Informacje

09.06.2015 06:30 po co ten peron?

Drugi peron dla III linii. Wizjonerstwo czy marnotrawstwo?

SERWISY:


Decyzja o budowie tramwaju na Gocław oddaliła plany budowy III linii metra. Czy racjonalne było wydawanie milionów złotych na dodatkowy peron na stacji Stadion Narodowy? Miasto przekonuje, że tak, bo prędzej czy później odnogę na Gocław wybuduje. Eksperci są bardziej sceptyczni.

Tydzień temu Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła ambitne plany budowy nowych linii tramwajowych. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej do 2020 roku tramwajami mamy dojechać na Wilanów i Gocław. Największą sensację wywołała deklaracja dotycząca Gocławia, bo w ostatnich latach ratusz wysyłał wiele sygnałów, że ta inwestycja nie zostania zrealizowana. Prezydent stolicy stwierdziła, że projekt nigdy nie wypadał z planów, a jego realizacja była zależna od gwarancji unijnego finansowania. Dopiero po jego uzyskaniu można wreszcie przejść od słów do czynów.

Dla kogo te marmury?

Pojawia się jednak pytanie, dlaczego, skoro nigdy nie zrezygnowano z tramwaju na Gocław, zainwestowało także w zalążek III linii metra, która ma docierać w to samo miejsce? Pociągi metra mają startować ze stacji II linii Stadion Narodowy i to na niej wybudowano specjalny peron.

- Nie tylko peron. Przecież tam są windy, schody ruchome, na ścianach marmury i grafiki Fangora, ławki, monitory, wyświetlacze… - wylicza dr Michał Wolański z Katedry Transportu w Szkole Głównej Handlowej. - To doskonale pokazuje jakość wydawania pieniędzy - komentuje.

Ile dokładnie zapłaciło za to wszystko miasto, nie wiadomo. Cała stacja była jedną z droższych, kosztowała 378 mln zł. Ale nie tylko ze względu na gabaryty i drugi peron. Tylko tam na całej II linii znajduje się stacja kondensatorów magazynujących energię elektryczną powstającą podczas hamowania pociągów. Są też tory odstawcze i przyłącze energetyczne. Nie można więc stwierdzić, że realizacja stacji z jednym peronem pozwoliłoby zaoszczędzić połowę sumy, w grę wchodzą na pewno mniejsze kwoty. Ale i tak idące w miliony złotych.

- Biorąc pod uwagę skalę inwestycji, elementy wykończeniowe nie stanowią istotnej części ceny przedsięwzięcia - bagatelizuje Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy i przekonuje, że budowa podwójnej stacji była pod każdym względem racjonalna. - Poszerzanie zbudowanej już stacji byłoby technicznie skomplikowane. Po pierwsze, wiązałoby się z poważnymi utrudnieniami w kursowaniu pociągów II linii. Po drugie, jedna budowa to jedno pozwolenie, jeden projekt, jeden przetarg - przekonuje Wojciechowicz. Podkreśla, że miasto oszczędziło sobie mnóstwo formalności oddając drugi peron i jego otoczenie w takim stanie, jakby za chwilę miały się tam pojawić pociągi ze znaczkiem M3.

"III linia metra powstanie"

Według doktora Wolańskiego lepszy byłby wariant pośredni, czyli wybudowanie komory, którą za kilka czy kilkanaście lat można by wypełnić resztą niezbędnej infrastruktury. - Z pustkami technologicznymi mamy złe doświadczenia, proszę spojrzeć na tę z placu Wilsona. Przed laty planowano na niej urządzić parking, potem okazało się, że dobudowanie niezbędnych dojazdów czyniłoby z niego najdroższy parking w Polsce - ripostuje wiceprezydent.

Jacek Wojciechowicz zapewnia, że budowa tramwaju nie oznacza, że plan budowy odnogi metra na Gocław powędruje na półkę w archiwum. - Według wszelkich dostępnych analiz taka inwestycja ma sens. Budowa metra oznacza dogęszczenie inwestycji mieszkaniowych, co z kolei zapobiega zjawisku rozlewania się miasta na obrzeże i przedmieścia. Dlatego liczba pasażerów będzie rosła. Proszę też pamiętać, że odnoga metra nie pokrywa się z planowana linią tramwajową - tłumaczy zastępca Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Miliony na tramwaj, miliardy na metro

Inwestycja ma być realizowana w następnej perspektywie budżetowej UE, czyli po 2020 roku. Pewne jest, że w jej ramach dla Polska nie dostanie tak ogromnych środków jak teraz. Niewykluczone, że większą część inwestycji miasto musiałoby wziąć na siebie, a chodzi o niebagatelne kwoty. Odcinek od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego (fakt, nieco krótszy i łatwiejszy geologicznie) pochłonął 4,6 miliarda złotych. - To daje pewne wyobrażenie o nakładach na gocławską odnogę - przyznaje Wojciechowicz.

Dla porównania, według wstępnych analiz budowa linii tramwajowe na Gocław to wydatek ok. 320-330 mln złotych. Wobec tego, czy jest sens wydawania miliardów ma metro? - Tramwaje i metro mogą współistnieć, czego przykładem centrum, ale w wypadku Pragi Południe mam poważne wątpliwości, żeby był potencjał na jedno i drugie - ocenia dr Michał Wolański.

Bardziej optymistyczny jest Witold Weszczak, aktywista miejski z grupy M20, ale on także nie jest bezkrytyczny i podrzuca urzędnikom "wniosek racjonalizatorki".

- Należy się zastanowić, czy metro musi docierać aż na Gocław. Z analiz wynika, że największe zainteresowanie będzie odcinkiem do ronda Wiatraczna, dlatego rozważyłbym, aby tam kończyło bieg. Ta stacja będzie obsługiwać cały Grochów i Kamionek. W takiej postaci ma sens - przekonuje Weszczak. - Praktyka pokazuje tez, że to miastotwórczy środka komunikacji - podsumowuje.

Niewygodna przesiadka przez antresolę

Obaj eksperci są zgodni co do tego, że rozwiązanie, które zastosowano na stacji Stadion Narodowy, czyli dwa wyspowe perony, było fatalne. Aby przesiąść się z pociągu M2 do M3 trzeba bowiem będzie przejść górą, przez antresolę. Układ torów i peronów wyklucza możliwość przesiadki z jednego peronu. Nigdy nie będzie szansy, aby część pociągów z Gocławia skierować w stronę centrum.

Zalążek III linii służy na razie jako garaż i warsztat dla pociągów II linii. - Tory odstawcze na stacji C14 mogą być wykorzystane jako tory postojowe, miejsce gdzie usuwane są drobne usterki i wykonywane przeglądy - informuje nas Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Konstanty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.08.2015 14:38 ~Konstanty

    Praga, Gocław są bardzo źle skomunikowane. Mieszkam na Kamionku, 3 przystanki od Al. Zielenieckiej. To bardzo blisko Centrum a wciąż (mimo komplikacji z trasą Łazienkowska) jest tu tylko 1 tramwaj (linia 22 co 15 min!) bezpośredniego połączenia z centrum, 0 autobusów. przesiadka na Al. Zielenieckiej jest tak bezmyślnie obliczona ze nie jestem w stanie przechodząc przez całe skrzyżowanie (min 3 pary świateł) złapać innego tramwaju niż kolejny 22. z powiślem bezpośredniego połączenia np z BUW brak, z przesiadkami zajmuje tyle czasu co przejechanie rowerem. Lepsza komunikacja z Gocławiem jest potrzebna natychmiast. zarówno metro jak i więcej linii tramwajowych i autobusowych.

  • ninio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.07.2015 18:24 ~ninio

    "zainwestowa{n}o także w zalążek III linii metra, która ma docierać w to samo miejsce?"

    Nie tylko w to samo, ale i pewnie tą samą drogą, bo będzie się budować odkrywkowo.
    Takie to już jest myślenie o komunikacji w W-wie

  • spieszciesię

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2015 10:03 ~spieszciesię

    Robbo~Robbo

    Nie rozumiem skąd pojawiły sie wątpliwości dot. budowy linii metra na Gocław. Czy osoby poddające wątpliwość cel tej inwestycji mieszkają na Gocławiu, czy próbowali wjechać albo wyjechać na osiedle w godzinach szczytu?
    Gocław jest bardzo gęsto zaludniony i niezbyt dobrze skomunikowany, a przy ciągłym rozwoju osiedla i budowie coraz to nowszych inwestycji sprawa będzie sie jeszcze pogarszać.
    W mojej ocenie budowa zarówno tramwaju jak i metra jest absolutnie niezbędna. Ponadto, wraz z budową południowej i wschodniej obwodnicy Warszawy, pozwoli to na rozwój dzielnic takich jak Wawer, czy nawet Falenica.
    Nie rozmumiem jak można być tak krótkowzrocznym, żeby nie zauważać tak daleko idących korzyści, jakie niosą za sobą tego typu inwestycje.

    Kto się nie zdąży zameldować na Gocławiu do końca 2015 nie będzie mógł wjeżdżać tu swoim samochodem.

  • GFM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.06.2015 20:01 ~GFM

    Trzecia linia kończąca na Stadionie Narodowym to kpina z mieszkańców Pragi Południe i ewentualnie w dalszej perspektywie Wawra.

    Nie mam chęci być zmuszonym (przez ograniczenie innych środków transportu) do wysiadania z jednego pociągu i przesiadania
    (pomijam schody) do drugiego nabitego po brzegi. Z Bródna, Targówka, Starej Pragi oraz wszystkich stacji po drodze z Małkini zawsze
    będzie jechał tłum ludzi!!! Kto wysiądzie na Stadionie Narodowym? NIKT - wszyscy do Centrum albo dalej. Ten drugi tor to zmarnowane pieniądze. Przynajmniej na razie.
    Trzecia linia metra na Gocław powinna biec z zachodu i krzyżować się z linią Pierwszą przy pominiętej stacji Wilcza.

    A ten nieszczęsny peron może się kiedyś
    przydać dla jakiejś 7 czy 8 linii - takiej bardziej okólnej.

  • Robbo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.06.2015 14:23 ~Robbo

    Nie rozumiem skąd pojawiły sie wątpliwości dot. budowy linii metra na Gocław. Czy osoby poddające wątpliwość cel tej inwestycji mieszkają na Gocławiu, czy próbowali wjechać albo wyjechać na osiedle w godzinach szczytu?
    Gocław jest bardzo gęsto zaludniony i niezbyt dobrze skomunikowany, a przy ciągłym rozwoju osiedla i budowie coraz to nowszych inwestycji sprawa będzie sie jeszcze pogarszać.
    W mojej ocenie budowa zarówno tramwaju jak i metra jest absolutnie niezbędna. Ponadto, wraz z budową południowej i wschodniej obwodnicy Warszawy, pozwoli to na rozwój dzielnic takich jak Wawer, czy nawet Falenica.
    Nie rozmumiem jak można być tak krótkowzrocznym, żeby nie zauważać tak daleko idących korzyści, jakie niosą za sobą tego typu inwestycje.

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2015 11:43 ~Jacek

    Karol a moze ty zakumaj ze jest to stacja startowa dla nowej linii, a przesiądziesz sie z niej so 2 i do centrum.mczytaj ze zrozumieniem



    Justyna39~Justyna39

    Kolejny tekst pisany chyba na konkretne zamówienie opozycji. Wszyscy dobrze wiemy, że rozbudowane metro jest niebędne Warszawie przyszłości. Wiemy też, że prędzej czy później powstanie III, IV, V i następne linie metra. Trzeba byc ograniczonym idiotą, żeby tego nie rozumieć. A teraz drogie dzieci z PiS wyobraźcie sobie, jak wyglądałaby za kilka lat stacja metra Stadion Narodowy, gdyby nie istniał ujuż gotowy peron. No, smiało, odrobina wyobraxni. I co? Skumali? Czy nadal węszą za spiskiem?
    karol~karol

    justyna nieskumalas ze ta stacja jest koncowa dla przyszlej odnogi? nie da sie z tego peronu pojechac do centrum czy dalej. ktos powinien isc do mamra za taki bubel. podajcie autora, w koncu podpis kogos ktio to zamawial jest na tym projekcie. czy to osobiscie hgw czy ktos z zastepcow?

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2015 11:41 ~Jacek

    Karol a moze ty zakumaj ze jest to stacja startowa dla nowej linii, a przesiądziesz sie z niej so 2 i do centrum.mczytaj ze zrozumieniem



    Justyna39~Justyna39

    Kolejny tekst pisany chyba na konkretne zamówienie opozycji. Wszyscy dobrze wiemy, że rozbudowane metro jest niebędne Warszawie przyszłości. Wiemy też, że prędzej czy później powstanie III, IV, V i następne linie metra. Trzeba byc ograniczonym idiotą, żeby tego nie rozumieć. A teraz drogie dzieci z PiS wyobraźcie sobie, jak wyglądałaby za kilka lat stacja metra Stadion Narodowy, gdyby nie istniał ujuż gotowy peron. No, smiało, odrobina wyobraxni. I co? Skumali? Czy nadal węszą za spiskiem?
    karol~karol

    justyna nieskumalas ze ta stacja jest koncowa dla przyszlej odnogi? nie da sie z tego peronu pojechac do centrum czy dalej. ktos powinien isc do mamra za taki bubel. podajcie autora, w koncu podpis kogos ktio to zamawial jest na tym projekcie. czy to osobiscie hgw czy ktos z zastepcow?

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2015 11:39 ~Jacek

    Granity a nie marmury skoro taki ekspert ...

  • olek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.06.2015 23:12 ~olek

    III linia w proponowanej formi nigdy nie powstanie, bo te esy-floresy nie mają sensu. Metro musi mieć prosty przebieg aby szybko pokonywało duże odległości. Robienie pętelek podważa jego główny atut jakim jest prędkość. Jazda z Gocławia do Centrum przez Wschodni i Kozią Górkę to absurd. Moim zdaniem na ten drugi peron wpuszczą w końcu podziemny tramwaj. Może ten planowany do Wołomina, może ten na Gocław, może oba. Ale do tego jeszcze sporo czasu. Ratusz przyzna się, do pomyłki dopiero po odejściu HGW za 3 lata.

  • karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.06.2015 16:15 ~karol

    Justyna39~Justyna39

    Kolejny tekst pisany chyba na konkretne zamówienie opozycji. Wszyscy dobrze wiemy, że rozbudowane metro jest niebędne Warszawie przyszłości. Wiemy też, że prędzej czy później powstanie III, IV, V i następne linie metra. Trzeba byc ograniczonym idiotą, żeby tego nie rozumieć. A teraz drogie dzieci z PiS wyobraźcie sobie, jak wyglądałaby za kilka lat stacja metra Stadion Narodowy, gdyby nie istniał ujuż gotowy peron. No, smiało, odrobina wyobraxni. I co? Skumali? Czy nadal węszą za spiskiem?

    justyna nieskumalas ze ta stacja jest koncowa dla przyszlej odnogi? nie da sie z tego peronu pojechac do centrum czy dalej. ktos powinien isc do mamra za taki bubel. podajcie autora, w koncu podpis kogos ktio to zamawial jest na tym projekcie. czy to osobiscie hgw czy ktos z zastepcow?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »