Informacje

24.08.2013 17:25 szesć ofert trafiło do kolejarzy

Dworzec Gdański chcą budować najwięksi "gracze" na rynku

SERWISY:

Sześciu inwestorów złożyło w PKP SA koncepcje przebudowy stołecznego Dworca Gdańskiego i przyległych terenów - poinformował dyrektor do spraw nieruchomości w PKP SA Jarosław Bator. Jak podaje portal TheCity, są wśród nich najwięksi gracze na rynku.

Jak wyjaśnił dyrektor, koncepcje zagospodarowania okolic Gdańskiego zakładają nie tylko zmiany dotyczące samego budynku dworca. - Inwestorzy proponują wybudować tam także biurowce, hotele, pojawił się nawet pomysł postawienia budynku mieszkalnego w bezpośrednim sąsiedztwie torów. - Jeszcze nie przyjrzeliśmy się dokładnie tym propozycjom. Teraz ich oceną zajmie się specjalna komisja. Dajemy sobie czas do końca września na wyłonienie inwestorów, z którymi będziemy prowadzić dalsze negocjacje - powiedział Bator.

Zaczną prace za rok?

Koncepcje zagospodarowania okolic dworca poza propozycjami architektonicznymi zawierają też biznesplany dla tej inwestycji. PKP SA przy wyborze jednej z nich będzie się kierować czterema kryteriami: opłacalnością inwestycji, tym, czy propozycja inwestora jest spójna z planami kolejarzy, doświadczeniem oferenta i proponowanymi terminami ukończenia inwestycji.

- Zakładamy, że ostateczną umowę możemy podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku - wyjaśnił Bator. Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to przełom 2014 i 2015 r.

Wśród firm, które złożyły swoje koncepcje jest Ghelamco, Marvipol, Echo Investment, HB Reavis oraz Immobel i Penty. Portal Thecity dotarł do koncepcji Marvipolu. Do jej stworzenia zaangażowano pracownię JSK Architekci, młodego architekta Tomasza Smola oraz Towarzystwo Projektowe z prof. Jerzym Porębskim na czele.

"Chcemy dać nowe życie"

Powstał pomysł na zagospodarowanie okolicy i zintegrowanie stacji kolejowej z metrem, przystankami autobusowymi i tramwajowymi, a także wypożyczalnią Veturilo. Koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.

- Chcemy dać temu miejscu nowe życie, proponując nie tylko wyróżniający się architektonicznie i funkcjonalnie nowy dworzec, ale także budynki o charakterze biurowym i mieszkalnym, z atrakcyjnie zagospodarowaną przestrzenią wokół nich. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, jakie powstanie wokół dworca, ma być rozwiązaniem miejskim nowego typu, opartym nie o zaprojektowanie kolejnych parkingów dla samochodów, ale o wygodną komunikację miejską, wykorzystującą zarówno kolej i metro, jak również autobusy, tramwaje i rowery – mówi portalowi Maciej Gnoiński z Marvipolu. - Obecny dworzec znajduje się poza komunikacyjnym kręgosłupem miasta a nasza propozycja zakłada nie tylko przywrócenie mu dawnej roli, ale także zapewnia, że będzie on sam na siebie zarabiał – dodaje.

Przez trzy wejścia na dworzec

Koncepcja nawiązywać ma do obiektów dworcowych budowanych w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku. To m.in: Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna. Do wnętrza dworca mają prowadzić trzy wejścia, w środku mają znaleźć się miejsca przeznaczone do obsługi podróżnych, na usługi, a także pomieszczenia administracyjne. Na parterze hali znajdą się kasy biletowe czy informacja.

Na niższy poziom prowadzić mają schody ruchome i winda. Do podziemia dworca światło dzienne ma dochodzić przez świetliki dachowe.

– Projektowany dworzec jest najistotniejszym elementem założenia przestrzennego zlokalizowanego w pobliżu stacji Warszawa Gdańska. Sąsiaduje z budynkami biurowymi i mieszkalnymi umiejscowionymi w pobliżu nowo projektowanego placu miejskiego. Przyziemia budynków pełnią funkcje usługowe oraz przylegają bezpośrednio do placu i pierzei ulic. W pobliżu dworca przewidziano oraz postój dla taksówek, a sam dworzec otaczać będą stacje systemu rowerów miejskich Veturilo oraz stojaki dla rowerów prywatnych. Dworzec od strony głównego placu otoczony będzie m.in. ogródkami kawiarniano-restauracyjnymi, sprzyjającymi spędzaniu czasu wolnego w tej okolicy – opisuje dziennikarzom portalu Thecity Mariusz Rutz, członek zarządu JSK Architekci.

Powstał w latach 50.

Teren, którym dysponują kolejarze w okolicach dworca, ma 4,7 hektara. Z tego 1,7 nad torami, które można ewentualnie zabudować.



Budynek dworca Gdańskiego powstał pod koniec lat 50. i był pierwszym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie. Dziesięć lat później - po wydarzeniach marcowych - właśnie z tego dworca wyjeżdżali ze stolicy polscy obywatele żydowskiego pochodzenia. W latach 80. budynek został odbudowany po pożarze, ale ze zmianami. Obecnie okolice dworca są miejscem przecięcia linii autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metra.

Nowy Zachodni

Inwestycja w rejonie dworca Warszawa Gdańska będzie kolejnym (po Poznaniu i Katowicach) przedsięwzięciem realizowanym przez PKP wspólnie z prywatnym inwestorem.

W Warszawie przykład podobnej współpracy obserwujemy przy Dworcu Zachodnim. Tam PKP wspólnie z HB Reavis wybudują kompleks biurowy West Station - skromny, podziemny dworzec kolejowy będzie ukryty za pierzeją nowoczesnych biurowców.

Zobacz wirtualny spacer po nowym Dworcu Zachodnim:



PAP/ran//par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Żoli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2013 09:29 ~Żoli

    na większości wizualizacji szklane budynki stoją dokładnie na obecnych torach / wiadukcie. Tam nie ma tyle miejsca :)

  • xman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2013 12:11 ~xman


    DSoL~DSoL

    Podejmą decyzję gdy przejżą wszystkie łapówki.
    jar~jar

    PRZEJŻĄ???????????????????????


    Jakby DSol napisał "przeliczą", to by przynajmniej obciachu nie było...

  • klopendorf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2013 10:03 ~klopendorf

    W wizualizacjach zauważyłem pewne braki:
    1) brak powiązania na poziomie terenu ze Śródmieściem, przejście podziemne pod ulicami w cywilizowanych krajach są obecnie likwidowane.
    2) W obszarze dworca bardzo utrudniona możliwość przejazdu dla rowerów między drogami dla rowerów (wg. tej koncepcji trzeba pokonać około 800m by przekroczyć jezdnię Słomińskiego)
    3)Brak informacji o istniejących drogach dla rowerów na wiadukcie w ciągu ulicy Andersa.
    4) Brak informacji o istniejącej (od zeszłego roku) stacji Veturilo.
    5) Brak informacji o autobusie od strony północnej.
    Oprócz powyższego przesunięcie budynku dworca w kierunku zachodnim jest błędem, ponieważ wydłuża czas dojścia od przystanków do dworca. W węźle przesiadkowym, trzeba minimalizować długości przejść, tak jak robią to w innych krajach europejskich.

  • osama

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2013 08:25 ~osama

    Dopiero co była mowa o remoncie zachodniego i cisza. Teraz gdański... Zacznijcie najpierw pierwsze...

  • tyhsr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 20:21 ~tyhsr

    ...w środku mają znaleźć się miejsca do obsługi podróżnych, na usługi, a także pomieszczenia administracyjne. Na parterze (...) kasy biletowe czy informacja. ... Cóż za rewolucyjna koncepcja dworca kolejowego! Pierwsza na świecie. A moze koledzy /ran/ i /par/ musieli wyrobić wierszówkę :)

  • Gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 17:32 ~Gość

    dobra lokalizacja, więc nic dziwnego, nie tylko że się biją o budowę dworca ale ze beda chetni do budowania tam biur. dokładnie tak samo jak swietna lokalizacja jest przy onz i tam tez inwestor rozbiera stary biurowiec stawia nowoczesny, elegancki, bo wie, że na takie powierzchnie bedzie zapotrzebowanie. kto by nie chciał mieć firmy przy węźle komunikacyjnym zwłaszcza że w Warszawie są takie korki. Byle coś ładnego zaplanowali tam przy dworcu, bo na ONZ biurowiec będzie świetny

  • Tylda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 14:05 ~Tylda

    Nie wariujcie tak na temat tego dworca, ponieważ nie ma on takiego znaczenia w ruchu pociągów jak Wschodni, Centralny czy Zachodni. Jego funkcja jest porównywalna ze stacyjką metra i to się nie zmieni bez względy na to, czy kiedykolwiek zmodernizują kolej obwodową.

  • skorpion77

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 13:28 ~skorpion77


    Bo nikt już nie używa dworca tak jak niegdyś. Dzisiaj dworce to przerośnięte kioski z biletami i prasą. Wszyscy czekają na peronach, większość rozkłady sprawdza w internecie, nikt nie czeka godzin na dworcu, bo zostawiają bagaże w szafkach z zamkami czasowymi i idą na miasto bo w przeciągu 10 sekund mają informację nt. wszystkiego w promieniu 20km. Wielkie pałace kolejowe to przeżytek i niepotrzebne wywalanie pieniędzy, na coś czego połowa ludzi już nie używa, a za 30 lat nie będzie używał nikt.
    [/cytat_1640385]

    Bzdury piszesz człowieczku z Marsa. Dworce kolejowe tak jak i lotniska to powinny być wizytówki każdego miasta. Napisałeś, że nikt już dworca więc chyba nie byłeś ostatnio na żadnym dworcu kolejowym. Może ty nie używasz i myślisz że wszyscy są tacy jak ty i tak samo postępują. Że wszyscy są skretyniałymi cyborgami uzależnionymi od internetu, którym nie potrzebne są dworce z poczekalniami, restauracje, kina, teatry, muzea. Bo przecież wszystko można zrobić przez internet. Może nawet załatwiasz się przez internet ? Takich śmiesznych ludzików jest tylko niewielka część w ogóle społeczeństwa. Ja ostatnio jeździłem trochę po południowej Polsce. Byłem na dworcach w Krakowie, Katowicach, w Częstochowie. Widziałem tam mnóstwo ludzi siedzących w dworcowych poczekalniach na ławkach. Jest mnóstwo ludzi i będzie w przyszłości, którzy oszczędzają dosłownie na wszystkim i nie stać ich nawet na to, żeby zostawić bagaż w skrytce i szwędać się po mieście bez celu. Tak postępuje tylko pewna grupa ludzi. Jakby wszyscy ludzie byli tacy jak ty to za 30 lat w tym kraju nic już nie będzie (będzie obraz jak z filmu "MAD MAX"), a ty będziesz sobie latał ze smartfonem po tej pustyni nie wiedząc w ogóle co się dzieje. Oby takie czasy nie nadeszły... Ale jak czytam takie przerażające wypowiedzi internetowych cyborgów to mam coraz większe wątpliwości.
    Pozdrawiam

  • marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 10:27 ~marek

    przyjdzie jarek i jego ekipa i wszystkie te plany powędrują do teczki, będą inne priorytety

  • jar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2013 08:42 ~jar

    DSoL~DSoL

    Podejmą decyzję gdy przejżą wszystkie łapówki.

    PRZEJŻĄ???????????????????????

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »