Informacje

04.10.2017 12:32 "Tak to już jest…"

Do opóźnionego metra
dopłaciliśmy 300 milionów

SERWISY:


Budowa centralnego odcinka drugiej linii metra pochłonęła prawie 4,5 miliarda złotych, czyli 300 milionów więcej niż zakładano. - Zwyczajowo za opóźnienie w realizacji kontraktu zamawiający nakłada na wykonawcę karę, a nie dopłaca mu za przeciąganie inwestycji – oburza się radny Andrzej Kropiwnicki z PiS.

Choć budowa nowych stacji metra w stronę Targówka i dalekiej Woli trwa w najlepsze, radny Kropiwnicki postanowił podrążyć (nomen omen) temat centralnego odcinka drugiej linii. Czyli tego, którym jeździmy od marca 2015 roku. W interpelacji do Hanny Gronkiewicz-Waltz Andrzej Kropiwnicki zapytał, "jaki tytuł prawny miały wypłaty dodatkowego wynagrodzenia dla wykonawców centralnego odcinka II linii metra". Przypomniał, że oddano go "z niemal rocznym poślizgiem".

"Jednocześnie wykonawcy uzyskali do metra dodatkową zapłatę w wysokości ponad 300 mln złotych! Zwyczajowo za opóźnienie w realizacji kontraktu zamawiający nakłada na wykonawcę karę, a nie dopłaca mu za przeciąganie inwestycji. Przypomnę, że inwestycja realizowana była w formule projektuj i buduj, zatem wykonawca zobowiązany jest wszelkie ryzyka skalkulować w cenie oferty" – grzmi radny z Prawa i Sprawiedliwości.

Milionowa dopłata

Odpowiedzi udzieliła wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska. "Zmiana daty zakończenia kontraktu i związany z tym wzrost kosztów inwestycji wynikły z przyczyn niezależnych od wykonawcy i inwestora. Dodatkowe prace wynikające z konieczności przebudowy i przenoszenia niezaznaczonych na planach instalacji podziemnych, wstrzymania prac budowlanych z powodu odkrycia niewybuchów i obiektów o charakterze archeologicznym, a także niesprzyjających warunków pogodowych skutkowały 337 dniami opóźnienia względem pierwotnego harmonogramu" – czytamy w odpowiedzi Kaznowskiej.

W dokumencie znalazły się także szczegółowe wyliczenia z zestawienie typu okoliczności i liczby dni opóźnienia. I tak odkrycie niewybuchów zabrało budowniczym 16 dni; odkrycie przedmiotów o znaczeniu archeologicznym i historycznym – 51; warunki pogodowe – 32; niezinwentaryzowane kolizje instalacji i urządzeń – 202; problemy z przekazywaniem terenu - 37.

Ugoda o zapłatę dodatkowego wynagrodzenia została zawarta 23 lipca 2014 roku przed Sądem Rejonowym dla Warszawy Śródmieścia. Zgodnie z nią łączne koszty budowy odcinka centralnego drugiej linii metra wyniosły 4,49 miliarda złotych brutto. – Z tytułu przedłużenia wykonywania przedmiotu zamówienia (z przyczyn niezależnych od stron) o 11 miesięcy i 2 dni oraz wykonywanych prac dodatkowych, koniecznych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia, koszty realizacji wzrosły o 8,55 procent – precyzuje Tomasz Kunert z biura prasowego ratusza.

Radnego Kropiwnickiego oburzyło też, że te doświadczenie nie przeszkodziły miastu w powierzeniu dalszej rozbudowy metra tym samym firmom. Przypomnijmy, przy centralnym odcinku Astaldi i Gulermak tworzyły konsorcjum, teraz budują niezależnie od siebie: Turcy na Woli, Włosi na Pradze.
"Wybór wykonawców kolejnych odcinków II linii metra został dokonany w wyniku przetargu o zamówieniach publicznych. Oferty Astaldi i Gulermak spełniały wszystkie warunki i uzyskały najwyższe oceny" – ucięła temat Renata Kaznowska.

"Tak to już jest…"

O sprawę zapytaliśmy też poprzednika Kaznowskiej Jacka Wojciechowicza. Były wiceprezydent nie ma sobie nic do zarzucenia. - Tak to już jest, że na dużych budowach pojawiają się czynniki, których nie da się przewidzieć, szczególnie, gdy kopie się głęboko w ziemi, jak w tym przypadku. W harmonogramie nie można było założyć zalania budowy pod tunelem Wisłostrady. W wielu miejscach odzywały się też echa przeszłości w postaci niewybuchów wojennych – wyjaśnia Wojciechowicz.

Zapewnia też, że miasto nie wydawało pieniędzy pochopnie i dokładnie analizowało konieczność wydawania dodatkowych kwot. - Płaci się za konkretne roboty, a każde dodatkowe pieniądze są weryfikowane. Nie ma żadnej dowolności w dysponowaniu publicznymi środkami. Wszystkie wydatki były kontrolowane a dodatkowe środki podlegały procesowi ugody przed sądem – podsumował.

ROZBUDOWA II LINII METRA, ZOBACZ FILMY:

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ninbvko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.10.2017 14:31 Ninbvko

    Bob~Bob

    "nieinwentaryzowane kolizje instalacji i urządzeń - 202" dni - no to jak przygotowali się do inwestycji??? Jak to niezinwentaryzowane??? Jak planuje się inwestycję za 4 mld to inwentaryzuje się porządnie i drobiazgowo, przecież wiadomo gdzie będą prowadzone prace. To aż 202 dni - to jest totalny brak profesjonalizmu.

    Z tego połowę zapłacili ludzie z zachodniej Europy ponieważ taką kwotę dopłaciła UE. Reszta poszła z kasy miasta, które dodatkowo się na ten cel zadłużyło, a zwrot będzie z podatków lokalnych. Rząd dopłaca samorządom na cele, które im narzuca w ustawach. Metro nie jest narzucone przez państwo.

  • Jajo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 13:13 ~Jajo

    Bob~Bob

    "nieinwentaryzowane kolizje instalacji i urządzeń - 202" dni - no to jak przygotowali się do inwestycji??? Jak to niezinwentaryzowane??? Jak planuje się inwestycję za 4 mld to inwentaryzuje się porządnie i drobiazgowo, przecież wiadomo gdzie będą prowadzone prace. To aż 202 dni - to jest totalny brak profesjonalizmu.


    A jak według ciebie zinwentaryzować podziemne instalacje, które nie były naniesione na planach??? Łopatką przekopać ziemię?

  • apacz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2017 12:07 ~apacz

    "...koszty budowy odcinka centralnego drugiej linii metra wyniosły 4,49 miliarda złotych brutto."
    I znowu cały naród dokłada się na budowę stolicy.

  • Bob

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 21:05 ~Bob

    "nieinwentaryzowane kolizje instalacji i urządzeń - 202" dni - no to jak przygotowali się do inwestycji??? Jak to niezinwentaryzowane??? Jak planuje się inwestycję za 4 mld to inwentaryzuje się porządnie i drobiazgowo, przecież wiadomo gdzie będą prowadzone prace. To aż 202 dni - to jest totalny brak profesjonalizmu.

  • dae

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 19:24 ~dae

    Te DOŚWIADCZENIA, a TO doświadczenie...

  • SEBBAX

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 18:18 SEBBAX



    SEBBAXSEBBAX

    nie dość, że już na starcie budujemy przestarzałe technologicznie metro - to jeszcze kasy idzie na to bardzo wiele..
    dlaczego nie budujemy stacji bezpiecznych dla pasażerów ze śluzami ??? (jak to się robi na zachodzie od kilkunastu lat)
    dlaczego nie budujemy metra zautomatyzowanego działającego samoczynnie ??? dlaczego inwestujemy w wychodzącą z użycia technologię ???
    sebix~sebix

    Nie masz żadnego pojęcia to nie wypisuj takich głupot.
    Metro jest bardzo nowoczesne i może jeździć bez motorniczych.

    Lipek~Lipek

    Taa, byłoby bardziej nowoczesne, jakby mogło jeździć bez pasażerów.

    pewnie - nie jeżdżę po świecie i nie wiem co wypisuję... Barcelona - linia metra z lotniska, Paryż - także linia lotniskowa... o Londynie i bezobsługowej doklandce wspominać nie trzeba - do tego nowo budowane stacje ze śluzami... A Azja jest tego pełna - tylko u Nas zacofanie już w czasie budowy.

  • blady

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 17:57 ~blady

    300 mln więcej dołożono- by komuś żyło się lepiej.

  • Lipek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 16:43 ~Lipek


    SEBBAXSEBBAX

    nie dość, że już na starcie budujemy przestarzałe technologicznie metro - to jeszcze kasy idzie na to bardzo wiele..
    dlaczego nie budujemy stacji bezpiecznych dla pasażerów ze śluzami ??? (jak to się robi na zachodzie od kilkunastu lat)
    dlaczego nie budujemy metra zautomatyzowanego działającego samoczynnie ??? dlaczego inwestujemy w wychodzącą z użycia technologię ???
    sebix~sebix

    Nie masz żadnego pojęcia to nie wypisuj takich głupot.
    Metro jest bardzo nowoczesne i może jeździć bez motorniczych.


    Taa, byłoby bardziej nowoczesne, jakby mogło jeździć bez pasażerów.

  • dddd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 14:51 ~dddd


    SEBBAXSEBBAX

    nie dość, że już na starcie budujemy przestarzałe technologicznie metro - to jeszcze kasy idzie na to bardzo wiele..
    dlaczego nie budujemy stacji bezpiecznych dla pasażerów ze śluzami ??? (jak to się robi na zachodzie od kilkunastu lat)
    dlaczego nie budujemy metra zautomatyzowanego działającego samoczynnie ??? dlaczego inwestujemy w wychodzącą z użycia technologię ???
    sebix~sebix

    Nie masz żadnego pojęcia to nie wypisuj takich głupot.
    Metro jest bardzo nowoczesne i może jeździć bez motorniczych.


    Dokładnie, zawsze szczekają Ci co najmniej wiedzą;)

  • sebix

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2017 14:21 ~sebix

    SEBBAXSEBBAX

    nie dość, że już na starcie budujemy przestarzałe technologicznie metro - to jeszcze kasy idzie na to bardzo wiele..
    dlaczego nie budujemy stacji bezpiecznych dla pasażerów ze śluzami ??? (jak to się robi na zachodzie od kilkunastu lat)
    dlaczego nie budujemy metra zautomatyzowanego działającego samoczynnie ??? dlaczego inwestujemy w wychodzącą z użycia technologię ???

    Nie masz żadnego pojęcia to nie wypisuj takich głupot.
    Metro jest bardzo nowoczesne i może jeździć bez motorniczych.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Parkowanie po warszawsku: bezpłatnie, nielegalnie, bezkarnie

Parkowanie po warszawsku: bezpłatnie, nielegalnie, bezkarnie

Miejsca, w których można zostawić samochód, zwłaszcza w centrum, są na wagę złota. I celowo nie piszemy tu o "miejscach parkingowych". Samochody... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »