Informacje

01.02.2011 08:17 PRZYGOTOWANIA DO EURO 2012

Czysto jak na Centralnym?
Dworzec zmienia się w oczach

SERWISY:

Pędzący przez podziemia dworca pasażerowie wciąż czują specyficzny zapach i lepią się do podłóg. Nie mają świadomości, że tuż obok trwa rewolucja: Dworzec Centralny jest... czysty!

W poniedziałek szef Polskiego Dworca - nowej spółki grupy PKP - przekonywał, że wprowadzenie opłaty dworcowej nie musi przełożyć się na wzrost cen biletów. I że jest niezbędne, by kolej mogła utrzymać, a może nawet remontować dworce.

By udowodnić, że kolej potrafi zadbać o infrastrukturę, dziennikarzy zabrano na spacer przez remontowane części Dworca Centralnego. I choć prace wciąż trwają, a do końca jeszcze daleko, to widok już teraz robi wrażenie.

Dworzec na 15 lat

Podróżni mogą na razie oglądać pół wyczyszczonej hali głównej. Niektórzy zerkają na sufit i zastanawiają się, czy już pojawiły się na nim nowe plamy? - Nic podobnego - uspokaja Jacek Prześluga, prezes nowej spółki. - Blacha na suficie jest perforowana i stąd wrażenie, że nie jest równomiernie wyczyszczona. Taki jest jej urok - przekonywał.

Na oczyszczony i odmalowany sufit PKP dostało 12 lat gwarancji. Na tyle też liczony jest trwający remont dworca. - Za 10 do 15 lat trzeba będzie zdecydować: albo generalny remont, albo nowy dworzec. Moim zdaniem do tego czasu Centralny będzie już zabytkiem - powiedział w poniedziałek Prześluga.

To zdanie można interpretować na dwa sposoby: jako zapowiedź wpisu do rejestru zabytków lub jako sygnał, że budynek przestanie się nadawać do obsługi podróżnych. Ale wycieczka po remontowanych podziemiach przekonuje, że najpierw Centralny czeka druga młodość. 

Zapłacą za sikanie na tory

- To nie jest lifting, jak państwo go nazywacie. Wymieniamy całą infrastrukturę: rury, przewody. Wymieniliśmy nawet szyny i podkłady, bo okazało się, że były kompletnie przerdzewiałe - zdradził Prześluga.

Wyżerające szyny, nadające Centralnemu specyficzny zapach "substancje" mają odejść w niepamięć. Temu też ma służyć wprowadzenie opłaty dworcowej. - Przewoźnicy stosujący wagony z zamkniętym obiegiem będą płacić mniej. Ci, którzy będą brudzić, zapłacą za sprzątanie - zapowiedział prezes.

W czasie remontu podziemi kolejarze natrafili na około 1300 przecieków z dachu, stropów i rur. Źródła niektórych nie udało się ustalić. Wszystkie są sprawdzane i zatykane - bez tego do wyremontowanych galerii nie można wprowadzić najemców.

A galerie robią naprawdę duże wrażenie. Największe - wyremontowane wschodnie przejście nad peronami. Po likwidacji pawilonów jest dwa razy szersze niż do tej pory. Pomalowane na biało, oświetlone po prostu szokuje. Trudno uwierzyć, że to wciąż warszawski dworzec.

W szerokim korytarzu nie będzie już handlu - pojawią się tylko automaty z napojami i jedzeniem oraz bankomaty.

Nieco gorzej wyglądają na razie perony, ale prace są tu mniej zaawansowane. Duże wrażenie robią za to pomalowane na niebiesko słupy. A tam, gdzie stare sufitowe "żyletki" rozpraszające światło zastąpiono nowymi, a pod nimi podwieszono nowe, niebiesko-białe tablice informacyjne, pachnie już Europą. Przy krawędziach peronów i krańcach schodów ruchomych są teraz oznaczenia dla niewidomych. 

Szklane piramidy w hali głównej

Wyremontowana jest też galeria północna. Do tej pory mieściły się tu szafki do przechowywania bagażu. Teraz znajdą się w nieużywanym wcześniej korytarzu. Dzięki temu w galerii pojawiło się miejsce na przeszklone pawilony handlowe. - Apteka, drogeria, cukiernia, kwiaciarnia, księgarnia - to wszystko znajdzie się właśnie tu. Będzie też duży sklep z komiksami - zapowiedział Prześluga.

PKP finalizuje właśnie rozmowy z najemcami i operatorami powierzchni komercyjnych. Spore zmiany czekają też halę główną. - Kasy przeniesiemy tam, gdzie do tej pory była poczta, a więc na drugą stronę. Powstanie tam centrum obsługi pasażerów - zapowiada Prześluga. Z kolei nad kasami znajdzie się food-court, czyli jedyne miejsce, w którym będzie można gotować jedzenie.

W samej hali pojawi się też to sześć szklanych piramid - kiosków, w których będzie można zrobić szybkie zakupy. W jednym z nich ma być nowy punkt pocztowy.

Zdążą na Euro?

Hala główna ma być oddana do użytku na wiosnę. Wcześniej, bo już w lutym, najemcy będą mogli zacząć urządzanie powierzchni komercyjnych. Remont galerii i peronów potrwa trochę dłużej. Gdy tylko się skończy, robotnicy przeniosą się do galerii wschodniej i południowej. - Z tej ostatniej budki nie znikną. Zostały zbudowane wiele lat temu przez handlarzy, z którymi będziemy dalej współpracować. Pawilony będą wyremontowane i ujednolicone - zapowiada Prześluga.

Cały remont pochłonie około 47 milionów złotych - ponad dwa razy więcej, niż planowali kolejarze. Ma się zakończyć na przełomie roku 2011 i 2012.

Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • q

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.02.2011 11:18 ~q

    Oczywiście się zgadzam że Centralny ma swój urok trzeba go tylko posprzątać i umyć. Wychodzi jednak na moje. Gdyby tak jeszcze umyć elewację" opadła.

  • -zadowolony z życia'81

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.02.2011 09:06 ~-zadowolon…

    Popieram w 100% komentarz WB_. Ży... się chce jak na każdą nową inwestycję się narzeka. Gdyby ich w ogóle nie było, też było by źle. Jak nie urok to sr....a. Ludzie wybijcie z głów ten narodowy pesymizm i wieczne narzekanie. Bierzcie przykład z zachodu, tam po ulicach chodzi więcej uśmiechniętych i życzliwych ludzi.

  • Rolo Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.02.2011 09:00 ~Rolo Warszawiak

    No nieźle to wszystko wygląda! Jeszcze niedawno byłem zdania, że Centralny do zburzenia się tylko nadaje ale teraz z nowym oświetleniem, wymyty, czysty... fajnie, fajnie.

    Tylko jedna rzecz mnie zastanawia, dlaczego do remontu musieli powołać KOLEJNĄ spółkę??? Czy jak będzie przeprowadzany remont kibli to też powołają do życia "PKP Sanitariaty"??? Przecież to są dodatkowe koszty! Pan prezes, sekretariat, zastępcy, kierownicy... TO JEST SKANDAL!

  • Architekt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.02.2011 02:19 ~Architekt

    Wypowiedzi szemota na innych forach pokazują tylko ile ten człowiek wie o świecie, ekonomii, architekturze, funkcjonalności itp. Z przykrością muszę stwierdzić że nie ma o tym wszystkim zielonego pojęcia, ale mądrzyć się lubi. Centralnemu naprawdę poza tym remontem niewiele potrzeba. Wystarczy jedynie mała przebudowa hali głównej by ułatwić dostanie się na perony i to wsio. Budynek jest naprawdę niezły a poprawienie jego funkcjonalności dosyć proste.

  • Otto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 18:11 ~Otto

    Szemot, nie szermuj epitetem "idiota", bo wroci jak bumerang. Jak ja kocham takich specjalistow od wszystkiego.

    Trudno w kraju teraz o architektow, ktorzy zaprojektowali by dworzec tak funkcjonalny i ciekawy architektonicznie jak zrobil to Arseniusz Romanowicz. Ale co tam, ty wiesz lepiej.

  • Lewir

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 18:04 ~Lewir

    Dworzec Centralny to jedna wielka porażka. Nadaje się tylko do wyburzenia. Nawet po remoncie bedzie straszna kicha. Jedyne słuszne rozwiązanie to budowa nowoczesnego dworca a nie utrzymywanie "trupa" bo jego styl zachwyca. Ochy i achy jasnee

  • Szemot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 16:41 ~Szemot

    Jeszcze niedawno mówiło się ,ze centralny do liftingu na Euro a po Euro burzenie i stawiamy nowy. Teraz mowa, że za 12-15 lat nowy tyko do tego czasu jakiś idiota zdązy go wpisać do zabytków. A to będzie już gwóźdź do trumny na zawsze. Dla pasażerów bo zawsze centralny bedzie tak wyglądał i będzie tak średnio funkcjonalny a dla PKP bo każdy remont, każde wbicie gwoździa czy pomalowanie będzie musiało być uzgodnione z konserwatorem zabytków a często nie wyraża na to zgody. Wtedy prawdopodobnie można będzie też zapomnieć o KDP na centralny bo konserwator nie da drązyc tuneli pod dodatkowe tory, perony i dojścia a KDP dojedzie jedynie do zachodniego. Teoretycznie miał sie zatrzymywać na wschodnim ale ponieważ jedzie oddzielnym torem to nie ma jak przejechac przez centralny na wschodni. Jak zwykle jak słyszę p KPK i centralnym to się nóz w kieszeni otwiera :/

  • marv

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 14:52 ~marv

    PONAD DWA RAZY WIĘKSZY KOSZT REMONTU!!! Ludzie, nie szokuje was to? Przecież to oczywiste złodziejstwo! Co remont, przetarg, budowa, to koszty po jakimś czasie okazują się znacznie wyższe. Stadion narodowy już ma kosztować 4 razy więcej niż miał na początku. Obudźcie się! Jesteśmy non stop okradani przez rząd i instytucje państwowe.

  • WB_

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 14:01 WB_

    Ja pier... Wiekszość z Was jest żałosna. Prezentujecie typową narodową tradycję - Polak narzeka. Ma to w genach. I powiem Wam, że dla ludzi młodych, to już jest niezrozumiałe i wkurzające. No, chyba, że ktoś skończył 1 klasę podstawówki i oczekuje cudów, a za swoją nieporadność życiową obarcza kraj jako taki.
    Bardzo dobrze, że czyszczą DC. Jestem dumny, że zamiast burzyć i stawiać jakiś koszmarek ze szkła, postanowiono to odrestaurować. Te warszawskie budynki reprezentujące brutalizm, to już jest klasyka. Ludzie przyjeżdżają to oglądać z całego świata. Ten styl utrzymuje się tylko dobrze w Wielkiej Brytanii i we Francji, ale i tak tam chodzi głównie o bloki mieszkalne na obrzeżach miast, w których mieszkają emigranci z byłych kolonii, a nie budynki użyteczności publicznej.
    Popieram. Brawo. Czyścić. To jest historia naszego miasta.

  • tomzyl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.02.2011 13:57 ~tomzyl

    @halo,
    nie gadaj głupot, a może najpierw poczytaj, bo konstrukcja jest w pełni bezpieczna.
    Po co burzyć? hm, to może zburzmy całe centrum, bo w sumie to ono niewiele starsze od DC...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »