Informacje

20.02.2015 14:07 są cząstkowe ekspertyzy

Czarny scenariusz stał się faktem. Konstrukcja mostu do wymiany

SERWISY:


Ekspertyzy potwierdziły czarny scenariusz: konstrukcja mostu Łazienkowskiego jest do wymiany - powiedziała na konferencji prasowej Hanna Gronkiewicz-Waltz. Szacuje się, że inwestycja pochłonie 100-130 mln zł.

Prezydent Warszawy zaznaczyła, że wymiana stalowej konstrukcji zostanie wykonana przy wykorzystaniu obecnych filarów. - Wbrew pozorom to najszybsze rozwiązanie i tańsze niż remont - podkreśliła. Eksperci oszacowali koszt tej operacji szacowany na 100-130 milionów złotych.

Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że ruch na moście może być przywrócony za kilka lub kilkanaście miesięcy.

"Degradacja stali"

Wyniki ekspertyz skomentował też profesor Henryk Zobel z Politechniki Warszawskiej. - Odkształcenia konstrukcji są bardzo duże. Pierwsze badania pokazują, że degradacji uległa część stali - mówi prof. Zobel.W jego opinii wymiana konstrukcji mostu to najlepszy sposób na naprawę przeprawy. - Oczywiście bez ingerencji w podpory - dodał Zobel. Przypomniał, że mostem jeździło 130 tys. pojazdów na dobę.

Zobel zaznaczył też, że konstrukcja jest wyeksploatowana tak, że gdyby nie wymieniano jej obecnie, trzeba by to zrobić najdalej za 10-15 lat.

"Z wolnej ręki"

Prezydent Warszawy zapewniła, że remont mostu można zlecić bez organizowania przetargu. – Działania z tzw. wolnej ręki są zgodne z przepisami prawa i tak zrobimy – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Prezydent zapowiedziała, że na czwartkowej sesji rada miasta zajmie się kwestią finansowania naprawy mostu.

– Myślę, że przesunięte zostanie 50 mln złotych z rezerw budżetowych – stwierdziła i przypomniała, że będzie starała się pozyskać także pieniądze z budżetu centralnego. – Premier Kopacz zapewniała mnie w czwartek, że jest duża szansa by budżet centralny był zaangażowany w sprawę mostu Łazienkowskiego. Musimy przygotować pani premier kosztorys – tłumaczył Gronkiewicz-Waltz.

Dodała również, że nie wszystkie płatności za most nie muszą zostać zrealizowane od razu.

W środę pisaliśmy, że Łazienkowski może być nieczynny nawet przez kilkanaście miesięcy. Nasze szacunki potwierdziły się na piątkowej konferencji prasowej prezydent Warszawy.

Koniec oględzin śledczych

W środę popołudniu swoje prace na moście zakończyli natomiast prokuratorzy, jednak na ich opinię w sprawie mostu też trzeba będzie jeszcze poczekać. – Biegły nie wypowiedział się jeszcze do protokołu, dlatego prokuratura nie zajmuje na razie stanowiska w sprawie pożaru mostu – informowała w czwartek Renata Mazur, rzecznik Prokuratury Okręgowej na Pradze.

W sprawie pożaru mostu prokuratura prowadzi śledztwo w kierunku  "sprowadzenia zagrożenia spowodowania pożaru, zagrażającego mieniu wielkiej wartości".

Prokuratorzy weszli na most już w niedzielę, ale w poniedziałek musieli przerwać swoje prace ze względu bezpieczeństwa. Na uszkodzoną przeprawę wrócili w środę rano.

Zdjęcie główne: Paweł Supernak/PAP

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rosomak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 10:21 ~Rosomak



    P932Err2~P932Err2

    Polska liczy 4 tyś lat ...wiele sie zmieniało ale most warto wybudować ku chwale naszego sławnego kraju. Niech War7szawa nie żałuje pieniędzy bo warto inwestować w mosty i historię
    MiećkoMiećko


    Buchachacha, ze co? 4 tys lat??? Hahahahaha, umarlem. Dobranoc, looooooooool
    ach~ach

    Ślady osadnictwa na ziemiach polskich sięgają siódmego tysiaclecia pne. Więc ne rechocz jak ropucha, debilu.


    Dokładniejsze dane. Ślady osadnictwa na ziemiach polskich są znacznie starsze. Głupawy @miecko nie musi o tum wiedzieć. Najstarsze ślady obecności człowieka na ziemiach polskich sięgają 800 000 lat od czasów dzisiejszych. Odkryto je w okolicach Trzebnicy, oraz w Rusku koło Strzegomia. Zatem polskie ziemie były zasiedlone wiele lat przed Chrystusem. I przed nieukiem @miecko.

  • ach

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 08:58 ~ach


    P932Err2~P932Err2

    Polska liczy 4 tyś lat ...wiele sie zmieniało ale most warto wybudować ku chwale naszego sławnego kraju. Niech Warszawa nie żałuje pieniędzy bo warto inwestować w mosty i historię
    MiećkoMiećko


    Buchachacha, ze co? 4 tys lat??? Hahahahaha, umarlem. Dobranoc, looooooooool

    Ślady osadnictwa na ziemiach polskich sięgają siódmego tysiaclecia pne. Więc ne rechocz jak ropucha, debilu.

  • iks i igrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 08:30 ~iks i igrek




    Polinus~Polinus

    Pani to ja już podziękuje .
    Leje pani wodę jak mało kto potrafi.
    Jak są filary to można zbudować stalowy prosty most jak Śląsko-Dombrowski , w mniej nisz 12 miesięcy a nawet sporo mniej . Stocznie mogłyby spawać całe przęsła mostu a Wisłą je dostarczać . Ale stocznie sprzedano i kurcze koledzy hgw nie zarobili by kaski.

    Nawet proste rozwiązanie np.(Wojskowym mostem pontonowym) NIEE !!!
    Bo to trzeba projektować ?!?!?!
    Chyba wojskowi inżynierowie są od tego ?!?! Na pewno wiedzą gdzie można taki postawić bo to normalna wojskowa logistyka .

    Żal , wstyd itd.
    musso~musso


    Jedyne dogone miejsce motu pontonowego to konstancin ..wszak tu mieszka elita ...buractwo zostało w warszawie
    jeep~jeep

    elita z konstancina .....aż sie oplułem ze śmiechu!
    Plujek~Plujek

    To się wytrzyj. W Konstancinie owszem, mieszka elita, ale finansowa.

    W Konstancinie mieszka gangsterka. Normalni ludzie uciekli stamtąd. Jeżeli dotąd nie wiedziałeś, to teraz już wiesz,

  • Miećko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 01:21 Miećko

    P932Err2~P932Err2

    Polska liczy 4 tyś lat ...wiele sie zmieniało ale most warto wybudować ku chwale naszego sławnego kraju. Niech Warszawa nie żałuje pieniędzy bo warto inwestować w mosty i historię


    Buchachacha, ze co? 4 tys lat??? Hahahahaha, umarlem. Dobranoc, looooooooool

  • Miećko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 01:17 Miećko

    Jjjjjjjj~Jjjjjjjj

    Wczesniej pisali ze ten most byl ubezpieczony...


    Alez oczywiscie ze byl/jest ubezpieczony... na 3mln zlotych buuuchachacha (powaznie.)

  • Miećko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 01:15 Miećko

    Dociekliwy~Dociekliwy

    Moze ktoś mi powiedzieć czemu filary pozostają? Pani prezydent powiedziała że nowa przeprawa będzie zbudowana według europejskich standardów, czyli most będzie "stał" 100lat. Jeżeli most Łazienkowski został oddany do użytku 22 lipca 1974, to znaczy że w dniu awarii miał prawie 26 lat. Metalowa cześć mostu była przewidziana na 60 lat a filary na 80 lat. Odejmując 26 lat użytkowania, filary mają jeszcze 54 lata po tym okresie muszą być odbudowane. Wiec jeszcze raz, jakim cudem most będzie stał po przebudowie 100 lat?!

    Booze, tak ciezko skumac??? Postawia nowe, np podwojne, po obu stronach starych, a stare zburza. Taki problem???

  • Miećko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 01:12 Miećko


    problemzgłowy~problemzgłowy

    Ktoś już tu podał dobry pomysł. I do tego sensowny.
    Wyremontować tak aby można było przywrócić do ruchu połowę przeprawy, np. północną nitkę (podobno jest w lepszym stanie).
    Da się tam zmieścić cztery pasy tak jak było podczas objazdu remontu łącznic.
    W tym czasie na spokojnie zrobić przetarg na remont i odbudowę całości (no chyba, że cały myk polega na tym, żeby przetargu nie robić).
    Jak zrobimy przetarg to oszczędności z niego pokryją koszty szybkiego uruchomienia jednej nitki.
    A po przetargu (i przy przejezdnej jednej nitce) zrobić pełny remont drugiej oraz prowadzących do niech i wymagających remontu estakad.
    Jak się skończy remont drugiej nitki to wrócić przerzucić na nią ruch (znów cztery pasy) i zabrać się za pełny remont pierwszej z jej estakadami.
    W efekcie będzie szybko przejezdność, koszty takie same jak nie mniejsze i wszyscy będą zadowoleni.
    Przecież tak remontowano Grota. Tu na Łazienkowskim nie ma przerwy między nitkami ale płyta jest do rozdzielenia (że nie ma dylatacji nie znaczy że to monolit) i problem z głowy!
    zuza~zuza

    dobrze gada - polać mu!

    Panienke jeszcze dorzucmy, bo naprawde dobrze gada ;-)

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 00:17 ~Kracho

    Warszawiak~Warszawiak

    Czy nie jest to dobra okazja, aby przebudować most i Trasę łazienkowską tak, aby od Grójeckiej prze Trasę i potem na Gocław kursowały tramwaje? Przekształcenie 2 wewnętrznych pasów na trambuspas z jednoczesną likwidacją obecnych buspasów zapewniłoby pozostawienie aktualnej przepustowości Trasy Ł na obecnym poziomie dla samochodów jednocześnie ogromnie zwiększając możliwości przewozowe transportu publicznego rozwiązując tym samym wiele obecnych problemów komunikacyjnych Gocławia.
    Jak sobie wyobrażasz linię tramwajową w okolicach GUS-u i ronda Jazdy Polskiej na dwupoziomowych węzłach? Puściłbyś górą czy dołem? Jaki ma sens puszczenie linii tramwajowej od Grójeckiej po Gocław, która nie ma szans na bezpośrednie połączenie z resztą sieci tramwajowej (linia donikąd)? Jak byś rozwiązał problem wymiany pasażerskiej na przystankach pl. Na Rozdrożu oraz Rozbrat? Przejście dla pieszych na trasie z v-max = 80 km/h (no tak, miasto dla ludzi), czy może jak na W-Zetce pod Zamkiem Królewskim że pasażer wpada pod rozpędzony pojazd? Bo rozwiązanie jak na Poniatowszczaku jest bez sensu, patrz mecze Legii. Jakbyś rozwiązał problem zjazdu linii tramwajowej z wewnętrznych pasów w kierunku osiedla Gocław? Światła jak na Wołoskiej na trasie o v-max = 80?
    Brak samego mostu jeszcze da się przeboleć, bo Trasa Łazienkowska po obu brzegach jest przejezdna wraz z węzłami. Ale przebudowa całej trasy to strzał w kolano.

  • lupus71

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2015 23:56 ~lupus71

    Warszawiak~Warszawiak

    Czy nie jest to dobra okazja, aby przebudować most i Trasę łazienkowską tak, aby od Grójeckiej prze Trasę i potem na Gocław kursowały tramwaje? Przekształcenie 2 wewnętrznych pasów na trambuspas z jednoczesną likwidacją obecnych buspasów zapewniłoby pozostawienie aktualnej przepustowości Trasy Ł na obecnym poziomie dla samochodów jednocześnie ogromnie zwiększając możliwości przewozowe transportu publicznego rozwiązując tym samym wiele obecnych problemów komunikacyjnych Gocławia.

    kompletny absurd! Ten most chyba widziałeś tylko na pocztówce z czasów Gierka

  • lupus71

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2015 23:49 ~lupus71

    To wszystko jest koszmarem ale dzieje się naprawdę.
    Ludzie ten III świat to woasnie III RP.

    8 lat rządów PO, trzecia kadencja bufetowej. Będzie tylko gorzej. Oprzytomnijcie.

    Płonie most, nikt nie ponosi odpowiedzialności, nikt nie był przygotowany na scenariusz gaszenia, na scenariusz reorganizacji ruchu.

    To jest totalna klęska zarządzania miastem i państwem.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »