Informacje

02.10.2018 20:44 Niepewna sytuacja

Co dalej z metrem i obwodnicą? Firma, która je buduje, ma kłopoty

SERWISY:

Stołeczne władze wraz z wykonawcami prac zapewniły we wtorek, że kontrakty dotyczące budowy kolejnych stacji drugiej linii metra nie są zagrożone, a inwestycje są realizowane zgodnie z planem. Zapewnienia te mają związek z niepewną sytuacją finansową Astaldi - jednej z firm wykonawczych.

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska podkreśliła, że prace przy budowie metra, które wykonuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi, nie są zagrożone. - Nie ma żadnego zagrożenia dla naszych inwestycji, są realizowane zgodnie z planem - zadeklarowała.

Firma poproszona o dokumenty

Dodała jednak, że "w związku z zaistniałą sytuacją, firma Astaldi została poproszona o szereg dokumentów, żebyśmy byli pewni, że nasz kontrakt nie jest zagrożony".

Wtorkowa konferencja prasowa to efekt doniesień medialnych, z których wynikało, że firma Astaldi ma kłopoty finansowe.

Przypomnijmy, dotychczas Astaldi wspólnie z Gülermak wybudowała w Warszawie centralny odcinek drugiej linii metra. Obecnie jest również samodzielnym wykonawcą rozbudowy II linii metra na Pradze-Północ i Targówku. Na tym odcinku powstaną stacje Szwedzka, Targówek i Trocka.

Zawarta została także umowa na rozbudowę II linii metra na Bródnie. Tu Astaldi jest członkiem konsorcjum, którego liderem jest Gülermak. Prace przy realizacji tego kontraktu rozpoczęły się niezwłocznie po jego podpisaniu.

Z kolei miasto jest wciąż przed podpisaniem umów, po pierwsze - na rozbudowę metra na Bemowo (wraz ze stacją techniczno-postojową Mory), po drugie - na rozbudowę metra o stacje Ulrychów i Powstańców Śląskich. Odcinki te również ma budować konsorcjum firm Gülermak i Astaldi.

- Wszystko na to wskazuje - i dokumenty, które do tej pory zgromadziliśmy, choć czekamy jeszcze na komplet - potwierdzają, że zmiany, jakie następują w firmie Astaldi nie mają wpływu na budowę warszawskiego metra - podkreśliła wiceprezydent Kaznowska.

Miasto czeka na wyjaśnienia

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że we wtorek do konsorcjum Astaldi-Gülemark wystosowane zostało pismo o szczegółowe wyjaśnienie sytuacji finansowej. - Oczekujemy szczegółowych pisemnych wyjaśnień do czwartku. Wtedy, po przeanalizowaniu tych dokumentów, będziemy podejmowali dalsze czynności - podkreślił.

Z kolei przedstawiciel firmy Astaldi Francesco Paolo Scaglione poinformował, że "nie jest prowadzona żadna procedura upadłościowa firmy i nie ma przesłanek, żeby mogło się to wydarzyć w przyszłości". Jak wyjaśnił, "firma miała problemy pod koniec zeszłego roku ze względu na zaległe od Wenezueli 400 mln euro".

Dodał, że od początku tego roku w Astaldi wdrożono plan wzmocnienia firmy, który przewidywał m.in. sprzedaż koncesji na inne budowy oraz zwiększenie kapitału zakładowego, sfinansowanego po części przez rodzinę Astaldi, a także przez nowego udziałowca - japońską firmę IHI Corporation. Zaznaczył również, że firma ma wsparcie banków. - Banki są zainteresowane restrukturyzacją i utrzymaniem Astaldi, ponieważ są głównymi wierzycielami - podkreślił Scaglione.

Rzecznik firmy Gülermak Bartosz Sawicki w rozmowie z PAP również zadeklarował, że "wszystkie kontrakty realizowane w ramach konsorcjum są ważne i będą realizowane". Zaznaczył, że konsolidanci są solidarnie odpowiedzialni za ich realizację, a sytuacja finansowa firmy Gülermak, jako lidera konsorcjum, jest stabilna i bardzo dobra.

Kolejarze uspokajają

Podobny komunikat wystosowało we wtorek biuro prasowe PKP PLK, wobec informacji, które pojawiły się w mediach i dotyczyły zerwania przez Astaldi dwóch kontaktów kolejowych - przebudowy odcinków linii kolejowych nr 7 i E59.

Kolejarze zapewnili jednak, że "korespondencja przesłana przez Astaldi nie stanowi o skutecznym wygaśnięciu zobowiązań, ani o odstąpieniu od obu kontraktów tj. linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin  -  Lublin oraz linii Poznań - Leszno". Ten pierwszy kontrakt jest szczególnie ważny dla mieszkańców Warszawy, bo dotyczy remontowanej linii kolejowej z Warszawy do Lublina.

"Astaldi wraz z konsorcjantami, zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., są nadal zobowiązani wykonywać umowy, do tego konsorcjanci zostali wezwani" - podało biuro prasowe PKP PLK. Podwykonawcy mają być na bieżąco informowania o działaniach kolejarzy.

Obwodnica niezagrożona

Oprócz metra i połączenia kolejowego, firma Astaldi buduje również fragment Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie. W rozmowie z portalem haloursynow.pl rzecznik firmy powiedział, że kłopoty finansowe centrali nie wpłyną na budowę trasy.

- W przypadku POW procedura, która została wdrożona jeśli chodzi o spółkę-matkę, ma z tą inwestycją tylko pośredni związek. Każdy z projektów prowadzonych przez Astaldi ma swoją własną płynność finansową - wyjaśnił Mateusz Witczyński w wypowiedzi dla haloursynow.pl. I dodał, że jeśli pojawią się zmiany w harmonogramie prac, to będą związane ze sprawami technicznymi, a nie organizacyjno-finansowymi. - Budownictwo podziemne jest jedną z najtrudniejszych dziedzin i nie da się wykluczyć wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń - oznajmił rzecznik.

>>> O PROBLEMACH ASTALDI CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL <<<

Zobacz nagrania z budowy metra na Pradze i Targówku, za które odpowiada Astaldi:

PAP/kw/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ursyniak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.10.2018 23:10 ~Ursyniak

    A ja się cieszę , zasypać i zrobić na tym terenie park . Ursynów odetchnie z ulgą !

  • kilovolt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 22:36 ~kilovolt


    walek walkowi~walek walkowi

    Tak tak, nie ma zagrożenia, bo wybory idą. Po wyborach Astaldi zejdzie z placu budowy, bo już ma olbrzymie kłopoty i wystąpiło o ochronę przed wierzycielami do sądu w Rzymie. Zeszło z budowy linii PKP i pod znakiem zapytania jest cała płynność spółki i szeregu kluczowych inwestycjiw PL. Szkoda, że Włoskie "firmy" o wiadomym rodowodzie "południowym" wygrywają w Polsce tyle przetargów, a ich realizacja prawie zawsze pozostawia wiele do życzenia (vide Impregio). A jakimś dziwnym trafem dalej wygrywają przetargi...
    htjgh~htjgh


    Pralnie kalabryjskie lub sycylijskie.

    Taa, Astaldi przejmowałoby się naszymi wyborami. Kluczowe zresztą jest tu to, że odcinek metra na Bródno buduje konsorcjum a nie samodzielnie Astaldi. A liderem tego konsorcjum jest stabilna firma Gulermak i pewnie jak będzie trzeba to sobie poradzi bez Astaldi. Wszyscy się podniecają Astaldi a ono kończy już przecież budowę metra na Targówku. Tam budowało samodzielnie, teraz budować będzie z Gulermak.

  • Wesoły

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 20:19 ~Wesoły

    "Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska podkreśliła, że prace przy budowie metra, które wykonuje konsorcjum firm Gülermak i Astaldi, nie są zagrożone."

    "w związku z zaistniałą sytuacją, firma Astaldi została poproszona o szereg dokumentów, żebyśmy byli pewni, że nasz kontrakt nie jest zagrożony"

    Ale wy, specjalistko Kaznowska, przecież już jesteście pewni, to po co jakieś dokumenty?

  • Jolly Roger

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 20:16 ~Jolly Roger

    Rok 2011:
    "Wykonawca autostrady A2 na trasie pomiędzy Strykowem a Konotopą zobowiązał się do wypłacenia zaległości finansowych względem podwykonawców do końca maja.
    Po tym, jak niektórzy wykonawcy nie otrzymywali wynagrodzenia za swoją pracę od firmy COVEC, opuścili oni plac budowy. Po podpisaniu przez chińskiego wykonawcę zobowiązania co do wypłacenia należności mają oni wrócić do pracy.

    Chińczycy chcą jak najszybciej nadrobić zaległości, by możliwe było zakończenie prac w terminie."

  • Analityk vel SM PO PM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 19:06 ~Analityk…



    przedsiebiorca~przedsiebiorca

    Dobra zmiana wykańcza gospodarkę. To była tylko kwestia czasu. Ile jeszcze firm musi mieć kłopoty lub upaść, aby rzad przestał robić pod górkę, chyba ze o to chodzi a później będą tylko firmy państwowe jak za komuny. Ich split payment czy inne nie interesują....
    iza~iza

    do dzisiaj budowane są drogi, które Tusk obiecał wybudować na euro (2012)
    Zawiedziony~Zawiedziony


    A gdzie są te obiecane przez PiS? Głupiej obwodnicy nie potrafią od 3 lat domknąć na papierze, a co dopiero coś wbudować.

    Nie chodzi o licytowanie się, tylko to, że jednym i drugim nie należy wierzyć.
    To są politycy...

  • Waldek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 18:19 ~Waldek

    CoZaMasakra~CoZaMasakra

    PIS won!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Typowy przedstawiciel PO..
    Czytać proszę ze zrozumieniem to wina Wenezueli a nie PISU..
    Poza tym to za rządów PO Astaldi się mocno rozkreciło w Polsce..

  • CoZaMasakra

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 15:59 ~CoZaMasakra

    PIS won!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • wegerhgerg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 15:57 ~wegerhgerg


    green_is_bad~green_is_bad

    Bo pełowski ratusz woli wydawać setki milionów na puste od miesiąca ścieżki dla rowerkowców a żeby mieć na to kase oszczędza na najważniejszych inwestycjach drogowych
    yes~yes

    współczuje ci ale moze skorzystaj z pomocy poradni zdrowia psychicznego?

    Myślę, że to Tobie przydałby się lekarz od głowy (nie, to nie ten sam człowiek, to inna osoba).

  • madry adas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 15:16 ~madry adas

    akurat metro jest niepotrzebne, bo dzisiaj każdy ma przecież samochód. ale obwodnicę powinny zbudować jak najszybciej żeby ludzie mogli szybko dojechać w rodzinne strony

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.10.2018 15:11 ~Zawiedziony

    EDEK~EDEK

    TAK TO JEST JEŚLI W PRZETARGACH DECYDYJE CENA I ZWYKLE WYGRYWA GO OBCY KAPITAŁ.. A MOŻE BY TAK NASZYMI POLSKIMI RĘKOMA COŚ WYKOMAĆ?? HISTORIA JUŻ POKAZAŁA NIE RAZ JAK ZAGRANICZNE FIRMY OGŁASZAJĄ UPADŁOŚĆ ZOSTAWIAJĄC NAS NA LODZIE..


    Po pierwsze nie jest tak że zawsze decyduje cena, a po drugie to warunki przetargu są jawne i dostępne dla wszystkich, niech sobie te polskie firmy wygrywają przetargi. A i tak na końcu inwestycje są robione polskimi rękoma. Zwykłe malkontenctwo.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »