Informacje

17.03.2012 07:20 Ostatni przystanek "Utrata"

Dokąd odchodzą tramwaje?

SERWISY:

Na ulicach Warszawy jest ich coraz mniej. - Dokładnie 99. Do końca 2013 roku znikną prawie wszystkie - zapowiadają urzędnicy. Wysłużone modele 13n i 105 zjadą wkrótce na swoją ostatnią pętlę - skład złomu na Utracie, który już teraz wygląda jak niezwykłe tramwajowe cmentarzysko.

- Na każdego przyjdzie pora, czy to człowiek, czy maszyna – filozoficznie mówi pracownik składu na Utracie, siłując się z kawałkiem podłogi tramwaju. - Ja bym sobie taki szkielet postawił w ogródku - dodaje drugi, nie przerywając pracy na niezwykłym złomowisku. To tu swoje ostatnie chwile przeżywają najstarsze warszawskie tramwaje. Złomowane są tylko te wyprodukowane przed 1984 rokiem.

"To nie miejsce na spacery"

Dojechać na to tramwajowe cmentarzysko jest bardzo łatwo. Wystarczy wsiąść w autobus 138 i dojechać do osiedla Utrata na Targówku. Złomiarze jednak zmęczeni są już wycieczkami miłośników nietypowej turystyki. - To jest zakład, panie, a nie miejsce na spacery - skarży się jeden z nich. Mimo to udaje mi się zrobić kilka zdjęć.

Spóźniony na spotkanie z Gomułką

Widok jest wręcz filmowy. Wystarczy wdrapać się na górę złomu, by zobaczyć wraki kilkunastu starych tramwajów typu 13n i 105n.

"Stopiątki" to te z prostokątną maską. Trzynastki to popularne "parówki". Prototyp pierwszej pojawił się w Warszawie w 1959 r. Do 1969 roku w Chorzowie wyprodukowano ich ponad 800. Wszystkie specjalnie dla Warszawy. Były to pierwsze wagony szybkobieżne osiągające prędkość do 70 km/h. Mimo, że jak na tamte czasy, uchodziły za niezwykle nowoczesne, przytrafiały się im spektakularne wpadki.

- Awaria jednego z nich doprowadziła kiedyś do spóźnienia się robotników na spotkanie z samym Gomułką. Między innymi dlatego, wagony przechodziły liczne modernizacje - mówi Michał Kiembrowski z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Choć do 2013 roku tramwaje typu 13n mają zniknąć z ulic Warszawy, 7 sztuk na pewno zostanie zachowanych. Przetrwa m.in. prototypowy egzemplarz z 1959 roku, który jeździ do dziś. Jego numer boczny to 753. Planuje się również zachowanie dwóch tramwajów typu 105 n z pierwszej serii produkcyjnej z lat 70-tych.

ZDJĘCIA Z BLOGA BEZNASWY.BLOX.PL

Bartosz Andrejuk - b.andrejuk@tvn.pl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • oli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2014 10:22 ~oli

    Wiecie teraz będzie mniej tramwajów niż wcześniej






















  • Żaba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2014 16:22 ~Żaba

    Szkoda! :'-(( To są (czy raczej BYŁY) moje ulubione tramwaje!

  • KLM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.04.2014 02:49 ~KLM

    marek51~marek51

    jezeli chodzi o 13n to pierwsze byly z czechoslowacji i posiadaly numery boczne od 500 do chyba 525 takze wagon 753 jest z ostatniej setki,bo przednim byly wagony od numeru bocznego 1 a gdzie jest ten 753 prawie na koncu.

    13N był niejako podróbką Tatry, która była podróbką myśli jankeskiej, więc jakim cudem miałaby być robiona w Czechosłowacji?

  • KLM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.04.2014 02:48 ~KLM

    MobilisA075~MobilisA075

    powinni zostawić parę tramwajów, żeby kursowały na liniach.

    Co prawda nie wszystkie, które zostały po 31.12.2012 przeżyją, ale zostawione ma być parę składów "historycznych" na różne okazje typu DTP, Noc Muzeów, wośp, czy wakacyjna tetka.

  • MobilisA075

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2014 15:35 ~MobilisA075

    powinni zostawić parę tramwajów, żeby kursowały na liniach.

  • stefanek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.01.2013 23:17 ~stefanek

    marek51~marek51

    jezeli chodzi o 13n to pierwsze byly z czechoslowacji i posiadaly numery boczne od 500 do chyba 525 takze wagon 753 jest z ostatniej setki,bo przednim byly wagony od numeru bocznego 1 a gdzie jest ten 753 prawie na koncu.

    Kto Ci takich głupot naopowiadał? W Warszawie jeździła tylko jedna Tatra, numer taborowy bodajże 502. Wszystkie 13N są z Chorzowa. A numery taborowe były zmieniane, dlatego ten najstarszy wagon ma taki numer.

  • marek51

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.12.2012 00:55 ~marek51

    jezeli chodzi o 13n to pierwsze byly z czechoslowacji i posiadaly numery boczne od 500 do chyba 525 takze wagon 753 jest z ostatniej setki,bo przednim byly wagony od numeru bocznego 1 a gdzie jest ten 753 prawie na koncu.

  • BuBu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.12.2012 15:59 ~BuBu

    Osobiście widziałem jak rok temu "trzynastka" pchała do zajezdni swinga w zimę. Stare ale za to wytrzymałe!

  • Ania

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.11.2012 11:42 ~Ania

    Ach, ileż te tramwaje widziały...

  • smoluch

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.07.2012 10:32 ~smoluch

    Swingi????? Prcuje na zajezdni r-3 swingi nie sa takie wspaniałe 20 stoi wszystkie sie psuja normalnie tragedia jeden wagonik 8 mln zl

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »