Informacje

12.04.2019 20:18 nowa technologia

Chodniki mają walczyć ze smogiem. Miasto wyda na nie miliony

SERWISY:


Stolica stawia na antysmogowe chodniki. - Warszawa będzie jednym z pierwszych miast w Polsce, a także w Europie, które taką technologię będzie realizowało i wcielało w życie - chwalił się w piątek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Eksperci od jakości powietrza są sceptyczni.

W Warszawie w kilku lokalizacjach mają powstać antysmogowe chodniki, czyli takie, które oczyszczają powietrze. Modernizację przy użyciu "antysmogowego betonu" przejdą chodniki przy alei Lotników na odcinku od Wilanowskiej do Puławskiej, w alei Wojska Polskiego na odcinku od Popiełuszki do placu Inwalidów, przy alei Solidarności na odcinku od Bielańskiej do ulicy Nowy Przejazd, w ciągu ulic Czecha-Sejmikowa na odcinku od Kajki do Wydawniczej oraz na ulicy Zawodzie (od ulicy Augustówka do Kobylańskiej).

Niewiele droższe od zwykłego betonu

Beton, z którego wykonywane są antysmogowe płyty chodnikowe zawiera dodatek nanometrycznego dwutlenku tytanu dzięki czemu ma właściwości fotokatalityczne.

Jak przekonuje ratusz, na dobrze nasłonecznionej powierzchni takiej płyty redukują się związki zagrażające zdrowiu, takie jak dwutlenek azotu. Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Beton ten posiada zdolność samooczyszczania.

Koszt produkcji antysmogowego betonu jest niewiele wyższy od produkcji zwykłego betonu.

Innowacyjne rozwiązanie

Jak zauważył podczas piątkowego spotkania, prezydent Warszawy "jest to technologia nowatorska, nigdy nie wykorzystywana na taką skalę".

- Postanowiliśmy w taką technologię zainwestować i remonty, które Zarząd Dróg Miejskich będzie przeprowadzać na kilku bardzo ważnych w Warszawie ulicach, tę technologię wcielą w życie - powiedział Trzaskowski.

Przypomniał też, że "walka ze smogiem jest jednym z priorytetów miasta". - Walczymy ze smogiem z niskiej emisji, ale również ze smogiem, który pochodzi z komunikacji - mówił.

Wcześniej sprawdzili skuteczność

Koszt budowy nowych chodników to ponad pięć milionów złotych. Pierwszy antysmogowy chodnik powstał jako eksperyment przy rondzie Daszyńskiego.

- Dzięki uprzejmości ZDM byliśmy w stanie przetestować to rozwiązanie w warunkach miejskich. Przy rondzie Daszyńskiego wykonaliśmy próbną powierzchnię, która zajmowała około 350 metrów kwadratowych, postawiliśmy dodatkową stację pomiarową na bieżąco śledzącą wyniki zanieczyszczeń. Efekty są takie, że o około 30 procent jesteśmy w stanie ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w danym rejonie - przekonywał Krzysztof Wilczek z firmy Skanska.

Antysmogowy beton ma stać się standardem podczas prac stołecznych drogowców.

"Rozwiązanie, które poprawia samopoczucie"

Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego podkreśla, że takie rozwiązania nie mają wielkiego znaczenia przy skali problemu z jakością powietrza. - Przy założeniu, że te płyty rzeczywiście oczyszczają powietrze i nie będą kosztować dużo, to jest to rozwiązanie, które można zastosować. Jest to jednak bardziej rozwiązanie, które poprawia nam samopoczucie, a nie poprawia znacząco jakość powietrza - twierdzi Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego.

Jak zaznacza, według samego producenta, beton antysmogowy wylany na powierzchnię jednego boiska piłkarskiego redukuje tlenki azotu w ilości około 10 samochodów rocznie. - Natomiast po Warszawie porusza się około 600-800 tysięcy samochodów każdego dnia. W związku z tym, żeby zlikwidować taką ilość tlenku azotu to trzeba by wybetonować całą Warszawę i jeszcze dodatkowe powiaty - zwraca uwagę.

Siregiej zwraca uwagę na to, jak inne miasta radzą sobie z problem smogu. - Rozwiązania, które proponowane są w Europie i stosowane w ponad 300 miastach europejskich to tak zwane strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej, czyli w uproszczeniu: nie wpuszczamy samochodów do śródmieść, ograniczamy ruch samochodów w mieście i w ten sposób jesteśmy w stanie bardzo szybko i znacząco poprawić jakość powietrza - podsumowuje.


PAP/mp/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.04.2019 19:29 ~Asd

    aaaa~aaaa

    Ja sie zastanawiam co będzie kiedyk: zabronią wjazdu aut do miasta, wyeliminują wszystkie piece i kominki, a smog nadal będzie:) Bo smog tworzy się z powodu BRAKU ruchu powietrza. Jak sie zabudowało wszystkie korytarze nawiewowe to co dalej?

  • zulugula

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.04.2019 11:26 ~zulugula

    franc~franc

    Technologia znana od dziesięcioleci. Pytanie brzmi czy warto na to wydawać tyle pieniędzy. Działanie tlenku tytanu na NOx jest tylko gdy na niego padają promienie UV. Niestety przez smog mało ich dociera do powierzchni chodnika a gdy nie ma smogu ta technologia nie jest potrzebna. Na dodatek działa w bardzo znikomej odległości od powierzchni. Życzę powodzenia w wydawaniu pieniędzy.
    A może by tą kasę dla nauczycieli?

  • onmnajr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.04.2019 10:27 ~onmnajr

    Prosciej chyba by nie jeździło tyle kopcących, starych diesli i to bez dpf?

  • Obiektywny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.04.2019 09:31 ~Obiektywny

    podatnik warszawski~podatnik warszawski

    Ciekawe jak różni się cena, którą warszawiacy zapłacą za takie chodniki, a ile kosztują na Zachodzie... zdaniem POlityków stołecznych mieszkańcy miasta są bardzo bogaci - nie dość, że za stadion narodowy zapłaciliśmy dwa razy, to jeszcze budujemy najdroższą na świecie obwodnicę - nigdzie metr jezdni nie kosztuje tyle co u nas...

    Idąc Twoim torem myślenia, to wyjdzie i tak taniej, niż gdyby budował to PiS. Wtedy dodatkowo na tym wszystkim musiała by jeszcze zarobić miliony Srebrna i Nowogrodzka.

  • Zosia69

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 21:17 ~Zosia69

    podatnik warszawski~podatnik warszawski

    Ciekawe jak różni się cena, którą warszawiacy zapłacą za takie chodniki, a ile kosztują na Zachodzie... zdaniem POlityków stołecznych mieszkańcy miasta są bardzo bogaci - nie dość, że za stadion narodowy zapłaciliśmy dwa razy, to jeszcze budujemy najdroższą na świecie obwodnicę - nigdzie metr jezdni nie kosztuje tyle co u nas...


    Obwodnica to nie inwestyja miasta tylko GDDKiA. Sprawdź sobie dlaczego tyle kosztuje. Widać, że nic nie wiesz o technologiach budowy dróg szybkiego ruchu i tunelów.

  • mądry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 19:29 ~mądry

    wszystkie hipermarkety w Warszawie pomazać w całości tym betonem-może to coś da

  • zdziwiony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 19:20 ~zdziwiony

    wkurzony~wkurzony

    PO to tylko śmiech na sali...
    nic dziwnego że przegrywają wybory za wyborami...

    A w Warszawie jakoś wygrali

  • pozdrawiam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 19:00 ~pozdrawiam

    z całym szacunkiem, ale to ja już wolę te pieniądze wydać na LGBT niż na taką bzdurę xD

  • franc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 18:53 ~franc

    Technologia znana od dziesięcioleci. Pytanie brzmi czy warto na to wydawać tyle pieniędzy. Działanie tlenku tytanu na NOx jest tylko gdy na niego padają promienie UV. Niestety przez smog mało ich dociera do powierzchni chodnika a gdy nie ma smogu ta technologia nie jest potrzebna. Na dodatek działa w bardzo znikomej odległości od powierzchni. Życzę powodzenia w wydawaniu pieniędzy.

  • Mikołaj

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.04.2019 16:40 ~Mikołaj

    pilotażowo wprowadzić takie betonowe chodniki do lasów. Z czasem wyciąć lasy i zastąpić je betonową pustynią ekologiczną

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »