusów plują spalinami prosto w twarze przechodniów i okolicznych mieszkańców. Jak dla mnie to jednak jest jakaś różnica.

    Silniki elektryczne mają sprawność ok. 90%. To znaczy, że aż 90% spalonego węgla jest zamieniana na ruch. Silniki spalinowe mają sprawność w okolicach zaledwie 30%, reszta energii idzie w powietrze. To też różnica! Poza tym, pojazd elektryczny podczas hamowania wytwarza prąd, którym doładowuje akumulator lub sieć trakcyjną. Zużywa przez to mniej prądu a więc również mniej węgla.

    A trylobity wyginęły w okresie permskim :P

    Z tą sprawnością silników elektrycznych to może i prawda, ale nieco pogubiłeś się w temacie sprawności elektrowni węglowej, która w rzeczywistości dochodzi do 35%. Do tego trzeba uwzględnić straty energii na liniach przesyłowych, czyli około 10%. Dodatkowo straty energii podczas procesu ładowania, czyli sprawność układu ładowania nie większa niż 80% i sprawność samych akumulatorów około 70%. Pomijam opory toczenia łożysk, kół itp., gdyż są podobne jak w pojeździe o napędzie spalinowym. A teraz rachunki:
    35% pierwotnej sprawności - 10% = 31,5% czyli mniej więcej sprawność silnika spalinowego
    31,5% - 20% (straty układu ładowania) = 25,2%
    25,2% - 30% (straty energii w akumulatorach) = 17,64%
    Czyli autobus elektryczny zasilany akumulatorami ładowanymi prądem pochodzącym z elektrowni węglowej ma realną sprawność na poziomie parowozu.

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 16:37 ~mmm


    Trylobitka~Trylobitka

    A co w nim ekonomicznego? Przecież Polska nadal pozyskuje prąd ze spalania węgla! Kopci tyle że w innym miejscu....
    elektryczny~elektryczny

    A dla mnie ma znaczenie, czy za oknem mieszkania jeżdżą elektryczne tramwaje, czy spalinowe autobusy. Nie trzeba nawet robić pomiarów, to się da wyczuć węchem.

    Komin elektrowni węglowej jest wysoko i jest wyposażony zaawansowane filtry. Rury wydechowe autobusów plują spalinami prosto w twarze przechodniów i okolicznych mieszkańców. Jak dla mnie to jednak jest jakaś różnica.

    Silniki elektryczne mają sprawność ok. 90%. To znaczy, że aż 90% spalonego węgla jest zamieniana na ruch. Silniki spalinowe mają sprawność w okolicach zaledwie 30%, reszta energii idzie w powietrze. To też różnica! Poza tym, pojazd elektryczny podczas hamowania wytwarza prąd, którym doładowuje akumulator lub sieć trakcyjną. Zużywa przez to mniej prądu a więc również mniej węgla.

    A trylobity wyginęły w okresie permskim :P

    A co za znaczenie ma ekologia dla przeciętnego polaka? Co z tego że spalinowy truje, skoro jest tańszy? To że koszty leczenia są potem wyższe mało go obchodzi.
    Dzis polska się cofa. Ludzi-słoje osiedlają się w domach - że niby ich stać na więcej niż na blok, a potem palą w piecach gazem , węglem czy śmieciami jak w XIX wieku. Niektórzy to by pewnie zrezygnowali i z kanalizacji i poszli chodzić w krzaki, żeby było taniej.

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 16:31 ~mmm

    BYD K9 kosztuje ok 1.67mln zł a więc tylko jakieś 50% więcej niż "śmierdziel" benzynowy czy cng, a może przejechać aż 250km.
    http://www.samochodyelektryczne.org/byd_k9.htm
    Warszawa powinna kupić przynajmniej z 50 takich autobusów.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »