Informacje

16.02.2019 08:10 mówi prezes ppl

Co dalej z lotniskiem w Modlinie. Udziałowiec: nie chcemy upadłości

SERWISY:


- Spółka nie jest w stanie się utrzymać, coś jest źle w modelu biznesowym - mówił o lotnisku w Modlinie prezes PPL Mariusz Szpikowski. Spółka ta jest udziałowcem podwarszawskiego portu lotniczego, ale - jak mówił prezes - chętnie pozbyłaby się udziałów w Modlinie, gdyby pojawiła się oferta.

Szpikowski mówiąc o planach PPL (Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze") wobec Modlina wskazał, że w przeszłości odrzucono możliwość inwestowania w to lotnisko w zamian za przejęcie kontroli nad nim. Teraz lotnisko chce wyemitować obligacje na 60 milionów złotych, aby sfinansować niezbędne inwestycje. PPL nie zgadza się na to, bowiem - jak powiedział Szpikowski - nie zna rzeczywistych potrzeb remontowych Modlina.

- W naszej ocenie one przekraczają zdecydowanie tę kwotę - powiedział. Według niego pieniądze i tak nie poszłyby na inwestycje, tylko na łatanie dziury budżetowej.

"Coś jest źle w modelu biznesowym"

Prezes PPL powiedział, że w czwartek został poinformowany o zwołaniu zgromadzenia wspólników Modlina w celu podjęcia decyzji o zaciągnięciu zobowiązań.

- My nie mamy możliwości ruchów na dzień dzisiejszy już żadnych. Dlatego dziś wystąpię z propozycją, aby uzupełnić porządek obrad i ponownie przedłożyć propozycję i pismo do MPL (Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin - red.), w którym ponownie zadeklarujemy zniesienie jednomyślności (udziałowców - red.) na rzecz rozwiązań kodeksowych. Znów port lotniczy w Modlinie będzie miał możliwość przeprowadzenia głosowania, PPL będzie miał możliwość zagłosować przeciwko, ale głos PPL nie będzie miał siły blokującej (decyzje - red.) - powiedział prezes PPL.

Według niego rzeczywistość zweryfikowała oczekiwania PPL wobec MPL. Wskazał, że Modlina, który ma trzy miliony pasażerów i w stu procentach wykorzystuje swoją infrastrukturę, nie stać na spłatę bieżącego zadłużenia.

- Spółka nie jest w stanie się utrzymać mimo takiej liczby pasażerów, mimo takiej struktury. Znaczy to, że coś jest źle w modelu biznesowym - uważa Szpikowski. Jego zdaniem przyczyna leży m.in. w umowie z Ryanair. Duże zaniepokojenie PPL budzi także wysokość nakładów remontowych. Według Szpikowskiego jest ona tak niska, że może być ryzykowna dla spółki.

Prezes PPL powiedział ponadto, że w Modlinie prowadzone jest przez E&Y badanie due diligence, ale audytor informuje, że ma trudności z uzyskiwaniem dokumentów od MPL. - Widzimy wyraźnie, że spółka tego due diligence się boi, a jednocześnie słyszę narrację, że to PPL opóźnia due diligence - powiedział. Dodał, że pierwotnie badanie to miało się zakończyć pod koniec marca tego roku.

"Nie ma możliwości kształtowania przyszłości"

Pytany o przyszłość Modlina, Szpikowski powiedział, że PPL nie ma dziś żadnych możliwości kształtowania tej przyszłości. Zaznaczył, że "w obecnym modelu zarządzania i polityki samorządów" trudno mu dostrzec przyszłość Modlina.

- Skoro nie chcieli inwestora, sami nie są w stanie inwestować i nie zanosi się na to, żeby ktokolwiek przyszedł tam zainwestować, to to jest tylko droga donikąd, do końca tego portu - odpowiedział.

Podkreślił, że nie jest to jednak w interesie PPL. - PPL nie jest zainteresowany upadkiem Modlina. My jesteśmy zainteresowani utrzymaniem tego portu - zapewnił Szpikowski. Wskazał, że mimo rozbudowy Lotniska Chopina do maksymalnych rozmiarów, między 5 a 15 milionów pasażerów będzie musiało być obsłużonych poza Okęciem.

- Stąd też Radom, ale Modlin miałby co robić. Tylko żeby robił to na zdrowych zasadach, a nie przepompowywał pieniądze do Ryanair - powiedział. Jego zdaniem teza, że PPL są zainteresowane upadkiem Modlina, aby ruch z tego lotniska przejął Radom jest "mocno karkołomną".

Prezes PPL odniósł się także do pytania o propozycję samorządu Mazowsza, aby wykupić udziały PPL w Modlinie. - Ja słyszałem bardzo dużo wszelkiej wrzawy, która była w mediach. Ile z tej wrzawy przełożyło się - nie mówię nawet na ofertę - ale na zaproszenie do rozmów z tej sprawie? To było zero - odparł.

- W związku z powyższym, jeżeli chodzi o perspektywę PPL, bo także ministerstwo musiałoby się wypowiedzieć, to jestem zainteresowany jak najbardziej dezinwestycją w Modlinie, czyli sprzedaniem tych udziałów. Proszę bardzo, chętnie. Tylko niech się pojawi jakaś konkretna oferta na stole - dodał.

Prace potrwają w Radomiu do 2020 roku

Mówiąc o przyszłości lotniska w Radomiu prezes PPL powiedział, że realne terminy wykonania robót budowlanych wskazują, iż budowa lotniska zakończona zostanie w październiku 2020, a zimą 2020/2021 r. lotnisko to zostanie uruchomione.

W ubiegłym tygodniu "Puls Biznesu" pisał, że od półtora roku podwarszawski port nie inwestuje, bo nie ma zgody udziałowców. Blokowanie inwestycji przez udziałowca PPL może spowodować problemy z płynnością finansową. - Gdyby został zatwierdzony pierwszy plan rozwoju, w którego ramach planowaliśmy emisję obligacji wartych 60 milionów złotych, już w trzecim kwartale tego roku mielibyśmy rozbudowany terminal, trzy nowe płyty postojowe i wyremontowane dotychczasowe - mówił "PB" wiceprezes portu Modlin Marcin Danił.

Jak pisał "PB", w wypadku gdyby nie powiódł się plan z obligacjami, zarząd Modlina zaproponował w ubiegłym roku tańsze rozwiązanie - budowę terminala tymczasowego za 48 milionów złotych. - W tym celu rada nadzorcza portu zdecydowała o przeprowadzeniu due diligence, którego wynik określi dalszy kierunek rozwoju spółki - podała gazeta.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

PAP/gp

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Brajan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2019 20:40 ~Brajan

    Ludziska, ale wy gupie. Przecie z Radomia macie bliżej do Rodos, Krety i innych Egiptów

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2019 14:44 ~gość

    Karol~Karol

    Żaden CPL nigdy nie powstanie, obudźcie się ludzie!!!! :(

    Przecież jest lotnisko w Berlinie... - słowa polityka PO

  • kgkgkg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2019 12:39 ~kgkgkg

    Karol~Karol

    Żaden CPL nigdy nie powstanie, obudźcie się ludzie!!!! :(


    oby nie powstał! to jeden z najbardziej poronionych pomysłów!

    i wypowiadam się jako mieszkaniec bliskiej zabudowy Okęcia, lądują nade mną samoloty co 3 minuty i żyję! i nie przeszkadza mi to!

    w KAŻDYM mieście jest hałas, każde CYWILIZOWANE miasto powinno mieć dobry dostęp do lotniska!

    a czym jest Baranów?! żartem z nas-obywateli! lotnisko pośrodku niczego! jedyna infrastruktura to przeciążona A2, której dołożenie kolejnego pasa pewnie niewiele pomoże.
    Radom? kolejny żart, pociągiem można się wlec 1,5h! niech komuś się trafi lot z przesiadką 4h - co w tym pipidówie można robić?

    kolejna sprawa to loty krajowe - jeśli to zabiorą z Okęcia to byłby to historyczny NAJGŁUPSZY ruch! w tym momencie do innych miast można się dostać w ciągu 45-60 min, to połowa tego czasu, który trzebaby było spędzić w dojeździe do CPK.

    liczę na to, że to coś nigdy nie powstanie.

  • RacjonalnyPolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 23:51 ~RacjonalnyPolak

    Przypomnijmy,że PPL jest udziałowcem więc na zdrowy rozum jaki by miał cel niszcząc Modlin?

  • Karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 13:51 ~Karol

    Żaden CPL nigdy nie powstanie, obudźcie się ludzie!!!! :(

  • kali

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 13:03 ~kali

    Przenieście Babice do Modlina

  • Turek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 12:00 ~Turek

    Magda Sz~Magda Sz

    Oczami wyobraźni widzę piękny, tętniący życiem Centralny Port Lotniczy, na który Polacy przyjeżdżają Narodowym Samochodem Elektrycznym, zostawiają go na parkingu, gdzie ładowany będzie prądem z Centralnej Elektrowni Atomowej i lecą na wakacje na San Eskobar, a odlatując spoglądają z góry na Wisłę, gdzie płynie zwodowany w Stoczni Marynarki Wojennej pierwszy polski lotniskowiec o napędzie węglowym, "Kontradmirał Misiewicz", by po wyjściu w morze przez przekopaną Mierzeję Wiślaną sławić na całym świecie Patologię i Socjal.


    Mistrz :)

  • iza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 11:08 ~iza

    prywatny biznes wyciąga rękę po publiczną kasę?

  • Z11

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 09:14 ~Z11

    To jest wlasnie szal neolibelarizmu. Jak udzialowcy nabija kase, zwija sie interes i idzie dalej. Panstwowe instytucje trwaly latami bez wynagradzania niebotycznego udzialowcow i prezesow, wynagrodzenia nie mialy takiej rozbieznosci, wypracowany zysk szedl na doinwestowanie zakladu i do podzialu pomiedzy CALA zaloge. Ile pieniedzy z naszych podatkow poszlo w bloto odnosnie tego lotniska ?

  • piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2019 05:46 ~piotr

    Daro~Daro

    CPK to nie ma być lotnisko dla tanich linii lotniczych jak Modlin czy Radom. To ma być hub lotniczy, konkurujący z Frankfurtem nad Menem. Porównywanie jednego i drugiego jest bezsensowne


    Tak, ale po co psuć coś, co dobrze funkcjonuje na przykład w Modlinie ? Dobra lokalizacja którą można rozwijać dla tanich linii. Do i z Radomia mało kto będzie latał, za daleko i ten zbyt długi czas dojazdów, który jest kluczowy dla pasażerów.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »