Informacje

27.06.2019 07:50 CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY

Być może tak będzie wyglądać polskie megalotnisko

SERWISY:

 

Terminal przykryty przezroczystą kopułą, tonący w zieleni, z pomostem dla pasażerów, z dachem w kształcie klucza lub litery "X". To tylko niektóre koncepcje, jakie zaproponowali architekci podczas warsztatów na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Opracowania posłużą jako inspiracja podczas przygotowań do wykonania projektu, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

W warsztatach architektonicznych, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny, wzięło udział sześć firm. Jak wskazano w komunikacie, celem eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z zawodowej pierwszej ligi na wstępną koncepcję lotniska.

"Do warsztatów CPK przystąpili najlepsi z najlepszych. Mam głęboka nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce. Z drugiej strony architekci mogli poznać założenie i oczekiwania inwestora. Cieszę się, że mogliśmy ułatwić wzajemne kontakty między CPK a branżą projektową" - powiedział, cytowany w komunikacie, Jonathan Knott, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.

Poniżej prezentujemy sześć koncepcji, które zaproponowali architekci.

Chapman Taylor

Koncepcja tego biura projektowego zakłada schowanie bazowej części terminala pod potężną, przezroczystą kopułą, która zostanie ulokowana między dwoma pasami startowymi. Jak tłumaczą jej twórcy, okrągła kopuła to symbol nieskończonej jedności, a przez to nawiązanie do historii Polski.

"Zasady projektowe leżące u podstaw Portu Lotniczego Solidarność są odzwierciedleniem kluczowych aspiracji Polski jako kraju: jedności, zrównoważonego rozwoju i poczucia miejsca. Zdecydowaliśmy się na odwzorowanie tożsamości narodowej w połączeniu z unikalnym efektem »wow«, który pozostawi trwałe, pozytywne wrażenie na pasażerach" - powiedział Peter Farmer, dyrektor części transportowej Chapman Taylor.

W zaproponowanej koncepcji budowla będzie składała się z sześciu poziomów. Najniżej znajdą się perony kolejowe, przy czym funkcje kolejowe i lotnicze zostaną ściśle zintegrowane. Na kolejnych "piętrach" znajdą się między innymi poziom przesiadkowy dla pasażerów kolei, przyloty i odloty, saloniki biznesowe i część komercyjna ze sklepami i restauracjami.

Wygląd poziomów ma być inspirowany sześcioma krajobrazami Polski: wybrzeżem, jeziorami, nizinami, wyżynami, kotlinami i górami. Jedną z inspiracji było lotnisko Changi w Singapurze. "To dlatego pośrodku budowli zaplanowano dużo zieleni utrzymywanej przez cały rok, a nawet zbiornik wodny, dostępny z drewnianego pomostu, na który da się wejść z różnych części terminalu. Wszystko po to, żeby zrelaksować się przed podróżą" - czytamy.

Foster+Partners

Ta brytyjska pracownia zaproponowała budowę dwóch terminali: głównego podobnego do "klucza" i uzupełniającego w kształcie litery "X", który miałby powstać w drugim etapie. Tym samym firma zaproponowała modułową budowę lotniska, które będzie można rozbudowywać w czasie i dostosowywać do potrzeb rosnącego ruchu lotniczego.

Obie części mają być ze sobą zintegrowane (na przykład poprzez wahadłową kolejkę kursująca między terminalami), przy czym druga z nich powstanie, kiedy pojawi się zapotrzebowanie rynkowe na rozbudowę lotniska.

Znakiem rozpoznawczym terminalu w tej koncepcji miałaby być półprzezroczysta konstrukcja terminalu, która zapewni dostęp światła słonecznego do całego budynku. Ponadto jego wnętrze wypełnią naturalne drzewa, przywołujące na myśl polski las (projektanci mieli inspirować się  Puszczą Kampinoską), które umilą podróżnym czas spędzony na lotnisku. Wnętrze Portu Lotniczego Solidarność ma być podzielone na strefy: do odpoczynku, do pracy, dla rodzin z dziećmi.

 

Grimshaw

Jak czytamy w komunikacie, z myślą o CPK architekci z tego biura wymyślili koncepcję "demokratycznego hubu", próbując tym samym nawiązać do polskiej tradycji, a w szczególności do zmian ustrojowych po 1989 roku i do historii Solidarności.

W ich zamierzeniu terminal ma być racjonalny pod względem wielkości i pozbawiony gigantomanii, jaka charakteryzuje niektóre budowane ostatnio porty przesiadkowe. Chodzi o to, żeby skrócić czas przesiadek i zmniejszyć dystans do przejścia dla pasażera.

Dla terminalu CPK zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do typowego polskiego rynku miejskiego. Lotnisko oferuje liczne miejsca do odpoczynku, co ma ograniczyć stres towarzyszący podróżom. Przemierzając terminal, pasażerowie będą mogli zjeść smaczny posiłek, zrobić zakupy w sklepach, zrelaksować się lub pracować, korzystając z tzw. miejsc ciszy. Znalazła się też przestrzeń dla publicznych eventów, występów. "Postanowiliśmy nawiązać do pięknej polskiej tradycji, ale unikając przy tym pastiszu" - stwierdził Mark Middleton, partner w Grimshaw.

Zaha Hadid Architects

Firma wywodząca się z Wielkiej Brytanii przygotowała trzy równorzędne wizje CPK, które opierają się na odmiennym podejściu do połączenia lotniska z koleją.

Wszystkie trzy projekty łączy dobre doświetlenie przestrzeni lotniska, które jest możliwe dzięki użyciu wielkopowierzchniowych przezroczystych elementów, a także wkomponowanie we wnętrze terminalu bujnej roślinności w połączeniu z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych.

Pierwsze z rozwiązań to umiejscowienie węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, które umożliwiłoby podróżnym na przykład obserwowanie nadjeżdżających pociągów z wyższych poziomów. Druga wizja zakłada, że tuż nad peronami ulokowana jest część pasażerska stacji, łącząc inne elementy lotniska uwzględnione w master planie. Projektanci zaproponowali także trzecie, bardziej futurystyczne rozwiązanie, w którym pociągi podjeżdżają bezpośrednio do wydzielonych części terminali, umieszczonych na platformach na różnej wysokości.

Benoy

Projektant kładzie nacisk na ekologię i zrównoważony rozwój. Proponuje zbudowanie wokół Portu Solidarność przyjaznego mieszkańcom, "zielonego" Airport City. W sercu układu znajdzie się przykryty przeszklonym dachem węzeł przesiadkowy, który będzie integrował różne środki transportu i w kierunku którego będzie prowadziły szlaki komunikacyjne.

Wewnątrz terminala projektant proponuje jak najdalej to możliwe zatarcie granic między strefami budynku (np. płynne i niezauważalne przejście między częścią gastronomiczną i dla oczekujących). Architekci położyli nacisk na maksymalne doświetlenie powierzchni i dużą ilość zieleni, żeby pasażer mógł się zrelaksować i zapomnieć o stresie.

Ten projektant jako jedyny zaproponował budowę dróg startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.

Pascall+Watson

Jak zaznaczono w komunikacie spółki CPK, to najbardziej ogólna z zaprezentowanych koncepcji.

Dyrektor projektu Nitesh Naidoo z Pascall+Watson zaprezentował rozwiązania stosowane w portach lotniczych w Europie i Azji (na przykład w Londynie, Monachium, Hongkongu i Abu Dhabi), sugerując, które z nich warto zaadaptować na potrzeby CPK. "Na potrzeby prezentacji zestawił ze sobą ideę »megahubu« (nawiązując do nowego lotniska w Stambule) i »multi-hubu«, wskazując Changi w Singapurze" - dodano.

Założenie jest takie, że CPK ma być hubem, który dzięki wygodnym przesiadkom lotniczym, rozwiniętej sieci kolejowej i drogom szybkiego ruchu przebiegającym w sąsiedztwie lotniska stanowi integralną część europejskiego transportu.

Projektanci z Pascall+Watson podkreślali, że aby się udało, należy zapewnić pasażerom bezstresowe podróże i wygodne przesiadki.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 milionów pasażerów. Do końca 2019 roku mają zakończyć się prace przygotowawcze, a sam port powinien powstać do końca 2027 roku.

Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy o tym, że prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym:

CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL

mb

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • zdunio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2019 10:32 ~zdunio

    Zaprezentowane projekty zapewne pochodzą ze świetnego portfolio, które każda firma projektowa ma w swoim zanadrzu. Tego typu piękne obrazki można budować gdzieś w Azji gdzie są faktyczne pieniądze a nie wybujałe pomysły.
    Zgadzam się z koncepcją lotniska poza granicami miasta - chociaż jedyne lotnisko, które ma odpowiednią infrastrukturę do odległości od centrum to Arlanda w Sztokholmie, a tam prowadzi 4 pasmowa autostrada i bezpośrednie pociągi odjeżdżające co 10-12 minut z dworca głównego.
    Póki co możemy się cieszyć pięknymi wizualizacjami a funkcjonującego lotniska w Baranowie możemy najzwyczajniej nie dożyć.

  • fghj

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2019 08:04 ~fghj

    kamil~kamil

    Ja bym przekopał jeszcze kanał z Wisły do CPK, dzięki czemu CPK byłoby także portem rzecznym. Towary, np. węgiel, można by wtedy ładować bezpośrednio z barek i statków na samoloty.

    Nie tak skromnie, kop od Bałtyku, zrobimy port morski, najlepiej połączony dodatkowym kanałem ze stocznią w Radomiu:) Jak szaleć to szaleć:) Kto wie, może CPK zastąpi porty w Gdańsku i Gdyni:)

  • kamil

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2019 06:13 ~kamil

    Ja bym przekopał jeszcze kanał z Wisły do CPK, dzięki czemu CPK byłoby także portem rzecznym. Towary, np. węgiel, można by wtedy ładować bezpośrednio z barek i statków na samoloty.

  • PostępowyJan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 19:27 ~PostępowyJan

    na co dzień patryjoci a jak chcą moją ziemie pod budowe lotniska to "złodzieje" xD

  • wizjoner

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 17:09 ~wizjoner

    Bardzo ładne wizualizacje. Będzie podobnie jak na dworcu centralnym: futurystyczne łyżki, karton gips i trochę chińskich ledów.

  • Janek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 16:54 ~Janek

    Mogło by to słowo klucz.

  • scscsc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 16:13 ~scscsc


    ącki~ącki

    Cały świat to widzi i chce finansować inwestycję bo będzie można na niej zarobić. No ale w Polsce wielu nie rozumie na czym polegają cywilizacyjne projekty.
    stonka~stonka

    Konkrety poproszę: kto, kiedy i ile chce zainwestować, umowy, porozumienia, deklaracje formalne, poproszę.

    To ja poproszę konkrety gdzie ginęły pieniądze przez 8 lat w kraju? Może ktoś by się z tego w końcu rozliczył?;)

  • hhhhh

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 16:08 ~hhhhh

    Skoro Przyzwoite lotnisko jest nie potrzebne lepiej niech zostanie klitka na Okęciu to w takim razie po co budować metro w Warszawie niech zostaną autobusy;)

  • marchewka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 14:03 ~marchewka



    pracownik~pracownik

    Ludzie lotnisko Chopina jest mega zatkane czy wy nie rozumiecie że za 5 lat na okęciu będzie armagedon już teraz jest problem z obsługą, a do tego cargo towary itp nie ma gdzie już tego magazynować, ciężarówki po odbiór towarów stoją po kilka godzin
    drena~drena

    Chyba jesteś zapchany osobiście. Co innego, że lotnisko w centrum miasta jest bez sensu ale o przepełnieniu Okęcia to chyba czytałeś w biuletynie partyjnym. Armagedony to były przed rozbudową. W tej chwili praktycznie z buta wsiada się do samolotu. Większość lotnisk zachodnich wymaga dużo więcej czasu i stania w kolejkach aby się odprawić.

    Jeśli ma się megalomanię PiSu i myśli, że zrobimy największe lotnisko na świecie to i Okęcie wydaje się zbyt małe. Do obsługi naszego ruchu jest nawet zbyt duże. A Cargo, Chartery i inne można wysłać do Modlina lub Radomia. Tylko jakoś nikt z tego zaplecza PiSiej władzy latać nie chce a to cudne lotnisko jest w podobnej odległości jak nowy pomysł MegaLecha.
    Mary~Mary


    No i własne dlatego z takimi ludźmi jak Ty nie da sie merytorycznie podyskutować tylko wyjeżdżacie z megalomania itp.



    wsiadanie z buta? dobrze ale ile osób okęcie może obsłużyć maksymalnie takich jak Ty którzy wsiadają z buta? a co z resztą? wiesz co to popyt i podaż?

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.06.2019 13:54 ~Zawiedziony

    ącki~ącki

    Pomysł dużego lotniska w tej części świata to świetny pomysł. Ma ono przewagę geograficzną nad innymi portami w Europie bo Łódź leży w środku kontynentu. To oznacza gigantyczne oszczędności w paliwie, które spalają samoloty lecące m.in. z Azji. Cały świat to widzi i chce finansować inwestycję bo będzie można na niej zarobić. No ale w Polsce wielu nie rozumie na czym polegają cywilizacyjne projekty.


    Jakie niby oszczędności skoro teraz samoloty mają taki zasięg że nawet do Australii lecą bez międzylądowania.
    I niby kto chce inwestować, na jakich warunkach, jaka będzie stopa zwrotu, skąd wezmą pieniądze? Kłamiący politycy w ogóle o tym nie mówią, oni tylko opowiadają bajki jak w kilka lat przeprowadzą gigantyczną inwestycję, a równocześnie nie potrafią dokończyć budowy dróg szybkiego ruchu, domknąć obwodnicy Warszawy i wybudować dużej obwodnicy aglomeracji, nie mówiąc o liniach kolejowych. Nawet prawa nie potrafią zmodyfikować bez wpadek i błędów. I oni chcą się brać za taką inwestycję? Jakoś Niemcy polegli na budowie lotniska w Berlinie, a na pewno byli bardziej doświadczeni. Rządzący za to biorą się za rozbudowę lotniska niechcianego przez linie lotnicze Radomia. I to jest kwintesencja ich sposobu działania.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »