Informacje

12.01.2011 06:27 Budowa pod Wisłą podobna jak metra, tylko szybsza

Czajka zostawi metro w tyle

SERWISY:

Tunel dużo mniejszy ale technologia podobna. Wodociągi sprowadzają do Warszawy tarczę TBM, która "przekopie się" pod Wisłą. Dzięki temu niemu nieczystości z lewobrzeżnej Warszawy spłyną do oczyszczalni Czajka.

- W lutym do Warszawy przyjedzie pierwszy polski TBM (tarcza do drażenia podziemnych tuneli - red.) – mówi dumnie Wojciech Słomski, rzecznik PRG Metro, wykonawcy kolektora do oczyszczalni Czajka.

Faktycznie, TBM wodociągowców zjedzie pod ziemię jako pierwszy, zanim na dobre rozpocznie się drążenie tuneli metra.

10 metrów pod dnem Wisły

Tunel, który powstanie na zlecenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji za ponad 176 mln złotych będzie miał prawie 1400 metrów długości i przejdzie ok. 10 metrów pod dnem Wisły. Będzie położony pomiędzy ul. Farysa i Świderską. Tarcza sprowadzana do jego budowy będzie miała ponad 4,5 metra średnicy.

– Będzie mniejsza od tej, która wykorzysta metro, ale to my jako pierwsi zastosujemy tę technologię w Polsce – cieszy się Wojciech Słomski.

Mikrotunele już gotowe

Jak będą wyglądały prace? Przed wprowadzeniem tarczy pod ziemię zostanie wykonany głęboki na 11 pięter szyb startowy po białołęckiej stronie. Tunel połączy się z już gotowym kolektorem po białołęckiej stronie, który był wykonywany również przy użyciu ciekawej technologii – mikrotunelingu. Tu również była wykorzystywana tarcza drążąca tunel, jednak mikrotuneling wymaga stosowania większej ilości wykopów, gdyż tarcza nie porusza się samodzielnie, a jest jedynie odpychana z miejsca startowego.

Po otwarciu całego kolektora nieoczyszczane aktualnie ścieki z lewobrzeżnych dzielnic trafią do modernizowanej oczyszczalni Czajka, a Warszawa wreszcie przestanie być największym trucicielem Bałtyku.

Metro drugi raz "z tyłu"

Historia budowy tuneli w stolicy jest burzliwa. Kiedy nie udało się w latach 50. zbudować głębokiego metra, kilka lat później ci sami inżynierowie wzięli udział w innej, równie spektakularnej jak na owe czasy budowie – przekopania tunelu pod dnem Wisły. Do dziś służy on Stołecznemu Przedsiębiorstwu Energetyki Cieplnej. W swoich wnętrzach kryje dwie potężne rury, którymi ciepło z Elektrociepłowni Żerań wędruje do lewobrzeżnych dzielnic. Znajduje się tam również korytarz techniczny, którym można przejść z Żerania na Żoliborz.

Podobny korytarz techniczny będzie w przypadku tunelu łączącego Białołękę i Bielany. Kolektor Czajki będzie już drugim obiektem, łączącym dwa brzegi Wisły pod dnem rzeki.

Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kamillo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2011 19:16 ~kamillo

    pracowalem tam tydzien czasu kawal odlamu spadl na mnie i szpital 2 miesiace

  • inz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.01.2011 10:41 ~inz

    a co do gumowych podkładów w metrze to w stolicy (nie wiem czy na wszystkich odcinkach) ale szyna jest mocowana do betonowej konstrukcji również za wykonanych z żywic elastycznych podkładek

  • inz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.01.2011 10:38 ~inz

    TBM a mikrotuneling to dwie zupełnie odmienne technologie. Metodą mikrotunelingu zostały wykonane m.in kolektory w pasie zieleni ulicy modlińskiej a TBM będzie jedynie stosowany przy budowie syfonu pod wisłą.

  • Bazyl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.01.2011 10:41 ~Bazyl

    Niestety zwiększenie średnicy tunelu spowoduje większe problemy technologiczne i logistyczne np. wymagana będzie grubsza warstwa betonu wokół tunelu dla uzyskania odpowiedniej wytrzymałości lub usuwanie większej ilości urobku. Te problemy niestety spowolnią tempo prac więc wyjdzie na to samo dlatego nie jest tak różowo. A Pan Wojciech Słomski nie ma co się tak cieszyć, bo nie będą pierwszymi w Polsce, którzy zastosują metodę mikrotunelingu. Raczej się nie mylę jeśli stwierdzę, że tą metodą wykonywane były niektóre odcinki I lini Metra, a ostatino na Wodociągu Centralnym MPWiK wykonał taką metodą przewiert pod jednym ze swoich budynków dla przeprowadzenia rurociągu - średnica chyba fi 1600 mm :)

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.01.2011 08:59 ~Rotshild

    "los" - zrobić większą średnicę tunelu to nie problem, można by nawet puścić samochody (chociaż mało to realne ze względnu na dwie rury fi 1000cm) tylko co dalej? wykup gruntów pod dojazdy drogowe do tunelu trwałby pewnie 30lat a później wykonawca dostałby pół roku żeby wszystko zbudować, taka polska-urzędnicza rzeczywistość.

  • Laszlo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2011 20:03 ~Laszlo

    Czy to oznacza, że znowu rozkopią Modlińską? :(

  • los

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2011 16:35 ~los

    To może by tak od razu w tej samej dziurze zrobić tunel dla samochodów, w tedy wodociągowcy nie tyko wyprzedzili by metro ale i most północny? - pewnie nikt o tym nie pomyślał - po co robić coś 2 razy jako można to zrobić z głową za jednym zamachem.

  • maxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2011 16:34 ~maxx

    Skończcie w końcu ten bajzel na Tarchominie. W szczególności skrzyżowanie Myśliborska/Światowida. TNV Warszawa już robiło materiał na ten temat

  • szybko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2011 15:51 ~szybko

    prosze jaka cywilizacja, enklawa polskiej inteligencji po lewej stronie wisły, robią prosto do Wisły ;)

  • Ari

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2011 13:11 ~Ari

    Dobry pomysł z metrem przy okazji budowy tunelu Czajka, szerzej wywiercić otwór, to bardzo ułatwi pokonanie Wisły.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »