Informacje

22.08.2017 21:07 linia obwodowa

Chcą przenieść zabytkowy bunkier, bo blokuje inwestycję na kolei

SERWISY:


Kolejarze chcieli wyburzyć zabytkowe bunkry, bo stołeczny konserwator uznał, że nie są warte ochrony. Jednak jego wojewódzki odpowiednik doszedł do innego wniosku i wpisał je do rejestru zabytków.
W miejscu, gdzie znajdują się bunkry, trwają prace nad wielomilionową inwestycją. Czy decyzja może zablokować budowę?

Od marca trwają prace przy linii obwodowej. Kolejarze przebudowują tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przystanki.

PKP zapowiedziało przy tej okazji rozebranie pięciu bunkrów bojowych typu Ringstand 58c, wybudowanych na przełomie 1944 i 1945 roku, zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska.

Jednak kilka dni temu mazowiecki konserwator zabytków Jakub Lewicki wpisał bunkry do rejestru.

Bez odwołania

"Tobruki stanowiły element sieci niemieckich umocnień obok schronów wartowniczo-obserwacyjnych, nasypu kolejowego, odpowiednio zaadaptowanej miejskiej zabudowy, transzej, zasieków, fortów z czasów carskich. Ich zasięg na mapie miasta obejmuje przede wszystkim: Cytadelę, Dworzec Gdański, kolej obwodową, Gazownię, Filtry, węzły komunikacyjne, Ujazdów" - argumentował konserwator.

Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, a PKP PLK nie zamierza się odwoływać.

- PKP Polskie Linie Kolejowe opracowują plan przemieszczenia schronu z ulicy Obozowej, aby przekazać go na cele muzealne. Będzie to skomplikowana operacja logistyczna wykonywana zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków - mówi Karol Jakubowski z PKP i zastrzega, że ostateczna w decyzja w tej sprawie należy do konserwatora.

Jak zapewnia Jakubowski, pozostałe schrony w stanie nienaruszonym pozostaną w swojej dotychczasowej lokalizacji. - Oprócz prac na Obozowej prace odbywają się sprawnie i zgodnie z planem. Budowane są nowe wiadukty na Kasprzaka i Wolskiej, nabierają kształtu nowe przystanki – zapewnia Jakubowski.

Większa przepustowość

Dzięki modernizacji zwiększy się przepustowość linii, polepszą się warunki przejazdów nie tylko pasażerskich, ale także towarowych. To szczególnie ważne, ponieważ w trakcie remontu linii średnicowej (przebiegającej przez Śródmieście) pociągi pojadą właśnie remontowanym odcinkiem, przez stację Warszawa Gdańska.

Dużą zmianą będzie powstanie węzła przesiadkowego przy stacji Warszawa Koło, z którego będzie można dogodnie przesiąść się do innych środków komunikacji miejskiej.

kz/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2017 10:31 ~Piękny Roman

    Rybińska~Rybińska

    Niemcy są na etapie rozmywania odpowiedzialności za II wojnę światową.

    I to może być argument za zachowaniem bunkra, ale trzeba też po przeniesieniu zadbać o odpowiednią tablicę informacyjną.

    ps. Przy okazji dziękuję za zamieszczenie mojej odpowiedzi do Tomsa. niema to jak manipulować rozmową. Brawo tefałen, ameryka pełną gębą.

  • Rybińska

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 18:57 ~Rybińska

    Niemcy są na etapie rozmywania odpowiedzialności za II wojnę światową.

  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 18:09 ~Toms



    Piękny Roman~Piękny Roman

    Hmmm... na ogól jestem przeciw ruszaniu zabytków, ale co jest zabytkowego i wartego zachowaniu w poniemieckim umocnieniu?

    Pytam poważnie, więc proszę bez hejtów i dziecięcych pyskówek.
    Toms~Toms


    Hmm? Na ogół piszesz na tym forum do rzeczy stąd trochę mnie dziwi takie pytanie.
    Zatem rzeczowo odpowiadam.
    Te bunkry są pamiątkami mrocznej i krwawej historii Warszawy.
    Wspomnieniem po próbie zmiany miasta w Festung Warschau przez Niemców. Są tak samo cenne jak ślady ostrzałów na budynkach, groby powstańcze czy miejsca pamięci po egzekucjach. Powinny być zachowane a nawet opatrzone tabliczkami, a gdy przeszkadzają w inwestycji przeniesione w inne miejsce ekspozycji jak Muzeum Powstania Warszawskiego bądź np Fort Czerniaków.
    Nie możemy wszystkiego przykryć betonem, szkłem i styropianem.
    Piękny Roman~Piękny Roman

    To powinieneś pamiętać, że jestem zagorzałym przeciwnikiem bezmyślnego niszczenia historii, ale akurat w tym przypadku ja nie widzę nic nadzwyczajnego, ot kolejny z wielu bunkrów, które rozsiane są nadal po całym kraju i każdy był częścią jakichś umocnień...


    Unikatowe to jest całe "założenie" tej linii obronnej.
    Niestety na forum piszą osoby które myślą że jak PLK zburzy te schrony to zaoszczędzone pieniądze pójdą na poprawę warunków podróżowania, a to nie tak.
    Bunkrów nie będzie a na oszczędnościach na inwestycji skorzysta kierownictwo PKP - PLK, bo sobie da wyższe premie.
    One nie blokują budowy szpitala, szkoły, przedszkola a jedynie wymuszają nieco inne rozplanowanie modernizacji linii kolejowej.
    Linia obwodowa była już remontowana za PRL (chociażby podczas elektryfikacji) i bunkry się ostały.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 17:08 ~Piękny Roman


    Piękny Roman~Piękny Roman

    Hmmm... na ogól jestem przeciw ruszaniu zabytków, ale co jest zabytkowego i wartego zachowaniu w poniemieckim umocnieniu?

    Pytam poważnie, więc proszę bez hejtów i dziecięcych pyskówek.
    Toms~Toms


    Hmm? Na ogół piszesz na tym forum do rzeczy stąd trochę mnie dziwi takie pytanie.
    Zatem rzeczowo odpowiadam.
    Te bunkry są pamiątkami mrocznej i krwawej historii Warszawy.
    Wspomnieniem po próbie zmiany miasta w Festung Warschau przez Niemców. Są tak samo cenne jak ślady ostrzałów na budynkach, groby powstańcze czy miejsca pamięci po egzekucjach. Powinny być zachowane a nawet opatrzone tabliczkami, a gdy przeszkadzają w inwestycji przeniesione w inne miejsce ekspozycji jak Muzeum Powstania Warszawskiego bądź np Fort Czerniaków.
    Nie możemy wszystkiego przykryć betonem, szkłem i styropianem.

    To powinieneś pamiętać, że jestem zagorzałym przeciwnikiem bezmyślnego niszczenia historii, ale akurat w tym przypadku ja nie widzę nic nadzwyczajnego, ot kolejny z wielu bunkrów, które rozsiane są nadal po całym kraju i każdy był częścią jakichś umocnień.
    Chyba że się mylę i z tym, konkretnym, bunkrem jest związana jakaś niezwykła historia, wydarzenie, czy jest on unikatowy to ok, powinien być przeniesiony i to bezdyskusyjnie.

    Miejsca straceń czy groby to jednak zupełnie inny kaliber i tutaj niema się nad czym zastanawiać, takie miejsca powinny być chronione..

  • Fatal1ty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 16:36 ~Fatal1ty

    "Oprócz prac na Obozowej prace odbywają się sprawnie i zgodnie z planem. Budowane są nowe wiadukty na Kasprzaka i Wolskiej, nabierają kształtu nowe przystanki – zapewnia Jakubowski"

    Chyba sobie żartujecie, Kasprzaka i Wolska zwężone, cała Wola stoi w korkach, a na tych budowach nic się nie dzieje, nikt na nich nie pracuje! Gdy skończą się wakacje, Wola zostanie kompletnie zablokowana, ale oczywiście nikogo to nie obchodzi

  • pZz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 16:25 ~pZz

    W tym PKP to chyba sami volksdeutche. Co i rusz próbują usunąć ślady okupacji niemieckiej.

  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 16:20 ~Toms

    Piękny Roman~Piękny Roman

    Hmmm... na ogól jestem przeciw ruszaniu zabytków, ale co jest zabytkowego i wartego zachowaniu w poniemieckim umocnieniu?

    Pytam poważnie, więc proszę bez hejtów i dziecięcych pyskówek.


    Hmm? Na ogół piszesz na tym forum do rzeczy stąd trochę mnie dziwi takie pytanie.
    Zatem rzeczowo odpowiadam.
    Te bunkry są pamiątkami mrocznej i krwawej historii Warszawy.
    Wspomnieniem po próbie zmiany miasta w Festung Warschau przez Niemców. Są tak samo cenne jak ślady ostrzałów na budynkach, groby powstańcze czy miejsca pamięci po egzekucjach. Powinny być zachowane a nawet opatrzone tabliczkami, a gdy przeszkadzają w inwestycji przeniesione w inne miejsce ekspozycji jak Muzeum Powstania Warszawskiego bądź np Fort Czerniaków.
    Nie możemy wszystkiego przykryć betonem, szkłem i styropianem.

  • Tadeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 15:25 ~Tadeusz

    Sabotaż remontów w Warszawie. Ciąg dalszy kroków do przejęcia władzy samorządowej przez jedyną słuszną partię.

  • Japa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 12:25 ~Japa

    Jak wiadomo kasa PKP pęka w szwach i nie mają co robić z pieniędzmi

  • Angela Merkel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2017 11:23 ~Angela Merkel

    Dosia125~Dosia125

    Kto to będzie zwiedzał i w jakim celu?

    Niemcy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »