Informacje

17.01.2013 06:00 ma być czytelnie i nowocześnie

Czerwona II linia metra. Zobacz nowe oznakowanie

SERWISY:


Białe, podświetlane tablice, a na nich czerwone napisy i szare piktogramy. Do tego każde wyjście oznaczone swoim numerem. Wiemy jak będzie wyglądać oznakowanie na II linii metra.

Systemu informacji wizualnej dla II linii będzie znacznie różnił się od tego znanego z pierwszej nitki. Zdominują go białe tablice z czerwonymi napisami i szare piktogramy na planie kwadratu. Wprowadzone zostaną niebieskie oznaczenia M1 (dla I linii) i czerwone M2 (dla II linii).

Istotną nowością jest propozycja oznaczenia każdego wyjścia swoim numerem, co ułatwi orientację w podziemnej kolejce.

Podświetlane tablice

Projektanci z firmy ILF Consulting Engineers, która wygrała przetarg organizowany przez Metro Warszawskie, postanowili podświetlić jak największą liczbę tablic. Ma to zapewnić lepszą czytelność i niezależność od oświetlenia na stacji. Większy kontrast ma także zapewnić większą użyteczność dla osób słabowidzących.

Projekt oparty jest na czcionce Frutiger. - Jest to jeden z najbardziej czytelnych i najpopularniejszych fontów stosowanych na całym świecie do identyfikacji i informacji miejskich – podkreśla Monika Maciejewska z ILF.

Jednym z konkursowych wymogów była pełna kompatybilność nowego systemu ze starym. Dlatego projektant zachował rozmiary tablic zbliżone do stosowanych na stacjach I linii metra. W przyszłości pozwoli to na ich ewentualną wymianę.

Przejrzysty układ informacji

Na wszystkich tablicach najważniejsze informacje mają być największe i ustawione najwyżej. Chodzi tu głównie o dane o dojazdach i możliwych przesiadkach.

- Na tablicy kierunkowej największy jest napis z nazwą ulicy i strzałką kierunkową, a niżej – w razie konieczności – znajdą się nazwa obiektu, w kierunku którego skierowane jest wyjście. Na mniejszym polu kolejno piktogram z numerem i rodzajem wyjścia (schody stałe, schody ruchome, winda) oraz o ewentualnym przystanku i kierunku odjazdu – wyjaśnia Maciejewska.

Wszystkie piktogramy (łącznie ponad 30), będą szare i oparte na planie kwadratu.

Schemat zamiast planu

Znany z istniejącej linii pomarańczowy plan miast z dominującą w środku Wisłą i siatką ulic zostanie zastąpiony schematem komunikacji szynowej (tramwajowej i kolejowej). Tablice w wersji uproszczonej znajdą się w wagonach metra, a wersji pełnej - z detalami w postaci przystanków czy przebiegu konkretnych linii - na peronach.

Dwie linie, dwa systemy

Pierwotnie na II linii miała zostać zastosowana koncepcja sprawdzona na istniejących stacjach. Jednak Metro Warszawskie nie porozumiało się z autorem oznakowania Ryszardem Bojarem. Zgoda projektanta była konieczna do każdej modyfikacji systemu, ponieważ zachował on prawa autorskie do niego.

Decyzja o przetargu na nowe tablice wywołała protest organizacji zajmujących się architekturą i designem. Mimo to Metro podtrzymało deklarację wprowadzeniu nowych rozwiązań.

bako/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • emm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2013 16:00 ~emm

    *w Berlinie

  • emm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2013 16:00 ~emm

    W Barlinie każda linia ma swój oddzielny kolor i to świetnie pomaga np. turystom.

  • piiii

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2013 12:42 ~piiii

    "Schemat zamiast planu

    Znany z istniejącej linii pomarańczowy plan miast z dominującą w środku Wisłą i siatką ulic zostanie zastąpiony schematem komunikacji szynowej (tramwajowej i kolejowej). Tablice w wersji uproszczonej znajdą się w wagonach metra, a wersji pełnej - z detalami w postaci przystanków czy przebiegu konkretnych linii - na peronach."

    NO WKONCU KTOS POSZEDL PO ROZUM DO GLOWY I POJAWIĄ SIE CZYTELNE SCHEMATY W METRZE, KTORE OD DAWNA SĄ ALE MAŁO SIĘ JE PROMUJE!! BEDZIE MOZNA SIE ZORIENTOWAC GDZIE SIE JEST I METRO ZOSTANIE ZINTEGROWANE W CZYTELNY SPOSÓB Z SKM I TRAMWAJAMI!
    BRAWO

  • jaaaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2013 08:27 ~jaaaa

    ezeeee~ezeeee

    Nowe zdecydowanie lepiej widać są przejrzystsze, podobaja mi się, wskazówki o przesiadkach sa duzo lepsze niż na 1 Lini....


    gwoli ścisłości, na pierwszej linii nie ma przesiadek..

  • elo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2013 02:16 ~elo

    Oba są do kitu!

  • majk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 23:34 ~majk

    Bez wątpienia absurdem jest tak gigantyczne zróżnicowanie oznakowania na pierwszej i drugiej linii. Nie mniej jednak, schematy zaproponowane dla drugiej linii są zdecydowanie bardziej przejrzyste i odwołują się do tych stosowanych w innych krajach europejskich. Przede wszystkim zaletą jest to, że te schematy zawierają informacje o czymś więcej niż tylko o trasie (tak jak mamy na pierwszej linii). Myślę, że trafionym pomysłem jest numeracja wyjść. Taki model sprawdza się doskonale np. w Londynie. Bierzmy przykład od tych, u których metro działa najdłużej. :)

  • MArcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 23:10 ~MArcin

    warto by sie bylo przy okazji zastanowic nad nazwami stacji nowej linii metra. jak w Londynie, Barcelonie czy Moskwie - zeby nazwa nie kojarzyla sie tylko z ulica przy ktorej wysiadamy ale wskazywala na jakies warte uwagi miejsce. Dlatego dziwi mnie, ze radni jak na razie nei przekonali sie nawet do nazwy "nowy swiat uniwersytet". a nowa linia metra daje w tej kwestii niesamowite mozliwosci - od muzeum powstania warszawskiego, przez swietokrzyska, obok budynku PASTA, dalej uniwersytet, centrum nauki kopernik, stadion narodowy i centrum praskie koneser - dawna wytwornia wodek. tyle do zobaczenia, przeciez warto to pokazac

  • hubertito

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 22:30 ~hubertito


    art82~art82

    co oznacza ten symbol który jest pod "matką prezwijającą dziecko"???
    marti~marti

    To ma chyba coś wspólnego z ekshibicjonizmem - ale nie jestem pewien .

    To na pewno są oznaczenia, gdzie można wchodzić w kajaku albo łódce :D
    Jeśli chodzi o oznaczenia to Max wszystko powiedział w temacie.
    Popieram

  • lol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 22:20 ~lol

    co oznacza ostatni symbol?(pod matka przewijającą dziecko)

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 21:12 ~xxx

    Nie budujcie drugiej lini metra. Przez tak skomplikowaną sieć komunikacji publiczenj będzie można sie pogubić w tej wspaniale zurbanizowanej i skomunikowanej wiosce. I aporopo zman towarzyszącym budowie tegoż metra proponuje iść dalej jeśli chodzi o miejsca parkingowe w Warszawie i skasować wszystkie, w końcu będzie można jeździć metrem a więc nikomu nie przyjdzie do głowy wieżdzać do stolicy samochodem.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »