Informacje

05.06.2018 08:49 przegląd prasy

Dworzec Centralny zabytkiem.
Wpis jeszcze "przed wakacjami"

SERWISY:

Warszawa Centralna ma zostać zabytkiem. Według informacji "Gazety Stołecznej", wojewódzki konserwator Jakub Lewicki jeszcze w czerwcu ma wpisać dworzec do rejestru i tym samym, objąć go ścisłą ochroną. Zyskają ją też przystanki kolejowej linii średnicowej - Powiśle i Ochota.

- Bardzo bym chciał, żeby warszawiacy odjechali na wakacje już z zabytkowych dworców - powiedział dziennikarzom "Stołecznej" Jakub Lewicki i dodał, że wszystkie te obiekty stanowią cenny przykład znakomitego powojennego modernizmu.

Obawa przed remontem

Konserwator podkreślił też, że obawia się wpływu, jaki na obiekty może mieć planowany na lata 2020-23 remont linii średnicowej. Stąd między innymi decyzja o wszczęciu procedury wpisu do rejestru wobec Dworca Centralnego oraz wznowienie dawnych, rozpoczętych jeszcze przez poprzedników Lewickiego, postępowań względem Powiśla i Ochoty.

Dwa przystanki dziś znajdują się w gminnej ewidencji zabytków. Ta nie daje jednak tak silnej ochrony, jak wpis w rejestrze, kiedy właściciel danego obiektu ma obowiązek nie tylko uzgadniać z konserwatorem wszelkie prace i remonty, ale też zabezpieczać go, utrzymywać w jak najlepszym stanie i korzystać w sposób zapewniający zachowanie jego wartości.

Nowy nośnik na reklamy

Właścicielem Dworca Centralnego jest PKP SA. Dotychczasowe utrzymanie obiektu budzi kontrowersje. Spółce zarzuca się, że zamieniła cenny obiekt i jego otoczenie w nośnik reklamowy. Kilka tygodni temu przed dworcem - od strony Alej Jerozolimskich - stanęła gigantyczna pralka, będąca reklamą jednej z firm. Ostatnio zaś elewacja obiektu zamieniła się w elektroniczny nośnik reklamowy typu siatka LED.

- Na nośniku mogą być wyświetlane komunikaty oraz reklamy PKP SA, spółek z Grupy PKP oraz innych, zainteresowanych podmiotów - mówi dla portalu transport-publiczny.pl Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.

Dodaje, że montaż nośnika został zgłoszony do wojewody mazowieckiego. Nie ma jednak informacji, czy był także konsultowany z miejskim Wydziałem Ochrony Krajobrazu Miasta.

"Wybryki reklamowe"

Na Facebooku do sprawy odniósł się wicedyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Wojciech Wagner, który powiadomił, że PKP nie konsultowały nowego nośnika z miastem. "Wiadomo, że opinia byłaby negatywna, zresztą prawo takiej konsultacji nie wymaga" - pisze.

Dalej Wagner bardzo krytycznie ocenia działania kolejarzy. "Przynajmniej w Warszawie PKP od wielu lat nie jest zainteresowane estetyką, tylko maksymalnym wyciśnięciem zysku z powierzchni, i wpuszcza na swój teren rozmaite wybryki reklamowe, czego smutnym symbolem jest koszmarny ekran przy Złotych Tarasach" - stwierdza.

Nie tylko reklamy na Dworcu Centralnym budziły dyskusje. W temacie sporu między architekturą a komercją warto przypomnieć kontrowersje toczące się przy okazji przebudowy antresoli, wokół której pojawiły się nowe sklepy i lokale usługowe.

- Sytuacja w hali głównej Dworca Centralnego mnie niepokoi. Ingerencja w jej wnętrza kończy się nieudanie - mówił varsawianista Jarosław Zieliński. Kolejarze przekonywali z kolei, że dla nich najważniejsze są głosy pasażerów, którym - jak twierdzili - zmiany się podobają. Antresola została otwarta wiosną 2016 roku.

kw/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Uvj

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.06.2018 08:17 ~Uvj


    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck

    Projektantowi tego dworca, Arseniuszowi Romanowiczowi, ten akurat obiekt wyjątkowo się nie udał. W odróżnieniu od przystanku Warszawa Powiśle, lekkiego i o ciekawej formie, ten jest ciężki, dzieli ten fragment przestrzeni i w tym miejscu stanowi niepotrzebną zawalidrogę: prawdziwy dworzec jest przecież pod ziemią, a tutaj wielka bryła mieści tylko różne drobne kioski, sklepiki i kasy. Takie bryły dworców mają sens, gdy tory znajdują się na powierzchni terenu, tu nie ma to miejsca.
    obywatel~obywatel

    Dokładnie ale komucho-luby tego nie rozumieja dla nich to dzieło sztuki tylko dlatego że powstało w PRL

    Mnie sie Warszawa podobala zanim powstaly koszmarne wyjscia z metra z kolorowego plastiku, zanim ktos dobudowal strych na budynku przy Trakcie Krolewskim i postawil schody z czarnego kamienia na placu Pilsudskiego. Mozesz miec swoje zdanie jak kazdy i za to nie mam ochoty cie obrazac.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 22:08 ~gość

    To znaczy że nigdy nie powstanie w tym miejscu żaden lepszy dworzec. Nawet drzwi na lepsze nie wymienią. To samo co stało się z Pałacem Kultury.

  • Wyborca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 20:06 ~Wyborca

    To jeszcze całą linię średnicową wspisać na listę zabytków, bo jest ryzyko remontu.

  • TwójSłój

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 17:44 ~TwójSłój

    Mała Moskwa nad Wisłą~Mała Moskwa nad Wisłą

    Zabytkiem to jest dworzec w Budapeszcie, bo Ten dziwoląg komunistyczny i reszta pseudo zabytków komunizmu to nie zabytki. Przypomnijmy sobie reakcje komunistów i Moskwy na odbudowę pałaców Polskich rodzin które występowały powstańczo przeciwko zaborcy Carskiemu.

    Tak.. Złote Tarasy, Arkadia, Trumna (Witkac) to są niekomunistyczne "perełki", Janusze Architektury.
    Ważne jest to co ładne, nieważny jest okres kiedy co powstało.

  • TwójSłój

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 17:35 ~TwójSłój


    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck

    Projektantowi tego dworca, Arseniuszowi Romanowiczowi, ten akurat obiekt wyjątkowo się nie udał. W odróżnieniu od przystanku Warszawa Powiśle, lekkiego i o ciekawej formie, ten jest ciężki, dzieli ten fragment przestrzeni i w tym miejscu stanowi niepotrzebną zawalidrogę: prawdziwy dworzec jest przecież pod ziemią, a tutaj wielka bryła mieści tylko różne drobne kioski, sklepiki i kasy. Takie bryły dworców mają sens, gdy tory znajdują się na powierzchni terenu, tu nie ma to miejsca.
    obywatel~obywatel

    Dokładnie ale komucho-luby tego nie rozumieja dla nich to dzieło sztuki tylko dlatego że powstało w PRL

    To nie są komucho-luby (nie wszyscy lubią komunie w kościołach) tylko ludzie, którzy lubią ładne rzeczy a nie tylko ukierunkowane tylko na np. nowe (no niestety w dzisiejszych casach wiąże się z ładnym - np. stacja Warszawa Lotnisko Chopina, zwykły koszmarek architektoniczny)

  • TwójSłój

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 15:20 ~TwójSłój

    Ten dworzec jest jednym z najpiękniejszych dworców, które powstały po II Wojnie Światowej. Dzieło architektury. Szkoda tylko, że tuż obok stoi to dziadostwo zwane Złotymi Tarasami, brzydka i bardzo słaba architektura.

    Szkoda, że te patałachy z PKP zniszczyły wnętrze tą bezgustowną antresolą, pasującą tu jak pięść to twarzy.
    I te badziewne łyżki...

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 15:15 ~Boom

    Wprost~Wprost

    HGW to ma speców! Lepiej zarabiać na kamienicach niż zrobić normalny dworzec, prawda? Nic, że centralny to stary kapeć... "Nazwijmy go zabytkiem kultuhy i będzie supeh!", prawda?


    A od kiedy to HGW ma coś wspólnego z dworcem centralnym? Dworzec należy do jednej ze spółek PKP, a na listę zabytków wpisuje go wojewódzki konserwator zabytków. Jak zwykle kłamliwa kampania wyborcza.

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 15:14 ~Boom

    Wprost~Wprost

    HGW to ma speców! Lepiej zarabiać na kamienicach niż zrobić normalny dworzec, prawda? Nic, że centralny to stary kapeć... "Nazwijmy go zabytkiem kultuhy i będzie supeh!", prawda?


    A od kiedy to HGW ma coś wspólnego z dworcem centralnym? Dworzec należy do jednej ze spółek PKP, a na listę zabytków wpisuje go wojewódzki konserwator zabytków. Jak zwykle kłamliwa kampania wyborcza.

  • Mała Moskwa nad Wisłą

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 14:47 ~Mała…

    Zabytkiem to jest dworzec w Budapeszcie, bo Ten dziwoląg komunistyczny i reszta pseudo zabytków komunizmu to nie zabytki. Przypomnijmy sobie reakcje komunistów i Moskwy na odbudowę pałaców Polskich rodzin które występowały powstańczo przeciwko zaborcy Carskiemu.

  • obywatel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2018 14:25 ~obywatel

    Braciszek Tuck~Braciszek Tuck

    Projektantowi tego dworca, Arseniuszowi Romanowiczowi, ten akurat obiekt wyjątkowo się nie udał. W odróżnieniu od przystanku Warszawa Powiśle, lekkiego i o ciekawej formie, ten jest ciężki, dzieli ten fragment przestrzeni i w tym miejscu stanowi niepotrzebną zawalidrogę: prawdziwy dworzec jest przecież pod ziemią, a tutaj wielka bryła mieści tylko różne drobne kioski, sklepiki i kasy. Takie bryły dworców mają sens, gdy tory znajdują się na powierzchni terenu, tu nie ma to miejsca.

    Dokładnie ale komucho-luby tego nie rozumieja dla nich to dzieło sztuki tylko dlatego że powstało w PRL

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »