Informacje

31.08.2016 17:00 Wykonawca POW podniesie przebieg trasy

Cud w Wilanowie: drogowcy się dogadali, miasto zaoszczędzi miliony

SERWISY:

Miało być drogo i – być może – niezbyt bezpiecznie, a będzie taniej i wygodniej. Drogowcom udało się porozumieć z wykonawcą Południowej Obwodnicy Warszawy, dzięki czemu linia tramwajowa na obrzeża Wilanowa nie będzie przebiegać w betonowym zagłębieniu.

O sprawie betonowej "wanny" informowała niedawno "Gazeta Stołeczna". Chodzi o możliwość rozbudowania planowanego już dziś tramwaju na Wilanów o kolejny odcinek, sięgający za budowaną właśnie POW. W miejscu planowanego przejścia trasy nad przedłużeniem al. Rzeczpospolitej planowano wstępnie zagłębienie torowiska. Ale to rozwiązanie drogie i niepraktyczne, nie tylko dlatego że utrudnia budowę przystanków. Tego typu konstrukcje są narażone na zalewanie w czasie gwałtownych ulew.

Będzie taniej i wygodniej

Znacznie wygodniej byłoby poprowadzić tory na poziomie gruntu. Ale to wymagałoby podniesienia estakady POW. Wydawało się, że na zmianę projektu może być za późno, ale w ostatnich tygodniach udało się znaleźć rozwiązanie. Wykonawca POW zmieni projekt i podniesie estakadę. W zamian za to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmie się "koordynacją styku robót", czyli dopilnowaniem, by wykonawcy dwóch odcinków POW nie przeszkadzali sobie nawzajem, ale i nie tracili czasu czekając z robotą jeden na drugiego.

- Robienie tego na własną rękę przez jednego lub drugiego wykonawcę byłoby trudniejsze. Dla nas to oszczędność czasu - potwierdza Mateusz Witczyński, rzecznik firmy Astaldi, wykonawcy ursynowskiego odcinka obwodnicy.

- Uznaliśmy, że rozwiązanie, w którym al. Rzeczpospolitej przebiega na poziomie gruntu, jest dla mieszkańców Warszawy najkorzystniejsze – dodaje z kolei Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDDKiA.

Zrobili bilans

Wcześniej problemem były koszty. Jak szacował ratusz, za podniesienie trasy trzeba zapłacić około 8-10 mln złotych. Za budowę "wanny" z torowiskiem - nawet 30. Dla miasta byłaby to spora oszczędność, nawet gdyby samo miało pokryć koszt zmiany projektu POW. Jak jednak pisze "Stołeczna", ratusz ma opinię prawną, z której wynika, że takie dokładnie do wydatków GDKKiA jest niezgodne z prawem.

- Wobec braku decyzji m.st. Warszawy i działań zmierzających do zawarcia stosownego porozumienia oraz z uwagi na fakt, że brak odpowiednich decyzji zagrażać mógłby prawidłowej realizacji kontraktu, nie ma możliwości wprowadzenia zmiany do umów GDDKiA - mówiła wtedy gazecie Tarnowska.

Co zatem spowodowało zmianę stanowiska? - Cały czas prowadzimy prace projektowe, analizujemy różne warianty, wskazujemy te najlepsze. Ten ostateczny zostanie zatwierdzony w decyzji ZRID - informuje rzecznik GDDKiA.

W sprawie ma także udział samo miasto. - Spotykaliśmy się z inwestorem argumentowaliśmy i wskazywaliśmy, że to projekt karkołomny dla nas, ale i dla nich. Cieszymy się, że GDDKiA wzięła to na siebie - mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy i przypomina, że miasto było przygotowane na ewentualne sfinansowanie poszerzenia projektu, jednak nie było takich możliwości formalnych.

Zdążą ze zmianami?

Południowa Obwodnica Warszawy powstaje w systemie "projektuj i buduj". Trwa projektowanie trasy. Jak zapewnia Witczyński, Astaldi zdąży wprowadzić poprawki do projektu i nie zachwieje to harmonogramem inwestycji. - Większość projektów mamy już gotowych, a termin mamy określony na kwiecień 2017 roku - dodaje.

Wykonawca ursynowskiego odcinka podzielił pracę na trzy etapy. Pierwszy, to przygotowanie tunelu metra na obwodnicy. Tutaj zamierza wbić pierwszą łopatę jeszcze w tym roku. Drugi to roboty od węzła Puławska do wjazdu do tunelu, a trzeci to budowa przeprawy pod ziemią.

Zobacz zapowiedzi stołecznego ratusza w sprawie nowych linii tramwajowych:

skw/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • rety

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.09.2016 10:59 ~rety


    ONN~ONN

    Wszystkie normalne miasta maja obwodnice poza granicami miasta. Nawet trojmiasto ma piekna obwodnice z dala od zabudowan w rownowadze z czlowiekiem. A u nas jak zwykle byle jak. Przeciez to idiotyzm. Kto madry takie zgody wydaje? I to juz nie wazne, czy obwodnica bedzie przez wilanow, mokotow czy centrum, chodzi o to, ze przez srodek miasta takich drog nie buduje sie. Podejrzswam, ze plany obwodnicy siegaja lat kiedy Wilanow byl jedbym wielkim polem i byc moze w planach jeszcze nie byla budowa osiedla. Skoro jednak osiedle powstalo, obwodnica powinna zostac przesynieta a nie pod nosem mieszkancie budowana. Ilowc zanieczyszczen, halas, to wszyztko odbije sie na zdrowiu czlowieka. Ale to chyba nikogo nie interesuje. Zenada. No ale aby halasu i zanieczyszczen bylo wiecej, to jeszcze tramwaj ram wpakuja. Rece opadaja.
    Boom~Boom


    Kolejny mądry powiedział co wiedział. Pewnie takiego Berlina z jego ringami na oczy nie widziałeś a w Polsce nie wiesz że istnieje coś takiego jak DK50 która jest obwodnicą Warszawy.


    cżłowieku nie ośmieszaj sie, DK50 można sobie ominąć warszawę ale obwodnicą nie jest, dodam jeszcze że w każdym normalnym mieście obwodnica ma za zadanie wyprowadzić ruch z miasta, w warszawie natomiast wprowadza ruch do centrum. brawo.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 20:13 ~qwerty


    ONN~ONN

    Wszystkie normalne miasta maja obwodnice poza granicami miasta. Nawet trojmiasto ma piekna obwodnice z dala od zabudowan w rownowadze z czlowiekiem. A u nas jak zwykle byle jak. Przeciez to idiotyzm. Kto madry takie zgody wydaje? I to juz nie wazne, czy obwodnica bedzie przez wilanow, mokotow czy centrum, chodzi o to, ze przez srodek miasta takich drog nie buduje sie. Podejrzswam, ze plany obwodnicy siegaja lat kiedy Wilanow byl jedbym wielkim polem i byc moze w planach jeszcze nie byla budowa osiedla. Skoro jednak osiedle powstalo, obwodnica powinna zostac przesynieta a nie pod nosem mieszkancie budowana. Ilowc zanieczyszczen, halas, to wszyztko odbije sie na zdrowiu czlowieka. Ale to chyba nikogo nie interesuje. Zenada. No ale aby halasu i zanieczyszczen bylo wiecej, to jeszcze tramwaj ram wpakuja. Rece opadaja.
    Boom~Boom


    Kolejny mądry powiedział co wiedział. Pewnie takiego Berlina z jego ringami na oczy nie widziałeś a w Polsce nie wiesz że istnieje coś takiego jak DK50 która jest obwodnicą Warszawy.


    Skoro DK50 jest obwodnicą to dlaczego na S8 większość rejestracji jest spoza Warszawy?
    Chyba rozumiesz, że DK50 jest zbyt daleko od Warszawy by pełnić rolę obwodnicy. Obwodnica ma być po obwodzie miasta a nie przez środek ani nie z dala.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 20:11 ~qwerty


    STOP~STOP

    Powstrzymajmy budowę linii tramwajowej do Wilanowa! Zamiast udrożnić ruch, spowoduje jeszcze większe korki, zwężenie ulic, stworzy tzw. wąskie gardła, a co najgorsze zrujnuje życie ludzi żyjących wzdłuż torów! Hałas jest nie do wytrzymania :( STOP TRAMWAJOM!!!
    matthew84~matthew84


    Linia tramwajowa do Wilanowa już była. Pozostałości masz m.in. na Gagarina w postaci pasa zieleni. Wiesz czemu jej nie ma? Bo wysoko postawionemu ubekowi tramwaje hałasowały pod oknem.



    Czyli przyznajesz, że jednak hałasowały...

  • matthew84

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 19:03 ~matthew84

    STOP~STOP

    Powstrzymajmy budowę linii tramwajowej do Wilanowa! Zamiast udrożnić ruch, spowoduje jeszcze większe korki, zwężenie ulic, stworzy tzw. wąskie gardła, a co najgorsze zrujnuje życie ludzi żyjących wzdłuż torów! Hałas jest nie do wytrzymania :( STOP TRAMWAJOM!!!


    Linia tramwajowa do Wilanowa już była. Pozostałości masz m.in. na Gagarina w postaci pasa zieleni. Wiesz czemu jej nie ma? Bo wysoko postawionemu ubekowi tramwaje hałasowały pod oknem.

  • zwawy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 16:48 ~zwawy


    ONN~ONN

    Wszystkie normalne miasta maja obwodnice poza granicami miasta. Nawet trojmiasto ma piekna obwodnice z dala od zabudowan w rownowadze z czlowiekiem. A u nas jak zwykle byle jak. Przeciez to idiotyzm. Kto madry takie zgody wydaje? I to juz nie wazne, czy obwodnica bedzie przez wilanow, mokotow czy centrum, chodzi o to, ze przez srodek miasta takich drog nie buduje sie. Podejrzswam, ze plany obwodnicy siegaja lat kiedy Wilanow byl jedbym wielkim polem i byc moze w planach jeszcze nie byla budowa osiedla. Skoro jednak osiedle powstalo, obwodnica powinna zostac przesynieta a nie pod nosem mieszkancie budowana. Ilowc zanieczyszczen, halas, to wszyztko odbije sie na zdrowiu czlowieka. Ale to chyba nikogo nie interesuje. Zenada. No ale aby halasu i zanieczyszczen bylo wiecej, to jeszcze tramwaj ram wpakuja. Rece opadaja.
    Boom~Boom


    Kolejny mądry powiedział co wiedział. Pewnie takiego Berlina z jego ringami na oczy nie widziałeś a w Polsce nie wiesz że istnieje coś takiego jak DK50 która jest obwodnicą Warszawy.


    Zgadzam się z kolegą ale nie tym hejtującym. Skoro wiadomo było że obwodnica powstanie w tym miejscu to po co budowali tam osiedle? Co może ludzie nie wiedzieli? Ale za to jak trzeba będzie dojechać do metra to wybiorą obwodnicę. Nie podoba się to wypierdalaj do Radomia i dojeżdżaj sobie pociągiem.

  • STOP

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 15:44 ~STOP

    Powstrzymajmy budowę linii tramwajowej do Wilanowa! Zamiast udrożnić ruch, spowoduje jeszcze większe korki, zwężenie ulic, stworzy tzw. wąskie gardła, a co najgorsze zrujnuje życie ludzi żyjących wzdłuż torów! Hałas jest nie do wytrzymania :( STOP TRAMWAJOM!!!

  • ziggy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 14:29 ~ziggy

    zaraz weki z Wilanowa zaczną pisać o obwodnicy pod oknami ich tanich mieszkań...
    ciekawe czy nabywcy domów po 600 tyś na os. kapriola byli informowani przed zakupem że będą mieszkać przy przyszłym węźle :D

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 13:03 ~Boom

    ONN~ONN

    Wszystkie normalne miasta maja obwodnice poza granicami miasta. Nawet trojmiasto ma piekna obwodnice z dala od zabudowan w rownowadze z czlowiekiem. A u nas jak zwykle byle jak. Przeciez to idiotyzm. Kto madry takie zgody wydaje? I to juz nie wazne, czy obwodnica bedzie przez wilanow, mokotow czy centrum, chodzi o to, ze przez srodek miasta takich drog nie buduje sie. Podejrzswam, ze plany obwodnicy siegaja lat kiedy Wilanow byl jedbym wielkim polem i byc moze w planach jeszcze nie byla budowa osiedla. Skoro jednak osiedle powstalo, obwodnica powinna zostac przesynieta a nie pod nosem mieszkancie budowana. Ilowc zanieczyszczen, halas, to wszyztko odbije sie na zdrowiu czlowieka. Ale to chyba nikogo nie interesuje. Zenada. No ale aby halasu i zanieczyszczen bylo wiecej, to jeszcze tramwaj ram wpakuja. Rece opadaja.


    Kolejny mądry powiedział co wiedział. Pewnie takiego Berlina z jego ringami na oczy nie widziałeś a w Polsce nie wiesz że istnieje coś takiego jak DK50 która jest obwodnicą Warszawy.

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 11:15 ~Xavery

    Księgowy~Księgowy

    A nie łatwiej by było zbudować wiadukt dla tramwajów (węższy niż dwa wiadukty po 3 pasy ruchu to chyba i tańszy)?

    Za to chyba 10 razy dłuższy. Pojazdy szynowe nie mogą mieć takiego nachylenia jak samochody.

  • jaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2016 10:23 ~jaa

    Księgowy~Księgowy

    A nie łatwiej by było zbudować wiadukt dla tramwajów (węższy niż dwa wiadukty po 3 pasy ruchu to chyba i tańszy)?

    Jaki wiadukt? Nad obwodnicą? Bo obwodnica i tak będzie na nasypie, bo przecina al. Rzeczypospolitej.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »