Informacje

21.01.2018 08:21 skrzyżowanie na Ochocie

Drogowcy proponują nową sygnalizację, aktywiści mają inny pomysł

SERWISY:

Zarząd Dróg Miejskich planuje nową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Wawelskiej i Kopińskiej z Grójecką. Ma ona zwiększyć bezpieczeństwo na jednym z najbardziej kolizyjnych skrzyżowań w stolicy. Ale społecznikom z Ochoty ta propozycja się nie podoba.

Na skrzyżowaniu Wawelskiej i Kopińskiej z Grójecką bardzo często dochodzi do wypadków kolizji. Według danych Komendy Stołecznej Policji w rankingu najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań zajmuje 7. miejsce. W ubiegłym roku doszło tu do trzech poważnych wypadków, w których ucierpiały cztery osoby.

- To jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Warszawie - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich. By rozwiązać ten problem, ZDM zaplanował wykonanie nowej sygnalizacji świetlnej, która "będzie akomodacyjna z priorytetem tramwajowym".

Propozycję ZDM, szerzej opisali członkowie stowarzyszenia Ochocianie, którzy brali udział w spotkaniu poświęconemu sytuacji na feralnym skrzyżowaniu. Rozwiązanie problemu miałoby polegać na wydzieleniu w cyklu sygnalizacji osobnej fazy dla skrętu w lewo z Wawelskiej i Kopińskiej w Grójecką. "Zmiana ta pozwoli bezkolizyjnie skręcać w lewo z Trasy Łazienkowskiej, ale zarazem wymusi skrócenie światła zielonego dla kierowców jadących na wprost i pieszych przechodzących na pasach. Dlatego zasugerowano, że jednocześnie należy zlikwidować możliwość skręcania z Grójeckiej w lewo w Wawelską i Kopińską, za czym przemawia także troska o priorytet dla tramwajów, często blokowanych przez stające na torach samochody" - czytamy w poście Ochocian na Facebooku.

Wkrótce przetarg

- W tym roku, w okresie wiosennym ogłosimy przetarg na wyłonienie projektanta. Natomiast same prace rozpoczną się w roku 2019 - precyzuje Gałecka. Zapowiada też, że w tym rejonie będą zbiegały się prace trzech jednostek, które wymagają wspólnej koordynacji. Prace na placu Narutowicza planuje Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Z kolei Tramwaje Warszawskie będą prowadziły przebudowę skrzyżowania Grójeckiej z Banacha.

Jak zapowiada ZDM, projektant nowej sygnalizacji będzie zobligowany do przeprowadzenia konsultacji społecznych. - Będziemy chcieli, żeby projektant zaproponował dwa warianty rozwiązań, które potem skonsultujemy z mieszkańcami. Jeśli pojawią się ich uwagi, zostaną one uwzględnione w projekcie - opisuje Gałecka. Dodaje też, że rozstrzygnięcie przetargu, jak i konsultacje odbędą się jeszcze w tym roku.

Alternatywne rozwiązanie

Zdaniem ZDM propozycja nowej sygnalizacji jest najlepszym rozwiązaniem problemu niebezpiecznego skrzyżowania. - Z naszych badań i analiz, które poprzedzają projekty zmian w organizacji ruchu, jasno wynika, że sygnalizacja świetlna najlepiej spełni oczekiwaną funkcję, czyli poprawę bezpieczeństwa - zapewnia Gałecka.

Propozycje ZDM nie spełniają jednak oczekiwań społeczników z Ochoty, którzy przekonują, że rozwiązanie z nową sygnalizacją poprawi bezpieczeństwo kosztem mieszkańców, a skorzystają na tym wyłącznie kierowcy tranzytowi. "Pieszym będzie trudniej przejść przez jezdnię (krótsze zielone), a lokalni kierowcy będą nadkładać drogi po likwidacji skrętu w lewo z Grójeckiej w Wawelską i Kopińską" - argumentują Ochocianie.

Lokalni działacze postanowili wyjść z własnymi propozycjami, które miałyby poprawić bezpieczeństwo i jednocześnie ułatwić życie mieszkańcom Ochoty. Ich plan zakłada dostosowanie Grójeckiej do obecnego ruchu i przekształcenie jej w "prawdziwie miejską ulicę".

Mniej pasów, więcej chodnika

Ochocianie chcieliby, żeby Grójecka zyskała charakter ulicy handlowej, poprzez zmniejszenie jej przekroju. W myśl proponowanego planu, kierowcy mieliby do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Z kolei skrajne pasy zostałyby przekształcone w pas parkingowy i rowerowy.

Zdaniem stowarzyszenia, dzięki takiemu rozwiązaniu pojawiłoby się więcej miejsca na chodnikach - nie tylko dla pieszych, ale też dla zieleni czy stworzenia ogródków dla lokali użytkowych. Dodatkowo powstałoby więcej miejsc parkingowych i poprawiłyby się warunki dla rowerzystów.

Wszystkie te zmiany miałyby prowadzić do poprawy komfortu życia mieszkańców, zwiększenia obrotów miejscowego handlu i podniesienia atrakcyjności okolicznych lokali użytkowych.

Ochocianie proponują też inne zasady organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej z Trasą Łazienkowską. "Dzięki ograniczeniu przekroju Grójeckiej zmniejszyłoby się skrzyżowanie z Trasą Łazienkowską. Na zmniejszonym (czyli bezpieczniejszym) skrzyżowaniu można by też zachować obecne możliwości skręcania we wszystkich kierunkach, z czego korzystają okoliczni mieszkańcy Kolonii Lubeckiego oraz osiedla przy ulicach Pasteura, Winnickiej i Wolnej Wszechnicy - ci, którzy zostaną poszkodowani w razie realizacji projektu ZDM" - piszą społecznicy.

Wielkość jest problemem

Jak informują aktywiści, policja przyznaje, że podstawowym problemem skrzyżowania Grójeckiej z Kopińską i Wawelską jest jego wielkość. Skrzyżowanie jest duże, przez co kierowcy mają problemy z prawidłową oceną sytuacji na drodze.

Dodatkowo argumentują też, że za zwężeniem Grójeckiej przemawia jej obecna przepustowość. "Na odcinku od Banacha do Niemcewicza wykorzystywana jest, nawet w godzinach szczytu, zaledwie w 40 procentach" - piszą. Przyczyną takiego stanu rzeczy, jest otwarcie fragmentu trasy S8 (odcinek Salomea-Wolica), które spowodowało przeniesienie części ruchu na Aleje Jerozolimskie.

Ochocianie zapowiadają, że czekają na konsultacje społeczne w sprawie projektów nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. Z informacji, które podają na Facebooku wynika, że ZDM razem z ratuszem Ochoty ma zamiar zwrócić się do Rady Warszawy o sfinansowanie inwestycji związanej z nową sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu Grójeckiej z Kopińską i Wawelską. "Analiza i projekt kosztować będą 200-300 tysięcy złotych, a realizacja około 2 milionów złotych" - piszą.

Na tvnwarszawa.pl wielokrotnie informowaliśmy o wypadkach na tym skrzyżowaniu

kk/gp

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • goostav234

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.01.2018 01:00 ~goostav234

    W wyborach trzeba jasno pokazać że dla wkooszołomów nie ma w Polsce i w Warszawie miejsca a po wyborach trzeba będzie ekooszołomów dobić

  • kazik z alei

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.01.2018 19:33 ~kazik z alei

    Najwyższa pora by miasto przestało koncentrować się tylko na samochodziarzach i wzięło zamiast tego stronę pieszych. chcemy szerokich chodników i więcej zieleni, a nie smrodu spalin.

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.01.2018 17:03 ~abc


    Lewak~Lewak

    I jak zwykle samochodziarze dali głos, faktycznie dramat stałby sie niesłychany jakby jedna ulice przebudowali na modlę zachodnioeuropejska, a nie azjatycka. Spójrzcie na swietokrzyska obecnie i porównajcie ze stanem sprzed 10 lat. Przeciez to niebo, a ziemia. Czy naprawdę tragedia by sie stała gdyby ta tez tak przebudowali?
    qwerty~qwerty


    Tak. Swietokrzyska to martwa ulica. Niby co tam się dzieje. A miał być taki woonerf:))) Do tego ztm wycofał stamtąd autobusy, ze względu na korki. Idealny przykład zabijania tkanki miejskiej pod dyktando ekooszolomow.


    oj dzieje się i to sporo, skorzystali głównie piesi. no ale jak ktoś sobie wyobrażą autostradę w centrum miasta to trudno wytłumaczyć...

  • masa kajakowa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.01.2018 08:28 ~masa kajakowa


    Magda Sz~Magda Sz

    Czy istnieje możliwość, aby w ramach zmiany organizacji ruchu wygospodarować również pas dla rolkarzy? Do kogo mogłabym się zgłosić z taką propozycją?
    mamy prawo~mamy prawo

    I dla narciarzy.
    Nie zgadzamy się na dyskryminację narciarzy!

    Zapomnieliście o kajakarzach!

  • rowerowowowowo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 21:58 ~rowerowowowowo

    Uoju~Uoju

    Byles tam kiedys? Zero ludzi. Korek o kazdej godzinie i brak miejsc do parkowania. Same zalety nowego ukladu.


    Bywałem codziennie przez ostatni rok, zawsze tłok na chodniku, ruch rowerowy taki, że często korek na pasie rowerowym i na jednych światłach się nie da przejechać (zwłaszcza że są dla rowerów skrócone) i faktycznie zawsze korek.

  • Aktywiści

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 21:02 ~Aktywiści

    warszawiak~warszawiak

    Obieamy rekami podpisuję się pod pomysłem aktywistów!

    Najpierw nauczcie się pisać.

  • ciekawe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 21:00 ~ciekawe

    do_di~do_di

    Scieżka rowerowa pomiędzy samochodami co za durny pomysł!!! Zapraszam na ul Cynamonową lub Dereniową i zobaczcie ile osób tamtędy jeździ no A ILE DZIECI

    Dzisiaj?

  • mamy prawo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 20:59 ~mamy prawo

    Magda Sz~Magda Sz

    Czy istnieje możliwość, aby w ramach zmiany organizacji ruchu wygospodarować również pas dla rolkarzy? Do kogo mogłabym się zgłosić z taką propozycją?

    I dla narciarzy.
    Nie zgadzamy się na dyskryminację narciarzy!

  • Magda Sz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 19:21 ~Magda Sz

    Czy istnieje możliwość, aby w ramach zmiany organizacji ruchu wygospodarować również pas dla rolkarzy? Do kogo mogłabym się zgłosić z taką propozycją?

  • Cwok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2018 19:15 ~Cwok

    Lambada~Lambada

    STOP kopcącym i hałasującym samochodom!
    Miasto dla zieleni i pieszych!

    Beton na pola uprawne!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »