Informacje

11.02.2019 09:48 CHCĄ PORÓWNAĆ WARUNKI PRZED I PO OTWARCIU

Czujniki smogu przy budowie POW:
radny pyta, burmistrz popiera

SERWISY:


Mieszkańcy Ursynowa czekają na filtry oczyszczające powietrze z tunelu obwodnicy. Ale wcześniej proszą o czujniki. Chcą wiedzieć, jakim powietrzem oddychają teraz - jeszcze przed zakończeniem inwestycji - a jakim będą oddychać później.

- Szacuje się, że rocznie przez tunel obwodnicy może przejeżdżać około 40 milionów samochodów. Dlatego też powinno badać się jakość powietrza przy tunelu. Do tego potrzebne są czujniki, punkty pomiaru powietrza - przekonuje w rozmowie z tvnwarszawa.pl Piotr Subiszewski radny ze stowarzyszenia Otwarty Ursynów. I śle do burmistrza interpelację w tej sprawie.

Powołuje się na program antysmogowy

W dokumencie radny przypomina, że w grudniu prezydent stolicy Rafał Trzaskowski ogłosił program antysmogowy, którego częścią było kupienie czujników mierzących jakość powietrza. Skubiszewski proponuje, aby rozważyć zainstalowanie takich urządzeń już teraz – przy budowie tunelu.

- Moim zdaniem zasadne jest zainstalowanie takich czujników jeszcze przed oddanie trasy do użytkowania, po to, by móc później porównać jakość powietrza przed oddaniem trasy i po – tłumaczy Piotr Subiszewski.

Na pytanie o konkretną lokalizację nie odpowiada. - Nie proponuję lokalizacji takich czujników, bo powinno to zostać określone przez specjalistów – mówi krótko.

Pomysł radnego poparł burmistrz Kempa i już wysłał pismo do Biura Ochrony Środowiska z prośbą o wyznaczenie punktów pomiarowych w pobliżu tunelu.

"Budowa tunelu POW, ze względu na jego potencjalnie negatywny wpływ na jakość powietrza na Ursynowie, budzi zrozumiałe obawy. Dlatego też proszę. Aby nadać lokalizacji punktów pomiarowych w jego rejonie priorytet" – czytamy w piśmie do Biura Ochrony Środowiska.

Filtry po budowie

Przypomnijmy: w tunelu na Ursynowie mają być zainstalowane filtry oczyszczające powietrze, ale sprawa od początku nie była oczywista.

Informowaliśmy o decyzji Ministerstwa Infrastruktury, które w 2017 roku odrzuciło odwołanie miasta dotyczące możliwości instalacji filtrów spalin w tunelu POW. Wojewoda nakazał jedynie... zostawić na nie miejsce.

Stanowisko w tej sprawie pod koniec 2017 roku zajęła Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Jak czytaliśmy w liczącej 168 stron decyzji środowiskowej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (inwestor drogi - red.) miał zostawić miejsce na montaż urządzeń oczyszczających powietrze.

RDOŚ nakazał też, by po otwarciu tunelu drogowcy codziennie, przez całą dobę monitorowali jakość powietrza. Od wyników pomiarów uzależniony miał być montaż samych urządzeń. Jednak podczas kampanii wyborczej ministerstwo zmieniło zdanie zapewniając, że filtry "na pewno powstaną", ale po budowie.

kz/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ursyów

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 11:07 ~Ursyów

    mieszkaniec~mieszkaniec

    Nie rozumiem działan sprzecznych ratusza. Z jednej strony juz hgw a teraz jej nastepca chcą wyrzucic auta osobowe z Warszawy ze wzgledu na smog a z drugiej strony wpuszczają na autostrade ursynowską a nie obwodnicę 40 mln cieżarówek które wnosza wiecej smogu. To jest brak logiki.


    A co miasto ma wspólnego z budową POW? Nic.

  • michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 10:47 ~michał

    Ilka~Ilka

    badzo podoba mi się ten Amerykański radiowóz na wizualizacji. Rozumiem, że wyjeżdżając z tunelu znajdę się po drugiej stronie rzeki Hudson?


    a mi ten pijany co jedzie dwoma pasami :-)

  • głup

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 19:27 ~głup

    Czujnik jakości powietrza w 90% likwiduje smog a filtry tylko troszeczke.

  • Morpava

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 18:57 ~Morpava

    Filtry ok. Ale globalnie nikt nic nie robi. Zwrócą uwagę tylko kiedy norma powietrza przekroczy poziom w 300 (przy normie 50pkt). A tak to nie smog, tylko mgła...
    Zgadzam się z tym co napisano tu https://kazdaulica.pl/pl2-drogo-ogrzewac-dom-gazem-przeprowadz-sie-do-mieszkania/ dlaczego mieszkańcy miast powinny cierpieć na smog idący z pieców domów?! Dodatkowo płacimy podatki, które idą na subsydiowanie tego węgla, płacimy za to co szkodzi naszemu zdrowiu.

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 17:26 ~mieszkaniec

    Nie rozumiem działan sprzecznych ratusza. Z jednej strony juz hgw a teraz jej nastepca chcą wyrzucic auta osobowe z Warszawy ze wzgledu na smog a z drugiej strony wpuszczają na autostrade ursynowską a nie obwodnicę 40 mln cieżarówek które wnosza wiecej smogu. To jest brak logiki.

  • realista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 14:59 ~realista

    Przede wszystkim powinny być zamontowane filtry już na etapie budowy. W przeciwnym razie nigdy ich nie będzie, a POW będzie truć cały Ursynów.

  • zapytajnia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 13:33 ~zapytajnia


    zapytajnia~zapytajnia

    takie pytanie na logikę - czy jadące samochody w tunelu na tym samym odcinku drogi generują inną ilość spalin niż samochody jadące po drodze bez tunelu?
    jakie zjawisko fizyczne zachodzi, że powoduje zwiększenie zanieczyszczeń? :)
    maro wawa~maro wawa


    Ale tu nie chodzi o to czy jest inna wartość generowanego zanieczyszczenia przez auta jadące na powierzchni czy w tunelu przy tym samym ruchu. Tu chodzi o wzrost tego zanieczyszczenia po otwarciu tunelu gdzie przez Ursynów będzie jechało dużo więcej aut niż jeździ obecnie. A wzrost będzie znaczny ponieważ teraz jest to głównie ruch lokalny, a po otwarciu tunelu będzie jednak przejeżdżało obwodnicą znacznie więcej aut niż teraz.

    i o to mi właśnie chodzi, że nie tunel jest problemem, tylko ilość samochodów
    a samochodów jest więcej z każdym rokiem, bo każdy chce jeździć i to jest problemem...

  • Dżejdżej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 13:08 ~Dżejdżej

    POW to kolejna fabryka skondensowanego smogu, smrodu, hałasu, drgań. Degrengolada okolicy, przez którą przebiega. Dlatego nigdy nie powinna być budowana w okolicy ludzkich siedzib.

  • sceptyczny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 12:48 ~sceptyczny

    To mają być czujniki czy mierniki?
    Rożnica zasadnicza, czujnik dostarcza bardzo przybliżonej informacji i nadaje się do sprawdzenia (i to z ograniczeniami) "jest więcej / jest mniej". Miernik mierzy, z dokładnością wymaganą normami i dostarcza wiarygodnej informacji "ile jest".
    Rożnica w cenie i kosztach utrzymania mierników i czujników jest, niestety, też zasadnicza.

  • Ilka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2019 12:05 ~Ilka

    badzo podoba mi się ten Amerykański radiowóz na wizualizacji. Rozumiem, że wyjeżdżając z tunelu znajdę się po drugiej stronie rzeki Hudson?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »